تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): کسی که در پی برآوردن نیاز برادر مسلمان خود باشد، تا زمانی که در این راه است خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820001226




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مسوولان آذربایجان غربی: کشورهای دیگر، مد و لباس برای ما طراحی می کنند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مسوولان آذربایجان غربی: کشورهای دیگر، مد و لباس برای ما طراحی می کنند ارومیه - ایرنا - معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان غربی گفت: دشمنان وقتی می خواهند فرهنگی را منسوخ کنند، ابتدا آن را از بین می برند و زمانی که جای فرهنگ بومی خالی شد، فرهنگ خود را جایگزین می کنند.


علیرضا رادفر روز شنبه در نخستین کارگروه امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان غربی که در خصوص برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره مد و لباس اسلامی در آذربایجان غربی ترتیب یافت افزود: لباس های بانوان ما را بازار ترکیه تامین می کند و این نشان دهنده آن است که ما موضوع فرهنگ پوشش و لباس را در سالهای گذشته رها کردیم و کشورهای دیگر وارد این حوزه شده و اکنون برای ما نوع لباس را تعیین می کنند.
وی با اشاره به توجه مقام معظم رهبری در خصوص سبک زندگی ایرانی و مد و لباس ایرانی اسلامی اظهار کرد: نباید از این موضوع غفلت شود بلکه باید با رصد تقاضای مردمی و نوع ذائقه مردم ایران کالاهایی مبتنی بر فرهنگ غنی اسلام تهیه کنیم.
وی اضافه کرد: اکنون کشور چین که کشوری مسلمان نیست برای ما تسبیح، سجاده، رکعت شمار نماز می سازد و کالاهای خود را در عربستان و ایران و بسیاری از کشورهای اسلامی توزیع می کند که این امر زیبنده ما نیست.
معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان غربی گفت: نباید اجازه دهیم کشورهای دیگر برای ما مد و لباس تکلیف کنند بلکه متناسب با تنوع طلبی بانوان ایرانی باید طراحان لباس تهیه کنند.
رادفر افزود: چند سالی است که پوشش هایی در جامعه باب شده و در ذائقه ملت ایران رفته است و نباید انتظار داشته باشیم یک شبه این طرز پوشش ها عوض شود و باید فرهنگسازی صورت گیرد.
وی اظهار کرد: در سال گذشته کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عروسک های دارا و سارا را به عنوان جایگزین باربی به بازار ایران وارد کرد که دلیل عدم استقبال از این عروسک های ایرانی قیمت بالای آن بود و باعث شد عروسک باربی بیشتر از قبل به فروش رود.
وی اضافه کرد: مردم قیمت ها را رصد می کنند وقتی مانتوی ترکیه با قیمت 500 هزار ریال و مانتوی ایرانی اسلامی با حداقل یک میلیون و 500 هزار ریال عرضه می شود، طبیعتا مردم بر حسب ارزانی خرید می کنند.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان غربی گفت: شورای اصناف باید بر توزیع لباس در فروشگاه ها نظارت کنند تا دچار مشکل نشویم.
رادفر افزود: باید هنجارهای جامعه در طراحی لباس ها درنظر گرفته شود و اصول اسلامی در تنوع لباس ها لحاظ شود.
** بانوان ایرانی، دنباله روی مدهای دیکته شده آن سوی آبی نباشند
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی نیز در این خصوص گفت: در موضوع فرهنگ مد و لباس جایگاه ویژه ای دارد و لباس نشان دهنده فرهنگی است که مردم از آن استفاده می کنند.
مریم دهقانی افزود: طراحان لباس با در نظر گرفتن فرهنگ ایرانی و اسلامی باید بهترین و زیبنده ترین لباس ها را طراحی و در اختیار بانوان جامعه قرار دهند تا این لباس ها فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی را به نمایش بگذارند.
وی اظهار کرد: تقلید از الگوهای غربی کار غلطی است و نباید بانوان ایران اسلامی دنباله روی مدهای دیکته شده آن سوی آب باشند.
وی اضافه کرد: فرهنگ غنی اسلام باید در زمینه مد و لباس ایرانی پای کار بیایند.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی گفت: باید از اساتید مد و لباس استان در راستای ارتقای فرهنگ غنی اسلام بکارگیریم.
معاون آموزش، پژوهش و برنامه ریزی آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: 70 آموزشگاه فنی آزاد و فنی و حرفه ای در استان در حوزه خیاطی فعالیت می کند که امیدواریم از کل ظرفیت استان در برپایی جشنواره استفاده شود.
محسن مددی افزود: هدف از برگزاری این جشنواره توسعه مشاغل خانگی در دوخت و دوز و آموزش ، تولید و فروش لباس اسلامی است.
** ویترین فروشگاه ها در آذربایجان غربی همسو با فرهنگ ایرانی اسلامی نیست
فریدون سید مصطفوی مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی نیز در این جلسه با اشاره به برگزاری جشنواره های مد و لباس ایرانی اسلامی در کشور در سال های گذشته افزود: برغم برگزاری این جشنواره ها توفیق چندانی در خرید لباس های ارائه شده نداشتیم و این به دلیل قیمت بالای لباس های ارائه شده است.
وی اظهار کرد: 550 هزار دانش آموز در استان داریم که نصف آنها دختران دانش آموز هستند که تهیه لباس آنها باید متناسب با فرهنگ اسلامی باشد.
** مدهایی که در کشور ارائه می شود پیوست فرهنگی ندارد
سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی گفت: تغییر ذائقه بانوان ایرانی در خرید لباس از ویترین مغازه ها معلوم است و باید فکری به این موضوع کرد.
معصوم قلیزاده افزود: بازار ذائقه بانوان ما را تحت تاثیر قرار داده و باید فکری به این موضوع اندیشیده شود.
وی اضافه کرد: متاسفانه در حال حاضر مدهایی که در کشور ارائه می شود پیوست فرهنگی ندارد.
وی با انتقاد از پوشش هنرمندان در فیلم های سینمایی و تلویزیونی اظهار کرد: مردم کشور با توجه به لباسی که هنرمندان به تن می کنند خود را تطبیق می دهند و در فیلم های سینمایی و تلویزیونی باید مد و لباس اسلامی ایرانی مورد توجه قرار گیرد و لباس بانوان همسو با فرهنگ اسلامی باشد.
سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی گفت: لباس های اسلامی که در کشور ارائه می شوند باید شناسنامه دار شوند و به موضوع مد و لباس نباید تعارفی نگریسته شود.
مدیر کل کمیته امداد آذربایجان غربی نیز در این جلسه با مقایسه قبل و بعد از ورود دانشجویان به یک شهر دیگر برای ادامه تحصیل گفت: دانشجو با حجاب و پوشش اسلامی وارد شهر دیگر می شود و بعد از گذشت یک ترم و دوری از خانواده پوشش و حجابش کاملا تغییر می یابد که این موضوع باید آسیب شناسی شود.
جلال حسین زاده افزود: عمده راهکار در موضوع حجاب این است که به صورت جدی وارد نهاد خانواده شده و با استحکام بنیان های خانواده مروج پوشش اسلامی باشیم.
**لباس های بومی و محلی از محدوده موزه ها خارج شوند
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: لباس و مد از شیوه های نفوذ در افکار و فرهنگ جوامع است و دشمنان در صدد ترویج فرهنگ و عقاید و اندیشه های خود از طریق مد و لباس هستند.
حسین امامی افزود: آذربایجان غربی ترکیبی از ادیان، مذاهب و اقوام مختلف است که هریک از این اقوام و مذاهب برای خود لباس مخصوصی دارند.
وی اظهار کرد: در گذشته بیشتر اقلیت ها و روستائیان ما از لباس هایی استفاده می کردند که ارزش های آن روستا را نشان می داد ولی در حال حاضر پوشیدن لباس محلی توسط روستاییان کمرنگ شده و از بین رفته است.
وی اضافه کرد: آذربایجان غربی بیشترین روستاهای گردشگری را در استان دارد که 127 روستا را به عنوان روستای گردشگری در استان شناسایی کرده ایم.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: آنچه برای گردشگران در گردشگری روستایی اهمیت دارد نوع لباس و فرهنگ مردم روستا است که متاسفانه در حال از بین رفتن است.
امامی افزود: لباس های بومی و محلی در محدوده موزه ها باقی مانده که باید از این محدوده خارج و به عرصه اجتماع بازگردد.
**قدرت خرید مردم در دوخت لباس های ایرانی اسلامی در نظر گرفته شود
مسئول امور بانوان و خانواده آموزش و پرورش نیز در این جلسه گفت: لباس های اسلامی ایرانی با قیمت بالا در جشنواره های مد و لباس عرضه می شود که مردم توان خرید این لباس ها را ندارند.
هاله نوبری افزود: این جشنواره ها متناسب با نیازهای جامعه و قدرت خرید مردم باید محصولات خود را عرضه کنند و نباید لباس ها به قیمتی فرارتر از توان مردم عادی و در حد توان خرید مردم ثروتمند عرضه شود.
وی با اشاره به وجود طراحان زبده بومی در استان اظهار کرد: باید طرح های طراحان ما به عنوان برند ثبت شود تا این برندها تبدیل به انبوه شوند.
موضوع مد و لباس سالهای متمادی است که توسط مسئولان مختلف پیگیری می شود ولی توفیق چندانی در این خصوص نیافته ایم و امیدواریم با رویکرد مناسب دولت تدبیر و امید، این امر در سال جاری و سالهای آینده سرو سامان بیشتری یافته و کمتر از گذشته شاهد مدهای ماهواره ای و لباس های ساخت خارج در بازارها و ویترین های آذربایجان غربی باشیم.
8137/581

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




20/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن