تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى على هر كس حلال بخورد، دينش صفا مى يابد، رقّت قلب پيدا مى كند، چشمانش از ترس خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817102941




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آيا اين توهين به شهيد دوران نيست؟


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: آيا اين توهين به شهيد دوران نيست؟
اين روزها در تالار حافظ نمايش «هم هوايي» به كارگرداني افسانه ماهيان در حال اجراست


اين روزها در تالار حافظ نمايش «هم هوايي» به كارگرداني افسانه ماهيان در حال اجراست؛ نمايشي كه در آن، در مقاطع مختلف تاريخي سه دهه اخير ايران، ديدگاه‌هاي فمنيستي و تأكيد بر حق پايمال شده زنان در جامعه ايراني در قالبي اغراق‌آميز روايت مي‌شود. متأسفانه سطحي بودن ديدگاه نمايشنامه نويس، كار را به سمت گرته‌برداري سطحي از بحث‌هاي مثلاً روشنفكرانه در مورد پايمال شدن حقوق زنان توسط مردان متعصب، يكسونگر، خشن و بي‌رحم ايراني سوق داده است و صدالبته كه اين گرته‌برداري نيز كاملاً در خدمت انديشه و ايدئولوژي فمنيست‌هاي غربي است.  مفاهيم اين اثر نمايشي در راستاي همان بحث كليشه‌اي غربي‌ها است كه به پايمال شدن حقوق اجتماعي آدم‌ها و به خصوص زنان در ايران مي‌پردازند بلكه از اين تنور منافع سياسي خود در منطقه را پيش ببرند.

  زنان صبور در برابر مردان خائن
زنان نمايش «هم هوايي» زناني صبور، مظلوم، زخم خورده، غمگين و تنها و بي‌كس نشان داده شده‌اند و چالش عمده زنان نمايش تقابلشان با قراردادهاي اجتماعي جامعه و مردان است. سه مرد نمايش كه البته مخاطب حضور فيزيكي آنها را نمي‌بيند و فقط از طريق مونولوگ سه زن نمايش در موردشان اطلاعات كسب مي‌كند ـ كه اين رويه هم در نوع خود جاي سؤال دارد ـ مرداني هستند كه در ظاهر قضيه و در جامعه آدم‌هايي معروف، محبوب، خوشنام و موفق به نظر مي‌رسند اما در مواجهه با زنانشان آدم‌هاي بي‌تفاوت، سنگدل، قسي القلب و خائني هستند.

   آيا اين توهين به عباس دوران نيست؟!
اولين شخصيت مرد نمايش كه همسرش درباره او در قالبي مونولوگ وار رو به تماشاگر حرف مي‌زند «سعيد» است كه شنيده شده براساس شخصيت خلبان شهيد «عباس دوران» خلق شده است. او تنها شخصيت مرد تا حدي مثبت نمايش است كه در عمليات شهادت‌طلبانه‌اي با هواپيمايش در بغداد به شهادت مي‌رسد و نگاه ضدجنگ كارگردان اين ذهنيت را در مخاطب به وجود مي‌آورد كه به‌رغم كار بزرگي كه او انجام مي‌دهد در خور نامش براي خانواده و ميراثش احترام و پاسداشتي قائل نشده‌اند و زنش تنها و بي‌كس در انبوهي از مشكلات گرفتار شده است. كارگردان اين تنهايي را مجالي مي‌كند براي اينكه به مانند ده‌ها اثر شبه روشنفكرانه از بدي‌هاي جنگ بگويد و اينكه جنگ پديده‌اي شوم است اما حتي يك واژه هم درباره تحميلي بودن اين جنگ حرفي زده نمي‌شود!
 
 آيا اين ناصر محمدخاني بود كه شهلا جاهد را فريب داد؟
شخصيت دوم نمايش «كاظم» است؛ يك فوتباليست معروف و محبوب فوتبال كه اسير چنبره خيانت شده است. اين كاراكتر بي‌برو برگرد تداعي كننده ناصر محمد خاني فوتباليست معروف دهه 60 تيم ملي و باشگاه پرسپوليس است. همه از جريان جنجالي قتل همسرش توسط شهلا جاهد و محاكمات معروفش اطلاع دارند و نيازي به توضيح واضحات نيست. «كاظم» نمايش «هم هوايي» مردي است كه به زعم كارگردان در كمال نامردي و شفقت با حقه زدن به يك زن ساده دل و خوش قلب باعث مي‌شود اين زن گناه قتل همسر او را قبول كند. در اين بخش مدام به خوبي‌هاي زن و مهرباني‌هايي كه در حق مرد انجام شده پرداخته مي‌شود بدون اينكه از تقصير خود زن در ايجاد ارتباط با مردي متأهل كلمه‌اي سخن گفته شود!

   مرد موجودي است هوسران، سبكسر و خيانت‌پيشه!
شخصيت سوم نمايش هم يك مرد كوهنورد مغرور و بي‌وفاست كه بر اثر سوء‌تفاهمي، زن مورد علاقه‌اش كه يك زن روشنفكر، تنها و مستقل است را ترك مي‌كند و خيلي راحت با زن ديگري رابطه برقرار مي‌كند. اينجا هم مرد موجودي است هوسران، سبكسر و خيانت‌پيشه كه ذره‌اي از احساس در وجود خود ندارد.

  كاملاً همسو با نگاه حاكم در فيلم‌هاي شبه‌روشنفكرانه
دنياي نمايش «هم هوايي» مملو است از فضايي تيره، يأس‌آور، خيانت‌بار كه در آن شك و دودلي و نامردي به معناي واقعي كلمه غوغا مي‌كنند. افسانه ماهيان كارگردان نمايش تعمداً قصد كرده چهره‌اي سياه از جامعه ايراني و روابط بين زنان و مردان نشان دهد. با نگاه سوپرفمنيستي كارگردان، زنان موجه‌تر، ابر انسان و سمبل فداكاري و صبر نشان داده مي‌شوند كه حتي به خاطر عشقشان گناه ناكرده قتل را به گردن مي‌گيرند!
نگاه «هم هوايي» كاملاً همسو است با نگاه حاكم در برخي از فيلم‌هاي شبه‌روشنفكرانه سينماي ايران كه اصلي‌ترين هدفگذاري‌شان تبليغ انديشه‌هاي اغراق‌آميز درباره شرايط اجتماعي و روابط بين زنان و مردان است. در وجود بيماري‌هايي چون خيانت در جامعه ايراني شكي نيست اما كارگردان نمايش حتي اگر مي‌خواست اثري در اين باره بسازد بهتر بود سري به صفحه حوادث روزنامه‌ها بزند و بيش از پيش تفكر دمده‌اي كه درباره خيانتكار بودن ذاتي مردان در نمايشش ارائه كرده را صيقل دهد. خيانت يك بيماري است كه به هر چه ربط داشته باشد به جنسيت وابسته نيست. انسان فارغ از جنسيتش مي‌تواند وفادار باشد يا بي‌وفا! پس تلاش ماهيان براي ارائه تصويري بي‌وفا از جامعه مردان و در كنارش اغراق در تنهايي و بي‌كسي زنان بيشتر از آن كه يك واقعه نگاري از بيماري‌هاي اجتماع باشد به يك ژست شبه‌روشنفكرانه شباهت دارد.
كارگردان «هم هوايي» اگر اندكي انصاف را چاشني كار خود مي‌كرد يكي از شخصيت‌هاي داستانش را مردي قرار مي‌داد كه در موقعيتي متضاد با ديگر مردان نمايش است آن گاه كنتراست اينها بود كه مي‌توانست اثر را قابل تأمل كند اما در شرايط فعلي نمايش به مونولوگ مجريان شبكه‌هاي ماهواره‌اي شبيه است؛ مجرياني مانند شهرام همايون كه در همه اين سال‌ها از بدو قرار گرفتن در برابر دوربين مرتب از اوضاع اسفناك ايران و فروپاشي عنقريب آن سخن رانده‌اند بدون اينكه در 30 سال اخير حتي لحظه‌اي در ايران زندگي كرده باشند.



نویسنده : حامد مظفري 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: 20 ارديبهشت 1393 - 17:07





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن