تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):هر كس برادر (دينى) خود را پنهانى نصيحت كند، او را آراسته و اگر آشكارا نصيحتش نماي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816406072




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نمایشگاه بین المللی کتاب؛ از تهران تا فرانکفورت


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

به بهانه برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نمایشگاه بین المللی کتاب؛ از تهران تا فرانکفورت تهران-ایرنا-بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در حالی امروز به کار خود پایان می دهد که بهره گیری از تجربه های موفق در برگزاری نمایشگاه های مشابه در دیگر کشورها، می تواند در بالابردن کیفیت این نمایشگاه در سال های آینده کمک شایانی کند.


از دیرباز، کتاب و کتابخوانی در جوامع متمدن، جایگاه ویژه یی داشته است. قدرت نگارش، موهبتی الهی است که می تواند با تاثیرگذاری ویژه ی خود، خفتگان و ناآگاهان عالم را بیدار کند و به حرکت در آورد؛ این حرکت می تواند حرکت استعدادها، متحد کردن اندیشه ها و مبارزه با کژی ها باشد.
کتابخوانی و انس با کتاب یکی از عامل های ترویج و گسترش فرهنگ در هر جامعه یی است. بنابراین، فراهم کردن امکانات، تسهیلات و فرصت ها برای نهادینه شدن فرهنگ کتابخوانی یکی از ابزارهایی است که می تواند سهمی تعیین کننده در اعتلای سطح فرهنگ جامعه ایفا کند. برپایی نمایشگاه های کتاب در این راستا یکی از مهمترین سیاست هایی است که در سده های اخیر در کشورهای مختلف از جمله ایران مورد توجه قرار گرفته است.
پایین بودن سرانه ی مطالعه در ایران نسبت به کشورهای پیشرفته ضرورت توجه به سیاست های قوی و حساب شده در عرصه ی کتاب را دو چندان می کند؛ در این راستا اگر چه همواره مقایسه ی سیاست های اتخاذ شده در کشورهای با سطح توسعه یافتگی پایین با الگوهای پیشرو، میسر و سازنده نیست، اما این نگاه متفاوت از زاویه یی دیگر می تواند پیشنهادها و راهکارهای بهتری را برای تقویت و بهبود هر چه بیشتر فرهنگ کتابخوانی در جامعه به دست دهد.
در این گزارش قصد داریم با توجه برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، نگاهی به یکی از نمونه های مشابه آن که همه ساله در فرانکفورت آلمان برگزار می شود، داشته باشیم.

*** نقش و جایگاه نمایشگاه های بین المللی در اقتصاد آلمان
در خصوص اهمیت و جایگاه بالای نمایشگاه های آلمان همین بس که دو سوم نمایشگاه های جهانی در آلمان برگزار می شوند. 150 نمایشگاه بین المللی همه ساله با حدود 170 هزار غرفه در آلمان دایر می شوند؛ این عدد و رقم ها نشان می دهند که نمایشگاه ها به عنوان یک ابزار بازاریابی، سهم بزرگ و تعیین کننده یی در اقتصاد آلمان دارند.
مهمترین نقطه ی قوت نمایشگاه های آلمان بین المللی بودن آن است. در آلمان نمایشگاه ها در همه ی شاخه ها و زمینه ها برگزار می شود؛ به عنوان مثال در زمینه ی معماری و دکوراسیون داخلی منزل، هنر و خلاقیت، نماکاری ساختمان، اتومبیل، تولید انرژی، کشاورزی و تغذیه، دوچرخه، لوازم آرایشی بهداشتی، میوه و سبزی، باغداری، هتلداری، سرگرمی و کاردستی، اقتصاد چوب، شکار، سگ، قهوه، انرژی های نو، لجستیک و حمل و نقل هوایی، پردازش فلزات، مبلمان، سنگ های طبیعی، رویدادهای مربوط به فیلم و تیاتر، سلامت، درمان و پزشکی، ساعت، فن آوری های محیط زیست، آب و فاضلاب و ... .

*** نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت
نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت (Frankfurter Buchmesse) به عنوان بزرگترین نمایشگاه کتاب در دنیا و یکی از مراکز مهم تجاری اقتصاد و یک رویداد مهم فرهنگی آلمان به شمار می رود که همه ساله در ماه اکتبر در محل نمایشگاه های شهر فرانکفورت به مدت پنج روز برگزار می شود.
در این نمایشگاه که قدمتی پانصد ساله دارد، مهمترین تازه های دنیای کتاب و دستاوردهای نوین مربوط به آن در عرصه ی الکترونیک به بازدیدکنندگان اعم از ناشران و علاقه مندان به کتاب عرضه می شود.
سه روز نخست این نمایشگاه برای بازدیدکنندگان حرفه یی یعنی کتابفروشان، بازاریابان، واسطان و نیز پدیدآورندگان کتاب از جمله نویسندگان، مترجمان، هنرمندان و غیره است. افزون بر این دست اندر کاران صنعت نشر که در چاپخانه ها، شرکت های صحافی و بسته بندی و کارخانه های تولید کاغذ فعالیت دارند و همچنین مسوولان تهیه ی آگهی و تبلیغ کتاب در روزنامه ها، مجله ها و نشریه ها جزو بازدیدکنندگان حرفه یی به حساب می آیند. دو روز آخر این نمایشگاه نیز برای بازدید عموم و علاقه مندان در نظر گرفته می شود.
کتاب در آلمان از بین 50 فعالیت اوقات فراغت مردم در جایگاه یازدهم در رده بندی محبوب ترین فعالیت ها قرار دارد و 20 درصد از شهروندان آلمانی بالای چهارده سال پس از پایان روز کاری، علاقه ی ویژه یی به مطالعه دارند.
یکی از ویژگی های شاخص نمایشگاه کتاب فرانکفورت این است که هر سال یک کشور به عنوان «مهمان افتخاری» در آن حضور می یابد که عضویت در قانون «کپی رایت»، صنعت نشر قوی، برخورداری از نویسندگان و مولفان مطرح در سطح بین الملل و ترجمه ی اثرهای آنان به زبان های بین المللی از شرط های لازم این مهمان افتخاری است. مهمان افتخاری در سال 2012 نیوزیلند و در سال 2013 برزیل بود و از بین کشورهای مسلمان تا به حال تنها کشور ترکیه این جایگاه را داشته است.
نمایشگاه کتاب فرانکفورت با به نمایش گذاشتن تازه های بازار کتاب، خوانندگان کتاب، ناشران، کتابفروشان، نویسندگان و روزنامه نگاران را گرد هم می آورد. در گذشته نمایشگاه های کتاب آلمان بیشتر محلی برای خرید و فروش کتاب بودند ولی امروزه بیشتر نقش اطلاع رسانی و افزایش سطح آگاهی عمومی را بر عهده دارند.
کتاب تنها کالای قابل عرضه در نمایشگاه کتاب آلمان نیست. در ساله ای تازه در کنار کتاب های چاپی، کتاب های شنیداری، کتاب های الکترونیک و رسانه های دیجیتال مانند لوح های فشرده به نمایش گذاشته می شود. در برخی موارد موسسه های انتشاراتی آلمان پس از چاپ یک کتاب، به علت درخواست های مکرر خوانندگان، نسخه ی الکترونیک آن را نیز تهیه و منتشر می کنند.
در نمایشگاه فرانکفورت جوایز کتاب بسیاری مانند جایزه ی «کتاب آلمان» یا جایزه ی «صلح تجارت کتاب آلمان» اعطا می شود. «انجمن بورس تجارت کتاب آلمان» (Börsenverein des deutschen Buchhandels ) آینده ی پویایی را برای بازار کتاب آلمان پیش بینی می کند.
مبالغ ورودی روزانه نمایشگاه (در سال 2013) برای بازدیدکنندگان تخصصی 44 یورو، برای کتابخانه داران و کتابفروشان 32 یورو و برای بازدیدکنندگان عادی 16 یورو بود.

*** تاریخچه ی نمایشگاه کتاب فرانکفورت
پیشینه ی همه ی نمایشگاه های کتاب آلمان با اختراع صنعت چاپ ارتباط مستقیم دارد. پیش از اینکه «یوهانس گوتنبرگ» صنعت چاپ را اختراع کند، دست نوشته های نویسندگان در قرن یازدهم در بازار فرانکفورت به فروش می رسید. اختراع صنعت چاپ در قرن پانزدهم امکان تکثیر و تولید کتاب را فراهم ساخت و تعامل تجاری با کتاب را دگرگون ساخت. در آن زمان کشورهای شرکت کننده در نمایشگاه کتاب فرانکفورت، هلند، فرانسه، انگلیس و سوییس بودند که بر خلاف شرایط دشوار حمل و نقل کتاب، به آلمان سفر می کردند. به علت وجود نداشتن امکانات لازم، این کشورها کتاب های خود را در بشکه های بزرگ آب یا با درشکه و با سختی های فراوان به فرانکفورت انتقال می دادند. آن زمان کتاب بسیار گران بود و به همین خاطر خانواده های متوسط پول خود را بیشتر صرف معیشت خود می کردند تا صرف خرید کتاب.
تا قرن هفدهم، فرانکفورت قطب تازنده ی کتاب به شمار می رفت ولی پس از آن این نمایشگاه زیر نظارت های شدیدی قرار گرفت؛ «ماکسیمیلیان اول»، قیصر روم، کمیسیون نظارتی را راه اندازی کرد و همه ی کتاب ها مشمول سانسور و برخی از آنها نیز مصادره شدند.
پس از جنگ سی ساله (جنگ ابرقدرت های اروپایی بین سال های 1618 و 1648 برای تثبیت قدرت و تعیین مرزبندی های جدید)، فرانکفورت معنای بین المللی خود را از دست داد.
در سال های پایانی دهه ی 1960 موج گسترده ی اعتراض های دانشجویی در اروپای مرکزی و آمریکای شمالی و درگیری های ناشی از آن، به نمایشگاه کتاب فرانکفورت کشیده شد و رنگمایه یی سیاسی به آن بخشید تا جایی که دانشجویان معترض به شرایط سیاسی و اقتصادی آن زمان، صحنه ی نمایشگاه را مکانی مناسب برای طرح و تبلیغ اعتراض های خود و جلب افکار عمومی می دیدند.
نمایشگاه کتاب «لایپتسیگ» آلمان بزرگترین رقیب فرانکفورت بود اما توفیق آن نمایشگاه در سطح بین المللی پس از جنگ جهانی دوم بار دیگر به فرانکفورت منتقل شد؛ به طوری که این نمایشگاه کتاب هر سال به شکلی کاملا دقیق و منسجم بر روی کمپین های تبلیغاتی داخلی و خارجی متمرکز شد. در سال های بعد از آن، این نمایشگاه روز به روز گسترش پیدا کرد و امروزه یکی از بزرگترین نمایشگاه های بین المللی جهان به شمار می رود؛ اقبال گسترده نسبت به این نمایشگاه تا جایی است که به آن لقب «کعبه ی کتاب دنیا» داده اند.

*** نمایشگاه کتاب لایپتسیگ
نمایشگاه کتاب لایپتسیگ رقابت زیادی در زمینه ی مشتریان و ناشران کتاب با نمایشگاه فرانکفورت دارد. تجارت کتاب در نمایشگاه لایپتسیگ همزمان با دوران اصلاحات و اعتراض های دانشجویی در فرانکفورت، شکوفا شد. امتیاز برپایی نمایشگاه لایپتسیگ در سال 1497 توسط ماکسیمیلیان اول صادر شد. فرم امروزی این نمایشگاه در سال 1545 به ابتکار «مارتین لوتر» شکل گرفت.
در ابتدا این نمایشگاه تنها در حد یک نمایشگاه منطقه یی برای شمال و مرکز آلمان بود، اما در قرن هجدهم میلادی، به پایتخت تجارت کتاب معروف شد. در ابتدا این نمایشگاه دو بار در سال به صورت نمایشگاه بهاره و پاییزه برگزار می شد، اما از دهه ی هفتاد سده ی بیستم تنها در فصل بهار برگزار می شود
. نمایشگاه لایپتسیگ سال گذشته با 160 هزار بازدید کننده و شرکت 2000 ناشر از 44 کشور دایر شد. وجه تمایز نمایشگاه لایپتسیگ با فرانکفورت در دسترسی و ارتباط نزدیکتر آن با شرق اروپا و کشورهای عضو پیمان ورشو است.
از طرف دیگر نمایشگاه لایپتسیگ، بر خلاف نمایشگاه فرانکفورت که یک نمایشگاه تخصصی است بیشتر یک نمایشگاه خانوادگی است و از برنامه های جانبی برخوردار است که از طرف مدارس، خانواده ها و عموم مورد توجه قرار می گیرد. هزینه ی ورودی برای کودکان تا 5 سال رایگان، برای بزرگسالان حدود 14 یورو و برای دانشجویان، سالمندان و افراد بیکار 10 یورو است. هزینه ی بازدیدهای گروهی ( 10 نفر یا بیشتر) نیز 9 یورو است.

***متولیان نمایشگاه های آلمان
نکته ی مهم در برگزاری نمایشگاه های آلمان دخالت نکردن نهادها، سازمان ها و شخصیت های دولتی در چگونگی برگزاری این نمایشگاه ها است. «موفقیت از طریق نمایشگاهها» (Erfolg durch Messen) شعار کمیته ی نمایشگاههای اقتصاد (AUMA) در آلمان است که اطلاع رسانی برای غرفه داران و بازدیدکنندگان خارجی و داخلی در مورد زمان برگزاری نمایشگاه ها از طریق اینترنت و رسانه ها، عرضه ی کالا و خدمات مربوط، حمایت از بازاریابی خارجی از طرف برگزارکنندگان آلمانی و توسعه ی بازاریابی از طریق کمپین های تبلیغاتی، از جمله وظیفه های آن است.
به عقیده ی بسیاری از صاحبنظران، استقلال و دخالت نکردن نهادها و سازمان های دولتی یکی از مهمترین عوامل موفقیت نمایشگاه کتاب فرانکفورت است؛ برگزاری این نمایشگاه به عهده ی نهادی غیردولتی یعنی انجمن بورس تجارت کتاب آلمان است. این انجمن از ناشران، فروشندگان و بازاریابان و واسطان آنها در حوزه ی کتاب تشکیل شده است. هیات اجرایی این انجمن در سازماندهی و تصمیم گیری های جزیی نمایشگاه در توزیع غرفه ها بین ناشران دخالتی ندارد و ناشران عضو این اتحادیه نسبت به دیگران برتری ندارند. تمام تصمیم گیری های کمی و کیفی نمایشگاه نیز از طرف هیات مدیره ی سازمان نمایشگاه کتاب گرفته می شود.

*** جمع بندی
اگر چه به لحاظ سازمانی بین نمایشگاه های بین المللی کتاب دنیا وجه های اشتراک و تمایز زیادی در جنبه های ساختاری و سازمانی وجود دارد، اما شیوه ی مدیریت منسجم و سازماندهی قوی در گردآوری چند هزار ناشر از سرتاسر جهان با چندصد هزار عنوان کتاب، نتیجه ی تجربه ی شصت و اندی ساله ی تشکیلات نمایشگاه کتاب فرانکفورت است.
کاهش تصدی گری دولت و دیوانسالاری، نپرداختن به امر خرید و فروش صِرف کتاب، تمرکز بر تقویت بخش بین الملل و توسعه ی انتشارات و ترجمه ی آثار به زبان های بین المللی و پرمخاطب، وجود زمان بیشتر بازدید برای بازدیدکنندگان حرفه یی، تدارک سالن های ویژه برای مطالعه در بین غرفه های نمایشگاه و وجود تورهای مسافرتی برای بازدیدکنندگان خارجی، نمونه هایی از نقاط قوت نمایشگاه کتاب فرانکفورت به حساب می آیند.

***منابع:
1-https://otik.uk.zcu.cz/bitstream/handle/11025/9654/Internationale%20Messen%20in%20Deutschland.%20Vergleichende%20Analysen%20ausgewahlter%20Werbetrager,.pdf?sequence=1

2- http://www.buchmesse.de/images/fbm/dokumente-ua-pdfs/2012/facts_and_figures_2011_dt_32274.pdf

3-http://www.iohome.org/leistungen/tipps_fuer_berufsstarter/ artikel_zum_berufsbild/pdf_pool/EO_0311_16.pdf

4- http://www.buchmesse.de/images/fbm/dokumente-ua-pdfs/2013/buchmarkt_deutschland_2013_42645.pdf

*از: مهناز میرعباسی (گروه پژوهش های خبری)
پژوهش** 9292**2054

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




20/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن