تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان درخواست خير از خداوند و خشنودى به خواست اوست و از بدبختى انسان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1845785119




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حجت‌الاسلام پسندیده در گفت‌وگو با فارس: مؤلفه‌های رضایت‌مندی در زندگی چیست


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حجت‌الاسلام پسندیده در گفت‌وگو با فارس:
مؤلفه‌های رضایت‌مندی در زندگی چیست
نویسنده کتاب «الگوی اسلامی شادکامی» گفت: ضرورت وجود چارچوب تئوریک شادکامی این است که اگر ما یک چارچوب نظری نداشته باشیم، دقیقاً‌ معلوم نیست که بالأخره در مرحله عمل چه کار می‌خواهیم انجام دهیم.

خبرگزاری فارس: مؤلفه‌های رضایت‌مندی در زندگی چیست


حجت‌الاسلام عباس پسندیده عضو هیأت‌ علمی دانشگاه قرآن و حدیث در گفت‌وگو با خبرنگار آیین‌ و اندیشه خبرگزاری فارس، با اشاره به نظریه شادکامی گفت: یکی از موضوعاتی که هم در حوزه روانشناسی و هم در منابع اسلامی به آن پرداخته شده، مسأله شادکامی است. وی افزود: شادکامی با شادی متفاوت است، شادی یک هیجان مثبتی است که برای انسان‌ها به وجود می‌آید و بیشتر یک حالت سَبْکی و روبنایی دارد و با مفاهیمی مثل لبخند زدن، گفت‌وگو کردن و بشاش بودن شناخته می‌شود که این در روانشناسی غربی مورد توجه قرار گرفته و اساساً نظریه‌پردازان غربی بر مبنای همین فلسفه لذت، سلامت روان را طراحی کرده‌ بودند. نویسنده کتاب «الگوی اسلامی شادکامی» ادامه داد: اما با گذر زمان غربی‌ها متوجه شدند که این موضوع نمی‌تواند مبنای دقیقی برای بحث شادکامی انسان باشد، بنابراین به این موضوع دست یافتند که لایه‌های عمیقی را نیاز داریم و از این رو در این حوزه به نظریه‌پردازی پرداختند و به مقوله رضایت‌مندی رسیدند، اینکه ما غیر از شاد بودن به مسأله‌ای مانند رضامندی هم نیاز داریم. وی تصریح کرد: یکی از خلأهای جدی که ما داریم این است که اصولاً‌ نظریه اسلام در حوزه شادکامی چیست و بر اساس منابع اسلامی چه چارچوبی برای شادکامی ترسیم می‌شود، بنابراین ضرورت وجود چارچوب تئوریک شادکامی این است که اگر ما یک چارچوب نظری نداشته باشیم، دقیقاً‌ معلوم نیست که بالاخره در مرحله عمل، چکار می‌خواهیم بکنیم و چگونه می‌خواهیم رو به جلو حرکت کنیم، چه چیزهایی را باید تحقق بخشیده و از چه مسائلی ممانعت کنیم. پسندیده گفت: اگر مسئولان فرهنگی بخواهند در حوزه شادکامی کار کنند، باید ابتدا عنوان کنند که می‌خواهند در چارچوب نظری حرکت کنند، بنابراین اگر مسئولان نظام بخواهند در این راستا برنامه‌ریزی داشته باشند، آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان و دانشگاه‌ها برای دانشجویان، باید نظریه شادکامی وجود داشته باشد تا بتوان بر اساس آن برنامه‌های اجرایی و عملیاتی را طراحی کنیم. وی با بیان اینکه از بعد دیگر، خود نظریه‌پردازی بر اساس منابع اسلامی یکی از ضرورت‌ها و اقتضائات امروز ما است، یادآور شد: آن نهضت تولید علم و مسأله اسلامی کردن علوم انسانی که مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده و هست با شعار حل نمی‌شود، بلکه باید در متن پژوهش‌ها قرار گیرد. این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: بنابراین یکی از مسأله‌های بسیار مهمی که برای ما در پژوهشکده اخلاق و روانشناسی دانشگاه قرآن و حدیث به وجود آمد، این بود که این چارچوب نظری را بتوانیم در حوزه شادکامی به دست آوریم و دریابیم که بر اساس کدام چارچوب می‌توان به شادکامی رسید که در نهایت، مطالعات ما در حوزه شادکامی به رضایت‌مندی رسید. وی ادامه داد: اگر مسأله رضایت از زندگی و نشاط و شادابی تحقق پیدا کند، آن وقت می‌توان انتظار شادکامی را داشت. بر همین اساس شادکامی یک بعد هیجانی دارد که از همان نشاط تشکیل شده و بعد دیگری به نام احساس رضایت است که مشخص می‌کند افراد، در مجموع زندگی خویش چه احساس و تصوری از زندگی دارند. عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث، تصریح کرد: این دیدگاه در منابع اسلامی وجود دارد و مشابه خارجی هم ندارد. در نظریه‌های غربی، مبنای نظری ما با غرب متفاوت است، چرا که این نظریه یک کپی‌برداری نیست تا براساس آن، ‌آیات و روایات گلچین شده باشند و ما نیز یکسری از آیات و روایات را مطرح کرده باشیم که فقط بخواهد آن‌ها را تأئید کند. وی افزود: شادکامی را می‌توان با دو مؤلفه مطرح کرد که به صورت جزئی‌تر و عینی در حوزه رضایت‌مندی قرار می‌گیرد؛ یعنی من از مجموعه زندگی‌ام راضی هستم و این راضی بودن از مجموعه زندگی بدین معنا است که ما در 3-4 موقعیت از زندگیمان چگونه ارزیابی داشته‌ایم. نویسنده کتاب «الگوی اسلامی شادکامی» به بیان موقعیت‌های رضامندی از زندگی پرداخت و گفت: موقعیت اول؛ موقعیت خوشایندی‌های زندگی است، وقتی ما در وضعیت مثبت قرار داریم و وضعیت زندگی ما یک موقعیت خوبی بوده و در نعمت‌ها هستیم چه واکنشی از خود نشان می‌دهیم؟ افراد رضایتمند در حوزه ناخوشی‌های زندگیشان افراد شاکری هستند که داشته‌ها و نعمت‌های زندگی خود را می‌بینند و قدردان نعمت‌های خداوند هستند. وی ادامه داد: نکته دوم مسأله ناخوشی‌ها و گرفتاری‌های زندگی است که در حوزه ناخوشی‌ها و گرفتاری‌ها نیز باز رضایتمندی، نقش خویش را نشان می‌دهد. بدین معنا که تئوری شادکامی می‌گوید این گروه، افراد صبوری بوده و نه تنها در برابر سختی‌ها توان تحمل داشته و اهل بیتابی نیستند بلکه اغلب افراد امیدواری به شمار می‌روند. عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث اظهار داشت: بنابراین ما تا اینجا وقتی رضایت‌مندی را به صورت عینی مطرح می‌کنیم، تحلیل می‌شود به اینکه افراد در درجه اول راضی هستند و به همین دلیل درباره خوشی‌هایشان شاکر نعمت‌های الهی و در حوزه ناخوشی‌ها هم انسان‌هایی صبور هستند. وی ادامه داد: دو مؤلفه دیگری که در رضامندی وجود دارد که اصلاً در تفکرات و فرهنگ غربی دیده نشده، این است که ما حوزه خوشی‌ها و ناخوشی‌ها را در فرهنگ و نظریه‌های روانشناسان غربی می‌بینیم، اما در تئوری شادکامی آن‌ها از چیزی به نام صبر و شکر یاد نمی‌کنند و این دو حوزه،‌ حوزه تکالیف ما هستند که این تکالیف شامل بایدها و نبایدها می‌شوند. پسندیده بیان داشت: اما مسأله‌ای که مهم است و ما از آن به نام رضایت از تکالیف یاد می‌کنیم، به رضایت‌مندی از حوادث یا رویدادهای زندگی (خوشایندها،‌ناخوشایندها) و رضایت از قوانین و تکالیف، تعبیر می‌شود که این تکالیف هم به بایدها و نبایدها تقسیم می‌شوند. وی افزود: افرادی که راضی هستند به انجام بایدها و تکالیف خویش اشتیاق داشته و در انجام نبایدها احساس کراهت و انزجار می‌کنند. اما در خصوص بحث نشاط، نشاط در حوزه مادی و امور معنوی داریم و در شادکامی اسلامی نیز نشاط و شادی مربوط به هر دو حوزه مادی و معنوی انسان می‌شود و این یکی از مرزهای ما با لذت‌های غربی است. انتهای پیام/

93/02/20 - 10:34





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن