تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان درخواست خير از خداوند و خشنودى به خواست اوست و از بدبختى انسان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816888746




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آسیب‌شناسی استفاده از تلفن همراه در میان عموم


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
آسیب‌شناسی استفاده از تلفن همراه در میان عموم
هادی فراهانی، جامعه‌شناس گفت:‌ از دیدگاه آسیب‌شناسانه، می‌توان تلفن همراه را یک منبع بزرگ برای تولید نارسایی‌ها و معضلاتی دانست که آشکارا یا پنهان در مناسبات زندگی کاربران نفوذ کرده‌است.


"هادی فراهانی"، جامعه‌شناس و کارشناس علوم ارتباطات در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: امروز تلفن همراه به عنوان یکی از مظاهر فن‌آوری ارتباطی نوین در زندگی فردی و اجتماعی بشر جایگاهی قدرتمند دراد و جزو لاینفک مناسبات روزمره محسوب می‌شود. به طوری که می‌توان ادعا کرد برای بسیاری از افراد، زندگی بدون آن امکان‌پذیر نیست یا دست‌کم مطلوبیتی ندارد.

وی در ادامه گفت: در جامعه‌ ما با وجود فروکش‌ کردن تب اولیه‌، مقبولیت استفاده از تلفن همراه به حدی رسیده که مضرات جدی و اساسی این فناوری مدرن را مخفی و نادیده نگه می‌دارد. مضراتی که در حوزه‌های متنوع اجتماعی، فرهنگی، رفتاری، روانشناسی، پزشکی، قانونی جزایی و ... به آسیب‌زایی می‌پردازد. در حقیقت از یک دیدگاه آسیب‌شناسانه می‌توان تلفن همراه را یک منبع بزرگ برای تولید نارسایی‌ها و معضلاتی دانست که آشکارا یا پنهان در مناسبات زندگی کاربران نفوذ کرده‌است.

وی ادامه داد: برقراری ارتباطات پنهانی و غیر مستقیم از اعتماد به نفس افراد می‌کاهد و مهارت‌های ارتباطی آنان را برای زندگی و حضور در محیط‌های جمعی ضعیف می‌کند. در فرهنگ ما مرسوم است هر حرفی را که نمی‌توان رودررو و به صورت حضوری به دیگری گفت: از طریق تماس تلفنی بیان می‌شود که این یک ضعف فرهنگی است و سهولت و فراگیری استفاده از تلفن همراه بر شدت آن می‌افزاید.
 
وی اظهار کرد: استفاده‌ بیش از اندازه از تلفن همراه در ذهن و اعصاب کاربران نوعی اعتیاد پدید می‌آورد که درست مانند اعتیاد به مواد مخدر، الکل، پرخوری، بازی‌های رایانه‌ای،‌ اینترنت و... مخرب است. معتادان به استفاده از تلفن همراه از دوستان و خانواده فاصله می‌گیرند، انزوا طلب می‌شوند، اولویت‌های سنی و اجتماعی نظیر تحصیل و اشتغال را پس می‌زنند، هنگامی که تلفن همراه در دستشان نیست به آن فکر می‌کنند و از دوری‌اش رنج می‌برند. اینگونه افراد نمی‌توانند از گوشی تلفن همراه خود دور بمانند و از هر ترفندی برای استفاده‌ی دائمی از آن بهره می‌جویند.

فراهانی با اشاره به تغییر الگوهای رفتاری افزود: به طور مثال در یک مهمانی خانوادگی مشاهده می‌کنیم عده‌ای به جای ارتباط کلامی از طریق بلوتوث یا پیامک به صحبت با یک‌دیگر می‌پردازند.

وی تصریح کرد: یکی برای دیگری تصویر یا متنی ارسال می‌کند و بلافاصله جواب می‌گیرد. گاهی تمام وقت مهمانی‌ها و با هم بودن به بررسی محتویات گوشی‌ها سپری می‌شود و انگار هیچ کسی قصد ندارد از پشت هویت مجازی تلفن همراهش بیرون بیاید و درباره‌ی مسائل واقعی و ملموس کار، زندگی و روابط فامیلی و اجتماعی سخن بگوید. با ادامه‌ این روند که حتی دوستی‌ها، احوال‌پرسی‌های میان آشنایان، ابراز محبت‌ها، خواستگاری‌ها و ... با تلفن همراه یا پیامک انجام می‌شود، می‌توان انتظار داشت نسل‌های مجازی پرورش یابند که حتی از ساده‌ترین مهارت‌های کلامی و رابطه‌ای، بی‌بهره‌اند.

این جامعه شناس در پایان تصریح کرد: طبق آمار رسمی 80 درصد از کاربران ایرانی از قابلیت‌های پیشرفته‌ی تلفن همراهشان آگاهی ندارند و تنها از یک دهم آن استفاده می‌کنند. ناگفته پیداست که قابلیت‌های پیشرفته‌ی ارتباطی در گوشی‌ها یا پشتیبانی فنی نمی‌شوند و یا اصلا طرفدار ندارند و به کار نمی‌آیند.

انتهای پیام/








تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن