تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 2 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):خداوند اجابت دعاى مؤمن را به شوق (شنيدن) دعايش به تأخير مى اندازد و مى گويد: «صداي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817696745




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یک میلیاردو 200 میلیون ریال برای مرمت قلعه ناصری ایرانشهراختصاص یافت


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

یک میلیاردو 200 میلیون ریال برای مرمت قلعه ناصری ایرانشهراختصاص یافت ایرانشهر، زاهدان- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: با اختصاص این اعتبار مرحله دوم بازسازی و مرمت قلعه تاریخی ناصری به عنوان یکی از بزرگترین بناهای خشت و گلی جنوب سیستان و بلوچستان بزودی آغاز می شود.


ملک محمد سنجرانی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از قلعه ناصری شهرستان ایرانشهر به خبرنگار ایرنا افزود: همچنین به منظور مطالعه قلعه بمپور 300 میلیون ریال اعتبار اختصاص یافته است که پیگیری برای افزایش این اعتبار ادامه دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: تاکنون بیش از سه هزار اثر باستانی، تاریخی و طبیعی در سراسر استان شناسایی شده که افزون بر هزار و 650 اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی خاطر ننشان کرد: سال گذشته ˈشهرسوختهˈ به عنوان نخستین اثر باستانی سیستان و بلوچستان نامزد ثبت در آثار جهانی شده بود که به ثبت رسید و تلاش خواهیم کرد آمار ثبت آثار تاریخی و طبیعی استان را افزایش دهیم.
براساس نوشته های تاریخی، شخصی بنام ناصرالدوله فرمانفرما که در سال 1285 هجری شمسی حاکم وقت ایالات کرمان و بلوچستان بود پیشنهاد ساخت یک دژ نظامی عظیم در فهرج یا پهره (نام قدیم ایرانشهر) را به ناصرالدین شاه قاجار داد.
فهرج یا پهره در سال 1308 هجری شمسی با تصرف این شهر توسط قوای رضاخان پهلوی به نام ایرانشهر تغییر نام یافت.
ناصرالدین شاه با ساخت این قلعه نظامی در فهرج موافقت کرد و بدین ترتیب کار ساخت قلعه در سال 1264 هجری شمسی به دست یکی از معماران توانا و مشهور ایرانی به نام ˈاستاد حسین معمار باشی کرمانیˈ آغاز و پس از مدت هفت سال به اتمام رسید و از آن پس این قلعه بنام قلعه ناصری یا ناصریه مشهور شد و مقّر حکمرانی بلوچستان از قلعه کهن و عظیم ˈبمپورˈ به قلعه ناصری انتقال یافت.

این قلعه با ضعف دولت قاجار در اواخر عصر قاجار و اوایل عصر پهلوی به تصرف حاکم مقتدر وقت بلوچستان بنام ˈدوست محمد خان بارکزاییˈ در آمد و بنام قلعه دوست محمد خان معروف شد. با به قدرت رسیدن رضاخان و استقرار و قدرت گرفتن حکومت مرکزی، قشون دولتی رضاخان پهلوی به فرماندهی ˈتیمسار امان الله جهانبانیˈ بلوچستان و این قلعه را متصرف کرده و از آن پس به نام قلعه ایرانشهر مشهور شد.
در عصر پهلوی دوم (محمدرضا پهلوی) از این قلعه بنام پادگان ژاندارمری وقت و زمانی به عنوان مدرسه استفاده می شده است. در اوایل انقلاب با متروک ماندن این قلعه عظیم و زیبا، بتدریج تبدیل به قلعه ای متروک و نیمه ویرانه شد که متاسفانه در سال 1361 هجری شمسی حدود 98 درصد معماری های فضای داخل با بولدوزر مورد تخریب و تسطیح قرار گرفت و تنها سردر و حصار آن باقی ماند.
این قلعه در زمان ساخت، حداقل دارای هفت حیاط بزرگ و شامل مجموعه های اصطبل، شاه نشین، سرباز خانه، اسلحه خانه، حمام و غیره بوده است.
مصالح اصلی این قلعه از خشت و گل و آجر است و حصار آن مجموعا دارای 9 برج دیدبانی است که قطر دیوارهای حصار آن در روی سطح زمین به 5/4 متر و ارتفاع آن به حدود 7 متر می رسد. این بنا مجموعا دارای مساحتی بالغ بر 36 هزار مترمربع است.
براساس متون به جای مانده، قلعه ایرانشهر دارای بیش از 150 اتاق شامل مال بند، حوضخانه، انبار، اصطبل، حمام، سربازخانه، حاکم نشین و غیره بوده است. هر چند که معماری داخلی قلعه تخریب شده اما می توان به آجرنمای تزئینی سردر ورودی و برج های آجرکاری شده دو طرف اشاره کرد که دارای انواع طرح های رجچینی، دندان موشی، هندسی، لوزی، چلیپایی و... است. این نوع تزئین یادآور سبک معماری بکار رفته در برج های ارگ بم در استان کرمان توسط هنرمندان آن خطه است. ک/3
7314/7437 / 653
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




18/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن