تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد ، و نماز را برای دوری از تکبر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804361205




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

احتمال قطعی آب در تهران و جيره بندی در تابستان گرم


واضح آرشیو وب فارسی:آخرین نیوز: احتمال قطعی آب در تهران و جيره بندی در تابستان گرم
اين نگراني براي اکثر نقاط کشور بويژه پايتخت نشينان وجود دارد که در گرماي تابستان امسال با قطعي و بي آبي مواجه شوند.
به گزارش آخرین نیوز به نقل از آريا، ماجرا از آنجا آغاز شد که مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي تهران با هشدار نسبت به افت شديد ذخيره آب در سدهاي لار و لتيان گفت: قطع آب مشترکان پُرمصرف در دستور کار قرار دارد.خسرو ارتقايي با اعلام اينکه سد لتيان در حال حاضر تنها 20 ميليون متر مکعب آب دارد گفت: اين ميزان در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته يک سوم است.




 قطع  آب پُرمصرف‌ها
مديرعامل آب منطقه‌اي تهران اظهارداشت: هم اکنون در شرق تهران و از مجموع سدهاي لتيان و لار فقط 35 ميليون متر مکعب آب قابل برداشت است. وي با اشاره به کاهش بارش‌هاي جوي در استان‌هاي تهران و البرز گفت: اگر مردم استان صرفه‌جويي را جدي نگيرند با مشکل مواجه خواهيم شد.
وي افزود: ميانگين مصرف آب در شهر تهران روزانه 3 ميليون متر مکعب است. در سامانه غرب شامل سدهاي اميرکبير و طالقان وضع کمي بهتر و در مجموع 120 ميليون متر مکعب آب قابل برداشت است.
مديرعامل آب منطقه‌اي تهران با بيان اينکه اگر مردم در مصرف آب صرفه‌جويي جدي نکنند مجبور خواهيم بود فشار آب را کاهش دهيم افزود: همچنين قطع آب مشترکان پُرمصرف در دستور کار قرار دارد.
ارتقايي گفت: به دستور استاندار تهران قطع آب مشترکان دولتي پُرمصرف نيز در دستور کار است و تبعيضي ميان مشترکان دولتي و غيردولتي وجود نخواهد داشت.
همچنين استاندار تهران نيز در اظهاراتي در جمع شوراي شهري ها در اولين جلسه شوراي شهر تهران در سال 93  خبر جيره بندي آب را اعلام کرد.( متن کامل اظهارات استاندار تهران را اينجا بخوانيد) .
هاشمي در جمع اعضاي بزرگترين پارلمان شهري کشور اعلام کرد که اگر مردم 20 درصد در مصرف آب صرفه جويي نکنند، مجبور مي شويم در فصل تابستان آب را به طور زمان بندي شده قطع کنيم.

قاليباف: بي آبي امسال تهران جدي است
شهردار تهران نيز در اين رابطه تاکيد کرده است : ما معتقديم بايد درست مصرف کنيم، بي آبي امسال شهر تهران موضوعي جدي است و به طور حتم ما مي‌توانيم با 20 درصد صرفه‌جويي در مصرف آب از قطعي آن و حفر چاه‌هاي بي‌رويه جلوگيري کنيم.






11 کلان‌شهر و 37 ميليون ايراني در معرض بي آبي
همچنين معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا از قرار گرفتن تهران در معرض تنش آبي خبر داده و اعلام کرد که اراک، اصفهان، شيراز، قزوين، قم، کرج، کرمان، مشهد، همدان و يزد ديگر شهرهايي هستند که هم اکنون در تنش آبي قرار دارند.
رحيم ميداني گفت: تهران و 10 کلان‌شهر ايران در معرض تنش آبي قرار دارند و چنانچه 10 درصد در مصارف مشترکان صرفه جويي شود، مي‌توانيم تابستان امسال را با کمترين محدوديت و مشکل سپري کنيم.
معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا از اراک، اصفهان، شيراز، قزوين، قم، کرج، کرمان، مشهد، همدان و يزد به عنوان ساير کلان‌شهرهايي که در معرض تنش آبي قرار دارند، نام برد.
وي با بيان آنکه براي تامين آب شرب مورد نياز کشور در تابستان جاري با 38 مترمکعب در ثانيه کمبود مواجه هستيم تصريح کرد: چنانچه 100 درصد در مصارف مشترکان صرفه‌جويي شود، مي توانيم تابستان امسال را با کمترين محدوديت و مشکل سپري کنيم.
به گفته وي، در شرايط کنوني 37 ميليون نفر از جمعيت کشور در معرض تنش آبي قرار دارند که اين ميزان 50 درصد جمعيت کشور را شامل مي‌شود.
وي همچنين شمار شهرهاي در معرض تنش آبي در کشور را 517 شهر اعلام کرد و افزود: مصارف و منابع قابل تامين در اين شهرها در نقطه سر به سر قرار دارد در حالي که بايد 25 درصد ضريب اطمينان وجود داشته باشد.
ميداني شمار مشترکان آب کشور را 19 ميليون فقره شامل پنج ميليون مشترک روستايي و 14 ميليون مشترک آب شهري اعلام کرد و گفت: براي تامين آب اين ميزان مشترک، حدود 6.6 ميليارد مترمکعب ظرفيت توليد در کشور ايجاد شده است.




 حجم کنوني آب موجود در سدهاي استان تهران

حجم کنوني آب موجود در سدهاي استان تهران درمقايسه با زمان مشابه سال آبي گذشته، 40 درصد کاهش يافته است.
حجم آب موجود در مخازن سدهاي تامين کننده آب تهران با کاهش 289 ميليون مترمکعبي در مقايسه با زمان مشابه سال گذشته به حدود 435 ميليون مترمکعب رسيده است.
حجم آب ورودي به مخزن سدهاي تهران از ابتداي سال آبي جاري (مهرماه 92) تاکنون با 28 درصد کاهش در مقايسه با زمان مشابه سال آبي گذشته، به حدود 421 ميليون مترمکعب رسيده است. حجم آب ورودي به مخزن سدهاي تهران در دوره زماني مشابه سال آبي گذشته 587 ميليون مترمکعب بوده است.
براساس اين گزارش، حجم آب موجود در تمامي مخازن سدهاي تهران در مقايسه با زمان مشابه پارسال با کاهش روبرو است.
حجم ذخيره آب در مخزن سدهاي لار، طالقان، کرج، ماملو و لتيان در مقايسه با سال آبي گذشته به ترتيب 59، 42، 41، 21 و 60 درصد کاهش يافته است.
در زمان کنوني، حجم آب موجود در مخزن سدهاي اميرکبير 90، لتيان 26، لار 21، طالقان 177 و ماملو 122 ميليون مترمکعب گزارش شده است.

کمبود آب دربرخي مناطق در آستانه بحران
اکونيوز:وزير نيرو  اعلام کرده  که مصرف آب در کشور 96 ميليارد متر مکعب است که نشان دهنده اين است که 80 درصد از منابع آبي کشور به مصرف مي رسد در حاليکه حد بحران 60 درصد است.
وزير نيرو با حضور در جلسه علني مجلس شوراي اسلامي با ارائه گزارشي از وضعيت صنعت آب و برق کشور، مساله آب را يک چالش اصلي در هزاره سوم براي تمام جهان عنوان کرده اعلام کرد:بر اساس گزارش‌هايي که سازمان ملل در اجلاس جهاني مکزيک ارائه کرد در سال 2006، ½ ميليارد متر مکعب در جهت از دسترسي آب بهداشتي محروم بوده‌اند و پيش‌بيني مي‌شود که در سال 2025 به 40 درصد جمعيت آن موقع برسد لذا اين آمار نشان مي‌دهد مسائل مرتبط با آب روز به روز در جهت وخامت و حادتر شدن حرکت مي‌کند و نيازمند برنامه‌ريزي‌ دقيق و مراقبت کامل است.
حميد چيت‌چيان با بيان اينکه ايران در يک منطقه خشک و نيمه خشک قرار گرفته است، اظهار کرد: متاسفانه در 10 سال گذشته شاهد بوديم که متوسط بارش از 250 به 242 ميلي‌متر در سال کاهش يافته و با مسائل بسيار جدي در موضوع آب مواجه هستيم. همچنين در نتيجه خشکسالي‌هاي پي در پي مجموع منابع آب تجديدشونده کشور که 130 ميليارد متر مکعب برآورد مي‌شد به 120 ميليارد متر مکعب کاهش يافته است.

بحران آبي و خشک شدن تالاب‌ها و درياچه‌هاي داخلي
وزير نيرو  همچنين تاکيد کرد:خشک شدن تالاب‌ها و درياچه‌هاي داخلي کشور، بحران منابع آب زيرزميني، پديده فرونشست نمونه‌هايي هستند که کشور را با بحران آبي روبرو مي‌کند و متاسفانه در مورد آب‌هاي زيرزميني نيز بيش از نيمي از آب مورد نياز کشور از چاه‌ها تامين مي‌شود. در واقع متاسفانه حفر چاه‌هاي غيرمجاز افزايش يافته و از سوي ديگر ميزان استفاده‌اي که از چاه‌هاي مجاز انجام مي‌شود بيش از حد مطلوب است و اين مساله باعث شده که در پي ساليان گذشته 100 ميليارد متر مکعب از ذخاير استاتيک سفره‌هاي زيرزميني کاهش يابد.
وي همچنين تاکيد کرد: روند افزايش تعداد چاه‌ها و تخليه از منابع آب زيرزميني موجب شده که مجموعا برداشت آب رو به کاهش باشد و نيز در پي 10 سال گذشته ميزان روان آب رودخانه به 46 درصد در کل کشور رسيده است و ما در هفت ماهه نخست سال آبي 53 ميليارد متر مکعب برداشت داشته‌ايم که در سال جاري به 25 ميليارد متر مکعب رسيده است.






براي نسل هاي آينده امکان حيات بگذاريم
چيت چيان تاکيد مي کند که بايد از منابع آب به گونه‌اي استفاده کنيم که نسل‌هاي آينده امکان حيات داشته باشند. کل منابع آبي که در بخش کشاورزي استفاده مي‌شود 92 درصد است اما رندمان آبياري بسيار پايين است. به عنوان مثال ليبي 60 درصد، هند 54 درصد، مصر 53 درصد، سوريه 45 درصد، پاکستان 44 درصد، عربستان 43 درصد، ترکيه 40 درصد، چين 36 درصد و ايران 33 درصد راندمان آبياري دارند در حالي که ما حداقل اين امکان را در اختيار داريم که راندمان کشاورزي را افزايش دهيم.
چيت‌چيان در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در حال حاضر مجموع سدهايي که احداث شده و به بهره‌برداري مي‌رسد موجب استحصال 72 ميليارد متر مکعب شده که 49 ميليارد متر مکعب قابل تنظيم است لذا ضرورت دارد که در سدها بازنگري خوبي انجام شود .






در طول 12 سال آينده نيز با بحران آب روبرو هستيم
يک نماينده مجلس نيز گفته که با توجه به کمبود آب در بسياري از مناطق و از سوي ديگر فرا رسيدن فصل تابستان، اين مشکل را مي توان با تدبير مسوولان امر و صرفه جويي مردم مديريت کرد.
فرج اله عارفي افزود:پيش بيني منابع آب را بايد در اولويت قرار دهيم زيرا در طول 12 سال آينده هنوز با بحران آب روبرو هستيم که در اين زمينه نيز برنامه ريزي هاي انجام شده است.
وي با اشاره به طول عمر شبکه هاي آب روستايي افزود: بسياري از اين شبکه ها به علت اينکه در طولاني مدت مورد استفاده قرار گرفته فرسوده شده است که نياز به بازسازي دارند.
عارفي خاطرنشان کرد: با توجه به فرا رسيدن فصل تابستان و گرم شدن هوا مسوولان بايد آب را مديريت کنند تا مردم در اين فصل با مشکل موجه نشوند.






 رکورد مصرف آب در پايتخت شکست
 محمد پرورش مديرکل شرکت آب و فاضلاب استان تهران نيز در اين راستا با بيان اينکه در روزهاي گذشته مصرف آب از مرز 2ميليون و 800 هزار متر مکعب گذشت، اين موضوع را اعلام کرد و افزود:البته طبق برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده امسال در شهر تهران يک ميليارد و 35 ميليون متر مکعب و در استان تهران يک ميليارد و 350 ميليون متر مکعب آب توليد مي‌شود.
به گفته وي، براي عبور موفق از تابستان و حتي زمستان امسال نياز به مشارکت مردم داريم.
پرورش با بيان اينکه نياز به صرفه جويي 10 تا 15 درصدي در شهر تهران و 20 درصدي در استان تهران داريم، افزود: روزهاي آينده که کولرهاي آبي به کار مي‌افتند با افزايشي معادل 400هزار متر مکعب روبرو خواهيم شد که به همين علت در برخي مناطق اگر صرفه جويي نشود، مجبور هستيم فشار آب را مديريت کنيم.
مديرکل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بيان اينکه مصرف آب در سال 93 نسبت به سال‌هاي 86 و 87 که تهران با تنش آبي مواجه بود افزايش نيافته است، افزود: در سال 87 از سامانه شرق تهران 230 ميليون متر مکعب آب دريافت کرديم اما امسال اين ميزان از سامانه شرق (سدهاي لار و لتيان) به کمتر از 200 ميليون متر مکعب مي‌رسد.
وي با اشاره به اينکه 91 درصد مشترکان شهر تهران مسکوني هستند، ادامه داد: خواهش ما اين است که مردم صرفه جويي را جدي بگيرند. با توجه به اينکه گرماي هوا رو به افزايش است، اولين کار ما مديريت مصرف و اطلاع رساني و فرهنگ سازي است تا بتوانيم مشارکت مردم را افزايش دهيم.
مديرعامل آبفاي تهران از پيگيري دريافت مجوز براي برخورد قانوني با مشترکان پرمصرف و قطع انشعاب آنها خبر داد.






 تهران در بحراني‌ترين وضعيت آبي 46 سال اخير
مديرعامل آب منطقه اي تهران با تاکيد بر اينکه امسال در مقايسه با سال 80 نيز که سال کم باراني بود، وضعيت بدتر است گفت: در واقع رکورد کم‌ آبي در تهران زده شده است. مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي تهران افزود: تهران در بحراني‌ ترين وضعيت آبي 46 سال اخير قرار دارد.
خسرو ارتقايي با بيان اينکه ميزان ورودي آب سدهاي تهران در بحراني‌ترين وضعيت 46 سال گذشته قرار دارد بيان داشت: ميزان مصرف آب در تهران در سال 80 بيش از 970 ميليون مترمکعب بوده است، اما هم اکنون با وجود مديريت مصرف، بيش از يک ميليارد و 50 ميليون مترمکعب مصرف آب داريم.
وي با اشاره به خشکسالي دو سال اخير، بارش‌هاي تهران از ابتداي سال آبي جاري تاکنون را 32 درصد کمتر از مدت مشابه سال آبي گذشته عنوان کرد و اظهارداشت: کاهش بارش‌ها، افزايش تبخير و افزايش نفوذ آب در زمين موجب کاهش رواناب‌ها شده است.
مديرعامل آب منطقه اي تهران همچنين تصريح کرد: سازمان هواشناسي پيش بيني‌ کرده است که بارش‌هاي فصل بهار با 25 درصد کاهش در مقايسه با درازمدت مواجه است.
مديرعامل آب منطقه اي تهران با بيان اينکه در دهه گذشته به خاطر افزايش جمعيت، افزايش ساخت و ساز و بالارفتن بهداشت عمومي هر سال تقريبا سه درصد افزايش مصرف وجود داشته است گفت: در حال حاضر ميزان سرانه توليد آب در تهران براي هر نفر 370 ليتر در شبانه‌ روز و ميزان مصرف 320 ليتر براي هر نفر است و اين در حالي است که نرم جهاني مصرف آب در شبانه‌ روز براي هر نفر 150 ليتر است.
مديرعامل آب منطقه اي تهران ميزان آب به حساب نيامده را 26 درصد عنوان کرد و گفت: اکنون در تهران مصرف آب دو برابر نرم جهاني است. ارتقايي با بيان اينکه با نيم ليتر آب هم مي‌شود وضو گرفت تاکيد کرد: اين در حالي است که عده اي براي وضو گرفتن دقت لازم را به عمل نمي‌آورند و گاهي براي وضو چهار تا 4.5 ليتر آب مصرف مي‌کنند.
ارتقايي به مردم توصيه کرد در وضو گرفتن، استحمام، شستن ظروف، شستن حياط و شستشوي خودرو در مصرف آب صرفه‌جويي کنند. وي اظهارداشت: مصرف آب تهران در زمان کنوني از 2.7 ميليون مترمکعب به 2.81 ميليون مترمکعب رسيده و در صورت افزايش دما، اين ميزان مصرف به 3.4 ميليون مترمکعب در يک روز هم مي‌رسد.
وي با بيان اينکه در رودخانه کرج در ثانيه 10 مترمکعب آب عبور مي‌کند گفت: در زمان پيک، مصرف تهراني‌ها 40 مترمکعب در ثانيه است که در واقع نشان از مصرف چهار برابري مردم تهران نسبت به آورد رودخانه کرج دارد.
وي با بيان اينکه همچنين برنامه‌ ريزي شده که 70 ميليون مترمکعب از محل مديريت مصرف و صرفه‌ جويي آب ذخيره شود گفت: با اين وجود اگر مصرف کنترل نشود، دچار کمبود خواهيم شد. ارتقايي تصريح کرد: بخشي از اين صرفه‌ جويي به اعمال فشار شبکه، کاهش نشتي‌ها و بخشي هم به مصرف‌ کنندگان مربوط مي‌شود.

انشعاب آب مشترکان پر مصرف قطع مي‌شود
محمد پرورش مدير عامل آبفاي استان تهران با توجه به کاهش منابع آبي و با دادن هشدار کم آبي اظهار مي کند که  اگر در مناطق مختلف شهر تهران صرفه جويي ديده نشود، بحث مديريت فشار را اعمال خواهيم کرد.در حال حاضر برنامه اي براي اين کار نداريم و آب به صورت مستقيم عرضه مي شود و تصفيه خانه ها نيز اورهال شده اند.
به گفته وي با توجه به تجريبات گذشته برنامه ريزي براي گذر از تابستان پيش بيني شده است، اما 91 درصد مشترکين مسکوني هستند و اگر در مصرف آب صرفه جويي و مديريت کنند، به راحتي از اين دوران عبور خواهيم کرد.وي گفت: مي بايست 70 ميليون مترمکعب آب براي سال جاري صرفه جويي کنيم که البته اولويت اول شرکت آب و فاضلاب فضاهاي سرد و سازمان ها هستند، اما اگر مصرف مديريت نشود و نتوانيم مخازن را حفظ کنيم مديريت فشار را اعمال خواهيم کرد.
پرورش گفته که اطلاعات مشترکين استخراج شده است و در صورتي که نتوانيم مخازن را حفظ کنيم براي قطع آب از مشترکين خاص شروع مي کنيم.





بايد به جاي عرضه آب، تقاضاي آب را مديريت کنيم
همچنين حميد چيت چيان وزير نيرو در همايش فرصت‌هاي همکاري ايران و آلمان با بيان اينکه سرانه آب در ايران از چهار هزار مترمکعب به يکهزار و 800 مترمکعب رسيده است بيان داشت: ايران هم‌ اکنون در مرحله تنش و بحران آب قرار دارد و به مديريت هوشمند و به‌ هم پيوسته آب نيازمنديم.
چيت‌چيان تصريح کرد: تاکنون 641 سد در کشور ساخته شده که 44 ميليارد مترمکعب آب را تنظيم مي‌کنند و 168 سد در حال احداث نيز وجود دارد که حجم مخازن کشور را به 50 ميليارد مترمکعب خواهد رساند.
وي افزود: از اين پس بايد به جاي عرضه آب، تقاضاي آب را مديريت کنيم. وزير نيرو با بيان اينکه بيش از 99 درصد از جمعيت شهرهاي ايران و 78 درصد از جمعيت روستايي کشور زيرپوشش خدمات آب هستند گفت: 40 درصد از جمعيت شهرها و يک درصد از جمعيت روستاها نيز زيرپوشش خدمات جمع‌ آوري بهداشتي فاضلاب قرار دارند.







بر اين اساس ، با توجه به شرايط ذخيره آب و کاهش منابع آبي و افزايش دماي هوا در کشور ، هموطنان بويژه شهروندان تهراني بايد نسبت به رعايت الگوي مصرف آب دقت لازم را داشته باشند و بر اساس پيش بيني ها براي تحقق صرفه جويي 20 درصدي در مصرف آب تلاش کنند تا در تابستان امسال قطعي آب و بي آبي را تجربه نکنند.



چهارشنبه, 17 ارديبهشت 1393 ساعت 13:24





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آخرین نیوز]
[مشاهده در: www.akharinnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن