تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند به شكل شما و اموال شما نگاه نمى كند بلكه به دلها و اعمال شما توجه مى نمايد....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820881757




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ایران، چین و ترسیم مختصات دفاعی جاده ابریشم در هزاره سوم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ایران، چین و ترسیم مختصات دفاعی جاده ابریشم در هزاره سوم تهران- ایرنا- دیدار وزیران دفاع ایران و چین در پکن و تاکید بر گسترش همکاری های نظامی و امنیتی، گام مهمی در مسیر تامین امنیت 2 کشور و رفع نگرانی های مشترکی همچون افراط گرایی و دهشت افکنی (تروریسم) خواهد بود.


چین یکی از مهمترین شرکای سیاسی، اقتصادی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران در طول دهه های گذشته بوده و از این رو گسترش تعاملات دوجانبه همواره برای تهران و پکن از اهمیتی فراوان برخوردار بوده است.
به گزارش روز دوشنبه پانزدهم اردیبهشت ماه اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، «حسین دهقان» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، با همتای چینی خود در پکن دیدار و در باره گسترش همکاری های نظامی و امنیتی 2 کشور با «چانگ وان کوانگ» وزیر دفاع جمهوری خلق چین رایزنی کرد.
وزیر دفاع کشورمان از جاده ابریشم به عنوان نماد تاریخی همکاری 2 کشور یاد کرد و اظهار داشت: «در هزاره سوم با توجه به نقشه روندهای امنیتی موجود در جهان، نیازمند جاده ابریشم تازه با مختصات قرن بیست و یکم هستیم.»
دهقان افزود: «با گسترش همکاری های نظامی می توانیم نگرانی های امنیتی 2طرف در ارتباط با افراط گرایی، تروریسم، مواد مخدر و دزدی دریایی در مناطق مشترک را بر طرف کنیم.»
وزیر دفاع چین نیز با ابزار خرسندی از سفر دهقان به پکن تصریح کرد: «حضور وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در پکن فرصت مغتنمی برای تحکیم همکاری های دفاعی به شمار می رود و من اطمینان دارم که بعد از این سفر، تقویت همکاری های دفاعی را شاهد خواهیم بود.»
وی افزود: «با توجه به اشتراک نظر ایران و چین در بسیاری از مسائل مهم سیاسی- امنیتی، منطقه ای و بین المللی، پکن، تهران را به عنوان شریک راهبردی خود تلقی می کند.»
**همکاری های ایران و چین
در سال های گذشته همکاری های دفاعی جمهوری اسلامی ایران و چین با پشتوانه تعاملات نزدیک سیاسی- اقتصادی 2 کشور به پیش رفته است.
با توجه به اراده مقام های تهران و پکن، انتظار می رود روابط دوستانه سال های گذشته در آینده نیز ادامه یابد.
در این پیوند، «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران، در گفت و گوی تلویزیونی سه شنبه شب نهم اردیبهشت ماه از گسترش روابط با چین خبر داد و تاکید کرد یکی از برنامه های دولت در زمینه سیاست خارجی بهبود مناسبات با کشورهای دوست، روسیه و چین خواهد بود.
روحانی در یکی از نخستین دیدارهای خود با رهبران جهان، شهریور ماه سال گذشته در حاشیه نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در بیشکک (پایتخت قرقیزستان) با «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین دیدار کرد.
در این دیدار، رییسان جمهوری ایران و چین بر گسترش مناسبات 2کشور در زمینه های مختلف تاکید کردند.
پس از این دیدار بود که «علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی نیز آبان ماه سال گذشته راهی پکن شد تا در دیدار با مقام های بلندپایه چینی به رایزنی در مورد مناسبات دوجانبه و مسائل مشترک بپردازد.
در سال های گذشته روابط گسترده اقتصادی مهمترین بستر گرایش تهران و پکن به سمت یکدیگر بوده است.
به گزارش یازدهم اسفندماه سال گذشته خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «ولی الله افخمی» رییس سازمان توسعه تجارت ایران، ارزش تجارت نفتی و غیرنفتی 2 کشور در سال 2013 میلادی را نزدیک به 40 میلیارد دلار اعلام و تصریح کرد بر پایه هدف گذاری و برنامه ریزی های مشترک، این میزان قرار است تا 10 سال آینده به 200 میلیارد دلار برسد.
و اما آغاز همکاری های دفاعی جمهوری اسلامی ایران و چین به سال های جنگ تحمیلی باز می گردد؛ سال هایی که به نوشته «بهزاد شاهنده» کارشناس مسائل شرق آسیا، چینی ها توانستند در آن سالها جایگاه خود را به عنوان یکی از نخستین مبادی تامین تسلیحاتی ایران تثبیت کنند.
شاهنده در مقاله ای با عنوان «سیاست خاورمیانه ای چین با تکیه بر درهای باز» که زمستان 1384 در فصلنامه «خاورمیانه» به چاپ رسید، تصریح کرد: « بر پایه گزارش های موجود که برای اولین بار در سال 1984 میلادی (1363 خورشیدی) در رسانه های همگانی منتشر شد، جمهوری خلق چین از ابتدای جنگ، ایران و عراق را با جنگ افزارهای خود (از هواپیما گرفته تا ادوات ساده جنگی) مسلح کرده بود.»
به گفته شماری از صاحب نظران مسائل نظامی و امنیتی، در سال های پس از جنگ تحمیلی چین از نزدیکترین دوستان ایران در زمینه همکاری های دفاعی و نظامی بوده است.
«ولادیمیر خروستالف» کارشناس مسائل سیاسی- امنیتی، در ابتدای اردیبهشت ماه سال گذشته در تارنمای «بررسی های نظامی روسیه»، به موضوع همکاری های نظامی ایران و چین پرداخته و از این همکاری ها به عنوان یکی از مولفه های تاثیرگذار بر پیشرفت های ایران در زمینه افزایش توان موشکی یاد کرده است.
از دیگر نمودهای همکاری های دفاعی 2کشور، دیدار فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با فرمانده ناوگان دریایی چین جنوبی در آذرماه سال گذشته بود.
فرماندهان نظامی ایران و چین در این دیدار بر بایسته های همکاری 2نیرو در پهنه دریایی اقیانوس هند برای حفظ و تقویت امنیت دریایی منطقه ای و همچنین اقدام های مشترکی چون رویارویی با دزدان دریایی، تبادل دانشجو و بازدیدهای دوجانبه از ناوگروه های 2کشور تاکید کردند.
در ارتباط با همکاری های دفاعی و امنیتی، تیرماه سال گذشته نیز موافقتنامه ای امنیتی بین ایران و چین به امضا رسید تا زمینه های اقدام مشترک 2کشور علیه افراط گرایی و دهشت افکنی را فراهم آورد.
**چین، قدرت نظامی رو به رشد و پیشرفت
بسیاری از کارشناسان نظامی و صاحب نظران مسائل راهبردی از چین به عنوان ابرقدرت نظامی سال های آینده یاد می کنند.
کشوری که همچون دهه های پیشین فقط بر شمار بالای نیروهای نظامی و جنگ افزارهای هسته ای تکیه ندارد و با پشتوانه توان بالای اقتصادی، مسیر دستیابی به تازه ترین فناوری های نظامی را می پوید.
تارنمای مجله آمریکایی «سیاست خارجی» (Foreign Policy) بیست و پنجم فروردین ماه سال جاری با پرداختن به هماوردی ها و کشمکش های نظامی- امنیتی در منطقه آسیا- اقیانوس آرام، بر افزایش چشمگیر قدرت نظامی چین مهر تایید زد.
این تارنما تصریح کرد: رشد قدرت نظامی چین به شکلی بوده که این کشور در هر جنگ منطقه ای وارد شود، می تواند از آن پیروز خارج شود.
در سال های گذشته، چینی ها در کنار افزایش توان نیروی زمینی و تجهیزات زرهی و توپخانه، توجهی ویژه به نوسازی ناوگان دریایی و نیروی هوایی خود داشته اند.
در این پیوند، پایگاه انگلیسی مجازی «موسسه بین المللی مطالعات راهبردی» (IISS) سوم اردیبهشت ماه سال جاری گزارشی با عنوان «نیروی هوایی چین، تکاملی تدریجی یا انقلاب» منتشر و در آن به رشد شتابنده چین در عرصه نبردهای هوایی اشاره کرد.
در گزارش این موسسه آمده است: نیروی هوایی چین هم اکنون از یک نیروی کهنه با امکانات محدود و فرسوده به یک نیروی کارآمد برای عملیات روزانه و شبانه تهاجمی و تدافعی تغییر شکل داده است.
افزون بر دستاوردهای سال های گذشته، جنگنده های به روز شده نسل پنجم سلاح های چینی مانند جی-20 (J-20) و جی-31 (J-31) که در مرحله پروازهای آزمایشی هستند، بر توان رزم هوایی چینی ها می افزاید.
البته این گزارش ادامه داده است که پیشرفت های یاد شده که تا حدی برآمده از ظرفیت های بومی این کشور است، هنوز راه درازی در پیش دارد و چینی ها باید برخی ضعف های خود در زمینه فناوری های نظامی را برطرف کنند.
با وجود بایسته هایی که چینی ها برای دستیابی به موقعیت ابرقدرتی نظامی پیش رو دارند، مقام های آمریکایی از هم اکنون نگرانی خود از پیشرفت های چشمگیر چین در عرصه مسائل دفاعی را آشکار ساخته اند.
تارنمای روزنامه انگلیسی زبان «ساوت چاینا مورنینگ پست» (South China Morning Post) چاپ هنگ کنگ، نهم بهمن ماه سال گذشته در گزارشی به اینگونه نگرانی ها پرداخته است.
در گزارش این روزنامه آمده است: «فرانک کندال» معاون تجهیزات و نوآوری های وزارت دفاع آمریکا، در جمع قانونگذاران این کشور نگرانی شدید خود از پیشرفت های نظامی چین را آشکار ساخته است.
به گفته کندال، در طول کمتر از 10 سال آینده، چینی ها برتری فناوری های نظامی آمریکا را به چالش خواهند کشید.
کندال به مساله افزایش سالانه بودجه چین اشاره و تاکید کرده، هر چند در شرایط کنونی بودجه نظامی چین کمتر از بودجه نظامی آمریکا است ولی این بودجه سیر افزایشی را می پیماید.
همچنین هزینه های متخصصان نظامی چین بسیار کمتر از متخصصان آمریکایی است و همین مساله سبب بهره جویی بهینه چینی ها در نوسازی نظامی این کشور خواهد شد.
کندال ادامه داده، چالش نظامی چین برای آمریکا در شرایط کنونی در هماوردی های منطقه شرق آسیا نمودی آشکار یافته و از این رو نگرانی های مربوط به رشد قدرت نظامی چین نگرانی های امروزی است، نه دغدغه های آینده.
به گزارش شانزدهم اسفندماه سال گذشته خبرگزاری جمهوری اسلامی، افزایش بیش از 12 درصدی بودجه نظامی چین برای سال 2014 میلادی و رسیدن آن به سقف 132 میلیارد دلار، بر نگرانی آمریکا و متحدان منطقه ای واشنگتن همچون ژاپن دامن زده است.
موسسه بین المللی مطالعات راهبردی، در سالنامه «توازن نظامی» (The Military Balance) که در پاییز سال گذشته منتشر کرد، برآوردی از وضعیت نظامی چین ارایه و توان نظامی سخت افزاری این کشور را مورد بررسی قرار داد.
به گزارش این موسسه، از مجموع 2 میلیون و 285 هزار نیروی نظامی چین، یک میلیون و 600 هزار نفر در نیروی زمینی ارتش فعال هستند که با انواع جنگ افزارهای به روز شده تجهیز شده اند.
همچنین، پدافند موشکی بسیار قدرتمند و پیشرفته ای در اختیار نیروی زمینی چین است که می تواند پشتوانه قابل اتکایی برای این نیرو باشد.
نشریه توازن نظامی، شمار نظامیان نیروی هوایی چین را 330 هزار نفر برآورد کرده است. از مهمترین تجهیزات این نیرو می توان به یک هزار و 900 فروند هواپیمای جنگی اشاره کرد که در میان این هواپیماها، جنگنده های پیشرفته رادارگریز نیز وجود دارد.
نیروی دریایی چین نیز بیش از 255 هزار نظامی را به کار گرفته تا تضمین کننده حضور قدرتمند ناوگان این کشور در دریاهای پیرامونی و آب های بین المللی باشند.
بنا بر برآورد توازن نظامی، ناوگان چین از 14 ناوشکن، 62 ناوچه، 65 زیردریایی و ده ها شناور گشت ساحلی و رزمی تشکیل شده است.
چینی ها آذرماه سال 1391 با بازسازی ناو هواپیمابر خریداری شده از روسیه، این ناو را با نام «لیائونینگ» راهی آب های بین المللی کردند.
این در حالی است که برخی منابع از تکاپوی چینی ها برای ساخت دومین ناو هواپیمابر در ماه های گذشته خبر داده اند.
موسسه بین المللی مطالعات راهبردی در گزارشی که در بهمن ماه سال گذشته نیز منتشر ساخت، تصریح کرد چین با شتابی بالا در حال گسترش و نوسازی ناوگان دریایی و نیروی هوایی است؛ به طوری که دیگر غرب و روسیه انحصار جنگ افزارهای دارای فناوری برتر مانند ناوهای هواپیمابر، پهپادها و جنگنده های پیشرفته را در اختیار ندارند.
یکی از مهمترین نمودهای پیشرفت چین در عرصه صنایع نظامی، پیوستن این کشور به جمع بزرگترین صادرکنندگان جنگ افزار جهان در سال های گذشته بوده است.
در این ارتباط، بخش فارسی تارنمای صدای آلمان (دویچه وله) بیست و ششم اسفندماه سال گذشته به نقل از «موسسه بین المللی پژوهش های صلح استکهلم» (SIPRI) اعلام کرد: چین در سال های 2009 تا 2013 میلادی با پشت سرگذاشتن فرانسه به رتبه چهارم بزرگترین صادرکنندگان جنگ افزار در جهان دست یافته است.
بر پایه این گزارش، پس از آمریکا، روسیه و آلمان که به ترتیب 29، 27 و هفت درصد از صادرات جنگ افزارها را به خود اختصاص داده اند، چین در رده چهارم قرار گرفته که تامین کننده 6 درصد تقاضای جهانی تسلیحات بوده است.
افزون بر آنچه گفته شد، در سال های گذشته چینی ها در 2 حوزه دیگر رقابت های نظامی- امنیتی یعنی فضا و عرصه سایبری نیز پیشرفتی شایان داشته و هماوردی تنگاتنگی را با آمریکا و دیگر کشورهای قدرتمند دنبال می کنند؛ هماوردی که به باور ناظران می تواند چالشی عمده برای برتری جهانی آمریکایی ها ایجاد کند.
همچنین چینی ها در سال های گذشته بیشترین همکاری های نظامی و امنیتی را با روس ها به پیش برده و حتی از فرصت های برآمده از روابط نزدیک با برخی کشورهای غربی بهره جسته اند.
به این ترتیب، ترکیبی از پشتوانه عظیم اقتصادی، ظرفیت های بومی، مزیت های تولیدی، همکاری های بین المللی و اراده ای قوی دست به دست هم داده و چین را در مسیر دستیابی به ابرقدرتی نظامی جهان در سال های پیش رو قرار داده است.
**جمع بندی
همچنان که گفته شد، ایران و چین به عنوان شرکای مهم سیاسی و اقتصادی، افزایش تعاملات در زمینه های دیگر را نیز در دستورکار خود قرار داده اند.
یکی از مهمترین این زمینه ها، تعاملات دفاعی و امنیتی است که با توجه به پیشینه آن، بسترهای مناسبی برای تحکیم و گسترش همکاری های نظامی-امنیتی تهران و پکن وجود دارد.
در شرایط کنونی منطقه و نظام بین الملل، ایران و چین خود را در برابر تهدیدهایی مشترک از جمله مداخله گری نظامی قدرت هایی چون آمریکا و تلاش این کشور برای گسترش هیمنه نظامی در سراسر جهان می بینند.
همچنین پررنگ تر شدن چالش هایی چون افراط گرایی، دهشت افکنی و حتی افزایش تهدیدهای پیش روی بازرگانی دریایی، بایسته های همکاری های یاد شده را بیش از پیش آشکار می سازد.
با توجه به آنچه گفته شد، تلاش برای ایجاد پیوندهای امنیتی مشترک و حرکت به سمت افزایش تعاملات دفاعی-امنیتی می تواند به عنوان یکی از مختصات مهم جاده ابریشم در هزاره سوم تجلی یابد.
از گروه تحقیق و تفسیر خبر
تحقیق**9279**1358
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




17/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن