تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):گناهانى كه باعث نزول عذاب مى‏شوند، عبارت‏اند از: ستم كردن شخص از روى آگاهى، تجاوز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816514379




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نرخ باروری کلی در ایران از حد جایگزینی کمتر است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مدیر دفتر سلامت خانواده وزارت بهداشت: نرخ باروری کلی در ایران از حد جایگزینی کمتر است اصفهان- ایرنا- مدیر کل دفتر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: نرخ باروری کلی در ایران از حد جایگزینی کمتر است و دچار سیر نزولی جمعیت شده ایم.


به گزارش ایرنا، «محمد اسماعیل مطلق» روز سه شنبه در آیین آغاز بکار نخستین همایش بین المللی پرستاری و مامایی در اصفهان افزود: نرخ باروری کلی متوسط تعداد فرزندی است که یک زن در طول دوران باروری خود به دنیا می آورد که این نرخ اکنون در کشورمان 1.8 ( یک و هشت دهم) است.
وی با تاکید بر اینکه لازم است این نرخ به بالای دو برسد، تصریح کرد: با آنکه مجلس قانون جمعیت و تعالی خانواده را تصویب کرده است اما کاهش نرخ باروری هنوز ادامه دارد.
وی یکی از بزرگترین مشکلات کشور در این زمینه را کم فرزند بودن زوج های نخبه کشور خواند و اظهار کرد: این موضوع کشور را از داشتن ژن های برتر محروم می کند.
مدیر کل دفتر سلامت خانواده وزارت بهداشت گفت: یکی دیگر از چالش های موجود افزایش سن ازدواج در مردان و زنان است به طوریکه سن ازدواج مردان از 25 سال ( در سال 1345) به 26.7 (26 و هفت دهم) و در زنان از 18.4 به 23.4 سال رسیده است.
مطلق با بیان اینکه در برخی از استانها این افزایش سن ازدواج به 10 سال نیز رسیده است، افزود: اکنون 11 میلیون دختر و پسر در آستانه ازدواج در کشور داریم که بخش قابل توجهی از آنها در حال پشت سر گذاشتن سنین مناسب ازدواج و باروری هستند.
وی با اشاره به اینکه تعداد ازدواج ها از سال 85 تاکنون رو به کاهش بوده است، اظهار کرد: در سال گذشته حدود 750 هزار مورد ازدواج در کشور ثبت شده است.
این کارشناس، فاصله های طولانی و نامناسب بین ازدواج و تولد فرزند اول و همچنین بین تولدهای بعدی را از دیگر چالش های سلامت خانواده و جمعیت کشور دانست و تصریح کرد: فاصله بین ازدواج و تولد فرزند اول در کشور در سال 88 حدود سه و نیم سال بوده در حالیکه این رقم در منطقه دو و نیم سال است.
وی فاصله بین تولد فرزند اول و دوم را 5.4 سال اعلام و تاکید کرد: از تبعات فاصله طولانی بین تولدها، چسبندگی رحم و ناباروری است.
مطلق با اشاره به افزایش طلاق از سال 85 تا 91 گفت: میزان طلاق در استانهای مختلف فرق می کند اما بیشترین طلاق ها در پنج سال اول زندگی رخ داده است.
وی بیشترین دلیل کاهش ازدواج را بیکاری و نداشتن مسکن بیان کرد.
مدیر کل دفتر سلامت خانواده وزارت بهداشت با بیان اینکه بیش از سه میلیون زوج نابارور در کشور داریم، گفت: بیشتر آنها ناباروری اولیه است یعنی هیچ فرزندی ندارند.
وی تحت پوشش بیمه نبودن خدمات درمان ناباروری را از چالش های موجود در کشور عنوان و اضافه کرد: 13 میلیون نفر در کشور بیمه نیستند که امید است با اجرای طرح تحول نظام سلامت کشور این مشکل برطرف شود.
این کارشناس، سقط غیر قانونی و غیر شرعی را یکی دیگر از چالش های سلامت خانواده و جمعیت کشور خواند و بیان کرد: در سال 91 حدود 220 هزار سقط در کشور رخ داده که 120 هزار آن غیر قانونی و یکصد هزار آن پزشکی بوده است.
مطلق افزود: از این تعداد 25 درصد سقط ها به دلیل مسائل اقتصادی، پنج درصد به دلیل تداخل تحصیل مادر با تولد فرزند و هفت درصد با تایید پزشک قانونی بوده است.
وی تعداد مرگ و میر مادران باردار در هر یکصد هزار نفر را 19.8 نفر عنوان و تصریح کرد: سازمان بهداشت جهانی متوسط این رقم در دنیا را 20 نفر اعلام کرده است.
وی اضافه کرد: بارداری های زیر 18 سال حدود سه درصد، بارداری های بالای 35 سال حدود 20 درصد، ناخواسته بودن حدود 21 درصد و تعدادی بارداری های بیش از چهار بار حدود 21 درصد از مرگ و میرهای مادران را در کشور تشکیل می دهد.
مدیر کل سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت گفت: طبق آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی میزان مرگ و میر کودکان زیر یک سال در ایران از هر یکهزار تولد 16 مورد و مرگ و میر زیر پنج سال 18 مورد است.
وی سواد داشتن را عامل مهمی در کاهش مرگ و میرها دانست و افزود: مرگ و میر کودکان خانواده های بی سواد حدود 31 درصد و خانواده های تحصیلکرده شش درصد از کل مرگ و میرهای کودکان را در کشور شامل می شود.
مطلق با اشاره به رفتارهای پرخطر در کشور اظهار کرد: شیوع هپاتیت در کشور حدود دو درصد و افراد مبتلا به ایدز شناسایی شده حدود 27 هزار نفر است.
این کارشناس تعداد افراد احتمالی آلوده به ایدز در کشور را 90 هزار نفر اعلام و تصریح کرد: در دو سال اخیر ابتلا به ایدز از طریق تماس جنسی از مرز 30 درصد عبور کرده در حالیکه این رقم در پنج سال گذشته 10 درصد بود.
وی تلاش برای اجرای رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، تسریع در ابلاغ سیاست های کلی جمعیت از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام و تسریع در ابلاغ مصوبه جمعیت و تعالی خانواده توسط مجلس شورای اسلامی را برای رفع این چالش ها ضروری دانست.
وی بیان کرد: وزارت بهداشت نیز برنامه هایی مانند ارتقاء مشاوره های ازدواج، افزایش آگاهی جامعه از اهمیت فرزندآوری سالم و اجتناب از تک فرزندی و تعیین اولویت های پژوهشی کاربردی در زمینه سلامت باروری و ارتقای نرخ باروری کلی به بالای دو را در پیش گرفته است.
نخستین همایش بین المللی پرستاری و مامایی(سلامتی و تندرستی) به مدت چهار روز از شانزدهم تا نوزدهم اردیبهشت امسال توسط مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار می شود.
حدود 40 سخنران خارجی از 12 کشور و سازمان بهداشت جهانی در این همایش حضور دارند.
پ/7148/ 607 / 1539
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




16/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن