تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مبادا جز حق، با تو اُنس بگيرد و جز باطل، از تو بهراسد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803956150




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رقابت چین و هند برای سرمایه گذاری در ایران


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

یک پایگاه خبری هندی: رقابت چین و هند برای سرمایه گذاری در ایران تهران - ایرنا - پایگاه خبری مانی لایف هند عصر دیروز (دوشنبه) نوشت: چین خشمگین از فسخ قرارداد توسعه میدان نفتی آزادگان، نمی خواهد فرصتی نصیب هند شود و از توسعه بندر چابهار و پروژه های راه آهن ایران سود ببرد.


به گزارش گروه اقتصادی ایرنا، این پایگاه خبری نوشت: ایده توسعه بندر چابهار واقع در دریای عمان با سرمایه گذاری اولیه 100 میلیون دلار چندین سال پیش از سوی هند با ایران مطرح شد.
اگرچه در این زمینه قرارداد رسمی به امضا نرسید، هند با انجام این سرمایه گذاری و همکاری با ایران برای توسعه بندر چابهار و نیز احداث خط آهن این کشور موافقت کرد.
هند به منظور توسعه تجارت با جمهوری های آسیای مرکزی، برنامه ایجاد راه آهنی که بندر چابهار را به شمال و دیگر شهر های اصلی ایران وصل کند را با تهران مطرح کرد.
همزمان، هند 100 میلیون دلار یا بیشتر در احداث یک جاده 220 کیلومتری در غرب افغانستان برای اتصال به بندر چابهار هزینه کرد.
از زمانی که دولت ایران به ایده ایجاد یک منطقه آزاد در چابهار رسید، هند و افغانستان در صدد به دست آوردن مساعدت ایران در زمینه های یادشده و مجوز آن برای ایجاد مراکز کنترلی که ترانزیت کالا را تسهیل کند، برآمدند.
بندر چابهار اکنون می تواند 2.5 میلیون تن بار را ترانزیت کند که در صورت توسعه کامل، این حجم می تواند به 12.5 میلیون تن برسد.
این امر از ترافیک ترانزیت بار بندر خرمشهر(بندر اصلی ایران) به شدت خواهد کاست. به نظر می رسد چابهار قسمت اعظم ترانزیت بار به بنادر همسایه واقع در خلیج فارس را انجام خواهد داد.
رقیب چابهار در صورت وجود، احتمالا بندر گوادر پاکستان است، بندری که چین تامین مالی توسعه آن را به طور کامل برعهده دارد و در حال انجام این پروژه است.
ایران پس از یک انتظار طولانی، به دلیل اینکه هیچ اقدامی از سوی شرکت ملی نفت چین انجام نشد، اعلام کرد: قرارداد خود با چین در زمینه توسعه میدان نفتی آزادگان واقع در 800 کیلومتری جنوب غرب تهران را فسخ می کند.
شرکت ملی نفت چین با ایران برای توسعه میدان های نفتی و گازی قرارداد بسته بود اما زمانی که تحریم ها بر ایران تحمیل شد و کشورهای غربی از ایران رفتند، چین نیز علاقه زیادی به این کار نشان نداد زیرا نیازهای این کشور در کنار دیگر منابع ، بدون دردسر از عراق تامین می شد.
اگرچه تحریم ها به صورت مشروط کاهش یافت، توسعه میادین نفتی در ایران غنی از منابع عظیم نفت و گاز، به شدت از این تحریم ها صدمه دید.
ایران به دلیل هزینه بالای سرمایه گذاری و نیاز ضروری به فناوری های پیشرفته تر که در غرب پیدا می شود، به تنهایی قادر نیست این میادین را توسعه دهد.
اکنون روشن است که ایرانیان اگرچه هنوز از تحریم خارج نشده اند، برنامه های جدیدی برای جذاب کردن فرصت های سرمایه گذاری های دارند.
این فرصتی است که هند می تواند با دنبال کردن ایجاد کارخانه اوره در ایران به عنوان یک پروژه سرمایه گذاری مشترک، از آن بهره برداری و با تولید اوره، سود سرمایه گذاری خود را برداشت نماید.
چین که از فسخ قرارداد آزادگان به خشم آمده است، به توسعه روابط با غرب علاقه مندتر شده لیکن همزمان نمی خواهد اجازه دهد فرصتی نصیب هند شود و این کشور از توسعه بندر چابهار و پروژه های راه آهن ایران سود ببرد.
ما باید به خاطر داشته باشیم که چین در گوادر، موقعیت بسیار تثبیت شده ای دارد و فرصت توسعه میدان های آزادگان را از دست داده، ضمن آنکه نمی خواهد هند وارد این پروژه ها شود. آنها تلاش خواهند کرد تا آنجا که ممکن است موانع بسیاری سر راه هند قرار دهند.
در حالی که دولت ها ممکن است بیایند و بروند، لیکن رابطه ما با همسایگان نباید آسیب ببیند. مهم نیست اگر دولت حاضر فقط برای دو هفته یا بیشتر در قدرت باشد.
هند با داشتن ابتکار عمل در ورود به پروژه توسعه بندر چابهار، اکنون در حال امضا یادداشت تفاهم با ایران برای سرمایه گذاری مشترک با هدف احداث یک کارخانه اوره با همکاری ایران است.
اقتصام(6)1063**1558
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




16/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن