تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه هر كس نداشته باشد نه از من است و نه از خداى عزّوجلّ. عرض شد: اى ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813141680




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کارگران فصلی در برج دیدبانی تاریخی بابل! +تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:آخرین نیوز: کارگران فصلی در برج دیدبانی تاریخی بابل! +تصاویر
برج دیده‌بانی بابل یکی از المان‌های شاخص شهرستان بابل در استان مازندران محسوب می‌شود که این روزها در وضعیت مناسبی به‌سر نمی‌برد. این مکان تاریخی که متعلق به دوره پهلوی است، آنطور که فعالان میراث‌فرهنگی شهرستان می‌گویند هم‌اکنون تبدیل به مکانی برای تجمع کارگران فصلی ساختمانی و دوره‌گردها شده است.


شهرستان بابل با پیشینه سه هزار و اندی ساله خود، همیشه یکی از مناطق مهم و تاثیرگذار در برخی از دوران‌ تاریخی ایران محسوب می‌شود. در این شهرستان بیش از 90  اثر ملی از دوره‌های پیش از تاریخ تا پهلوی نخست وجود دارد که برج دیده‌بانی بابل یکی از آن‌ها به‌شمار می‌رود. 
 


«علیرضا صادقی امیری» دبیر انجمن جوانان سپید پارس می‌گوید: با وجود توانمندی و پیشینه تاریخی، فرهنگی، ادبی و هنری شهرستان بابل، اما وضعیت نگهداری از آثار تاریخی و فرهنگی این شهرستان بسیار  اسفناک و نابسامان است.
 


به‌اعتقاد او، "برج دیدبانی کاخ" بابل که مربوط به دوره پهلوی اول است و یکی از المان های هویتی این شهرستان به‌شمار می‌رود متاسفانه این روزها دچار تخریب و دست اندازی‌های بسیاری شده است، این بنای شاخص که به‌شماره 1528 در تاریخ 8/1/52 در فهرست آثار ملی جای گرفته، اکنون تبدیل به محلی برای تجمع کارگران فصلی ساختمانی و دوره گرد‌ها شده است.
 
 


صادقی امیری می‌گوید: به‌دلیل شکسته شدن در و پنجره‌ها، فضای داخلی ورودی آن مملو از زباله و شیشه های مشروبات الکلی شده است. این درحالی است که این بنا در یکی از بلوار‌های زیبای تاریخی و گردشگر پذیر و در مجاورت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، کاخ شاهپور(دانشگاه علوم پزشکی) و یکی از نخستین بوستان‌های شهر واقع شده است. درواقع شرایط نابسامان این بنا سبب شده که هیچ رغبتی برای گردشگران جهت بازدید از این اثر باقی نماند.
 


 
به‌گفته دبیر انجمن جوانان سپید پارس، اگر هم کسی راغب به بازدید از بنای برج دیده‌بانی بابل باشد بوی تعفن فضولات انسانی پیرامون این بنا که در میانه یک میدان در مرکز شهر قرار دارد به سرعت این میل را از گردشگر گرفته و با خاطره ای بسیار زشت و زننده آنجا را ترک می‌کند.
 


 
 
در این میان ایجاد فضای سبز و چمنکاری در کنار این اثر سبب شده که نم و رطوبت شدیدی به بدنه این بنا رخنه کند. این درحالی است که در فاصله چند متری آن نیز بازار دستفروشان میوه و تره بار قرار گرفته که چهره و منظر فرهنگی این اثر را به‌شدت تخریب کرده است.
 


صادقی امیری می‌گوید: براساس ماده‌های 558 ، 560 و 568 قانون مجازات اسلامی، تخریب و دست اندازی به آثار تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور، جرم محسوب شده و مجرم مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد. و در این خصوص حفاظت و صیانت از این آثار تنها به عهده میراث فرهنگی نیست بلکه نیروی انتظامی نیز بطور مستقیم به دلیل عدم پیشگیری از هنجار شکنی‌ها و ارتکاب جرایم انجام شده در پیرامون این اثر و شهرداری، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بگونه غیر مستقیم به دلیل عدم رعایت ضوابط موجود در برخورد با آثار تاریخی، در این دست اندازی‌ها دخیل و مسئول هستند.
 




سه شنبه, 16 ارديبهشت 1393 ساعت 11:41





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آخرین نیوز]
[مشاهده در: www.akharinnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 124]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن