تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):چه آسان است مرگى كه در راه رسيدن به عزّت و احياى حق باشد، مرگ عزتمندانه جز زندگى جاو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805037532




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ایلام در انتظار بازگشایی قفل زنگ زده محرومیت با کلید دولت تدبیر و امید


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ایلام در انتظار بازگشایی قفل زنگ زده محرومیت با کلید دولت تدبیر و امید ایلام- ایرنا- زمزمه سفر رییس جمهوری به همراه اعضا هیات دولت در روز ˈ17 اردیبهشتˈ به استان مرزی ایلام این روزها بیش از پیش محرومان این استان را امیدوار و شاد کرده است.


به گزارش ایرنا، مردم محرومی که روزی سپر تهاجم بعثی ها در تجاوز به شهرهایشان بودند، امروز در انتظارند تا دولتمردان با سفر به ایلام قفل های زنگ زده محرومیت را باز کنند.
استان ایلام به عنوان غربی ترین استان کشور از دیرباز تاکنون همواره با پسوند ˈمحرومˈ در میان مردم مناطق مختلف کشور معروف بوده به طوریکه نام این استان بدون این واژه تلخ شاید برای برخی افراد نا آشنا باشد.
اگر گذری کوتاه به تاریخچه این استان بیاندازی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بهره مندی کمتر از 30 درصد مردم استان از سواد و تحصیل و دور بودن این استان از پایتخت سرآغاز و زایش محرومیت استان بوده است.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی اگرچه اقداماتی مهم برای توسعه این استان انجام گرفت ولی چندی طول نکشید که با آغاز جنگ تحمیلی ایلام نه تنها از مسیر پیشرفت خارج شد بلکه متحمل شدیدترین حملات جنگی رژیم بعثی نسبت به سایر استان ها شد.
پس از پایان جنگ هشت ساله تحمیلی، ایلام که خرابه ای بیش نبود در ستاد بازسازی جنگ و جهاد سازندگی در مدت زمان کوتاهی بازسازی و خیلی سریع از حمایت این ستاد خارج شد.
مجموع این عوامل موجب شد این استان جزء نقاط محروم کشور واقع شود و کمتر کسی ایلام را به عنوان استانی موفق و پیشرفته بشناسد.
اگرچه دولت های مختلف در مدت 30 سال گذشته از تشکیل انقلاب با اجرا و بهره برداری از طرح های مختلف عمرانی و صنعتی درصدد توسعه این استان و رفع محرومیت از چهره آن بودند ولی همچنان مردم برخی مناطق این استان با محرومیت بسیار بالا در وضعیت سخت زندگی می کنند.
گذری کوتاه به چند منطقه محروم ایلام نظیر ˈبانبرزˈ، ˈسبزی آبادˈ و ˈسرطافˈ سندی محکم بر محرومیت ایلام بوده که مردم آن با فقر شدید اقتصادی مواجه اند.
مناطقی که بوی غربت و فقر آن از چند متری به مشام می رسد و برخی روستاهایی که هنور از حداقل امکانات نظیر لوله کشی آب، گاز کشی، سیم برق و صدای تلویزیون بی بهره اند.
مردمانی که ایمانشان از سنگ سخت تر و استقامتشان همچون کبیرکوه و زاگرس راسخ شده و زیر فقر حتی اندکی قامت خم نکرده اند.
مردمانی که در عصر فناوری و پیشرفت به سختی مواد اولیه مورد نیازشان را از شهر و آب آشامیدنی شان را از چشمه های اطراف با کمک حیوانات اهلی تهیه می کنند.
راه فقر درایلام تنها یک مسیر نیست بلکه ازمرکز استان گرفته تا ˈماژینˈ، ˈپیاز آبادˈ، ˈگلدرهˈ، ˈهلیلانˈ و ˈکهرهˈ و غیره ادامه دارد .
مناطقی که در آن خبری از آپارتمان و خانه های ویلایی با نماهای سنگی به رنگ های مختلف و ماشین های متنوع نیست بلکه تنها مکعب های مستطیل شکل وجود دارد که سرپناه صاحبانشان شده اند.
خانه هایی که با سنگ و چوب درختانی کهن ساخته شده و مردمانی لطیف در آن زندگی می کنند که لطافت کلامشان گویی جریان آب را حکایت می کند و پنجره هایی چوبی که گاهی مهربانی نور را میهمان خانه هایشان می کند.
مناطقی که تنها می توان از فقر سخن گفت، فقر کودکی که خاک را همبازی اصلی یافته، پدری که فقر و محنت از نگاهش پیداست، دختری که تا کلاس چهارم بیشتر درس نخوانده و تنها آرزویش درس خواندن زیر نور لامپ همچون بچه ها شهر است.
آری اکنون بسیاری از مردم این استان در محروم ترین مناطق و با بهره گیری از حداقل امکانات زندگی می کنند.
مناطق سخت گذری که راه های آنها به علت بارش برف در زمستان بسته می شود و خانه هایی که با نخستین بارش باران خراب می شوند.
بر اساس آمارهای رسمی اکنون بیش از 86 هزار نفر از جمعیت استان ایلام زیر پوشش خدمات دستگاه های حمایتی کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی قرار دارند.
این افراد اکنون با میانگین ماهانه 600 هزار ریال از کمیته امداد و بهزیستی روزگارشان را می گذرانند و بیشتر آنان دارای خانواده های پر جمعیت هستند و اختصاص این میزان کمک از سوی این دستگاه ها نتوانسته رفاه را جایگزین فقر و محرومیت خانوارهای زیر پوشش کند و این افراد را اکنون با چالشی جدی در زمینه تامین حداقل معیشت مواجه کرده است.
مردمانی در استان غربی و مرزی ایلام وجود دارند که در بدترین شرایط زندگی را در محروم ترین نقاط این استان سپری و فاقد هرگونه امکانات اولیه رفاهی هستند.
این زنان و مردان در سخت ترین شرایط به دور از امکانات اولیه زندگی و مراکز درمانی زندگی می کنند و به علت کوهستانی بودن محل زندگیشان خدمات رسانی به آنان بسیار دشوار است.
در این مناطق به علت نبود خانه بهداشت و کمبود نیروهای بهداشتی امکان ارایه خدمات درمانی به آنان نیست و از لحاظ سلامت جسمی با مشکل مواجه هستند.
اگرچه کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی با هدف حمایت از این قشر در دوران انقلاب تاسیس شده ولی از طرفی محدودیت های اعتباری و از سوی دیگر بالا بودن شمار مددجویان این دو نهاد در استان نتوانسته محرومیت را از چهره این استان رفع کند.
اما با توجه به در پیش بودن سفر دکتر ˈروحانیˈ رییس جمهوری و اعضا کابینه اش به ایلام چشم تمام محرومان این استان به کلید دولت تدبیر و امید است تا قفل های زنگ زده فقر را در این استان بازگشایی کند.
استان ایلام با جمعیت بیش از 600 هزار نفر و گستره ای نزدیک 20 هزار متر مربع و با 430 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق در غربی ترین نقطه ایران اسلامی واقع شده است.
قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی کوهستانی و وجود رشته کوه های منطقه زاگرس این استان را از نظر جغرافیایی در بن بست قرار داده است. ک/4
7171/540/681
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




16/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن