تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان خوش اخلاقى و از بدبختى انسان بد اخلاقى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820903599




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ملازهی: رسیدن به توافق نهایی در مذاکرات هسته‌ای برای اوباما یک موضوع حیثیتی است/اختلاف بر سر راکتور اراک همچنان وجود دارد


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
ملازهی: رسیدن به توافق نهایی در مذاکرات هسته‌ای برای اوباما یک موضوع حیثیتی است/اختلاف بر سر راکتور اراک همچنان وجود دارد

ملازهی: رسیدن به توافق نهایی در مذاکرات هسته‌ای برای اوباما یک موضوع حیثیتی است/اختلاف بر سر راکتور اراک همچنان وجود دارد
یک کارشناس مسائل سیاسی و بین‌الملل بر این باور است با توجه به تمایلی که در ایران و گروه 1+5 برای رسیدن به توافق اس با توجه به تمامی مشکلات و موانع پیش رو توافق نهایی امکان پذیر است.     
«پیر محمد ملازهی» کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌و‌گو با خبرنگار نامه نیوز با تشریح مواضع و تندروی ها در غرب و منطقه در قبال مذاکرات هسته‌ای ایران، گفت: دو دیدگاه کاملا متفاوت در خصوص برنامه هسته ای ایران در خارج از کشور وجود دارد، در یک طرف اسرائیل، برخی از کشورهای عربی و تندروها در آمریکا قرار دارند و در طرف دیگر دولت های غربی و در راس آنها کاخ سفید است. نگاه اسرائیل و تندروها با نگاه کاخ سفید در قبال پرونده هسته ای ایران کاملا متفاوت است.

وی افزود: تلآویو مخالف هرگونه توافق با ایران و موافق ادامه تحریم ها علیه ایران و تحت فشار قراردادن تهران با هدف انزوای بیشتر این کشور است و از نظر تندروهای واشنگتن و منطقه هر توافقی با ایران از نظر آنها «بد» است. از سوی دیگر اما برای 1+5 فضا و شرایط متفاوت است و دولت های غربی منافع و دیدگاه های متفاوتی را در این زمینه دنبال می کنند و به رغم آنکه اختلافاتی نیز در این زمینه میان اعضای 1+5 وجود دارد اما باید گفت که هدفی مشترک که حل و فصل نهایی پرونده هسته ای ایران است را دنبال می کنند.

ملازهی با بیان اینکه میان ایران و گروه کشورهای 1+5 اکنون این مهم است که چه امتیازی گرفته شود و چه امتیازی داده شود، گفت: آمریکا و اروپا به دنبال امتیاز گیری حداکثری از ایران و تهران نیز به دنبال آن است که با حفظ منافع کشور امتیاز بالایی را از طرف غربی دریافت کند. در نهایت باید دید حد امتیازگیری ها در روند مذاکرات آینده به چه نحوی است که البته باز هم به نظر نمی رسد برای اسرائیلی ها راضی کننده باشد.

وی در خصوص دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 که هفته آینده در وین اتریش برگزار می شود، گفت: اکنون موضوع مورد اهمیت و مذاکره میان ایران و غرب میزان غنی سازی و تاسیاست اراک است. غرب به دنبال غنی سازی 3 و نیم درصدی در ایران است در حالی که تهران مخالف هرگونه اعمال محدودیتی در این زمینه و ادامه فعالیت های هسته ای خود بر اساس ان پی تی است.

این کارشناس مسائل بین المللی همچنین در خصوص سخنان اخیر «علی اکبر صالحی» رئیس کل آژانس اتمی ایران درباره تاسیسات اراک و توافق ایران و غرب در مورد آن، گفت: سخنان آقای صالحی از جانب غرب مورد تایید قرار نگرفت و عنوان شد که این سخنان تنها مصرف داخلی داشته است و اختلافات در زمینه تاسیسات اراک همچنان ادامه دارد؛ غرب معتقد است که آب سنگین اراک مصرف نظامی دارد و باید به آب سبک تبدیل شود و یا این تاسیسات تعطیل شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه به نظر میرسد فضا در طرفین برای دستیابی به توافق نهایی مساعد باشد، افزود:  رسیدن به توافق نهایی برای 1+5 به ویژه آمریکا یک موضوع حیثیتی است و به اعتبار اوباما بستگی دارد. در ایران نیز هم دولت و هم نظام خواستار دستیابی به توافق و حل و فصل نهایی موضوع پرونده هسته ای هستند؛ با وجود موانع بسیاری که بر سر راه دستیابی به این توافق وجود دارد اما توافق نهایی ممکن است.

ملازهی در پاسخ به سوالی درباره تندروی های درون کشور و مواضعی که اخیرا در قبال مذاکره کنندگان اتخاذ شده است، گفت: در جناح بندی های سیاسی در کشور گره و مشکلاتی وجود دارد، یک جناح معتقد به اصلاح امور و گروهی هم معتقد به مناسب بودن وضع موجود و عدم نیاز به انجام اصلاحات هستند، اما رادیکال ها و محافظه کاران به نهادهای قدرت دسترسی دارند در صورتی که این امکان و امتیاز برای اصلاح طلبان وجود ندارد و به همین دلیل در کشور شاهد توازن قوا نیستیم.

وی با بیان اینکه نظام به این موضوع رسیده است که مشکل هسته ای باید حل شود و دولت روحانی را دارای ویژگی هایی برای حل موضوع یافته است، گفت: باید میان جناح هاس سیاسی در ایران توازن قدرت به وجود آید تا کار آقای روحانی در پرونده هسته ای و دیگر امور مربوط به قدرت سخت نشود.

 







1393/2/16





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن