تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس رحم نكند به او رحم نشود، هر كس نبخشد بخشيده نشود و هر كس پوزش را نپذيرد، خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819554084




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش المانیتوز از نگرانی‌ آمریکا نسبت به گسترش روابط تجاری ایران و روسیه/ تشدید اختلافات بین غرب و مسکو بر سر اوکراین، مذاکرات هسته‌ای به شکست خواهند کشاند؟


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
گزارش المانیتوز از نگرانی‌ آمریکا نسبت به گسترش روابط تجاری ایران و روسیه/ تشدید اختلافات بین غرب و مسکو بر سر اوکراین، مذاکرات هسته‌ای به شکست خواهند کشاند؟

گزارش المانیتوز از نگرانی‌ آمریکا نسبت به گسترش روابط تجاری ایران و روسیه/ تشدید اختلافات بین غرب و مسکو بر سر اوکراین، مذاکرات هسته‌ای به شکست خواهند کشاند؟
المانیتور در گزارشی به جوانب مختلف رابطه روسیه و ایران در سایه مذاکرات 1+5 و بحران اوکراین پرداخته است.
به گزارش نامه نیوز، المانیتور در این باره می نویسد: مقامات ارشد روسیه هفته گذشته در نشست‌های خصوصی در مسکو تاکید کردند که دولت روسیه همچنان به همکاری با آمریکا در موضوع ایران، سوریه و دیگر چالش‌های بین‌المللی متعهد است. علی رغم دیدگاه‌های متفاوت روسیه و آمریکا در مورد ایران و رفتارهای داخلی و بین المللی آن، روسیه ترجیح می‌دهد که با هزینه قابل قبولی از ظهور ایران مجهز به سلاح هسته ای جلوگیری کند. با این وجود به نظر می‌رسد که ادامه تحولات در جریان در اوکراین به ایجاد روابط حسنه میان مسکو و تهران کمک کرده است.

پیش از آنکه بی‌ثباتی در اوکراین به بحرانی تمام عیار با فروپاشی دولت ویکتور یانکویچ، رئیس جمهور پیشین این کشور در اواخر فوریه همراه شود، روسیه و ایران به نظر در حال نزدیک شدن به یکدیگر بودند. با وجود سوء ظن‌های متقابل، این دو کشور منافع مشترکی را در منطقه مرکزی آسیا و خاورمیانه به ویژه در سوریه دارند. این دو کشور همچنین ملاحظات عمیق مشترکی درباره سیاست خارجی آمریکا دارند که آنها را برای مخالفت آنی با آمریکا آماده کرده است.

از دیدگاه واشنگتن دلایل کافی برای ادامه بررسی این موضوع و پرداختن به روسیه و ایران وجود دارد، به ویژه زمانی که مقامات دولت اوباما با استفاده از سیاست مهار جدید به دنبال تقابل طولانی مدت با روسیه هستند. یک مقام ارشد روسیه به طور ضمنی عنوان داشت که فشار شدید آمریکا و اروپا بر مسکو بر سر اوکراین می تواند روسیه را به سمت تغییر مواضع این کشور در خصوص مذاکرات مهم 1+5 بر سر پرونده هسته ای ایران هدایت کند. این سخن تنها چند هفته پس از آن عنوان شد که مقامات روسیه و ایران بر سر همکاری‌های عمیقی در موضوعای اقتصادی و امنیتی به توافق رسیدند.

آنچه روشن است آن است که مسکو واکنش آمریکا و اتحادیه اروپا به گسترش قابل توجه روابط تجاری ایران و روسیه را در زمانی که تهران همچنان تحت تحریم های یبن المللی است را چگونه ارزیابی کند. گزارش اخیر رسانه‌ها درباره احتمال انعقاد دو توافق نامه اقتصادی مهم و بزرگ میان روسیه و ایران سوال های بسیاری را در این باره مطرح کرده است. یکی از دو توافق به نظر می رسد قراردادی به ارزش 8 تا 10 میلیارد دلار باشد که بر اساس آن روسیه 500 مگاوات برق را به ایران صادر خواهد کرد، یک نیروگاه برق در ایران تاسیس خواهد کرد و شبکه برق ایران را گسترش می دهد. به دلیل آنکه روسیه و ایران مرز مشترکی ندارند صادرات برق از روسیه به ایران مستلزم عبور از مسیر آذربایجان است. گزارش های اخیر همچنین از قرار داد 20 میلیارد دلاری با هدف تبادل نفت در برابر کالا میان مسکو و تهران خبر داده بودند.

روسیه بر این باور است که در صورت شکست احتمالی توافق ژنو، و روسیه و ایران دلایل محکمی برای نزدیک کردن همکاری های اقتصادی خود دارند. اگر توافق ژنو با موفقیت به اتمام برسد و توافق نهایی هم حاصل شود مسکو و تهران گزینه ها و اولویت های دیگری دارند. اگر درگیری ها در شرق اوکراین به دخالت نظامی روسیه منجر شود و با واکنش و پاسخ شدید اروپا و آمریکا مواجه شود مسکو نیز تلاش خواهد کرد تا مذاکرات هسته ای 1+5 با ایران را با مانع مواجه کند. در مقابل اگر وضعیت موجود ادامه پیدا کند روسیه نیز از به چالش کشیدن مذاکرات هسته ای جلوگیری خواهد کرد.

از سوی دیگر باید گفت اگر غرب و روسیه اختلافات خود را در زمینه اوکراین افزایش دهند مذاکرات هسته ای ایران با شکست مواجه خواهد شد و در نتیجه آن روسیه و ایران تمایل زیادی برای ارتقا و گسترش همکاری های اقتصادی خود خواهند داشت.

ترکیب احتمالی تعامل روسیه و ایران در بسیاری از موارد دیگر با فرایندهای پیچیده و تحولات سیاست بین الملل همراه است که بیانگر آن است که در حالیکه، ایالات متحده نمیتواند از روابط احتمالی عمیق تر اقتصادی میان واشنگتن و ایران جلوگیری کند،دحداقل از افزایش آن جلوگیری کند.













1393/2/12





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن