تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 14 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدبخت‏ترين مردم پادشاهانند و خوشبخت‏ترين مردم كسى است كه با مردم بزرگوار معاشرت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837568751




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پرده دوم، اتفاق افتاد


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: پرده دوم، اتفاق افتاد فرهنگ > تجسمی - نمایشگاه عکس کیارنگ علایی با نام «پرده دوم اتفاق» در گالری طراحان آزاد تهران برگزار شد.

فرزاد باقر‌زاده: ین نمایشگاه که چهارمین تجربه نمایشگاهی کیارنگ علایی است در برگیرنده ۱۱ عکس غیرمتوالی در ابعاد ۷۰ در ۱۰۵ است. این عکس‌ها در لوکیشن‌های باز، صحنه‌پردازی و اجرا شده‌اند. هر تصویر گوشه‌های از مناظر دست نخورده و یا متروک طبیعت را نشان می‌دهد. رد پای کنجکاوی‌های کیارنگ علایی را در مکان‌های ظاهرا فراموش شده را در بایگانی سالهای ۱۳۸۰ (مجموعهٔ سنگ‌های باکره) نیز می‌توان یافت. از این رو مسیر پژوهشی او در این سال‌ها به روشنی قابل مطالعه است. اما پرده دوم اتفاق از روایت متفاوتی بر خوردار است. این بار او تنها به جستجوی چشم اندازهای بکر نبوده بلکه در این مجموعه طبیعت را به میزبانی فرا خوانده؛ میزبان ضیافتی که میهمانان آن رمزگان‌های مفاهیم بنیادی انسان‌ها از قبیل: آزادی٬ ایثار٬ عدالت و... هستند.
نمایشگاه عکس
این رمزگان‌های تصویری، به انتخاب هنرمند بر گرفته از قلب فرهنگ و اعتقادات، درمقابل دوربین چیده شده‌اند و به کمک رشته سیم‌هایی نورانی (که معمولا در جشن‌ها برای تلالو و جلال مجلس، دور تا دور سرسرا تزئین می‌گردد) از آرمان‌های نهفته در خود تجلیل به عمل می‌آورند. به خدمت گرفتن این مضامین نه تنها به الگوهای کمال گرایانهٔ عکاس در برداشت‌های پیشین‌اش از طبیعت بازگشت دارد بلکه دلالتی به دانش وی از کلمات و جدال نشانه‌ها اشاره می‌کند. با نگاه دقیق‌تر سرنخ‌های مشترکی از میان تصاویر رونمایی می‌شود: در میان کبوتر صلح٬ الههٔ عدالت (می‌ترا) ٬ درخت قطع شده٬ و آفتابگردان‌های خشک، پیوند‌های مشترکی در جریان است. آفتابگردان‌هایی که در ظلمات شب پس از گذر فصل برداشت مانند دشت سوخته ثبت شده‌اند، تمثال الههٔ میترا که ترازوی عدالت خود را با چشم‌های بسته در دست دارد. درختی که بریده شده و در محیط‌‌ رها گردیده است. یک کلبهٔ متروک به همراه تابلویی که اثری از نوشته‌های آن نیست و پرچم سفید با پایهٔ بلند که کبوترصلح بر روی آن نقش بسته است، مثال‌هایی از روابط درون متنی تصاویر را شکل می‌دهند. این نمونه‌ها از نقد‌های مشترکی برخوردار هستند که در سایر تصاویر به وجه‌های معنایی آن‌ها کمتر پرداخته شده است. در این بین گنبد و مناره‌ای که از مکان خود جدا شده و در پهنهٔ دشت قرار گرفته، یادوارهٔ شهید لگزیان که در برف قرار دارد و جانبازی که پای‌اش را از دست داده و در حالی که بر روی صندلی چرخ دار خود نشسته، نگاهش بیننده را به سمت درختی هدایت می‌کند، علائمی هستند که به خرده فرهنگ‌های اجتماعی اشاره می‌کنند. سایر تصاویر نیز در رفت و برگشتی بلاتکلیف میان این دو رویکرد به نظر می‌رسند. با این حال گوناگونی علائم از تمرکز و قدرت بیانی مجموعه کاسته است. این پراکندگی علائم سوالی دیگری را در ذهن ایجاد می‌کنند؛ به درستی عکاس از چه چیزهای دیگری نیز می‌توانست استفاده کند؟ در نتیجه پروژهٔ این مجموعه در وضعیتی ناتمام و غیر مشخص قرار می‌گیرد. هم زیستی رضایت بخش موتیف شهری (نئون تابلو‌ها و نور‌پردازی وی‌ترین فروشگاه‌ها) و مضامین اسطوره‌ای در مقیاس عکاسانه از دیگر نکات این مجموعه است.‌‌ همان گونه که در ابتدا ذکر شد پیشینهٔ آشنایی ما از این نور‌ها به نور‌پردازی مراسم‌ها، تابلو‌های فروشگاه‌ها و بازار‌ها رجوع دارد. هنرمند با استفاده از ذات قدسی و مرموز نور در ماهیت یک موتیف شهری و با توجه به درک مخاطب از پیشینهٔ نئون به عنوان المان جشن‌ها، از سازوکار مشابه آن درون عکس‌ها بهره‌مند می‌شود و به همزیسیتی فرهنگ شهری و معنانی ضمنی تصاویر‌اش دست می‌یابد. 5757



دوشنبه 15 اردیبهشت 1393 - 17:55:30





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 88]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن