تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به راستى كه دانش، مايه حيات دل‏ها، روشن كننده ديدگان كور و نيروبخش بدن‏هاى ناتوان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815672433




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سبزه های تازه روییده مراتع سمیرم زیر سم گوسفندان عشایر


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

سبزه های تازه روییده مراتع سمیرم زیر سم گوسفندان عشایر اصفهان- ایرنا- زودتر به ییلاق رسیده اند چون در میانه بسیاری از ایل راه ها دیگر جایی برای توقف و ماندن ندارند.


هنوز خاطره سیاه چادرهای عشایر در دامنه کوه های اطراف، در اردیبهشت زیبای شیراز را در خاطر دارم. برخی از آنها در مسیر کوچ از گرمسیر به سردسیر هر سال آنقدر می ماندند و دوغ و ماست تازه در محله های حومه شهر عرضه می کردند که اهالی محل آنها را به نام می شناختند.
حالا در جاهایی که انبوه سیاه چادرها برپا می شد خانه های بسیار ساخته شده و حتی راه عبور عشایر به شکل سنتی وجود ندارد چه رسد به اینکه بخواهند سیاه چادر برپا کنند.
در سراسر مسیرهای چند دهه قبل عشایر از مناطق گرمسیر (قشلاق) جنوب فارس و استان بوشهر به ییلاق های شمال فارس و سمیرم در جنوب استان اصفهان، کم و بیش همین وضعیت وجود دارد و عشایر به ناچار باید سریع از این مناطق بگذرند و به همین دلیل زودتر به ییلاق می رسند.
بسیاری از عشایر هم از ترس تلف شدن گله های گوسفندانشان در جاده ها ترجیح می دهند که در بخش زیادی از مسیر، دام و اسباب مختصر زندگی عشایری را سوار بر کامیون ها کنند.
خشکسالی های پی در پی سال های اخیر و همین اندک گرمتر شدن اسفند و فروردین نیز سبب شده که عشایر زودتر مناطق گرمسیر را ترک کنند و در حالی که سبزه ها تازه در سردسیر روییده اند به این مناطق برسند.
هر سال مسوولان محلی امور عشایر در مناطق ییلاقی برای جلوگیری از ورود زودهنگام عشایر به مراتع که سبب تخریب مراتع و کاهش تولید علوفه می شود، اعلام قرق می کنند اما با زودتر رسیدن عشایر ناچار به شکستن قرق می شوند.
قرق عشایر ایل قشقایی در منطقه سمیرم نیز امسال 11 روز زودتر از زمان رسمی تقویم کوچ شکسته شد و سبزه های تازه روییده زیرسم هزاران راس دام عشایر قرار گرفت.
عشایر ظهر دیروز (یکشنبه) با دام هایشان وارد منطقه شدند در حالی که اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم در باره جریمه عشایری که زودتر از 25 اردیبهشت وارد سمیرم شوند هشدار داده بود.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم پیش از ورود عشایری که از مناطق جنوبی به مرزهای این شهرستان رسیده بودند، در جمع آنها خواستار آن شد که زودتر از زمان قانونی تقویم کوچ وارد سمیرم نشوند.
علی حسین بهرامیان اظهار کرد: این اداره موانع و نیروی انسانی خود در مرزها را بر می دارد اما این اقدام نباید باعث شود عشایر گمان کنند قرق آزاد شده است.
وی ادامه داد: ما تنها موانع را بر می داریم ولی در صورتی که عشایر زودتر از زمان رسمی وارد مراتع شوند، ضمن تشکیل پرونده آنان را به مراجع قضایی معرفی خواهیم کرد.
وی ورود زودهنگام عشایر را باعث تخریب و فقیر شدن مراتع عنوان کرد و گفت: طرح کنترل کوچ بهاره در صورت همکاری کامل عشایر، با هزینه ای اندک باعث افزایش چشمگیر تولید علوفه می شود.
بهرامیان با بیان اینکه ماموران و کارکنان اداره منابع طبیعی همواره برای حراست از طبیعت تلاش می کنند از سایر سازمان ها و مسوولان خواست این مجموعه را برای حفظ طبیعت بویژه در اردیبشهت ماه یاری کنند.
با وجود این سخنان، عشایر وارد مراتع سمیرم شدند تا بهار و تابستانی دیگر را در این سرزمین زاگرسی بگذرانند.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم پس از ورود عشایر به خبرنگار ایرنا گفت: فقط 40 درصد از آمار جمعیت عشایر این شهرستان دارای دام سبک هستند و 60 درصد باقی مانده پروانه چرای دام دارند ولی خودشان دام و گوسفند ندارند و مرتع خود را به دیگران اجاره می دهند.
وی با بیان اینکه این آمار از شاخ شماری گوسفندان از سوی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری در سال 90 به دست آمده است، اظهار کرد: عشایری واقعی هستند که با داشتن پروانه چرا دام هایشان را در مراتع خود تعلیف می کنند و مرتع را به دیگری اجاره نمی دهند.
وی اضافه کرد: حدود 60 درصد عشایر پروانه چرای دام خود را به ابزاری برای درآمدزایی تبدیل کرده اند و با اجاره دادن مراتع و آوردن دام مازاد باعث نابودی و تخریب مراتع بویژه در منطقه آلاجابایر، پشته و خرقه سمیرم شده اند.
مدیر امور عشایر استان اصفهان نیز گفت: امسال عشایر این استان خشکسالی سختی را نسبت به سالهای قبل تجربه خواهند کرد.
اصغر مرادی به هنگام حضور در منطقه عشایری چهارراه و زمان کهریز در مرز سمیرم با استانهای جنوبی و فارس افزود: این موضوع در بازدیدهای میدانی از چشمه ها و قنات ها به خوبی قابل مشاهده است.
وی با بیان اینکه بر اساس برآوردهای اولیه 9هزار و 600 خانوار عشایری با حدود 53 هزار جمعیت وارد مناطق ییلاقی استان اصفهان شده اند، اضافه کرد: این عشایر افزون بر یک میلیون راس دام به همراه آورده اند.
مرادی اظهار کرد: این عشایر در مدت حدود پنج ماه حضور در اصفهان به خدماتی مانند آب رسانی، تامین علوفه، سوخت های فسیلی، احیای چشمه ها و قنات ها، تیغ زنی راه ها و خدمات بهداشتی نیاز دارند.
وی یکی از مشکلات همیشگی عشایر را تصرف و تخریب ایل راه ها عنوان کرد و گفت: کنترل کوچ باید از استان های مبدا و میان بند انجام شود تا شاهد تجمع زیاد عشایر در مرزهای اصفهان نباشیم.
مرادی ادامه داد: تجمع بیش از اندازه عشایر هر ساله در پنج مرز عشایری سمیرم مشکلات اجتماعی، بهداشتی و خستگی آنها را به دنبال دارد.
عشایر روز یکشنبه از پنج گلوگاه مرزی زمان کهریز، قبر کیخا، خطیر سوخته، بایران بگ و چهارراه در جنوب و جنوب شرقی سمیرم وارد مراتع سرسبز این شهرستان شدند.
شهرستان سمیرم با افزون بر 70هزار جمعیت ثابت در بهار و تابستان پذیرای حدود 30 هزار نفر از عشایر طوایف شش بلوکی، فارسیمدان، دره شوری، عمله و کشکولی از ایل قشقایی است.
حدود چهار هزار خانوار عشایر بختیاری نیز در این ایام در غرب استان اصفهان و تعدادی عشایر ایل عرب جرقویه نیز در این نقاط مستقر می شوند.
شهرستان سمیرم در زاگرس مرکزی واقع شده و 330 هزار هکتار مرتع و جنگل طبیعی دارد.
7147/گ/ 607
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




15/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن