تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر باطل با حق درنياميزد، بر حقيقت جويان پوشيده نمى مانَد و اگر حق با باطل آميخته ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813190531




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استقبال کمتر دانشجویان از نمایشگاه کتاب؛ مشکل اقتصادی یا تبلیغاتی؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

استقبال کمتر دانشجویان از نمایشگاه کتاب؛ مشکل اقتصادی یا تبلیغاتی؟ تهران- ایرنا- بیشتر شرکت ها و موسساتی که کتاب های دانشجویی منتشر می کنند، از استقبال کمتر دانشجویان از نمایشگاه کتاب تهران گلایه دارند اما سوال اصلی آن است که آیا مسائل اقتصادی بر خرید کتاب دانشجویی موثر بوده یا تبلیغات کم اثر؟


به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، بخش مهمی از بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران مانند سال های گذشته به انتشارات دانشگاهی اختصاص یافته تا فعالین این بخش بتوانند آثار و کتاب های خود را در اختیار 4 میلیون دانشجوی کشور قرار دهند.
از طرف مقابل دانشجویان نیز بتوانند با استفاده از فرصت نمایشگاه، علاوه بر استفاده از بن های کتاب دانشجویی، از نزدیک با انتشارات مختلف اشنا شده و شاید کتاب های مورد علاقه خود را در یکی از آنها بیابند.
با این حال شرایط اقتصادی کشور و بالا رفتن قیمت کتاب به دلیل افزایش بهای کاغذ، چاپ، نیروی کار و ... بر قیمت کتاب نیز تاثیر گذاشته است.
سیمین هاشمی مسوول غرفه انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت) به خبرنگار ایرنا گفت: استقبال امسال دانشجویان از نمایشگاه کتاب مانند سال های قبل نبوده که شاید یکی از دلایل آن توزیع بد هنگام بن های کتاب دانشجویی است.
وی توضیح داد که پیش از این وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بن های کتاب 50 درصد تخفیف ارائه می کرد اما در سال جاری این میزان تخفیف به 15 درصد کاهش پیدا کرده و از سوی دیگر تخفیف کارت های کتاب نیز به 10 درصد کاهش یافته است.
با این حال دانشجو ناچار به خرید کتاب های درسی خود است.
بنا به گفته مسوول غرفه انتشارات سمت، بسیاری از دانشجویان با مراجعه به این غرفه سوال می پرسند که آیا کتاب هایی که در سال جاری چاپ شده اند، نسبت به چاپ های قبل تغییر داشته اند یا نه؟ تا در صورتی که تغییری در متن نبود، یا چاپ سال های قبل را که قیمت ارزان تری دارد خریداری کنند یا آنکه از دانشجویان ترم های بالاتر کتاب ها را تهیه کنند.
از سوی دیگر زهرا رضایی پور مسوول غرفه نشر دانشگاهی که وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است ضمن اذعان بر استقبال کمتر از نمایشگاه کتاب سال جاری نسبت به سال های گذشته، از کمبود فضا برای این غرفه شکایت می کند.
وی به مانند بسیاری دیگر از غرفه داران می گوید نتوانسته است تا 40 درصد از کتاب های خود را به دلیل کمبود فضای اختصاص داده شده به این غرفه به نمایشگاه کتاب بیاورد.
چند تن دیگر از غرفه داران می گویند مسوولین نمایشگاه فضای بیشتری را در اختیار انتشاراتی که برای تبلیغات خود پول پرداخت کرده اند، اختصاص داده اند.
این مساله البته به چشم نیز کاملا مشهود است. به عنوان نمونه یکی از انتشاراتی های مطرح که تبلیغات فراوانی در صدا و سیما و رسانه های مکتوب دارد، یک سالن از انتشارات دانشگاهی را به طور کامل به خود اختصاص داده است و انتشارات دیگری نیز نیمی از سالن دیگر را.
مسوول غرفه نشر دانشگاهی همچنین می گوید که در اختصاص غرفه ها از الگوی حروف الفبا پیروی نشده و برخی از انتشاراتی ها توانسته اند بدون رعایت این الگو در سالن های بهتر از نظر دسترسی به درهای ورودی قرار بگیرند؛ این تمام ماجرا نیست. غرفه های بزرگتر به مانند سال های قبل پررونق هستند.
جواد رادنیا مسوول غرفه موسسه آموزش عالی آزاد ماهان به خبرنگار ایرنا گفت: در نمایشگاه امسال همه چیز خوب است؛ هم میزان استقبال دانشجویان خوب بوده و هم میزان جذب مخاطبان جدید.
وی تاکید می کند جذب مخاطبان جدید به ناشران نیز بازمی گردد زیرا باید نفرات و دکوراسیون خوبی برای ارائه کتاب ها و خدمات خود داشته باشند.
به نظر می رسد هم مشکلات اقتصادی سال های اخیر که به طور حتم بر جیب دانشجویان نیز سایه افکنده و هم تبلیغات تعداد محدودی از انتشاراتی ها درباره کتاب ها و خدمات خود از جمله عواملی هستند که میزان استقبال دانشجویان از بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را پایین آورده است.
فعالیت بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تا 20 اردیبهشت ماه جاری ادامه دارد.
در این نمایشگاه چهارهزار و 500 غرفه کتاب در نظر گرفته شده است و ناشران عمومی، آموزشی، دانشگاهی، کودک ونوجوان، بین المللی،عربی، ارزی و ریالی وغیره حضوردارند. غرفه های نمایشگاه در داخل شبستان و فضای محوطه مصلی امام خمینی (ره) برپا شده است.
فراهنگ(5)**9129**1588
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




15/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن