تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سلام را رواج ده تا خير و بركت خانه ‏ات زياد شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815079592




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رونق اقتصادی و تسویه حساب ایران با بانک جهانی از نگاه رسانه ای خارجی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

رونق اقتصادی و تسویه حساب ایران با بانک جهانی از نگاه رسانه ای خارجی تهران - ایرنا - اخبار مربوط به پرداخت تمامی بدهی ایران به بانک جهانی که روز گذشته از سوی رئیس سازمان سرمایه گذاری خارجی و کمک های فنی و اقتصادی جمهوری اسلامی اعلام شد، در صدر اخبار رسانه های خارجی قرار گرفت.


به گزارش ایرنا، ˈبهروز علیشیریˈ معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی شنبه (13 اردیبهشت/سوم مه) از تسویه حساب کامل ایران با بانک جهانی خبر داد.
به گفته علیشیری، براساس مذاکرات انجام شده با بانک جهانی طی ماه های اخیر، مجوز لازم از خزانه داری آمریکا برای تسویه حساب بدهی ایران دریافت و بر همین اساس بدهی ایران با بانک جهانی تسویه شده است.
ایران طبق قوانین و با توجه به تسویه حساب کامل با بانک جهانی می تواند از طریق خط اعتباری تعیین شده از تسهیلات بانک جهانی بهره مند شود.
از آن جایی که این موضوع یکی از زوایای مهم در رفع موانع ورود سرمایه گذاران خارجی به عرصه اقتصادی کشورمان به شمار می رود و از اهمیت بالایی برخوردار است، به همین علت بیشتر رسانه های خارجی به طور ویژه ضمن پرداختن به آن به گونه ای خبرهای مربوط به این روند را انعکاس داده اند که به نظر می رسد از هم اکنون برنامه ای را برای ورود سرمایه گذارن به بازارهای کشورمان مهیا کرده اند.
نقل و انتقال های بانکی همواره یکی از مشکلات اساسی برای جذب سرمایه های خارجی بوده است و به همین علت رئیس سرمایه گذاری خارجی و کمک های فنی و اقتصادی ایران با اشاره به مذاکرات انجام شده با طرف های غربی، در خصوص رفع این مشکل نیز ابراز امیدواری کرده است.
رسانه های خارجی نیز با اغتنام از شرایط کنونی و به استناد اخبار آن، امکان دریافت تسهیلات مجدد از بانک جهانی که سبب رونق عرصه اقتصادی در کشورمان خواهد شد را به موضوع مذاکرات با 1+ 5 گره زده و این روند را به همراه لغو برخی از تحریم های اعمال شده علیه ایران را به چشم اندازی روشن برای حذف کامل این تحریم ها توصیف کرده اند.

*رسانه های خارجی
شبکه خبری بی بی سی زیر عنوان ˈایران: بدهی خود را به بانک جهانی پرداختیمˈ، موضوع عدم پرداخت اقساط وام های ایران به بانک جهانی به خاطر تحریم ها را یادآوری می کند.
این تارنمای انگلیسی با بازخوانی این خبر به نقل از ایرنا، اشاره می کند که تابستان سال گذشته، ایران گزارش بانک جهانی را تائید کرد که به دلیل تحریم های بین المللی علیه این کشور نتوانسته اقساط وام هایش به بانک جهانی را پرداخت کند.
به نوشته بی بی سی، در آن زمان بانک جهانی اعلام کرده بود که پرداخت اقساط وام های ایران شش ماه به تاخیر افتاده و این کشور۷۹ میلیون دلار از بدهی خود را پرداخت نکرده است.
سایت اینترنتی بی بی سی با بازخوانی اخبار مربوط به وقایع آن زمان و شرح این موضوع که بانک جهانی در آن زمان ایران را در فهرست کشورهای بدحساب قرار داده بود و ایران در واکنش به این اقدام، با سیاسی خواندن تصمیم بانک جهانی در صدد اعتراض رسمی به آن برآمده بود، مصمم به برجسته کردن قدرت تحریم های اعمال شده علیه ایران در برابر فعالیت های هسته ای این کشور برآمده است.
بی بی سی با تکرار بدهی 697 میلیون دلاری ایران به این سازمان بین المللی بر اساس محاسبه بانک جهانی، به صراحت می نویسد: ایران بر سر پرونده هسته ای خود با تحریم های بین المللی رو به روست و این تحریم ها مشکلات زیادی را در فروش نفت و انتقال پول آن ایجاد کرده است.
سایت رادیو بین المللی فرانسه (آر اف آی) نیز زیر عنوان ˈمعاون وزیر اقتصاد: ایران دیگر به بانک جهانی بدهکار نیستˈ به ارزیابی موضوع از زاویه دید خود می پردازد.
این رسانه غربی هم با شرحی از سابقه مطلب به نقل از ایرنا، موضوع توقف پروژه های اعطای وام به جمهوری اسلامی ایران توسط سوی بانک جهانی از سال 2005 میلادی را یادآور می شود.
همین منبع خبری خارجی نیز با اشاره به اعلام بدهی ایران ناشی از عدم پرداخت اقساط کشورمان به این نهاد بین المللی، میزان این بدهی را نزدیک به 700 میلیون دلار اعلام می کند.
از سوی دیگر همین شبکه خبری به نقل از بانک جهانی در مهر سال گذشته موضوع بازپرداخت یک بدهی قدیمی ایران را که ماه ها متوقف بوده، یادآوری کرده، در پایان این گزارش می نویسد: اکنون معاون وزیر اقتصاد ایران می گوید که بدهی ایران با بانک جهانی تسویه شده و به همین دلیل از طریق خط اعتباری تعیین شده، این کشور می تواند تسهیلات تازه ای از بانک جهانی دریافت کند.
شبکه خبری رادیویی وابسته به هلند هم زیر عنوان ˈتسویه حساب ایران با بانک جهانیˈ با شرح مختصری از موضوع، به نقل از بانک جهانی کل بدهی خارجی ایران را در پایان سال ۲۰۱۲میلادی نزدیک به ۱۲میلیارد دلار اعلام می کند.
این منبع خبری هلندی هم تاکید دارد: با توجه به تسویه بدهی های به تأخیر افتاده، ایران قادر خواهد بود از طریق این بانک میانجی و عامل از تسهیلات بانک جهانی برخوردار شود.
همین تارنما سپس یادآور می شود: پیش از این ایران به علت تحریم های بین المللی امکان بازپرداخت اقساط وام های اخذ شده از بانک جهانی را نداشت.
اکثر رسانه های فارسی زبان خارجی در قالب های مشابه به موضوع پرداخته و به نظر در صدد ترسیم تصویری روشن از آینده کشورمان پس از لغو تحریم های اعمال شده برآمده اند.
آنچه که در این خبرها به صراحت عنوان نشده اما بیشتر این رسانه ها به آن معترف بوده اند، در درجه اول توانمندی دولت در مهار دامنه تحریم ها و در مرحله بعدی تلاش برای توقف افزایش بدهی های ارزی به بانک جهانی است.
از: مینا غفرانی آذر
ایرانم/7074/1144
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




14/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن