تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين اعمال، خداشناسى است، زيرا با وجود علم و معرفت، عمل، كم يا زياد تو را سود مى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816159627




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دو درخواست دیده بان از بانوی محیط زیست ایران


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

دو درخواست دیده بان از بانوی محیط زیست ایران یاسوج- ایرنا- دیده بان تنها شغل او نیست، بلکه به عنوان فامیل بر شناسنامه خود دارد و چه بسیار مسما دارد، زیرا برای این کار زندگی می کند، عاشق کوه و طبیعت است و با جان و دل از حیات وحش کوه خاییز دیده بانی می کند.


هدایت دیده بان نام دارد، سالهاست که ستیغ های کوه خاییز را زیرپا می گذارد تا جمعیت کل و بز این زیستگاه ملی را دیده بانی کند و مساعی آن از دید مسوولان و بوبژه مردم دوستداران محیط زیست پنهان نمانده است و همه اراده ی قوی و تلاش مجاهدانه این حامی محیط زیست را تحسین می کنند.
این کار را نه برای پول انتخاب کرده نه برای نام بلکه برای تعلق خاطری که به محیط زیست و حیات وحش دارد، این کار پر از مشقت و مخاطره را برگزیده است.
شغل ایل و تبار آن که از 800سال پیش از نهاوند همدان به ارجان قدیم (بهبهان امروز) آمده اند گله داری بوده مسمای فامیلی دیده بان برگرفته از حرفه آنهاست زیرا با تفنگ،کوه و گله سرکار داشته اند.
پس از یک ساعت پیاده روی در دامنه کوه خاییز در محدوده تنگ تکاب در حالی که لباس ها و سر و صورت او براثر چند ساعت تعقیب و گریز از عرق خیس ده بود،به او رسیدیم، البته باچند ساعت تاخیر از موعد مقرر چون تعقیب وگریز شکارچی غیرمجاز، این میهمان ناخوانده برنامه ریزی پیش بینی شده میهمان خوانده (خبرنگاران ایرنا) را برهم زد.
دیده بان روز سخت و در عین حال تلخی را سپری کرده بود، برای اولین بار می خواست از اکیپ خبری ایرنا در این کوه استقبال کند اما تکرار تراژدی تلخ شکار آن را حسابی آزرده خاطره کرده بود و دادن خبر شکار دو بزغاله کوهی آن هم به خبرنگاری که تصادفی به این کوه آمده بود، برایش تلخ و آزار دهنده بود.
اگر چه در ورودی منطقه حفاظت شده خاییز در مجاورت سد مارون تماشای گله های کل وبز وآواز گوش نواز کبک به وجد آمده بودیم اما دیدن لاشه های بزغاله های شکار شده در دست دیده بان به خاطره ای تلخ منجر شد.
وی می گوید: پس از شنیدن صدای شلیک گلوله راهی آن محدوده شدیم اما بعد از طی این مسافت به علت وجود گریزگاه های فراوان و استتار صیاد پرشیطنت، پس از چند ساعت دوندگی و تعقیب گریز در منطقه ای دور از مکان شکار، مسیر گذر شکارچی را حین فرار رصد کردیم.
دیده بان اظهار کرد: در حین عکاسی و فیلمبرداری به فاصله ای نه چندان دور از شکارچی در حال گریز نور لنز دوربین باعث لو رفتن اقدام سری برای دستگیری این شکارچی و فراری وی شد.
وی می گوید: هر روز اول صبح به کوه زدن ،جدال با صخره های سخت و از صخره سخت سخت تر انسان های خاطی که دل بی رحم و سیاهی دارند که دست برماشه تفنگ می برند تا بی آزارترین گونه های حیات وحش و حتی دیده بان های محیط زیست را طعمه خواسته ها و طماع زودگذر خود کنند،کار پر مخاطره ای است.
وی اظهارکرد : این شکارچی خاطی که امروز از طریق فیلمبرداری هویتش معلوم شده، حتی سابقه آدم کشی نیز دارد که این امر بیانگر این واقعیت است که شغل دیده بانی محیط زیست امری پرمخاطره است و به دام انداختن چنین افرادخاطی آن هم تنها در کوه همراه با مخاطره زیادی است.
دیده بان به معنای واقعی کلمه دیده بان و سربازگمنام عرصه صیانت از حیات وحش و رزمگاه محیط بانی است و زیرا یکبار از سوی شکارچیان نیز بشدت مجروح شده و هنوز چند ساچمه از حادثه تیراندازی به وی در قسمت کمر او نزدیک به نخاعش به عنوان داغ ماندگاری برجسمش باقی مانده است.
وی که پنج سال به عنوان محیط بان افتخاری از کوه خاییز دیده بانی کرده است می گوید: هرگز برای حقوق 800 هزار تومانی این شغل پر مشقت را انتخاب نکردام، بلکه عاشق طبیعتم و زیرا قدیمی ها گفته اند شرط اول رسیدن به قبیله لیلی، مجنون بودن است و من همیشه عاشق طبیعت بوده ام و هستم.
وی گفت: فکر می کنم کارم بهترین عبادت است، زیرا از تماشای کوه ، طبیعت و حیات وحش احساس نزدیک شدن به خدا دارم و برای این کارم حساب معنوی جدا از امور مادی کم ارزش دنیوی باز کرده ام .
این دیده بان دلسوز طبیعت گفت: آنچه بدتر امر قبح شکار آزام می دهد حقوق پایین محیط بانان محیط زیست و مشکلات مالی و مشغله های آنهاست.
وی گفت: هر روز دیده بان محیط زیست با کمی نان خشک و پیاز و آذوقه های بدون مواد پروتینی راهی کوه می شوند و با عبور از صخره های سخت از حیات وحش پاسداری نمایند در حالی باید سازمان محیط زیست سبد خدمات کاملی برای این قشر پیش بینی کند.
دیده بان با تقدیر از تلاش های خانم معصومه ابتکار برای توسعه وترویج فرهنگ حفظ محیط زیست در سطح جهانی گفت: از معاون محترم رییس جمهوری درخواست می کنم، نگهبانان کوه خاییز و همچنین دریافتی نگهبانان مناطق حفاظت شده را افزایش دهد، زیرا با وجود کار طاقت فرسا، حقوق و دستمزد اندکی دارند.
نگهبان دیگری که به صورت افتخاری حفاظت از حیات وحش خاییز را انتخاب کرده است، جانبار35 درصدی است که دیدن رگه های عرق برسیمای سخت کوش او نشان می داد، بارها به خستگی نه گفته است.
سید فیض الله احمدی که نشانه های کار زیاد چند ساعته و پیاده روی همراه تعقیب گریز در سیمای او پیداست به این حرفه که دور از تعلق مادی آن را انتخاب کرده افتخار می کند و می گوید: باید به مناطق حفاظت شده از لحاظ نیروی انسانی ،تجهیزات و پیشیبانی بیشتر توجه شود.
وی با بیان اینکه مردم و خانواده ها باید بیش از بخش دولتی حامی و حافظ محیط زیست باشند افزود: شکار دو راس بزغاله امروز روحم را آزار داده است.
این جانباز که بابت دیده بانی هیچگونه حقوقی از محیط زیست دریافت نمی کند در حالی که کار سختی را دارد به مردم توصیه می کند که دوستدار محیط زیست باشند تا این سرمایه ملی برای نسل های آینده همچنان حفظ شود.
رییس محیط زیست کهگیلویه به وسعت پراکنده منطقه حفاظت شده خاییز اشاره کرد و گفت: با وجود کمبود نیرو، جمعیت گونه های کل و بز این منطقه به صورت چشمگیر افزایش یافته است.
سید قدرت علی پور وجود گله های کل و بز در محدوده آسفالت ورودی سد مارون واقع در وردی منطقه حفاظت شده خاییز را نتیجه تلاش دیده بان های این منطقه دانست و افزود: تلاش شبانه روزی محیط بانان در کهگیلویه یک سرمایه ژنتیکی و طبیعی خاصی را اینجا بوجودآورده است.
وی بیان کرد: کوه خاییز با 33 هزار هکتار از سال 77 از سوی شورای عالی محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شده است و گونه های حیات وحش آن کل و بز است و درختان بلوط،کنار،بنه و کلخنگ پوشش جنگلی آن را با گونه غالب بلوط تشکیل داده است.
وی از مردم خواست تا در امر حفاظت از گونه های حیات وحش بویژه منطقه حفاظت شده خاییز بیش از پیش همکاری کنند.
وی با تقدیر از فعالیت رسانه ها در امر فرهنگ سازی ضرورت حفظ همگانی محیط زیست گفت: آمدن خبرنگاران ایرنا به این کوه و همراهی محیط بانان در این سیاهی شب یک نقطه قوت و روحیه بخش کار نگهبانان و مسوولان محیط زیست است.
وی فعالیت خبرگزاری جمهوری اسلامی در امر فرهنگ سازی حفظ محیط زیست را گسترده وموثر توصیف کرد وافزود: حصول موفقیت در امر صیانت مواهب طبیعی و محیط زیست نیازمند توجه ویژه رسانه هاست و رویکرد کار ایرنا دراین راستا کاملا حرفه ای و در عین حال فراگیر است.
مدیرکل محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد گفت: این استان دارای هفت منطقه حفاظت شده ،چهار منطقه شکار ممنوع و یک پارک ملی است که وسعت این مناطق بیش از 298 هزار هکتار است.
عطاپور شیرزاد با اشاره به تشدید برخورد با متخلفان محیط زیست و شکارچیان غیرمجاز افزود: در فصل زاد ولد وحوش همکاری مردم برای حفظ گونه های ارزشمند حیات وحش یک ضرورت ملی است.
وی دیده بان های محیط زیست کار طاقت فرسا و در عین حال از حقوق مادی اندکی برخور دارند که تلاش برای کمک به معیشت این قشر از دغدغه ها و اولویت های مسوولان محبط زیست محسوب می شود .
671
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




14/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن