تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):لباس پاكيزه غم و اندوه را مى برد و موجب پاكيزگى نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815595671




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فیلم: روزی که مطهری رفت، روزی که معلمی معنا شد


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: فیلم: روزی که مطهری رفت، روزی که معلمی معنا شد
لابه‌لای تکرار مکرر شعار «اسلام پیروز است، کمونیست نابود است» خیل جمعیت را بنگرید؛ جمعیتی که پوسترهای این شهید را در دست گرفته و با بر افراشتن پلاکاردِ «خون شهیدان هرگز بی تقاص نخواهند ماند»، پیکر وی را تشییع می‌کنند و به سبک آن روزهای انقلاب، آهنگین هم‌خوانی می‌کنند ...
کد خبر: ۳۹۷۶۴۳
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۱ - 03 May 2014


شاید جالب‌ترین قسمت این فیلم برای بازخوانی حال و هوای آن روزهای انقلاب، زمانی است که امام در جمع عزاداران حضور می‌یابد و میکروفون را پس می‌زند؛ شاید امام ترجیح داده بود که بغض گلویش نشکفته بماند... 

به گزارش «تابناک»، سه دهه و نیم پس از شهادت استاد مطهری و به مناسبت سالروز این فقدان که روز معلم نام گرفته، بنیاد علمی و فرهنگی استاد شهید مرتضی مطهری فیلمی از روز خاکسپاری این شهید در مدرسه فیضیه قم منتشر کرده و روایتی بی نظیر از تشییع پیكر استاد، نماز خواندن بر پیكر مطهر وی و به خاک سپاری جنازه ایشان در محل دفن و همچنین قرائت پیام تسلیت امام خمینی(ره) در حضور وی را در اختیار قرار داده که بهترین دستمایه برای بازخوانی مبدا روز معلم است.


فیلم: روزی که مطهری رفت، روزی که معلمی معنا شد



21640 روز از فریمان تا فرقان

شهيد مطهري که مغز متفکر و يکي از معماران نظام جمهوري اسلامي ايران بود در شهر فريمان به دنيا آمد. پس از تحصيل مقدمات، راهي حوزه علميه قم شد و از محضر بزرگاني چون آيت الله بروجردي، علامه طباطبايي و حضرت امام خميني(ره) بهره برد و در همه اين سالها ضمن تحصيل علوم مختلف، به تزکيه و تهذيب نفس پرداخت. چنان‌که به روشن بيني، هوش، ذکاوت و دقت علمي کم نظيري دست يافت.

با شروع نهضت اسلامي ايران از سالهاي 42 و 1341 شهيد مطهري نيز فعالانه وارد صفوف نهضت شد و در 15 خرداد 1342 توسط ساواک دستگير و زنداني شد و پس از آزادي نيز تمام هم و غم خود را مصروف تشکل نيروهاي مبارز و مسلمان و حفظ نهضت از آسيب ها و انحرافات کرد.

وی در اين سالها به تبيين فرهنگ اسلامي در جامعه پرداخت و در پايگاه‌هاي مختلف، به ویژه حسينيه ارشاد، مسجد جاويد، مسجد الجواد و... عمر خود را صرف آگاهي بخشيدن به نسل جوان و ديگر اقشار کرد تا اينکه در سال 1351 توسط ساواک دستگير و ممنوع المنبر شد.


فیلم: روزی که مطهری رفت، روزی که معلمی معنا شد



با اين همه، شهید مطهری فعاليت‌هاي خود را ادامه داد و رابط اصلي امام امت با مردم و گروه‌هاي مختلف و هدايت کننده خط فکري نهضت به شمار مي‌رفت و در آستانه انقلاب نقش بسيار مهمي را در شوراي انقلاب و... در پيروزي انقلاب ايفا نمود.

سرانجام اين دانشمند و فقيه عالي‌مقام، پنجاه و نه سال و سه ماه، چیزی حدود 21 هزار و 640 روز پس از چشم گشودن در فریمان، در شرایطی که تبدیل به عصاره برخی خصائص انقلابی و علوم اسلامی شده و حکم عصای دست امام را داشت، به تیر کین به شهادت رسید و چشم از جهان فروبست.

استاد 22:40 دوازدهم اردیبهشت‌ماه 1358، پس از خروج از خانه دکتر سحابی در خیابان فخرآباد تهران، هنوز ده پانزده قدم دور نشده بود که از فاصله نزدیک، از پشت سر هدف گلوله قرار گرفت و دقایقی بعد در بیمارستان «طرفه» در همان نزدیکی به شهادت رسید.

ساعتی بعد فردی ناشناس تلفنی به روزنامه‌های تهران خبرداد که این ترور را گروه فرقان به انجام رسانده است؛ تروری که امام خمینی(ره) در پیام تسلیتش از آن اینگونه یاد کرد: «من فرزند بسیار عزیزى را از دست داده‏‌ام و در سوگ او نشستم که از شخصیت‌هایی بوده که حاصل عمرم محسوب مى‏‌شد.»


فیلم: روزی که مطهری رفت، روزی که معلمی معنا شد



شاید امام ترجیح داد بغضش نشکفد

با این مقدمه به تماشای فیلمی از مراسم تشییع آن شهید بزرگوار بنشینید و لابه‌لای تکرار مکرر شعار «اسلام پیروز است، کمونیست نابود است» خیل جمعیت را بنگرید؛ جمعیتی که پوسترهای این شهید را در دست گرفته و با بر افراشتن پلاکاردِ «خون شهیدان هرگز بی تقاص نخواهند ماند»، پیکر وی را تشییع می‌کنند و به سبک آن روزهای انقلاب، آهنگین هم‌خوانی می‌کنند:

«می‌گوییم، می‌گوییم: ما ملت مسلمان، چریک ضد اسلام، محکوم است! نابود است!»

شاید جالب ترین قسمت این فیلم برای بازخوانی حال و هوای آن روزهای انقلاب، زمانی است که امام در جمع عزاداران حضور می‌یابد، میکروفون را پس می‌زند و پیام تسلیتی که برای «شهید بزرگوار، متفکّر، فیلسوف و فقیه عالی‌مقام مرحوم آقاى حاج شیخ مرتضى مطهّرى قدّس سرّه» نوشته تا شهادتش را تسلیت و تبریک بگوید، به دست مجری برنامه می‌دهد تا قرائت شود؛ شاید امام ترجیح داده بود که بغض گلویش نشکفته بماند... 





دانلود

سلام و درود خدا بر روح پاک و مطهرش







لینک









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن