تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان به سپاهيانش مى گويد: ميان مردم حسد و تجاوزگرى بياندازيد چون اين دو، نزد خدا بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805633778




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لاریجانی «تاجِ» ریاست مجلس را به حدادعادل واگذار می‌کند؟/ ترس ادیب سیاستمدار از رقابت با لاریجانی و نگرانی از قرار گرفتن رودروی روحانی


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
لاریجانی «تاجِ» ریاست مجلس را به حدادعادل واگذار می‌کند؟/ ترس ادیب سیاستمدار از رقابت با لاریجانی و نگرانی از قرار گرفتن رودروی روحانی

لاریجانی «تاجِ» ریاست مجلس را به حدادعادل واگذار می‌کند؟/ ترس ادیب سیاستمدار از رقابت با لاریجانی و نگرانی از قرار گرفتن رودروی روحانی
حدادعادل این روزها با تردید به فضای پیش روی خود در صحنه سیاست ایران نگاه می‌کند.
مصطفی داننده: بعد از دوم خرداد و تشکیل دولت اصلاحات ، جامعه ایران شاهد ورود چهره‌های غیر سیاسی به فضای سیاسی ایران بودند. چهره‌هایی که تا قبل از پیروزی سید محمد خاتمی بیشتر در فضای فرهنگ و فلسفه حضور داشتند تا سیاست و وقتی نامی از آنها برده می‌شد، آدمی به یاد زبان فارسی و فرهنگ می‌افتاد تا بازی‌ و رقابت‌های سیاسی.

یکی از شناخته شده ترین این افراد، غلامعلی حداد عادل، رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی است. حداد عادل هم اکنون نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی است . نام او هر سال و در هنگامه انتخاب هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی به عنوان گزینه جدی، ریاست مجلس به چشم می‌خورد و امسال نیز « ادیب سیاستمدار» به دنبال راهی برای رسیدن به صندلی ریاست قوه مقننه است.

اعضای جبهه پایداری در مجلس شورای اسلامی و حامیان جدی حداد عادل، که در فضای جدید سیاست ایران از موافق دولت احمدی نژاد به مخالف دولت روحانی، تغییر موضع داده‌اند، به دنبال استراتژی برای برکناری لاریجانی و تاج گذاری حدادعادل هستند. آنها از نحوه مدیریت لاریجانی و به ویژه نزدیکی او به دولت روحانی دلخور هستند و اعتقاد دارند که « داماد خانواده مطهری» نباید بر صندلی مجلس اصول گرای نهم تکیه بزند.

حداد عادل اما تا کنون خود استراتژی مشخصی برای این بازی انتخاب نکرده است و در آخرین اظهار نظر رسمی خود اعلام کرد که هنوز تصمیمی برای ورود به رقابت با علی لاریجانی نگرفته است.

حضور پررنگ در سیاست طی 16 سال اخیر، تقریبا از حداد یک سیاستمدار ساخته است، اظهار نظرهای او در مورد دولت که هیچ شباهتی به سخنان حامیان او در جبهه پایداری ندارد، خود بیانگر همین معناست که حداد بسیار بهتر از حسینیان، رسایی و کوچک زاده فضای سیاسی ایران را درک کرده است. او می‌داند که در انتخابات مجلس دهم، تیم او شانس کمی برای حضور در مجلس دارد و به خاطر همین سعی می‌کند تا با اظهار نظرهای خاکستری و حتی در برخی مواقع حمایتی در مورد دولت روحانی، چهره خود را در میان مردم حفظ کند.حداد عادل در میانه انتقادها از جشن همسر رئیس جمهور به دفاع از این جشن پرداخت و گفت:« در آن میهمانی هیچ خلاف شرع یا ریخت پاشی انجام نشد.»

حداد عادل به خوبی می‌داند اگر صحنه رقابت ریاست مجلس را از علی لاریجانی ببرد، روزهای سختی را پیش رو خواهد داشت. روزهایی که توسط حامیان او در مجلس رقم خواهد خورد. جبهه پایداری در صورت پیروزی حداد این انتظار را از او دارند که مجلس را به گونه‌ای مدیریت کند که دولت نتواند طرح‌های اجرایی خود به ویژه در سیاست خارجی را عملیاتی کند و این یکی از ترس‌های حداد برای ورود به این عرصه است. رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی دوست ندارد که رودروی حسن روحانی قرار بگیرد.

حداد عادل به جز ترس از رفتارجبهه پایداری در دو ماه‌های باقی مانده به انتخابات مجلس دهم، به شکست از لاریجانی نیز فکر می‌کند. شکست از لاریجانی در انتخابات پیش رو می‌تواند از حداد یک سیاستمدار ناکام بسازد. سیاستمداری که در رقابت‌های تن به تن کم می‌آورد و عرصه به رقیب واگذار می‌کند.

بررسی زندگی سیاسی حداد عادل به ویژه بعد مجلس ششم، نشان می‌دهد که حداد در رقابت‌های سیاسی یک ناکام تمام عیار بوده است. ممکن است اوتا به حال در هیچ انتخاباتی از سوی مردم طعم شکست را نچشیده باشد اما در رقابت‌های سیاسی درون گروهی، شکست‌های تلخی را تجربه کرده است.

حداد عادل زمانی که عهده دار ریاست مجلس هفتم بود یک مشکل بزرگ داشت و آن هم محمود احمدی نژاد بود. کسی که حداد در سال 84 تمام قد در حمایت از او به کارزار آمده بود، تبدیل به مشکل اصلیش شده و حتی کار را به جایی رسانده بود که حداد برای حل مشکلات به رهبرمعظم انقلاب متوسل شده بود.

حداد، رفتار احمدی نژاد با مجلس را اینگونه بیان می‌کند:«در ۳ سالی که من رئیس مجلس بودم احمدی نژاد به هیچ یک از قانون هایی که تصویب می شد عمل نمی کرد. نمونه آن قانون کنکور بود که چند روز مانده بود به کنکور اما هنوز توسط احمدی نژاد ابلاغ نشده بود. حداد عادل گفت: بی اعتنایی به تخصص و دانش نیز از دیگر خطاهای احمدی نژاد بود و هر چه که خود به فکر و ذهنش می رسید فکر می کرد همان درست است.»

روایت جالب تر از احمدی نژاد را احمد توکلی به نقل از حداد عادل بیان می‌کند. توکلی می‌گوید:« آقای دکتر حداد عادل یک بار به شوخی گفت،‌خدا احمدی ن‍ژاد را خلق کرد، بعد پشیمان شد و قالب اش را هم شکست! باید فراموش کنید که شخصی مانند احمدی ن‍ژاد وجود داشته و رویه اش چنین بوده یا چنان بوده.»

نحوه مدیریت احمددی نژاد توسط حداد باعث شد، تا دوستان اصول گرایی او دست بیعت خود را به سوی یک ، فیلسوف دراز کنند تا علی لاریجانی با رای قاطع نمایندگان بر کرسی صندلی ریاست مجلس هشتم تکیه بزند، تا حدادعادل تنها رئیس مجلس شورای اسلامی در ایران باشد که یک دوره عهده دار این پست باشد.

حداد عادل پس از شکست از لاریجانی تبدیل به یک سیاستمدار آرام شد و گویی هنوز ترک صندلی ریاست مجلس را باور نداشت و همین معنا باعث شد او دوران گوشه نشینی را تجربه کند.

دوران آرام مجلس هشتم با حضور در انتخابات مجلس نهم به پایان رسید و حداد بازهم توانست به عنوان نفر اول از شهر تهران راهی پارلمان و صندلی‌های سبز آن شود.

حداد عادل که در مجلس هشتم در یک رای گیری خارج از مجلس و در جمع اصول گرایان رقابت را به لاریجانی واگذار کرده بود، اینبار تصمیم گرفت با توجه به آرایش سیاسی مجلس پای به رقابت به لاریجانی در صحن علنی مجلس بگذارد.

پایداری‌ها در مجلس، فضایی را برای حداد بوجود آورده بودند، که او گمان می‌کرد برنده قطعی این رقابت است. اما لاریجانی سیاستمداری نبود که رقابت را به همین راحتی‌ها واگذار کند و در این رقابت به گونه‌ای شطرنج بازی کرد که حداد عادل و دوستانش مقهور بازی او شدند.

نمایندگان مجلس نهم از میان لاریجانی و حداد رای به نماینده مردم قم دادند تا لاریجانی بازهم بر صندلی ریاست مجلس تکیه بزند. حداد در این رقابت تنها 89 رای را به خود اختصاص داد تا لاریجانی با 177 رای برای دوره‌ای دیگر ریاست قوه مقننه را تجربه کند.

انتخابات ریاست جمهوری نیز برای حداد، آوردگاه مناسبی نبود. او که با ولایتی و قالیباف ائتلاف کرده بود، بعد از بازخورد منفی جامعه نسبت به خود و قرار گرفتن در انتهای نظرسنجی‌ها در کنار محمد غرضی، تصمیم گرفت تا حضور در انتخابات را به لقای ببخشد تا با انصراف از انتخابات از شکستی بزرگ فرار کند.

همین علت‌ها باعث شده است تا حداد عادل با تردید به صندلی ریاست مجلس نگاه کند. باید دید که آیا حداد در روزهای پیش رو ترجیح می‌دهد که همچنان یک نماینده ساده در مجلس باشد یا باردیگر وارد میدان رقایت با لاریجانی شود. زمان همه چیز را برای حداد مشخص می‌کند.





1393/2/13





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن