تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر که خوش نیت باشد روزیش زیاد می شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820433142




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

منطقه درانتظار توافق ایران و گروه 1+5 / روسای جمهور آینده لبنان و سوریه ؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

کارشناس لبنانی در گفت وگو با ایرنا منطقه درانتظار توافق ایران و گروه 1+5 / روسای جمهور آینده لبنان و سوریه ؟ بیروت - ایرنا - « حبیب فیاض» کارشناس لبنانی امور ایران با بیان اینکه « منطقه در انتظار توافق جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 بسر می برد»، تاکید کرد که مذاکرات هسته ای بین دو طرف به « پایانی خوب» ختم می شود.


این تحلیلگر لبنانی امور سیاسی روز جمعه در گفت وگو با ایرنا، افزود: معتقدم دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 درباره برنامه صلح آمیز هسته ای ایران مانند گذشته با یک « تفاهم جزیی» پایان نمی یابد و سرانجامی خوب برای همه طرف ها دارد.
وی با بیان اینکه « نیت جدی دو طرف برای رسیدن به تفاهم نهایی در خصوص پرونده هسته ای » کاملا آشکار است ، خاطرنشان کرد: ایران صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود را ثابت کرده است و اکنون غرب و بویژه آمریکا دیگر نمی توانند سیاست همزمان « جنگ و صلح» را ادامه دهند.
فیاض درعین حال تصریح کرد : با وجود نشانه های مثبت ، دلیل پیچیده و طولانی شدن پرونده هسته ای ایران این است که کشورهای غربی تلاش می کنند این پرونده را به مسائل دیگر منطقه پیوند بزنند تا شاید بتوانند امتیازاتی بگیرند.
این کارشناس لبنانی امور ایران بار دیگر تاکید کرد که مذاکرات دور جدید ایران به تفاهم جزیی در ژنو سوئیس ختم نمی شود و این تفاهم سرمایه گذاری برای رسیدن به یک پایان خوب است.

** آینده روابط ایران و روسیه
این تحلیلگر لبنانی در ادامه گفت وگو با ایرنا خاطرنشان کرد: به نظر من قبل از بحران اوکراین ، روابط روسیه و ایران مبتنی بر اساس تفاهم بود اما بعداز شعله ور شدن آتش این بحران و دخالت طرف های اروپایی به نظر می رسد که روابط تهران و مسکو بسیار نزدیک تر و بهتر از گذشته شده است و خواهد شد.
وی اظهار داشت: معتقدم روابط ایرانی – روسی در آینده نزدیک در سطوح همکاری های نظامی و هسته ای همراه با گسترش مبادلات تجاری پیشرفت قابل توجه خواهد کرد و شاید رزمایش های مشترک نظامی دو کشور هم شروع شود.
فیاض خاطرنشان کرد: به نظر من روسیه در آینده نزدیک احساس خواهد کرد که باید به ایران بیشتر نزدیک شود بویژه اینکه در ماجرای اوکراین اروپا و آمریکا از مقامات جدید این کشور که مخالف روسیه هستند، حمایت می کنند.

** روابط ایران و عربستان سعودی
این کاشناس لبنانی امور ایران گفت: گشایش در روابط ایران و عربستان یا به قول دیگر از سرگیری روابط دو کشور بدون تردید تاثیری مثبت در همه مسائل منطقه بویژه در لبنان ، عراق ، بحرین و فلسطین دارد اما به نظر من نیاز به یک روند طولانی برای به نتیجه رسیدن کامل دارد.

** آشتی فلسطینی ها
استاد دانشگاه های لبنان امکان تاثیر بهبود روابط ایران و عربستان بر آشتی گروه های فلسطینی را بعید ندانست و گفت که جمهوری اسلامی ایران از تقویت محور مقاومت در فلسطین و بهبود و گسترش روابط گروه های فلسطینی با هدف حمایت ازملت و مقاومت استقبال می کند.
وی درعین حال افزود: دولت مصر به دلیل اختلافاتش با جنبش حماس ناشی از حمایت آن از اخوان المسلمین مبادرت به بستن گذرگاه غزه کرده و شرایط حماس در این کشور و رفت و آمد آن به غزه سخت شده است.
فیاض افزود: از سوی دیگر تلاش هایی منطقه ای برای تحمیل « محمد دحلان» عضو کمیته مرکزی جنبش فتح به « محمود عباس » شروع شده تا او را به عنوان معاون خود انتخاب کند و عباس با آشتی با حماس قصد دارد راه را بر دحلان و حامیان او ببندد.
این کارشناس لبنانی خاطرنشان کرد:برخی روزنامه های عربی گفته اند که محمد دحلان قصد دارد با حمایت سیاسی و مالی دولت امارات به عنوان نامزد مستقل و نماینده جنبش فتح در انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین شرکت کند.

** مذاکرات سازش و آشتی فلسطینی
وی در باره مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی گفت: اساسا این مذاکرات جدی نیست و هیچ چشم اندازی ندارد و به همین دلیل محمود عباس به آشتی با گروه های فلسطینی روی آورده و حتی اگر منجر به لغو کامل این مذاکرات بی نتیجه شود.
این تحلیلگر لبنانی افزود: بازگشت محمود عباس به میدان فلسطین و تلاش برای دستیابی به نتایج و دستاوردهایی در این میدان ، ترجمه زودهنگام نتایج مذاکرات سازش است.
این استاد دانشگاه های لبنان، احتمال تجاوزگسترده نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه و یا مناطق تحت نفوذ محمود عباس را بعید دانست و درعین حال نسبت به سیاست های تجاوزکارانه این رژیم اشغالگر و حملات نظامی مقطعی و موضعی که زمینه ساز ورود به جنگی کامل و وسیع نباشد، هشدار داد.

** رییس جمهوری آینده سوریه
فیاض با تاکید به اینکه نظام سوریه مشروعیت خود در داخل را با پیروزی ها در میدان نبرد و رویارویی با گروه های تروریستی مسلح که درصدد نابودی این کشور و مردم آن هستند، ثابت کرد، گفت که پیروز قطعی انتخابات جدید ریاست جمهوری سوریه « بشار اسد» است و رقبای او شانس زیادی ندارند.
این کارشناس لبنانی خاطرنشان کرد: جامعه جهانی بزودی تعامل و همکاری کامل با بشار اسد به عنوان رییس جمهوری جدید سوریه را که یک امر قطعی است، شروع می کند و در مرحله اول مخالفان مسلح فقط می توانند در روستاهای دور افتاده وغارها و جنگل ها بسر ببرند.
وی اظهارداشت : برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و اعلام نامزدی شمار زیادی از شخصیت های سوری ، عاملی مهم در سرنوشت و آینده سیاسی سوریه است و این کشور را به سوی تحقق دموکراسی واقعی سوق می دهد.

** لبنان و مقاومت و پایان تروریسم تکفیری
این تحلیلگر لبنانی امور سیاسی با تاکید به اینکه مقاومت اسلامی لبنان (حزب الله) در بهترین شرایط خود بسر می برد، گفت که مشارکت حزب الله در جنگ با تروریسم تکفیری در کنار نظام سوریه باعث شده است تا مقاومت بر قدرت و توانایی رزمی خود بیفزاید و نه تنها ضعیف نشده بلکه از آمادگی بیشتری برای هرگونه جنگ با دشمن صهیونیستی برخوردار شده است.
فیاض معتقد است که تروریسم تکفیری در لبنان هنوز پایان نیافته است و اجرای اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از جنایات تروریستی و نقض امنیت در مناطق مختلف لبنان ضروری است.
این استاد دانشگاه های لبنان درعین حال خاطرنشان کرد: می توانم تاکید کنم که حزب الله بر تروریسم تکفیری پیروز شده است و بهترین نشانه های آن خشک کردن منابع تروریست ها و بستن گذرگاه های لبنانی و سوری است که امکان ورود خودروهای بمب گذاری شده و انفجار آنها درمیان شهروندان لبنانی را از تروریست های تکفیری سلب کرده است.
وی گفت که این موفقیت های حزب الله مرهون همکاری و تماس مستقیم با ارتش و نیروهای امنیتی لبنان در داخل بوده است.

** رییس جمهور آینده لبنان
این تحلیلگر لبنانی امور سیاسی تاکید کرد که « خلاء سیاسی، لبنان را وارد یک تونل تاریک سیاسی نمی کند و دولت می تواند بطور موقت اداره امور کشور در حوزه های اجرایی ، اداری و سیاسی را عهده دار شود تا کلمه رمز از خارج برسد و رییس جمهوری جدید انتخاب شود».
وی معتقد است که « انتخاب رییس جمهوری در لبنان در کانون تسویه حساب های منطقه ای قرار دارد و یک موضوع حاشیه ای و جانبی نیست».
این کارشناس لبنانی، انتخاب « میشل عون» رییس فراکسیون تغییر و اصلاح در مجلس لبنان را به عنوان رییس جمهوری آینده بعید دانست و گفت که لبنان به سوی انتخاب یک رییس جمهوری توافقی پیش می رود.
فیاض در پایان گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: به نظر من « جان عبید» از وزیران دولت های سابق لبنان یک شخصیت مقبول است و بیشترین شانس را برای اینکه رییس جمهوری توافقی لبنان باشد، دارا است.
نمایندگان لبنان تا 4 خرداد ماه فرصت دارند، رییس جمهوری جدید این کشور را انتخاب کنند.
خاورم ** 1324
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




12/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن