تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):كسى كه در دلش هوايى جز خشنودى خدا خطور نكند، من ضمانت مى‏كنم كه خداوند دعايش را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813190362




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه: بدخوری و پرخوری عامل یک سوم مرگها است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه: بدخوری و پرخوری عامل یک سوم مرگها است مشهد - ایرنا - رییس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی ایران گفت: یک سوم مرگ و میرها در کشور ناشی از بدخوری و پرخوری است.


ˈمجید حاجی فرجیˈ روز چهارشنبه در ˈنخستین همایش ملی میان وعده های غذاییˈ در مشهد افزود: دغدغه امروز کشور نه سوء تغذیه بلکه بیش خوری، پرخوری یا بیش دریافتی موادغذایی اعم از پروتئینها، کربوهیدراتها و چربیها است.
وی در ادامه تاکید کرد: در زمینه امنیت غذا و تغذیه در جامعه بحث میان وعده ها بسیار مهم است.
رییس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی گفت: در واقع برای ایجاد امنیت غذا و تغذیه می بایست ˈدسترسی مستمر فیزیکی، اقتصادی و فرهنگی به غذای سالم، ایمن، کافی، متعادل، متنوع و بهره برداری مطلوب غذاˈ را برای همه افراد به منظور برخورداری از زندگی سالم و متعادل در نظر بگیریم.
وی اظهار داشت: بر این مبنا متخصصان و کارشناسان امر پنج تا شش وعده غذایی را در روز توصیه و تاکید دارند که سه وعده آن ˈاصلیˈ و دو تا سه مورد آن ˈمیان وعدهˈ است.
او افزود: واقعیت آن است که امروز ما در کشور یک گذار اپیدمیولوژیک ناقص و بار مضاعف بیماریها و شیوع گسترده ناامنی غذا و تغذیه را شاهدیم که عموما شامل بیش خوری و کمبود ریزمغذیها است.
حاجی فرجی ادامه داد: امروز مشکل سوء تغذیه شاید در برخی نقاط کشور به صورت محدود باشد اما معضل جدی ما پرخوری است و در این زمینه نقش میان وعده ها پررنگ است.
وی گفت: آنچه بیش از همه در شرایط کنونی ضرورت دارد رواج الگوهای صحیح تغذیه ای است اما این امر نیازمند ورود مجموعه های مختلف از تولید تا تبلیغات می باشد.
رییس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی با استناد به آمارهای جهانی ایران را جزو کشورهایی دانست که افراد آن بیش از حد نیاز ˈکالریˈ دریافت می کنند.
وی افزود: در مراجعات به کلینیکها و مراکز درمانی شاهدیم برخی افراد دو تا سه برابر نیاز کالری دریافت می کنند و این شرایط بطور طبیعی انواع بیماریهای گوارشی، قلبی، عروقی و سرطانها را در پی دارد.
او مصرف زیاد قندهای ساده، نمک و چربیهای نامناسب را از دیگر مشکلات موجود تغذیه ای عنوان و بیان کرد: زمانی نانهای مصرفی جامعه سبوسدار بود اما امروز استخراج سبوس از آرد بسیار زیاد است.
رییس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی گفت: هم اینک به ویژه برای امسال سازمان بهداشت جهانی کنترل مصرف نمک و چربی را از جمله اولویتهای خود قرار داده است.
وی افزود: شرایط کشورمان در این زمینه بسیار نامطلوب است و اگر امسال اقدام نکنیم سال بعد دچار مشکلات بسیار وسیعتر و بیماریهای بیشتر خواهیم شد.
حاجی فرجی گفت: عمده میان وعده های ما نامطلوب است ضمن آنکه عادات غذایی هم خوب نیست و در این شرایط پیش از همه باید مراکز تحقیقات کارخانه ها درگیر شده و در جهت تولید غذایی سالم و ایمن تلاش نمایند.
وی ایمنی، کیفیت و سهولت مصرف و ویژگیهای حسی را چهار ویژگی غذای ایمن و سالم دانست و افزود: اگر محصول تولیدی اینها را نداشته باشد سلامت جامعه و سودآوری واحد تولیدی را نیز در پی ندارد.
او از دیگر مشکلات حوزه غذا را استفاده از فرمولهای نامناسب در تولید و استفاده از مواد اولیه ناسالم، نگهداری و عرضه نامناسب عنوان کرد.
وی با تاکید بر ضرورت حساسیت مصرف کنندگان نسبت به مواد غذایی مصرفی خود گفت: در این میان برقراری ارتباطی نزدیک و منسجم میان صنعت و دانشگاه، تسهیل دسترسی به برخی گروههای جمعیتی ویژه برای بهبود تغذیه، ایجاد تنوع غذایی، افزایش کارآیی جسمی و ذهنی با کمترین هزینه و فراهم ساختن امکان رفع کمبودهای غذایی در این زمینه موثر است.
رییس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی افزود: متاسفانه تعامل بین متخصصان تغذیه و صنایع غذایی اندک است.
وی کنترل مواد رنگی و افزودنیهای خوراکی غیرطبیعی و کاهش آنها که مضرات فراوانی برای جامعه دارد را از دیگر ضرورتهایی دانست که بخش تحقیق و پژوهش در تعامل دانشگاه باید آن را حل کند.
نخستین همایش ملی و علمی میان وعده های غذایی روز چهارشنبه با حضور متخصصان این بخش با هدف ارائه دستاوردهای پژوهشی پیرامون میان وعده های غذایی و نیز بررسی جایگاه میان وعده های غذایی سالم و فراسودمند در تغذیه افراد جامعه آغاز شد.
تبادل دانش فنی پژوهشگران و صاحبان صنایع غذایی و چگونگی بکارگیری فناوریهای نوین در تولید پایدار فرآورده های غذایی را از دیگر اهداف این همایش است.
ˈفرمولاسیون، تولید و نوآوری، افزودنیهای غذایی، بسته بندی، کنترل کیفیت و ایمنی، تغذیه و فرهنگ مصرف، فناوریهای زیستی و تولیدات ارگانیکˈ محورهای مورد توجه این همایش اعلام شده اند.
طی دو روز برگزاری همایش ملی و علمی میان وعده های غذایی یافته های پژوهشی این حوزه ارائه و با بخش اجرا و صنعت تبادل نظر می شود.
در حاشیه این همایش نیز کارگاههای مرتبط و همچنین نمایشگاهی از واحدهای تولیدی و پژوهشی فعال در حوزه صنایع غذایی و تولیدات آنان برپا شده است.
2713/659
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




10/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن