تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):راست ترين سخن، رساترين پند و زيباترين حكايت، كتاب خدا (قرآن) است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806921776




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کشتار شیمیایی حلبچه، زخمی بر صورت تاریخ


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

کشتار شیمیایی حلبچه، زخمی بر صورت تاریخ تهران - ایرنا- وجود صدها هزار قربانی سلاح های شیمایی و بازماندگان آنها پس از جنگ های جهانی تاکنون سبب شد تا کشورهای عضوسازمان ممنوعیت از سلاح های شیمیایی روز 29 آوریل/ 9 اردیبهشت را زمانی برای یادبود همه قربانیان جنگ های شیمیایی معرفی کند.


به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از منابع خبری اگرچه استفاده از سلاح های شیمیایی از قبیل تیرهای سمی، دود آرسنیک و بخارات مضر از هزاران سال پیش مرسوم بوده است ولی می توان مبدا استفاده از سلاح های شیمیایی مدرن را، جنگ جهانی اول دانست.
کنفرانس کشورهای عضو سازمان ممنوعیت استفاده از سلاح های شیمیایی در دهمین جلسه خود تصمیم گرفت که 29 آوریل (مصادف با 9 اردیبهشت) را روز یادبود همه قربانیان شیمیایی جنگ نامگذاری کند.
در جنگ جهانی اول، قوطی های گاز کلر و فس‍ژن به میدان پرتاب می شد و گازهای منتشر شده از آن، توسط باد پراکنده می شد.
اولین حمله با گاز کلر در مقیاس بزرگ، در 22 آوریل سال 1915 در بلژیک اتفاق افتاد. استفاده از انواع مختلف سلاح های شیمیایی از جمله گاز خردل، منجر به مرگ بیش از 90 هزار نفر و حدود یک میلیون تلفات به جا گذاشت. در طول جنگ جهانی اول، حدود 124 هزار تن ماده شیمیایی مصرف شد.
با وجودیکه اثرات هولناک سلاح های شیمیایی جنگ جهانی اول هنوز در اذهان بیدار بود؛ در جنگ جهانی دوم به طور گسترده تری استفاده شد.
در طول جنگ سرد، ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی ذخایر عظیمی از سلاح های شیمیایی را نگهداری می کردند. ذخایر نگهداری شده در این دو کشور، برای نابودی زندگی تمام موجودات زنده جهان کافی بود.
زمانی چهره واقعی این جنگ ناجوانمردانه برای بشر آشکار شد که صدام در دهه 80 میلادی در جنگ تحمیلی علیه ایران از خطرناک ترین سلاح های شیمیایی در حلبچه استفاده کرد. مورخان معتقدند که واقعه حلبچه زخم عمیقی بر صورت یک نسل است و تا ابد ماندگار خواهد بود. تصاویر پخش شده ازقربانیان سلاح های شیمیایی جانبازان ایرانی، تکان دهنده ترین واقعه ای بود که درکنوانسیون سلاح های شیمیایی مذاکرات ژنو به نمایش گذاشته شد.
** گزارش های رسانه های غربی در مورد وضعیت سلاح های شیمایی در برخی کشورها
**آلبانی
براساس گزارش منابع خبری ، این کشور پس از امضای کنوانسیون منع استفاده از سلاح های شیمیایی در سال 2003، بیش از 16 تن مواد و سلاح های شیمیایی را که در اختیار داشت، نابود کرد.
**آنگولا
برخی گزارش ها حاکی از آن است که دولت این کشور در جنگ داخلی از سلاح های شیمیایی استفاده کرده است.
**چین
منابع خبری غربی می گویند: بر اساس اظهارات غیر رسمی مقامات چین، به احتمال زیاد این کشور در حال اجرای یک برنامه تحقیق و توسعه سلاح های شیمیایی است.
**مصر
طبق این گزارش ها مصر کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی را امضا نکرده است و ظرفیت بالایی برای تولید سلاح های شیمیایی دارد. گفته می شود کارخانه های متعددی برای تولید گاز خردل و غیره در این کشور ساخته شده است. مصر در جنگ با یمن در سال های 1963 تا 1967 میلادی از گاز خردل استفاده کرده است. همچنین در دهه 1980 میلادی فناوری تولید گاز خردل و گاز اعصاب را در اختیار عراق گذاشته است.
** هندوستان
این کشور در سال 1997 به کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی پیوست و اعلام کرد حجم زیادی از سلاح های شیمیایی را در اختیار داشته است. هند همچنین کارخانجات تولید مواد و سلاح های شیمیایی خود را طبق زمانبندی نابود و تخریب کرد.
**عراق
این کشور قبل از اجرای عملیات صحرا، در حال تولید سلاح های شیمایی بوده است. این کشور در زمان زمامداری صدام جنگ تحمیلی 8 ساله ای علیه ایران به راه انداخت و طی این سال ها به دفعات از سلاح های شیمیایی علیه مردم استفاده کرد. همچنین در سال های دهه 1980 میلادی، تعداد زیادی از کردهای ساکن عراق توسط همین سلاح ها به قتل رسیدند.
** لیبی
این کشور در سال های دهه 1980 میلادی سلاح های شیمیایی تولید کرد و حداقل در جنگ علیه سربازان چاد در سال 1987 از آن استفاده کرده است. لیبی پس از آن بزرگترین کارخانجات تولید سلاح های شیمیایی در خاور میانه را راه اندازی و انواع مواد شیمیایی مانند گاز خردل، سارین و فسژن را در آن تولید کرده است.
البته بسیاری از کشورها نیز هستند که سلاح های شیمیایی خود را پس از پیوستن به کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی نابود کردند که آمریکا و برخی ازکشورهای غربی در این فهرست جای دارند. این درحالی است که گزارش های مختلفی از فروش این سلاح ها توسط آلمان و برخی کشورهای دیگر غربی به عراق منتشر شده است.
به هر روی کنفرانس کشورهای عضو سازمان ممنوعیت استفاده از سلاح های شیمیایی در دهمین جلسه خود تصمیم گرفت که 29 آوریل (مصادف با 9 اردیبهشت) را به یادبود همه قربانیان شیمیایی جنگ اختصاص دهد.
مدیر سازمان منع سلاح های شیمیایی، در 28 ژوئن سال 2013، طبق بیانیه ای ضمن محکوم کردن استفاده از سلاح های شیمیایی علیه مردم ایران و عراق توسط صدا ، با مردم و مقامات ایران ابراز همدردی کرد و گفت : تکرار تراژدی های گذشته عزم ما را برای جلوگیری از آن در آینده قوی تر می کند.
این روز فرصتی برای ادای احترام به قربانیان جنگ شیمیایی و تاکید مجدد بر تعهد سازمان منع سلاح های شیمیایی (OPCW) برای رفع سلاح های شیمیایی است.
نکته حایز اهمیت این است که تمامی سازمان های مسوول در سراسر جهان باید از تمهیدات لازم برای از بین بردن سلاح های شیمیایی در تمامی دنیا استفاده کنند.
علمی (5)** 9259**1599
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




09/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن