تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805492682




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ˈخودمراقبتیˈ، اصل مغفول در نظام سلامت مردم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ˈخودمراقبتیˈ، اصل مغفول در نظام سلامت مردم شهرکرد - ایرنا - هرگاه صحبت از سلامت و بهداشت به میان می آید، بیشتر اذهان متوجه دستگاه ها و ارگان متولی مباحث بهداشتی می شود، اما مساله ای که از نگاه ها پنهان می ماند، اصل مراقبت افراد از سلامت خود و رعایت نکات بهداشتی است.


ˈیک عمر سلامت با خودمراقبتیˈ، شعار جهانی روز سلامت در سالجاری است که مبین اهمیت خودمراقبتی در تامین و ارتقای سطح سلامت و بهداشت فردی است.
اجرای برنامه های بهداشتی توسط دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بعنوان متولی اصلی مقوله سلامت و بهداشت جامعه در مطلوبترین شرایط ممکن تنها 25 درصد سلامت افراد جامعه را تامین کند و مابقی آن به همکاری دیگر ارگان ها و مردم در رسیدگی و مراقبت از سلامت وابسته است.
به گفته کارشناسان بهداشت و درمانی، خودمراقبتی تا 40 درصد مراجعات به پزشکان را کاهش می دهد که این مهم مبین اهمیت این اصل در تامین سلامت است.
به اعتقاد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری، 50 درصد ارتقاء سطح سلامت افراد جامعه وابسته به خودمراقبتی و رعایت الگوی صحیح زندگی است .
ˈعلی ضامن صالحی فردˈ در گفت وگو با گزارشگر ایرنا اظهار داشت: خودمراقبتی شهروندان، مراجعه به پزشکان عمومی را 40 درصد و مراجعه به پزشکان تخصصی را تا 17 درصد کاهش می دهد.
وی افزود: خودمراقبتی، مراجعه به مراکز اورژانسی، بستری در بیمارستانها و روزهای غیبت از کار را نیز تا 50 درصد کاهش می دهد.
به گفته صالحی فرد، پیروی از عادات و الگوهای غذایی سالم و ورزش بیشتر که یکی از فاکتورهای مهم خودمراقبتی است، عمر را تا 10 سال افزایش می دهد.
رییس مرکز بهداشت استان با هشدار در براه شیوع برخی بیماریهای خاموش مانند فشارخون بالا بر ضرورت کنترل فاکتورهای سلامت توسط افراد تاکید کرد.
صالحی فرد افزود: امروزه بیماریهای بدون علائم و نشانه جایگزین بیماریهای واگیردار شده و این موضوع ، بررسی وضعیت سلامت افراد و تهیه شناسنامه سلامت آنان را ضروری می سازد.
وی از سلامت افراد جامعه بعنوان ثروت ملی یاد کرد و گفت: برای ایجاد عزم ملی و مدیریت جهادی در زمینه سلامت باید الگو و سبک زندگی خانواده ها تغییر کند.
برغم این تفاصیل، واقعیت این است که در کشور ما، مراجعه به پزشک، انجام آزمایش و کنترل فاکتورهای سلامت، تنها در زمان اوج بیماری ضرورت می یابد.
آمار روزافزون ابتلا به بیماریهای پیشرفته سرطان با هزینه های درمان گزاف که با تشخیص بموقع و انجام چکاب های سالانه قابل درمان و کنترل است، مبین کم توجهی افراد جامعه به اصل خودمراقبتی است.
به اعتقاد معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی چهارمحال و بختیاری، افزایش ابتلا به بیماری سرطان بخصوص سرطان دستگاه گوارش و سینه بدلیل نبود برنامه های غربالگری در حال تبدیل شدن به سونامی است.
ˈاکبر سلیمانیˈ اظهار داشت: بیشتر بیماران سرطانی بستری در بخش ICU بیمارستانهای استان با سرطان های پیشرفته دست و پنجه نرم می کنند که بدلیل تشخیص دیرهنگام، بیماری آنان به برنامه های درمان و شیمی درمانی پاسخ نمی دهد.
این در حالی است که به گفته وی، با اجرای برنامه های پیشگیرانه می توان 30 درصد از ابتلا به بیماری سرطان جلوگیری کرد.
سلیمانی، غربالگری و کنترل فاکتورهای سلامت نظیر قند و فشار خون را عاملی بسیار مهم در جلوگیری از شیوع بیماری های دیابت و فشار خون دانست.
وی دیابت را از دیگر بیماریهای در حال افزایش اعلام کرد و افزود: 75 درصد عامل نارسایی کلیه در افراد دیالیزی دیابت و 22 درصد ناشی از فشار خون بالاست و تنها حدود سه درصد وابسته به ژنتیک وعوامل وراثتی است.
اکبر سلیمانی، کم تحرکی و سبک نادرست زندگی را از دلایل عمده ابتلا به دیابت و فشار خون و شیوع آن در جامعه عنوان کرد و گفت: حدود 40 درصد ابتلا به دیابت ناشی از عوامل وراثتی است و مابقی آن به سبک زندگی افراد وابسته است.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری با حدود یک میلیون نفر جمعیت حدود دو هزار بیمار سرطانی را در خود جای داده و سالانه حدود 500 بیمار جدید به آمار سرطانی های استان افزوده می شود.
سرطان پوست، معده، سینه، روده بزرگ و راست روده از سرطان های شایع در مردان و زنان این استان است .
به گفته کارشناس بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری، سرطان پوست در بین مردان این استان بدلیل تابش بیشتر اشعه ماورای بنفش و ارتفاع بالای استان و استفاده نکردن مردان از ابزارهای حفاظت پوست شایع تر از زنان است.
ˈهوشنگ ناصریˈ اظهار داشت: سرطان معده و روده نیز بدلیل عادات بدغذایی، زمان نامناسب غذاخوردن، استفاده زیاد از فست فود، مصرف زیاد گوشت قرمز و املاح و نیترات موجود در آب از دیگر سرطان های شایع در استان است.
وی با گلایه از کم توجهی زنان استان به سلامت خود گفت: دو سوم راه درمان بیماریهای سرطان تشخیص به موقع است که در چهارمحال و بختیاری چندان مورد توجه نیست.
به گزارش ایرنا، حتی با نبود امکان کنترل و آزمایش فاکتورهای سلامت توسط افراد، می توان با تغییر الگوی غذایی و اجرای سبک درست زندگی از شیوع بیماریهای خاموش که هزینه های زیادی را به خانواده و جامعه تحمیل می کند، پیشگیری کرد .
اول تا هفتم اردیبهشت ماه، ˈهفته سلامتˈ نامگذاری شده است.
8125/558/
از شکوفه سلیمانی
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




07/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 88]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن