واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۹
یک استاد دانشگاه اصفهان گفت: مرمتهای صورت گرفته در چند سال گذشته اصلا علمی نبوده و به آثار تاریخی ضربه زده است. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، مهرداد حجازی امروز (یکشنبه) در سمینار "سازه در بناهای تاریخی اصفهان" با بیان این که معماران قدیمی استانداردهای خاصی برای ساخت بناهای تاریخی داشتند، اظهار کرد: در مرمت دو قانون داریم یکی برگشت پذیری و یکی حداقل مقاومت ولی در مرمتهای اخیر این دو موضوع رعایت نشده است. وی با اشاره به این که موارد زیادی از اشتباه در کار مرمت کاران در چند سال اخیر وجود دارد، افزود: به عنوان نمونه به دلیل این که ممکن است ستونهای عالی قاپو موریانه داشته باشد چند تا از آنها را بریدند و داخل آنها را خالی کردند ولی دیدند اشتباه بوده است و اکنون این ستونها دیگر مثل گذشته قابل برگشت و اصیل نیست. این استاد مهندسی سازه با انتقاد شدید از مرمت کاران آثار تاریخی اصفهان ادامه داد: این گروه نه دانش لازم را دارند و نه طراحی سازه را به خوبی میدانند و این کمبود دانش منجر شده تا مرمت آثار تاریخی با مشکلات زیادی مواجه شود. حجازی با تاکید بر معیارها و استانداردهای گذشتگان اظهار کرد: متاسفانه امروزه معیارهای معماری گذشتگان را با معماری امروز مقایسه میکنند که این اشتباه است. به عنوان نمونه در گذشته گنبدها را با استانداردهایی میساختند که که در صورت زلزله از بین نمیرفت و این جای تحسین دارد. وی با انتقاد از عملکرد مرمت و بازسازی بناهای تاریخی به ویژه عالی قاپو در چند سال گذشته گفت: افرادی که اکنون به مرمت بناهای تاریخی میپردازند نه از دانش گذشتگان اطلاعی دارند و نه علم جدید را معیار قرار میدهند. انتقاد از آئین نامههای مرمت و معماری جدید این استاد مهندسی سازه از آئین نامههای مرمت و معماری جدید انتقاد کرد و ادامه داد: آئین نامههای جدید برای به کارگیری در مورد منارههای تاریخی مناسب نیست و باید با توجه به معیارها و استانداردهای گذشتگان تجدید نظر شوند. حجازی با اشاره به تحقیقات خود در مورد عمارت عالی قاپو افزود: با عکسهایی که از عالی قاپو گرفتم توانستم یک سازه طراحی کنم که تیرها، خرپاها و... را کدگذاری کنم و ابعاد گوناگون را در آورم. با آنالیز چوب و سایر موارد به این نتیجه رسیدم که سیستم مهاربندی به صورت ضربدری طراحی شده که فشار و نیروی زلزله را از کنارهها به بیرون منتقل میکند و به ساختمان آسیب وارد نمیشود. این استاد دانشگاه با اشاره به تحقیقات آرتور پوپ و اریک شرودر در مورد گنبد تاج الملک اضافه کرد: شرودر میگوید گنبد تاج الملک کاملترین گنبد جهان است و این گفته را تحقیقاتی که من با کامپیوتر و همچنین دکتر فرشاد با معادلات انجام داده است اثبات میکند. وی با بیان این که گنبد تاج الملک بزرگترین دستاورد معماری ایران است، افزود: از نظر زیبایی، سازه، هندسه و دقت این گنبد بی نظیر است و هیچ سازهای با آن برابری نمیکند. این استاد دانشگاه با بیان اینکه 9 مناره اصفهان را بررسی و مشخصات آن را استخراج کردم، تصریح کرد: این منارهها از نظر بار وزن، زلزله، دما و باد در وضعیت مطلوبی قرار دارند و از مهندسی و معماری بسیار خوبی برخوردار هستند. حجازی به دیدگاههای معنوی و الهیاتی در دیدگاه گذشتگان پرداخت و تصریح کرد: در مرکز گنبد تاج الملک یک پنج ضلعی منتظم وجود دارد که در دیدگاه افلاطونی مرکز آفرینش است. این موضوع باعث شده تا یک تناسب عالی در گنبد تاج الملک ایجاد شود. وی به طراحیهایی که در گذشته انجام میشده است اشاره و اضافه کرد: در معماری میتوان از زمین به آسمان رفت و یا از آسمان به زمین آمد و در معماری گذشته بر اساس مدل آسمانی و الهی به گونهای بناها را طراحی میکردند که انسان را از زمین به آسمان هدایت کند و نمونههای آن را در منارهها و مساجد میتوان دید. این استاد سازه به مناره های تاریخی اصفهان نیز اشاره و تصریح کرد: مناره محور ذات انسان است که از پایین به زمین و بالا به آسمان متصل است. اندیشههای شیخ بهایی حجازی با اشاره به اندیشههای شیخ بهایی و کارهایی که او انجام داده است، اظهار کرد: به شیخ بهایی مدیون هستیم و خوب است در مورد این شخص به مطالعه بپردازیم به ویژه در مورد سازههایی که او ساخته است تحقیق کنیم. حجازی با اشاره به بناهای تاریخی اصفهان افزود: بناهای شاخص تاریخی اصفهان در سیر تحول تاریخی خود در طراحی تابع یکی از پیشرفته ترین اصول تئوری سازهها چه به صورت پنهان و چه به صورت آشکار بودهاند. وی به شهر اصفهان و ساختمانهای آن پرداخت و ادامه داد: اصفهان و بناهای تاریخی آن تکامل معنا، زیبایی و هندسه است و اصفهان با این معماری عظیم سمبلی از زیبایی در جهان است. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]