تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):حيا زينت اسلام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804527121




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روایت وزیر ارشاد از وضعیت کپی‌رایت در ایران


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: روایت وزیر ارشاد از وضعیت کپی‌رایت در ایران
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره آخرین وضعیت لایحه قانون جامع مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط توضیح داد.
کد خبر: ۳۹۵۹۵۴
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۰ - 26 April 2014


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره آخرین وضعیت لایحه قانون جامع مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط توضیح داد.

به گزارش ایسنا، علی جنتی در چهارمین همایش ملی «حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط با رویکرد ویژه به نقش سازمان‌های مدیریت جمعی» که امروز (شنبه، ششم اردیبهشت‌ماه) در تالار وحدت در حال برگزاری است، پس از تبریک سال‌روز بزرگداشت روز جهانی مالکیت فکری در سخنانی اظهار کرد: دستیابی به جایگاه دوم علمی و فناوری و حمایت از حقوق مادی و معنوی نخبگان علمی، فرهنگی و هنری که از اهداف مذکور در قانون برنامه پنجم توسعه کشور است مقدور نیست، مگر این‌که آفرینندگان و پدیدآورندگان آثار بدیع و اصیل علمی، ادبی و هنری فارغ از دغدغه سرقت و هرگونه سوء استفاده از منافع مادی و اقتصادی اثرشان به آفرینندگی روی آورند.

او افزود: امروز جهان در عرصه آثار و تولیدات فرهنگی، هنری، سینمایی و موسیقیایی با بروز و ظهور اقتصاد هنری و صنایع مرتبط با آن مواجه هست، لذا آفرینش‌های هنری و حمایت از حقوق مادی و معنوی هنرمندان، متضمن به رسمیت شناخته‌شدن اقتصاد هنر و صنایع وابسته است. آفرینندگان و هنرمندان جزو نخبگان هر جامعه بوده و نقش بی‌بدیلی در تداوم حیات علمی، ادبی و هنری جامعه دارند. آثار و آفریده‌های هنری یک کشور سند هویتی، دینی، ارزشی و ملی آن کشور در جهان است. از سوی دیگر، نقش هنر و آفرینندگی هنری در ایجاد اشتغال، کارآفرینی و صادرات محصولات فرهنگی و انواع آثار هنری به جهان، بر کسی پوشیده نبوده و جزو استراتژی‌های بلندمدت کشورها در نیل به اهداف بلندمدت توسعه‌یی است.

جنتی همچنین گفت: وقتی از حقوق مالکیت فکری سخن می‌گوییم، سه بخش را در نظر داریم. بخش اول قواعد و ضوابطی است که ناظر بر ایجاد و تأسیس این حقوق هستند. بخش دوم ناظر بر محدویت‌های وضع‌شده بر این حقوق است و بخش سوم مربوط به نحوه اعمال این حقوق از راه‌های اداری و قضایی برای حفاظت و حمایت از حقوق اعطایی است. اکنون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مرحله‌ای جدید از مأموریت خود در زمینه حمایت از حقوق مالکیت ادبی و هنری قرار دارد. در این مرحله، نحوه حمایت و حفاظت و اعمال حقوق از یک سو و توازن و تعادل حمایت از این حقوق با منافع عمومی جامعه را از سوی دیگر باید مورد توجه قرار دهد.

او ادامه داد: پیشرفت فن‌آوری‌های نوین ارتباطی اگرچه موجب دسترسی بیش‌تر و راحت‌تر به آثار ادبی و هنری شده است، موجب نقض هرچه بیش‌تر حقوق صاحبان آثار و دشواری احقاق حقوق آنان شده است، به طوری که موجب از بین رفتن حاصل زحمات یک مؤلف در اندک زمانی می‌شود. لذا لازم است ساز و کار مناسبی در کنار تصویب قوانین جدید ایجاد شود و به اجرای حقوق و حمایت و حفاظت از آن کمک کند.

جنتی سپس اظهار کرد: تجربه اکثریت قریب به اتفاق کشورها حکایت از این امر دارد که شکل‌گیری و قوام اقتصاد هنری و حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط، مرهون شکل‌گیری سازمان‌های مدیریت جمعی مؤلفان، مصنفان و هنرمندان است. این سازمان‌ها دارای مهم‌ترین کارکرد در عرصه تجاری‌سازی و شکل‌گیری اقتصاد هنری و تقسیم منافع حاصله از بهره‌برداری و استفاده از آثار و آفریده‌های هنری بین پدیدآورندگان و هنرمندان است. به علاوه مقابله با نقض حقوق مالکیت ادبی و هنری جزو کارکردهای اصلی این سازمان‌های حرفه‌یی بوده و در فرهنگ‌سازی احترام به حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط نقش بسزایی ایفا می‌کنند. خوشبختانه تشکیل سازمان‌های مدیریت جمعی مؤلفان، مصنفان و هنرمندان در لایحه قانون جامع مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط که کار بررسی آن در واپسین روزهای سال 1392 در کمیسیون لوایح دولت به اتمام رسیده، مورد توجه قرار گرفته است. امیدواریم پس از تصویب لایحه در هیأت محترم دولت و مجلس شورای اسلامی، شاهد شکل‌گیری این سازمان‌ها با عضویت خود پدیدآورندگان و هنرمندان عزیز باشیم.

وزیر ارشاد همچنین اضافه کرد: امروزه ارزش مادی و معنوی آثار فکری در عرصه ملی و بین‌المللی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. بر همگان روشن است حمایت از حقوق مالکیت فکری موجب توسعه فرهنگی و اقتصادی جوامع می‌شود. از آن‌جا که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خود را متولی بخش عظیمی از این حقوق در حوزه ادب و هنر می‌داند، بر خود لازم می‌داند نهایت تلاش خود را جهت حفظ و حمایت حقوق ادبی و هنری مبذول دارد.












این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن