تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس براى اصلاح خود، خويشتن را به زحمت بيندازد، خوشبخت مى‏شود هر كس خود را در لذت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820874883




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عدم انصراف پیام خوبی برای مردم، دولت و کشور نبود


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: عدم انصراف پیام خوبی برای مردم، دولت و کشور نبود
چالش فراروی دولت نسبت به پرداخت ماهانه یارانه یک چالش قابل درک است. این یارانه اگر به طور منطقی توسط دولت حل نشود قطعا از طریق راه حل های دیگر به سمت حل شدن می رود. به عنوان مثال راه حل های غیر مطلوبی تحت عنوان تورم و کاهش معنی دار ارزش پول می تواند به عنوان راه حل استفاده شود.
کد خبر: ۳۹۵۸۹۲
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۸ - 26 April 2014



عدم انصراف پیام خوبی برای مردم، دولت و کشور نبود
اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها یکی از چالش های اساسی دولت از آغاز روی کار آمدن بوده است. بر همین اساس دولت عزم خود را جزم کرده بود که از ابتدای امسال مرحله دوم هدفمندی را آغاز کند. دولت در این راستا با یک معضل اساسی روبرو بود و آن کسری بودجه یارانه نقدی به مردم بود. پس از رایزنی های فراوان میان دولت و مجلس سرانجام تصمیم گرفته شد که از مردم بخواهند که در صورتی که نیاز به گرفتن یارانه های نقدی ندارند، انصراف دهند.

به گزارش «تابناک»، پس از اینکه ثبت نام از متقاضیان یارانه نقدی به پایان رسید؛ دولت اعلام کرد که تنها نزدیک به دو میلیون و چهار صد هزار نفر از گرفتن یارانه انصراف داده اند. در پی پایان ثبت نام، دولت نیز در راستای اجرای مرحله دوم قیمت حامل های انرژی را تقریبا 75 درصد افزایش داد.

در همین راستا «تابناک» در گفت و گو با محمد خوش چهره از کارشناسان مسائل اقتصادی و نماینده سابق مجلس در دوره هفتم اجرای مرحله دوم هدفمندی و علت عدم استقبال مردم از انصراف از یارانه ها را بررسی کرده است.

آقای دکتر به عنوان سئوال اول شما رویه دولت در انصراف داوطلبانه از یارانه ها را چگونه ارزیابی می کنید؟
اعلام قطعی نتایج نشان داد که مردم از انصراف داوطلبانه استقبال نکرده اند. ولی آن چیزی که مهم است این است که قطعا تعدد اظهار نظرهای مسئولان در قبل از اعلام قطعی تعداد منصرفین قابل قبول نبود. دولت علاقمند و پی گیر آن بود که شاهد کاهش معنادار داوطلبانه از آحاد مردم باشد. قطعا عدم تحقق این تعداد منصرفین پیام خوبی برای مردم، دولت و کشور نبود. عدم انصراف زیاد مردم  یک پیام و نکات کلیدی برای مسئولین ما داشت.

ایا اجرای مرحله دوم می تواند چالش اقتصادی ایران را مرتفع سازد؟

 به هرحال چالش دولت محدودیت منابع است و از طرفی هدفمندی یارانه ها همان گونه که من بارها به آن اشاره کردم و از ان طرف قانون هدفمندی نشان می دهد، اقدام مقطعی است. برنامه درمان برای کمک به احاد مردم و رفع موانع از سر راه تولید است که باعث ایجاد فرصت های اشتغال و در امد واقعی برای مردم است.

چالش فراروی دولت نسبت به پرداخت ماهانه یارانه یک چالش قابل درک است. این یارانه اگر به طور منطقی توسط دولت حل نشود قطعا از طریق راه حل های دیگر به سمت حل شدن می رود. به عنوان مثال راه حل های غیر مطلوبی تحت عنوان تورم و کاهش معنی دار  ارزش پول می تواند به عنوان راه حل استفاده شود. اگرچه  تورم های رخ داده در یک سال پیش از جمله تحت عنوان یارانه  قابل پذیرش نیست. از این رو برای اجتناب از این که یارانه تبدیل به هزینه تورم احتمالی شود، دولت باید حتما به سمت راه حل های منطقی تر حرکت کند.

پس چاره چیست؟

هدف دولت ها در همه جای دنیا ارتقای سطح رفاه است. ارتقای سطح رفاه به معنی کاهش هزینه ی خانواده و یا در مقابل افزایش درامد خانوار است. در واقع ارتقا سطح رفاه مادی و در کنار ان شاخص های اجتماعی همچون بهداشت و سطح سواد ترکیبی از سطح رفاه است. الان تمام اهتمام دولت این است که در حوزه درآمد خانوار کمک کند. این نوع تفکر، تفکر مطلوبی نیست. این کار نه در شان دولت تدبیر امید است و نه در شان مردم است.

بنابراین اساس مطلب یک موضوع به شدت قابل تامل است که احتیاج به یک هم اندیش ملی دارد. راه طریق و راه حل در دنیا تجربه شده است و در بعضی از کشورها اجرا شده است. اقداماتی که ما در کشور داشتیم بخش زیادی از آن تجربیات موفق نبوده است.

بخش عمده و ریشه این فساد ها در عدم توانمندی یا در اصطلاح نامناسب و ناکارا بودن افرادی است که مسئولیت های مستقیم با بیت المال از جمله منابع بانکی، ارزی، پولی و سایر دارایی های منقول و غیرمنقول داشتند و بخشی از آن عدم تناسب شعار با عملکرد و بروز فسادهای بی سابقه می تواند ریشه در یک موضوع کلی داشته باشد.
بنابراین دولت، ممکن است مبادرت به اقدامات و تصمیم هایی نماییم که به اسم عدالت خروجی ضد عدالت داشته باشیم یا به اسم مبارزه با فساد زمینه ساز و دامن زدن با مظاهر فساد و انحراف مالی باشیم بنابراین مجموعه ای از این مسائل قطعا با ضریبی در اقتصاد ایران یا کارکردهای اجتماعی-اقتصادی و سیاسی قابل استناد می تواند باشد. به نظر شما درخواست دولت از مردم برای انصراف داوطلبانه موفق بوده است؟

مورد پیش آمده اخیر یک عامل امتحان دولت است. این دولت باید اقداماتی را انجام می داد. بنده خودم در یکی دو ماه پیش پیش بینی کرده بودم که میزان انصرافی ها از یارانه بین دو تا 5 میلیون نفر بیشتر نخواهند بود.

دولت از تمام ظرفیت ها و صدا و سیما و وحتی از ظرفیت گروه های مرجع برای اینکه مردم را از گرفتن یارانه منصرف کند نیز استفاده کرد؛ یا تهدید به تنبیه سه برابری کردند. همه این ها نشان می دهد که این ها نمی تواند به طور صحیح اعمال شود. البته بعد از تجربه سبد کالا یک بار منفی را در روند حرکت لکومتیو دولت می گذارد و این به صلاح دولت نیست.
ارزیابی شما از عملکرد دولت در بحث هدفمندی چیست؟ دولت باید بازسازی قدرت خرید مردم از طریق هدفمندی را سرلوحه کار خو قرار دهد. یعنی به جای توزیع پول باید سبد هزینه خانوار از جمله خوراک و مسکن را کاهش دهد. ولی متاسفانه هیچ برنامه ای برای مسکن نداریم. می بینیم که در حالی که رکود در جامعه است قیمت مسکن افزایش می یابد. در سبد هزینه مردم غذای مردم مهم است . از این رو دولت باید در مورد 15 کالای اساسی حساس باشد و نگذارد که قیمت این کالاها افزایش پیدا کند. این کمک میتواند از تولید کنندگان حمایت کند. در دوره اخیر چه اتفاقی افتاده که طبق بررسی ها بیشترین شعارها توسط مسئولین مربوط به عدالت و مباره با فساد بوده ولی گسترش و عمق فساد بیشتر شده است.متن کامل گفت و گو به زودی منتشر می شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن