تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804366970




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کشاورزان کهگیلویه وبویراحمد و نگرانی درباره گمرک های مرزی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

کشاورزان کهگیلویه وبویراحمد و نگرانی درباره گمرک های مرزی یاسوج – ایرنا- چند سالی است کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد با شور و شوق بیشتری زمین های خود را شخم می زنند و برخی از آنها از این راه درآمد خوبی بدست می آورند ولی همواره نگران گمرک مرزهای غربی ایران هستند که آیا امسال برای صادرات محصولاتشان باز است یا خیر؟


هرچند کهگیلویه و بویراحمد ازاستان های مرزی ایران نیست اما برخی از محصولات کشاورزی استان از جمله هندوانه به عراق و برخی کشورهای همسایه ایران صادر می شود و کشاورزان، از این تجارت، درآمدهای مناسبی بدست می آورند.
به صورت میانگین درآمد ازهر تن هندوانه، 150 میلیون ریال است که نسبت به سایر کشت ها درآمد خوبی است اما به شدت به بازار متکی است، بازاری که در خارج از ایران وجود دارد.
رضا رییسی نژاد یکی از کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد می گوید: خود و برادرانم بیش از 20 هکتار هندوانه کشت کرده اند که هزینه هرهکتار بیش از 60 میلیون ریال است.
این کشاورز کهگیلویه و بویراحمدی که به گفته خودش از محل کشت هندوانه در سال گذشته نزدیک به 500 میلیون ریال درآمد داشته است می گوید: اما امسال مطمئن نیستم چنین درآمدی دوباره تکرار شود.
به گفته رییسی نژاد موفقیت او و همکارانش به مرزهای ایران و عراق بستگی دارد که آیا این مرزها برای صادرات باز باشد یا خیر.
او می گوید: بهای هندوانه را نه بازار استان کهگیلویه و بویراحمد بلکه مرز عراق تعیین می کند؛ اگر مرز باز باشد قیمت این محصول نیز مناسب خواهد بود.
فرشاد برادر رضاست که همچون او به کشت هندوانه اقدام کرده و در سه سال گذشته نیز چنین کاری کرده بود.
او 22 ساله و در شهرستان کهگیلیویه سکونت دارد که تابستان 1392 نزدیک به 300 میلیون ریال درآمد داشت.
فرشاد از وضعیت درآمد کشاورزی خشنود است و باور دارد که می تواند با این شغل زندگی خوبی داشته باشد اما معتقد است حمایت های دولت برای ادامه روند رو به رشد کشاورزی در این شهرستان ضروری است.
وی مهمترین دغدغه خود را کاهش قیمت محصولات کشاورزی می داند ومعتقد است واردات بی رویه و جلوگیری از صادرات محصولات کشاورزی، رونق تولید را می گیرد و باعث زیاندهی و بیکاری در این بخش می شود.
او می گوید که اگر دولت از این جهت از کشاورزان استان حمایت کند بخش زیادی از جوانان استان که دنبال شغل هستند به سمت مشاغل کشاورزی خواهند رفت.
به گفته این کشاورز، هندوانه از زمانی که قابلیت مصرف پیدا کرد باید هر چه سریعتر روانه بازار شود چون بعد از چهار روز بازار پسندی آن از بین می رود.
با این اوصاف بیشتر نگرانی کشاورزان از امکان صادرات محصول است که از این جهت خواهان حمایت مسوولان هستند هرچند بخش زیادی از آن به سیاست های گمرگ استان های مرزی در عراق بستگی دارد.
بر اساس برآوردهای مسوولان کهگیلویه و بویراحمد سال گذشته بیش از 68 هزار تن هندوانه در کهگیلویه و بویراحمد تولید و بیشتر آن روانه بازارهای عراق شد.
کشاورزان این استان، امسال نیز به کشت این محصول اقدام کرده اند به طوریکه بسیاری از دشت های شهرستان های کهگیلویه، گچساران و باشت به آن اختصاص یافته است.
رییس اداره جهاد کشاورزی کهگیلویه گفت: 600 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به کشت هندوانه اختصاص یافت که پیش بینی می شود 24 هزار تن هندوانه از این مزارع برداشت شود.
محمد رازی پور افزود: هندوانه شهرستان کهگیلویه به دلیل مرغوبیت علاوه بر استان های همجوار به چند کشور حوزه خلیج فارس، عراق و ترکیه صادر شده و ارز آوری خوبی برای کشور و شهرستان داشته است.
علی امامی رییس جهاد کشاورزی باشت نیز با بیان اینکه 430 هکتار از مزارع این شهرستان زیر کشت بهاره صیفی رفت گفت: 70 درصد این مزارع به هندوانه اختصاص یافته است.
عطاالله مهدی پور رییس جهاد کشاورزی گچساران نیز با بیان اینکه یک هزار و 500 هکتار از زمین های کشاورزی این شهرستان به کشت بهاره صیفی اختصاص یافت گفت: در یک هزار هکتار از این زمین ها هندوانه کشت شده است.
بهنام احمدی مدیرکل گمرک کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به سیاست های دولت برای افزایش صادرات گفت: سیاست کلی دولت افزایش صادرات است اما امکان دارد در برخی موارد از خروج برخی کالاها جلوگیری شود یا مسوولان گمرک عراق از واردات کالایی به کشورشان جلوگیری کنند.
کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد همواره تابستان1390 را در ذهن دارند که هندوانه را کیلویی 300 ریال به فروش می رساندند و بیشتر آنان در آن سال زیان دیده بودند.
در سال 1390 اشباع بازار داخلی و ممانعت مقامات گمرکی عراق از ورود هندوانه به آن کشور باعث شده بود محصول هندوانه روی دست کشاورزان استان بماند و ضروری است مسوولان با توجه به کشت زیاد امسال، از پیش برای جلوگیری از تکرار آن تدبیر کنند.
رایزنی با گمرک عراق و هماهنگی با مسوولان ارشد کشور در این زمینه راهگشاست و با صادرات به موقع این محصول می توان از این فرصت برای توسعه بخش کشاورزی و بهبود درآمد کشاورزان استان استفاده کرد.
627 /675
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




06/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن