تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 19 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):گوش خود را به شنيدن خوبى‏ها عادت بده و به آنچه كه به صلاح و درستى تو نمى‏افزايد گو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805811265




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قطار آشتی ملی فلسطين به ايستگاه جديدی رسيده است/ آيا دخالت‌ها و توطئه‌های داخلی و خارجی مانع از اجرايی شدن آن خواهد شد.؟


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: گزارش ویژه؛
قطار آشتی ملی فلسطين به ايستگاه جديدی رسيده است/ آيا دخالت‌ها و توطئه‌های داخلی و خارجی مانع از اجرايی شدن آن خواهد شد.؟
دو جنبش فلسطيني فتح و حماس به چندين سال اختلافات خود پايان دادند. توافقنامه آشتی ملي فلسطين بين امضا و اجرا قرار دارد. اما ایا دخالت ها و توطئه هاي داخلي و خارجي مانع از اجرايي شدن آن خواهد شد؟
به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، دو گروه فلسطيني فتح و حماس بعد از چندين سال اختلاف بالاخره در نشستي مشترک که بين مقامات بلندپايه دو طرف در خانه اسماعيل هنيه در غزه برگزار شد از توافق جدي براي پايان تنش ها و تحقق آشتي ملي فلسطين خبر دادند. قطار آشتي ملي فلسطين به ايستگاه جديدي رسيده است و فلسطيني ها اميدوارند آخرين ايستگاه باشد. دو جنبش فلسطيني فتح و حماس به چندين سال اختلافات خود پايان دادند.






اسماعيل هنيه نخست وزير دولت حماس در نوار غزه در کنفرانس خبري خود با حضور شماري از اعضاي ارشد جنبش فتح از توافق ميان حماس و فتح خبر داد.هنيه در منزل خود در غزه از پايان يافتن  اختلافات ميان دو جنبش فتح و حماس که نزديک به ده سال طول کشيد خبر داد. دو هيئت ارشد فتح و حماس در مذاکرات دو روزه خود در غزه توانستند درباره زمان اجراي دو توافق نامه قاهره و دوحه توافق کنند. بر اساس توافق جديد، دولت يکپارچه فلسطين طي چند هفته آينده ( پنج هفته ) به رياست محمود عباس تشکيل ، فعاليت برخي از کميته هاي سازمان آزاديبخش فلسطين آغاز و فعاليت کميته هاي آشتي اجتماعي، آزادي و مجلس قانونگذاري فلسطين از سرگرفته خواهد شد.

هنيه گفت محمود عباس رايزني هاي خود را براي تشکيل دولت توافق ملي آغاز خواهد کرد و اين دولت در يک دوره زماني مشخص که  پنج هفته است اعلام خواهد شد. بر اين مسئله تاکيد شد که انتخابات رياست تشکيلات خودگردان، مجلس قانونگذاري فلسطين و شوراي ملي به صورت همزمان برگزار شود و محمود عباس زمان برگزاري انتخابات را اعلام  کند. حداقل اين انتخابات شش ماه پس از تشکيل دولت برگزار خواهد شد.






"عزام الاحمد" که رئيس هيئت جنبش فتح فلسطين در مذاکرات صلح غزه بود نيز گفت: از رسانه هاي فلسطيني مي خواهم نقش مثبتي در حمايت از اين توافق داشته باشند. در واقع ميزان قدرت اعضاي حماس و فتح در پيشبرد اجراي توافق اخير آزموني واقعي براي آنان است. ممکن است محمود عباس با سفر به نوار غزه و  اعلام ملحق شدن دو جنبش حماس و جهاد اسلامي به سازمان آزاديبخش فلسطين باعث تقويت اين توافق شود.

تجربه نشان مي‌دهد که دو جنبش فتح و حماس همواره در امضاي موافقتنامه و تفاهم نامه استاد بوده اند ولي کارنامه موفقي در اجراي مفاد مندرج در اين  توافقنامه ها نداشته اند و هر بار به بهانه هاي مختلفي و در راس آن دخالت هاي خارجي عملياتي شدن آن ها با شکست مواجه شده است. اصولا بين امضا و اجراي توافقنامه ها فاصله اي است که با برداشتن گام هاي شجاع و محکم از سوي همه طرف هاي ذيربط اين فاصله از بين می‌رود.

برخي از کارشناسان و ناظران بر اين باورند که بين حرف و  عمل فلسطينيان فاصله زيادي وجود دارند. گروه هاي فلسطيني در امضاي توافقنامه از تجربه و مهارت زيادي برخوردارند ولي در زمينه اجراي مفاد اين توافقنامه ها فاقد تجربه و جرات لازم هستند. بنابراين در مرحله نخست همه گروه هاي فلسطيني بايد منافع حزبي و شخصي و وابستگي هاي حزبي را به طور کامل کنار گذارند و مجدانه براي تحقق اين مهم « آشتي ملي فلسطين » تلاش کنند. همه گروه هاي فلسطيني بايد در اين خصوص به معناي واقعي کلمه احساس مسئوليت کنند .و اگر بتوانند هماهنگ و همصدا شوند يقينا مي تواند آرزوي چندين ساله مردم مظلوم فلسطين را محقق کنند. از سوي ديگر  همه احزاب و گروه هاي فلسطيني بايد رسانه هاي وابسته به خود را مهار و کنترل کنند و اجازه ندهند با انتشار اخبار واهي و تحريک آميز به روند مذاکرات صلح فلسطيني- فلسطيني ضربه بزنند.

حقيقت اين است که همه گروه هاي فلسطيني عضو و بخشي از پيکره و ساختار واحدي به نام فلسطين هستند و هيچ يک از آن ها نمي تواند خود را تافته جدا بافته از ديگري بداند. واقعيت امر اين است که توافق غزه به چند سال دوري سياسي و اجتماعي و ديني و اتهام زني هاي بي فايده پايان داد و روح اميد و تبسم حيات را در ميان ملت فلسطين زنده کرد. مردم غزه و کرانه باختري رود اردن و آوارگان  فلسطيني سال هاست که منتظر چنين لحظه اي بودند ( ايجاد توافق آشتي جدي ). امروز اشک شوق و شادي را به وضوح تمام مي توان در چشمان ملت مظلوم فلسطين ديد. اين که چرا اين توافق در اين زمان و به چه دلايلي رخ داد بماند و در شرايط کنوني آن چه مهم است اين است که گروه هاي فلسطيني امروز در مسير صحيح قرار گرفته اند و نبايد از آن منحرف شوند. آري زماني که مي توان ملت بزرگي به نام فلسطين را ظرف يک شبانه روز به وجد آورد و خرسند کرد و کاري کرد که بعد از سال هاي متمادي ماتم و اندوه از ته دل بخندد يقينا با برنامه ريزي صحيح گروه هاي فلسطيني مي توان اين لبخند را به  طور دايمي بر لبنان و چهره آنان نگه داشت و حفظ کرد.







امروز زخم کهنه ( اختلاف فلسطينيان ) التيام يافته است. نکته قابل تامل اين که درست است که مردم فلسطين از امضاي توافق غزه شاد و خرسند شدند ولي اين شادي و خوشحالي را مانند گذشته بروز ندادند. انگار با توجه به تجربه اي که کسب کردند در درون خود نسبت به محقق شدن توافق آشتي ملي فلسطين ترديد دارند. مردم فلسطين دغدغه ها و نگراني هاي به حقي دارند مبني بر اين که آيا توافق فلسطينيان اين بار نيز مانند دفعات گذشته محکوم به شکست است.؟ آيا دخالت ها و توطئه هاي داخلي و خارجي مانع از اجرايي شدن آن خواهد شد؟

 آيا گروه هاي فلسطيني به تعهدات خود پايبند خواهند بود و هزار سوال نگفته ديگر. مردم فلسطيني از بدقولي و بي وفايي هاي مقامات خود به ستوه آمده اند. آنان ديگر به حکام شان اعتقاد ندارند و آنان را سرسپرده طرف هاي خارجي مي دانند. به اميد اين که مقامات و رهبران فلسطيني در غزه و  کرانه باختري رود اردن اين بار همه شک و ترديدها را از دل و جان ملت فلسطين بزدايند و راستي و صداقت و اعتبار را به جاي آن بنشانند. مسئولان فلسطيني در غزه و کرانه باختري رود اردن بيش از هفت سال است که از يکديگر فاصله گرفته اند و اختلافات شديدي پيدا کرده اند. تاکنون بيش از هفت  بار براي پايان دادن به اختلافات و تحقق آشتي ملي فلسطين به توافق رسيده اند ولي هر بار توافقنامه ها فقط جوهري روي کاغذ بوده  و هيچ اقدام عملي صورت نگرفته است.

حال بايد منتظر ماند و ديد که آيا گذشت زمان باعث پختگي آنان شده است. آيا توافق غزه به چند سال اختلاف به طور عملي پايان خواهد داد و مردم فلسطين شاهد آشتي ملي واقعي خواهند بود. به هر صورت توافق غزه آخرين فرصت براي راستي آزمايي و اعتبار سنجي احزاب و گروه هاي مختلف فلسطيني است. زيرا اگر محقق نشود ( رهبران فلسطيني ) براي مردم فلسطين بسان چوپان دروغگويي خواهند شد که سر و صدا و تحرکات سياسي  شان هيچ جذابيتي براي مردم نخواهد شد و حکومتي که مردم را با خود نداشته باشد نمي تواند براي مدت طولاني ادامه يابد. امروز همه گروه هاي فلسطيني در شرايطي هستند که احساس مي کنند به وحدت ملي به شدت نيازمندند . بويژه اينکه مردم فلسطين به شدت از شکاف و اختلاف موجود ميان گروههاي سياسي خشمگين هستند و اين خشم براي گروههاي سياسي هزينه هاي سنگيني در بر دارد.







امضاي توافق آشتي فلسطيني در غزه بسان پتکي بر سر مقامات رژيم صهيونيستي بود. توافقي که آنان را دستپاچه کرد. مقامات اسرائيلي در برابر توافق آشتي بين گروه هاي فلسطيني واکنش جنون آميزي از خود نشان دادند. بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل به سرعت به اين توافق واکنش نشان داد و از تشکيلات خودگردان خواست بين مذاکرات سازش و آشتي با جنبش حماس يکي را انتخاب کند. نتانياهو همچنين جلسه مذاکره بين اسرائيل و تشکيلات خودگردان را هم لغو کرد و از کابينه امنيتي خود هم براي نشست فوق العاده دعوت کرد.






نتانياهو در تماس تلفني با جان کري وزير امور خارجه  آمريکا فلسطيني ها را به فرار از تصميم گيري هاي سرنوشت ساز متهم کرد. راستگرايان افراطي هم حمله بي سابقه اي عليه تشکيلات خودگردان آغاز کردند. «زهافا گالئون» رئيس حزب مرتز اسرائيل گفت:«تشکيلات خودگردان به بزرگترين گروه تروريستي در جهان تبديل شده است که در فاصله بيست دقيقه اي تل آويو قرار دارد.» آويگدور ليبرمن وزير امور خارجه اسرائيل هم امضاي توافقنامه آشتي را امضاي پايان مذاکرات بين تشکيلات خودگردان و اسرائيل دانست. معاون ليبرمن هم امضاي اين توافقنامه را آشکار شدن هدف اصلي تشکيلات خودگردان براي نابودي اسرائيل دانست.

تزيپي ليوني  رئيس هيات مذاکره کننده اسرائيل هم آشتي بين گروه هاي فلسطيني را مشکل زا دانست.

اين واکنش صهيونيست واقعيت عيني را براي همگان آشکار کرد و آن اين که اسراييل به هيچ وجه وحدت فلسطينيان را نمي خواهد. اين موضع اسرائيل قابل پيش بيني بود ، اشغالگران به هيچ وجه نمي خواهند مردم فلسطين متحد باشند، آنها مي خواهند اين شکاف در مسائل سياسي و اجتماعي بين فلسطينيها باقي بماند تا از اين طريق از فرصت هاي موجود استفاده کنند. آمريکايي ها نيز اصلا دوست نداشتند  خوشحالي فتح و حماس را پس از توافق در غزه ببيند. مقامات آمريکايي گفتند شايعاتي شنيده بودند که فتح و حماس تلاش مي کنند آشتي کنند اما از اينکه اين شايعات به حقيقت پيوست غافلگير  شدند زيرا به باور آمريکا اين کار تلاشها را براي صلح ميان تشکيلات خودگردان فلسطيني و اسرائيل دشوار مي کند. توافق آشتي غزه دروغگويي صهيونيست ها و در راس آنان بنيامين نتانياهو را براي همگان آشکار ساخت. نتانياهو يک دروغگوي منافق است. تا زماني که فلسطينيان از هم جدا بودند مي گفت نمي تواند با آنها مذاکره کند زيرا هيچ گروهي نماينده همه مردم نيست.






اکنون که فلسطينيان دست در دست هم داده ايماند باز هم نتانياهو بهانه جويي مي‌کند. واقعيت آن است که مانع اصلي در برابر صلح، شهرک سازيها، نظام آپارتايد و اشغالگري است. آنچه نتانياهو مي خواهد رييس  فلسطيني نيست بلکه مزدور فلسطيني است.

به اميد اين که آشتي ملي فلسطين محقق شود و به تبع آن محاصره تحميلي صهيونيست ها برساکنان غزه پايان يابد.

سيد محمد مسعودي علوي

انتهای پیام/








تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۱:۴۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن