تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):روزه‏دارى كه زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نكرده روزه‏اش به چه كارش خواهد آمد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821064578




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خط و‌نشان براي چين در سفر شرقي اوباما


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: خط و‌نشان براي چين در سفر شرقي اوباما
يانگ يو جين سخنگوي وزارت دفاع چين در اين باره گفت: «ارتش چين به گشتزني‌هاي خود در آب‌هاي درياي شرقي ادامه خواهد داد».


يانگ يو جين سخنگوي وزارت دفاع چين در اين باره گفت: «ارتش چين به گشتزني‌هاي خود در آب‌هاي درياي شرقي ادامه خواهد داد». وي گفت كه اگر بنا به رويارويي باشد چين تحريكات ژاپن را مدنظر قرار داده و با آن مقابله خواهد كرد. همچنين وو شونگ لي فرمانده نيروي دريايي چين گفته است كه خطر درگيري نظامي ميان چين و ژاپن باقي است. البته نبايد اجازه داد اين اتفاق بيفتد. در چنين وضعيتي ژاپن هم اعلام كرد در 150 كيلومتري جزاير مورد منازعه با چين يك پايگاه راداري ايجاد خواهد كرد. سفر اوباما به ژاپن در شرايطي است كه تنش در روابط توكيو با پكن و پيونگ يانگ به شدت افزايش يافته است. مي‌توان گفت كه مهمترين هدف از سفر اوباما مقابله با نفوذ چين در منطقه و اطمينان دادن به كره جنوبي و ژاپن دو متحد اصلي خود در منطقه براي حمايت در برابر تحركات چين و كره شمالي است.

  امريكا آتش بيار معركه در شرق دور
آنچه كه بيش از پيش به تشديد تنش‌هاي راهبردي ميان چين و ژاپن بر سر جزاير مورد مناقشه دامن مي‌زند، نقش امريكايي‌ها در اين بين است كه ردپايشان همچنان در ماجرا ديده مي‌‌شود. امريكا حاكميت ژاپن بر سنكاكو را بخشي از پيمان امنيتي خود با ژاپن قلمداد مي‌كند. بر اساس اين توافقنامه امنيتي، در صورتي كه جزاير مورد مناقشه مورد تعدي چين قرار گيرند، ‌امريكا به حمايت از ژاپن خواهد شتافت.

 در واقع تلاش امريكا براي ورود به اين منطقه و گسترش نفوذ خود در آن كه به انحاي مختلف حتي در چارچوب برگزاري رزمايش‌هاي دريايي مشترك با ژاپن و كره جنوبي صورت مي‌گيرد، به ارتقاي تدريجي جايگاه بين‌المللي چين در عرصه‌هاي اقتصادي و سياسي نظام بين‌الملل ارتباط دارد. در حقيقت امريكا به رغم اينكه روابط اقتصادي گسترده‌اي با چين دارد، نسبت به تقسيم قدرت و ثروت جهاني و كاهش نقش خود حساس است.

بنابراين به دنبال آن است تا چين را به هر نحو ممكن مهار كند. چين نيز به شدت مخالف تمركز نيروهاي نظامي امريكا در حوزه آسيا و سوق دادن كانون نيروهاي نظامي امريكا به اقيانوس آرام است. تشديد تنش بين پكن و توكيو باعث شده تا امريكا با ورود به معركه و دامن زدن به مناقشه منافع خود را در منطقه تأمين كند.

در همين چارچوب، رزمايش مشترك امريكا و ژاپن در آب‌هاي نزديك چين در دسامبر سال گذشته ميلادي را مي‌بايست به عنوان چالشي جديد در برابر اعلام حريم دفاعي چين در درياي شرق اين كشور به حساب آورد. همچنين مي‌توان گفت كه اقدام چندماه پيش امريكا از ارسال دو هواپيماي بمب افكن نظامي به حريم هوايي منطقه دفاعي چين در حقيقت با هدف به چالش كشيدن مستقيم اقدام چين در اين منطقه بوده تا نوعي قدرت نمايي در مقابل اين كشور انجام دهد. واشنگتن معتقد است پيشرفت و رشد چين نبايد توازن قوا در شرق آسيا را دگرگون سازد و سبب كاهش نفوذ امريكا در اين منطقه شود.

امريكا با حمايت ديپلماتيك، نظامي و امنيتي از كشورهاي جنوب شرق آسيا كه از مقابله با چين واهمه دارند تلاش مي‌كند توازن قوا در اين منطقه را حفظ كند. حضور 52هزار نظامي امريكايي در ژاپن و همكاري‌هاي گسترده امريكا با آن كشور در چارچوب پيمان امنيتي واشنگتن- توكيو موازنه تسليحاتي را به سود ژاپن سنگين مي‌كند. واقعيت اين است كه امريكا قصد دارد با احياي اختلافات ارضي چين با همسايگانش، بحران‌آفريني كند و نگراني‌ها را تا حد زيادي بالا ببرد و سپس به بهانه مهار بحران، حضور سياسي و نظامي خود را در آسيا - اقيانوس آرام گسترش داده و قدرت روزافزون سياسي، اقتصادي و نظامي چين را مهار كند.

  هشدار اوباما به پيونگ يانگ
رئيس‌جمهور امريكا علاه بر اينكه حمايت واشنگتن از ژاپن را در مقابل زياده خواهي‌هاي پكن اعلام كرده، در ديگر سوي بحران نيز به حمايت از ديگر متحد خود يعني كره جنوبي در مقابل كره شمالي پرداخته است. در همين راستا، باراك اوباما روز جمعه در ديدار با رئيس‌جمهور كره جنوبي به رهبران پيونگ يانگ درباره چهارمين آزمايش موشك هسته‌اي زيرزميني هشدار داد و اعلام كرد چنين اقدامي با پاسخ محكم جامعه بين‌المللي مواجه خواهد شد.

 به گزارش رويترز، اوباما گفت: « چنانچه كره شمالي مرتكب خطا شود و يك آزمايش جديد هسته‌اي انجام دهد بايد منتظر پاسخي شديد از سوي جامعه بين‌المللي باشد.» اوباما اميدوار است در جريان اين سفر بتواند به سئول اطمينان بدهد كه به تعهدش درباره اعمال فشار بر مقامات پيونگ‌يانگ براي منصرف كردن آنها از برنامه هسته‌اي خودشان عمل خواهد كرد.

كره شمالي در هفته‌هاي اخير با مطرح كردن نوع جديد از آزمايش هسته‌اي و همچنين شليك موشك اقدامات تحريك آميزش را افزايش داده است. امريكا كه كره شمالي هسته‌اي را تهديدي براي جامعه جهاني مي‌داند به انحاي مختلف سعي دارد تا اين كشور را بيش از پيش به انزوا بكشاند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: 05 ارديبهشت 1393 - 21:53





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن