تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):درهاى آسمان در اولين شب ماه رمضان گشوده مى‏شود و تا آخرين شب آن بسته نخواهد شد. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820550698




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بنزين آزاد 1000 و سهميه‌اي 700 تومان شد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بنزين آزاد 1000 و سهميه‌اي 700 تومان شد
ساعات پاياني روز پنج شنبه گذشته دولت بدون صدور اطلاعيه رسمي و از طريق يك مرجع غير دولتي نرخ جديد حامل‌هاي انرژي را اعلام كرد


 ساعات پاياني روز پنج شنبه گذشته دولت بدون صدور اطلاعيه رسمي و از طريق يك مرجع غير دولتي نرخ جديد حامل‌هاي انرژي را اعلام كرد. همانطور كه پيش‌بيني مي‌شد دولت نرخي كمتر از يك هزار تومان را براي بنزين آزاد تعيين نكرد تا نظر كارشناسان مبني بر تأمين درآمد دولت از محل فروش حامل‌هاي انرژي در جهت هدفمندي يارانه‌ها به واقعيت تبديل شود. با اين نرخ‌ها دولت بيش از 40 درصد نرخ بنزين آزاد و بيش از 70 درصد نرخ بنزين سهميه‌اي را افزايش داد. نكته جالب ديگر در اين رخداد، حذف واحد پول ملي در پمپ بنزين‌ها به دليل عدم ارتقاي نرم افزار جايگاه‌هاي سوخت در كشور بود.
به گزارش جوان، در حالي كه دولت اين اميدواري را به مردم مي‌داد كه در مرحله دوم هدفمندي يارانه‌ها افزايش قيمت حامل‌هاي سوخت با شيبي ملايم انجام خواهد شد، قيمت انواع سوخت شامل بنزين، گازوئيل، سي ان جي و ال پي جي از روز جمعه ۲۰ تا ۷۵ درصد افزايش يافت.
بامداد روز جمعه ( 5 ارديبهشت‌ماه) نرخ جديد بنزين، گازوئيل، گاز طبيعي( سي‌ ان‌ جي) و گاز مايع( ال‌ پي‌ جي) اعلام شد. در اين ميان نرخ بنزين معمولي يارانه‌اي بيشترين افزايش را نسبت به نرخ ساير سوخت‌ها داشت. قيمت هر ليتر بنزين سهميه‌اي از 400 تومان به 700 تومان رسيد كه نسبت به قيمت قبلي از 75 درصد افزايش حكايت مي‌كند.  همچنين قيمت بنزين سوپر يارانه‌اي، بنزين معمولي آزاد و بنزين سوپر آزاد به ترتيب 60 درصد، 43 درصد و 37 درصد افزايش داشته است. قيمت گازوئيل سهميه‌اي و گازوئيل آزاد نيز درمرحله دوم اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها 66 درصد و 42 درصد افزايش يافته است.
قيمت گاز طبيعي نيز كه بايد بر اساس استاندارد جهاني 25 تا 30 درصد نرخ بنزين تعيين شود، از امروز با 45 درصد افزايش نسبت به نرخ قبلي عرضه مي‌شود.
همچنين قيمت هر كيلوگرم گاز مايع در بخش حمل و نقل در اين مرحله با 20 درصد افزايش به 650 تومان رسيده است. گاز مايع در بين ساير سوخت‌ها كمترين افزايش را داشته است.
همزمان با اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها، سهميه 60 ليتري بنزين خودروهاي سواري و موتورسيكلت‌ها با قيمت‌هاي جديد بامداد ديروز جمعه به كارت‌هاي سوخت واريز شد.
همچنين سهميه‌هاي 400 توماني باقيمانده در كارت‌هاي سوخت خودروهاي سواري شخصي و موتورسيكلت‌ها كماكان معتبر بوده است و دارندگان كارت‌هاي سوخت مي‌توانند اين سهميه‌ها را با همان نرخ 400 توماني قبلي از جايگاه‌ها دريافت كنند.
همچنين شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران قيمت بنزين و گازوئيل انواع شناور صيادي، سفري، تفريحي و خودروهاي راهسازي همچون لودر، بولدوزر و گريدر را تعيين كرد.  شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران با صدور اطلاعيه‌اي اعلام كرد: به دنبال مصوبه جديد دولت و همزمان با تكميل مراحل اجرايي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها، نرخ بنزين براي شناورهاي دريايي با كاربري صيادي و سفري 700 تومان به ازاي هر ليتر و براي شناورهاي دريايي با كاربري تفريحي، باري و نظاير آن ليتري 1000 تومان تعيين شد.
قيمت گازوئيل عرضه شده در جايگاه‌ها براي مصارف اضطراري و كاميونت‌هاي ترانزيت و همچنين براي مصارف بخش‌هاي غيرحمل و نقل شامل استفاده در پروژه‌ها به عنوان سوخت لودر، گريدر، ژنراتور برق، سوخت حرارتي و نظاير آن، 500 تومان در ليتر خواهد بود.
نرخ CNG در جايگاه‌هايي كه به صورت كيلوگرمي عرضه مي‌شود، 625 تومان در هر كيلوگرم تعيين شده در حالي كه اين رقم پيش از اين 418 تومان در كيلوگرم بود. گازمايع نيز از اين پس با نرخ 650 تومان در هر كيلوگرم عرضه مي‌شود. در همين رابطه رئيس اتحاديه جايگاه‌داران سوخت كشور از آرام بودن وضعيت جايگاه‌هاي سوخت خبر داد.
بيژن حاج‌محمدرضا رئيس اتحاديه جايگاه‌داران سوخت كشور نيز در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: ساعتي پيش از اعلام سهميه و نرخ نهايي بنزين جايگاه‌هاي سوخت اندكي شلوغ بود اما پس از اعلام نرخ نهايي بنزين و سهميه وسايل نقليه سنگيني ترافيك در اين جايگاه‌ها شكسته شد.  وي افزود: از بامداد ديروز روال سوخت‌گيري خودروها همچون گذشته ادامه دارد.
به گفته وي قيمت‌هاي جديد بنزين و گازوئيل در جايگاه‌هاي سوخت نصب شده است.
 
   گران شدن سوخت ممكن است قيمت دلار را بالا ببرد
با افزايش نرخ بنزين و تبعات آن نماينده مردم دهلران و آبدانان در مجلس گفت كه در صورت عدم مداخله دولت براي مديريت بازار ارز ممكن است قيمت دلار تا 3700 و حتي 4 هزار تومان نيز افزايش يابد.  به گزارش ايسنا علي‌محمد احمدي گفت: عوامل محيطي و ساختاري در نوسان بازار ارز اين است كه يا تقاضا به صورت واقعي بالا برود يا عرضه واقعي دلار كم شود يا اينكه شوك ارزي برون‌زا اتفاق بيفتد اما واقعيت اين است كه بازار ارز در شرايط حاضر هيچ كدام از اين شرايط را ندارند بلكه مردم به رفتارهاي گذشته مراجعه مي‌كنند و بر مبناي دريافت‌هاي گذشته علي‌الخصوص در آستانه اجراي هدفمندي از خود واكنش نشان مي‌دهند.  او گفت: قانون اين حق را براي دولت قرار داده و ساختار بازار ارز نيز ساختار مديريت شناور است لذا بانك مركزي مي‌تواند به راحتي با عرضه ارز در دامنه‌اي خاص بازار را مديريت كند تا از اين وضعيت گذر كنيم.  اين عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: اثر رواني تغييرات قيمت حامل‌هاي انرژي حداقل تا اواسط تابستان به طول مي‌انجامد و اگر اكنون دولت بخواهد بازار ارز را رها كند به طور طبيعي آثار رواني اين شوك به بخش هزينه‌اي و توليدي منتقل مي‌شود و در آن صورت مديريت كردن اوضاع مشكل خواهد شد.
احمدي گفت: بهترين راه اين است كه بانك مركزي آرام آرام و به تناسب افزايش تقاضا، عرضه ارز را در بازار افزايش دهد و آن را كنترل كند؛ چراكه در اين صورت قيمت دلار ممكن است به 3700 تا 4 هزار تومان برسد و اگر دولت مداخله نكند قيمت افزايش پيدا خواهد كرد.  نماينده مردم دهلران در مجلس با بيان اينكه دولت بايد با مديريت عرضه ارز، آثار رواني آن را تعديل كند، گفت: اگر تقاضا بالا برود ولي ارز در بازار موجود باشد اين سيگنال اطمينان‌بخشي به مردم خواهد بود اما اگر عرضه ارز با محدوديت مواجه باشد همين نااطميناني مي‌تواند آثار رواني را تقويت كند.

    درآمد جديد دولت
  در صورتي كه متوسط مصرف بنزين در سال 1393، همانند سال گذشته حدود 67 ميليون ليتر در روز (5/24ميليارد ليتر در سال) باشد، دولت از افزايش 300 توماني قيمت هر ليتر بنزين حدود 7 هزار و 350 ميليارد تومان درآمد جديد كسب مي‌كند.  نرخ گازوئيل سهميه‌اي در بخش حمل و نقل هم با 100 تومان افزايش از 150 تومان به ازاي هر ليتر به 250 تومان و قيمت گازوئيل آزاد نيز با 150 تومان افزيش از 350 تومان براي هر ليتر به 500 تومان رسيد كه با توجه به اينكه 97 درصد گازوئيل مصرفي با نرخ سهميه‌اي عرضه مي‌شود اگر در سال جاري متوسط مصرف روزانه اين فرآورده حدود 100 ميليون ليتر باشد درآمد دولت از فروش نرخ اين سوخت نيز 3 هزار و 650 ميليارد تومان افزايش خواهد يافت.
با اين حساب، در فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها، دولت از محل افزايش قيمت بنزين و گازوئيل، حدود 11 هزار ميليارد تومان درآمد جديد كسب خواهد كرد كه بخش قابل توجهي از كسري يارانه نقدي را پوشش خواهد داد.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: 05 ارديبهشت 1393 - 17:28





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 108]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن