تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام کاظم (ع):از شوخی (بی مورد) بپرهیز، زیرا که شوخی نور ایمان تو را می برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805185475




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جشن اردیبهشت تئاتر؛ یک گام به سوی تئاتر برای همه ایران


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: یادداشت "منوچهر اکبرلو" به مناسبت جشن اردیبهشت تئاتر؛
جشن اردیبهشت تئاتر؛ یک گام به سوی "تئاتر برای همه ایران"
منوچهر اکبرلو، مدرس دانشگاه، مترجم و نویسنده، به مناسبت برپایی جشن اردیبهشت تئاتر، که از 4 اردیبهشت ماه در خراسان رضوی آغاز می شود، یادداشتی را نوشته است.


 به گزارش حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران؛ منوچهر اکبرلو، مدرس دانشگاه، مترجم و نویسنده، به مناسبت برپایی جشن اردیبهشت تئاتر، که از 4 اردیبهشت ماه در خراسان رضوی آغاز می شود، یادداشتی را نوشته است. 

اکبرلو در یادداشتی که در اختیار روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی قرار داده، آورده است:

1- سخن گفتن از تاثير عميق و اعتلابخش هنر - به ويژه هنر نمايش - بر جامعه و مردمانش، سخني است بديهي و بدون نياز به استدلال. حتي تماشاگراني که براي سرگرمي به تئاتر مي روند، مي دانند که اين سرگرمي از نوعي ديگر است. ديدن نمايش، چون آييني بالنده، پالاينده و پُرمعنا به زندگي آدميان غنا، رنگ و معنا مي دهد، اما برگزاري اين آيين، شرايط و لوازمي دارد، کارگزاري دلسوز و دانا مي خواهد، هنرمنداني حساس و توانا مي طلبد و مايه لازم دارد. جشن اردیبهشت فرصتی نیک فراهم می آورد تا به ماهیت تئاتر بیندیشیم.

2- اگر تماشاگران تئاتر در فصول تئاتري سال خاص هستند، در جشنواره ها اين خاص بودن محدودتر مي شود، چراکه کارگردانان، بازيگران، کارشناسان، مهمانان داخلي و خارجي، داوران، مقامات رسمي، مسئولان اجرايي و... کمتر جايي براي تماشاگر بالقوه داوطلب و احتمالاً مشتاق، باقي مي گذارند. چنين است که جشنواره ها بنا به ماهيتشان نمي توانند اهداف اصيل هنري را، که ناظر به ارتباط بي واسطه و بي شائبه با تماشاگر و هنرمند است، دنبال کنند. محدوديت سالن ها، بي توجهي به ساخت سالن هاي جديد، اکتفا به مجموعه تئاترشهر و چند سالن ديگر تهران و موارد ديگر سبب شده است که برخي نمايش هاي تهراني، تقریبا همه نمايش هاي خارجي و بسیاری نمايش هاي شهرستاني فقط در جشنواره ها اجرا شوند. جشن اردیبهشت فرصتی نیک فراهم می آورد تا به وضعیت تئاتر امروز بیندیشیم.

3- محدود بودن در دايره تماشاگر خاص،  نه تنها به صورت ضِمني، بلکه به شکل آشکار نيز بر هنر نمايش تاثير مُخَرّب بر جاي مي گذارد و هنرمند نمي تواند در انتخاب مضمون از ميل و سفارش تماشاگر خاص فراتر برود. وقتي تماشاگري خودش تئاتري است، ميل دارد خودش و مسائل خودش را بر صحنه ببيند. لذا برخي هنرمندان ما نمايشنامه هايي را مي نويسند که راجع به زندگي هنري خود یا هنرمندان و نویسندگان گذشته و حال است. مي توان فهرست بلندي از نمايش هايي فراهم آورد که به زندگي يک نويسنده يا هنرمند، معرکه گير، عروسک ها و عروسک گردان ها و... مي پردازد. در بسیاری موارد حضور یک کاراکتر نویسنده نیز با همین زمینه ذهنی صورت می پذیرد. جشن اردیبهشت فرصتی فراهم می آورد تا به فراگیری تئاتر بیندیشیم.

4- اهالي تئاتر در شهرستان ها، همواره نسبت به كمبود امكانات و ريزش مخاطب در شهرستان هايشان اظهار نارضايتي مي كنند. اين هنرمندان معتقدند همه امكانات تئاتر در تهران خلاصه شده و تلاش هاي آن ها به خاطر مقطعي بودن جريان تئاتر در شهرستان ها، به نتيجه نمي رسد. آن ها و همه صاحب نظران بر آن اند که "تئاتر براي همه" تنها در صورتي تحقق مي يابد كه بسترهاي مناسب، براي رشد و توسعه تئاتر در شهرستان فراهم شود. تمرکززادیی جشن اردیبهشت تئاتر ویژگی بسیار مثبت آن است، چراکه نوید می دهد در سراسر سال و  در همه فعالیت ها و سیاست گذاری ها به تئاتر شهرستان نگاه لازم صورت گیرد. طرح  هایی مانند استقرار گروه های نمایشی در شهرستان ها می تواند پیشگام چنین حرکتی باشد. استمرار و برنامه ريزي مناسب براي ارتقاي سطح كيفي فعاليت هاي تئاتري در شهرستان ها، از جمله مواردي است كه پيش و بیش از برگزاري هر جشنواره  بايد به آن توجه كرد. جريان تئاتر در شهرستان ها آنچنان كه شايسته هنرمندان شهرستاني است، استمرار ندارد.  
5-  در برخي شهرها تنگ نظري هايي نسبت به مقوله تئاتر وجود دارد كه در عدم گسترش تئاتر در آن شهرها مؤثر است. نگاه بسته اي كه آنان را دلزده مي كند و از شور و شوق آن ها مي كاهد و سبب می شود نسل جوان از تجربیات ارزشمند پیش کسوتان بی بهره بماند. در جشن اردیبهشت تئاتر، این کوتاهی مورد بازنگري قرار می گيرد. انتخاب و تقدیر خاک صحنه خوردگان تئاتر شهرستان، سنت حسنه جشن اردیبهشت تئاتر است. 

6- جشن اردیبهشت تئاتر، چند دوره خود را پشت سر گذاشته است. این برنامه باید بماند و گسترش یابد و به سهم خود در جهت ارتقای تئاتر و فراگیر شدن آن گام بردارد، چراکه جشن اردیبهشت تئاتر، یک گام به سوی "تئاتر برای همه ایران" است.

گفتنی است، آئین پاسداشت اردیبهشت تئاتر امسال 4 تا 21 اردیبهشت ماه در سراسر کشور برگزار می شود.  
 


انتهای پیام/ اس








تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن