تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خدايا روزى كن مرا محبّت خودت و محبّت دوستدارانت را و محبّت آنچه مرا به تو نزديك مى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816907220




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شالیزارهای گیلان در انتظار نوشیدن آب سد سفیدرود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

شالیزارهای گیلان در انتظار نوشیدن آب سد سفیدرود رشت - ایرنا - سد سفیدرود در منجیل یکی از مهمترین سدهای کشور محسوب می شود که حیات 80 درصد شالیزارهای گیلان وابسته به آب این سد است و اکنون این دشتهای شالیزاری برای ببار نشستن در انتظار نوشیدن آب این سد هستند .


همه ساله آب این سد در اردیبهشت ماه برای آبیاری حدود 180 هزار هکتار از 238 هزار هکتار اراضی شالیکاری گیلان رهاسازی می شود .
جریان آب سد سفیدرود در کانال ها و شبکه ها زهکشی و آبیاری گیلان شریان های حیاتی استان را تشکیل می دهند که باید این ماده حیاتی را به اندام های کشاورزی انتقال دهند تا بتوان محصولی خوب برداشت کرد .
آب رودخانه سفیدرود ( سد )که از هشت استان کشور سرچشمه می گیرد با حجم ذخیره بیش از یک میلیارد متر مکعب ، یکی از مهمترین منابع تأمین کننده آب در مصارف کشاورزی ، صنعتی ، شرب و زیست محیطی در استان گیلان بشمار می رود .
ذخیره آب این سد بزرگ برای جلگه حاصلخیز استان گیلان جنبه حیاتی دارد و ادامه کاشت محصولاتی از قبیل برنج و زیتون به آب آن وابسته است .
برنج که محصول اصلی و محوری استان را تشکیل می دهد از محصولاتی محسوب می شود که بیش از هر محصول دیگری حیات آن به آب بستگی دارد و به همین دلیل سد بزرگ سفیدرود برای جلگه حاصلخیز گیلان طراحی و در اردیبهشت ماه سال 1341 به بهره برداری رسید .
سد سفیدرود با هدف اصلی تنظیم جریان های ورودی به رودخانه سفیدرود جهت آبیاری 189 هزار هکتار اراضی شالیکاری دشت گیلان و فومنات و با اهداف فرعی کنترل سیلاب ، تولید انرژی برق آبی با ظرفیت اسمی 87 مگاوات ساعت ، تأمین آب شرب و صنایع شهرهای مرکزی و شرق نزدیک گیلان ، تامین نیازهایی شیلات و آبزی پروری و دامپروری سفیدرود و تامین نیاز محیط زیست احداث شده است .
اراضی شالیزاری گیلان که از طریق پایاب سدسفیدرود آبیاری می شوند ، به بیش از دو میلیارد متر مکعب آب کشاورزی نیاز دارند که باید به موقع در پشت این سد ذخیره شود .
به دلیل واقع شدن جلگه گیلان در پایین دست این سد ، بارندگی ها در گیلان هیچ تاثیری بر ذخیره آب این سد ندارد و آب این سد کاملا وابسته به بارندگی های استان های دیگر بویژه زنجان ، کردستان و آذربایجان شرقی است .
هم اکنون سالانه 9 میلیارد متر مکعب بارش جلگه گیلان به دلیل عدم وجود امکانات و سازه های کنترلی به دریا سرازیر می شود .
کاهش بارندگی در آغاز سال جاری در 56 هزار و 200 کیلومتر مربع حوزه آبریز این سد در بالادست آن مسوولان استان گیلان را به شدت نگران کرده است و آنها در انتظار بارندگی در هفته های آینده در بالا دست این سد هستند تا بتوانند اراضی شالیزاری استان را در فصل تابستان آینده بدون تنش آبی مدیریت کرده و کشاورزان شالیکار با بحران کمبود آب روبرو نشوند .
گرچه بارندگی مناسب در ماههای اسفند و فروردین در پایین دست سد سفیدرود نیز این امکان را فراهم کرد که کشاورزان بدون استفاده از آب مخزن سد ، شخم زمستانه را در اراضی شالیزاری خود را انجام دهند ولی پس از این نیاز به آب سد دارند .
کارشناسان معتقدند ایران با اینکه جزء کشورهای کم آب محسوب می شود ولی مصرف آب آن در کشاورزی و شرب بالاتر از میانگین جهانی است و برای استفاده درست از این منبع حیاتی باید فرهنگ استفاده بهینه از آب در کشور نهادینه شود .
کارشناسان برای انجام مدیریت موفقیت آمیز تنش های آبی در استان گیلان معقتد به همکاری متقابل کشاورزان و مسوولان هستند تا با استفاده بهینه از آب موجود فصل شالیکاری را پشت سر بگذارند . ک/4
619/604
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




03/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن