واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:
نشست ادبیˈشاعر فانوس های سنگیˈ در فرهنگسرای بهمن برگزار شد شهرری- ایرنا- نشست ادبیˈشاعرفانوس های سنگیˈهمزمان با سالروزگرامیداشتˈسعدیˈ و در شب زاد روز زنده یادˈقیصرامین پورˈ با حضور عبدالجبار کاکایی در فرهنگسرای بهمن برگزار شد.
به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی فرهنگسرای بهمن؛ ˈعبدالجبارکاکاییˈ ضمن ابراز خرسندی از توجه شاعران جوان گفت: سعدی حقوق رعیت را به پادشاهان گوشزد کرده است.
وی با اشاره به فصاحت سعدی به عنوان فصیح ترین شاعر ایرانی افزود: شاید بتوان ادعا کرد کمتر شاعری با استواری سعدی درساختن کلمات و نقل حکایات در بیان کم و معنای بسیار، برگرفته از الگوی ذهنی دقیق و منطقی در ادبیات فارسی ظهور کرده است.
کاکایی تاکید کرد: سعدی در حکایت های بسیاری به ویژه در کتاب ارزشمند بوستان سعدی که در خصوص تعلیم و تربیت و همچنین در باب اول بوستان که درباره تدبیر امور و مملکت داری است، نکاتی را متذکر می شود که شاید هنوز هم در سیاست مدرن امروز قابل استفاده است.
دبیرجشنواره شعر فجر ادامه داد: سعدی حقوق رعیت را به پادشاهان گوشزد می کند، برخلاف تصوری که مرسوم بوده شاعران قدیم مدیحه سرا و همنشین پادشاه هان بوده اند.
***سعدی، نخستین اندیشمند پایه گذارحقوق اجتماعی درقرن هفتم
کاکایی در این نشست ادبی خطاب به شاعران جوان گفت: اگر دوستان جوان ما تحقیق و پژوهشی در باب نخست بوستان داشته باشند متوجه خواهند شد که درقرنی که شاید رویارویی مردم با نظام سیاسی برای احقاق حقوق شان تنها با آرزوکردن و دعا کردن برای صلاح و رستگاری شاهان همراه بوده است، سعدی ازجمله نخبگان و روشنفکرانی بود که حقوق رعایا و ملت را با زبان نیش دار و با کنایه بیان می کند.
وی با بیان اینکه، رعیت حق دیگری در نظام سیاسی آن زمان نداشت؛ خاطرنشان کرد: گر پادشاه به ظلم و فسادی گرایش پیدا می کرد مردم تنها دعا می کردند پادشاه در مسیر صلاح قرار گیرد.
***مقایسه اشعار قیصرامین پور و سعدی
کاکایی همچنین با بیان اینکه، یکی ازویژگی های شعرقیصر توجه بهˈمنطق سعدیˈ است، گفت: سعدی شاعر تصویر پردازی نیست بلکه از جمله شاعرانی است که در بیان منطقی کلام بسیارمسلط است و اگر بخواهیم ازمیان شاعران معاصر کسی را با سعدی مقایسه کنیم بی شک قیصر امین پور در زمره این شاعران است.
این شاعر معاصر ادامه داد: برخی از شاعران و منتقدان امروز به نوعی سعدی را نظم پردازی می دانند که با فصاحت بیان مخاطب را مجاب و اقناع می کند، بدون اینکه از تصویرسازی و عنصر تخیل بهره ای برد با استفاده از نظم و قدرت بیان به انتقال مفاهیم می پردازد.
وی در مقام مقایسه قیصرامین پور با شاعری مثل سید حسن حسینی اظهار داشت: قیصر با دلایل منطقی، عقلی و محکم مخاطب را اقنا می کرد اما سید حسن حسینی که رفاقت و همزیستی برادرانه ای نیز با قیصر داشت با تحریک حس خیال انگیز مخاطب مفاهیم را منتقل می کرد.
***قیصرامین پور رودخانه ای بودکه به دریا رسید
کاکایی درخصوص واکنش های مشترک شاعران در ادبیات جنگ خاطر نشان کرد: نوع نگاه و ادبیات جنگ در کشورهای مختلف شاید در بسیاری مفاهیم مشترک باشد اما این تفاوت در شعر مقاومت بعد از هشت سال دفاع مقدس نگرش خاص به موضوع ˈشهادت است که حتی این حسرت خوردن بر شهید نشدن و قبطه به شهیدان از نگاه برخی پژوهشگران غربی محل تعجب و شگفتی باشد.
وی افزود: این علاقه عاطفی به شهادت در ادبیات دفاع مقدس چیزی نیست جز الگو وفرهنگ شیعه و معصومین (ع) که غربی ها به جهت عدم شناخت عقبه اعتقادی وایمانی ملت ما آن را نوعی احساس گناه و افسردگی تلقی کرده اند.
وی با بیان اینکه، همه ما با نام و آثار قیصرامین پور آشنا هستیم، اظهار داشت: این شاعر به عنوان یکی از قطب های ادبیات اجتماعی دهه 60 مورد توجه قرار گرفت و در سن جوانی حتی توجه ما را به اشعار شاعرانی که همراه با او بودند جلب کرد و شاید توجه به شعر انقلاب مرهون توجه به اشعار قیصر و سید حسن حسینی دو ستاره بی نظیر ادبیات اجتماعی ایران باشد.
براساس این گزارش، در ادامه این آئین ادبی که با حضور مدیرفرهنگی هنری منطقه 16، معاونین فرهنگسرای بهمن و جمعی از شاعران همراه بود با اهداء لوح سپاس و هدایایی از شاعران جوان حاضر در این محفل ادبی تقدیر بعمل آمد.
1724/703
انتهای پیام /*
Contact the editor:
[email protected]
02/02/1393
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]