تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگيرد و به روزه ماه رمضان وصل كند خداوند ثواب روزه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820464256




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مهرتایید آلمانی ها بر سخنان ظریف /بی اعتنایی ژرمن ها به انتخابات پارلمان اروپایی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مهرتایید آلمانی ها بر سخنان ظریف /بی اعتنایی ژرمن ها به انتخابات پارلمان اروپایی برلین - ایرنا - هشتمین دوره انتخابات پارلمان اروپایی برای انتخاب نمایندگان جدید این نهاد اروپایی تا کمتر از یک ماه دیگر در آلمان و دیگر کشورهای عضو این اتحادیه برگزار خواهد شد اما همانطوری که وزیر امور خارجه ایران درمورد جایگاه پارلمان اروپا مورد اشاره قرار داده است،این نهادحتی از سوی خود اروپایی ها نیز جدی گرفته نمی شود.


بعد از اقدام مداخله جویانه پارلمان اروپایی درمورد ایران و تصویب قطعنامه ای سیاسی در این رابطه که با واکنش های بسیاری در داخل کشور مواجه شد، محمد جواد ظریف در سخنانی در رابطه با وزن و جایگاه پارلمان اروپایی،گفت: خود اروپایی ها هم پارلمان اروپایی را تا این اندازه که در داخل کشور ما به آن بها داده می شود،جدی نمی گیرند و اگر بشنوند که کسی آن ها را تا این اندازه جدی گرفته است به یقین تعجب می کنند.
ظریف در سخنان دیگری در این رابطه با تاکید بر اینکه متوسط مشارکت مردمی در انتخابات پارلمان اروپایی از ابتدای تاسیس آن تاکنون چیزی کمتر از 43 درصد بوده است،خاطرنشان کرد: هرکسی قدری در اروپا چرخیده باشد با من موافق است که کسی در این قاره اهمیتی به تصمیمات پارلمان اروپایی نمی گذارد البته من قصد توهین به کسی ندارم ولی نمی گذارم هیچ مرجعی به مردم ایران توهین کند.
این روزها سیاستمداران آلمان و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپایی خود را برای برگزاری هشتمین دوره انتخابات پارلمان اروپا که قرار است در روزهای 22 تا 25 ماه آینده (می) در سراسر این قاره برگزار شود، آماده می کنند اما هیچ اثری از شوق و اشتیاق انتخاباتی در چهره شهرها و همچنین فعالیت های تبلیغاتی احزاب و گروه های سیاسی در این رابطه دیده نمی شود.
برای این انتخابات که در آلمان برای روز 25 ماه می برنامه ریزی شده است،تاکنون یک هزار و 53 نفر از سیاستمداران این کشور از جمله 327 زن به عنوان نامزد حضور در پارلمان اروپایی ثبت نام کرده و از حدود یک ماه قبل برای تصاحب 96 کرسی در این پارلمان تبلیغات شخصی خود را آغاز کرده اند اما نظرسنجی ها و اخبار و گزارش های رسانه ها از بی تفاوتی از سوی مردم نسبت به این انتخابات خبر می دهند.
شبکه تلویزیونی ZDF آلمان در گزارشی درمورد انتخابات پارلمان اروپایی در آلمان،براین نکته مهم تاکید می کند که همچنان تنها تعداد کمی از مردم این کشور به شرکت در انتخابات اروپا علاقه دارند و این درحالی است که کمتر از یک ماه به انتخابات باقی نمانده است اما اکثر آلمانی ها توجه خاصی به آن نمی کنند.
براساس این گزارش،نتایج به دست آمده از یک همه پرسی که از سوی این شبکه تلویزیونی انجام شده نشان می دهد که 72 درصد از شرکت کنندگان یا هیچ علاقه ای به شرکت در این انتخابات ندارند،یا اینکه میزان علاقه آن ها در سطح بسیار پایینی است.
این درحالی است که تنها 28 درصد از پاسخ دهندگان شدید یا خیلی شدید به شرکت در این رأی گیری ابراز علاقه می کنند و انتشار این آمار سیاستمداران را بسیار نگران کرده است چرا که اگر میزان مشارکت مردم در انتخابات پارلمان اروپا کاهش یابد،شاید این پارلمان نتواند نقش مهمی را در روندهای سیاسی ایفا کند.
ژرمن ها درحالی برای حضور در رقابت انتخاب نمایندگان پارلمان 751 نفری اروپا، از خود علاقه ای نشان نمی دهند که رییس فعلی این نهاد اروپایی، مارتین شولتز آلمانی است و به طور طبیعی حس ملی گرایی آلمانی ها نیز باید برای تداوم ریاست این کشور بر دیگر کشورهای عضو این پارلمان موجب تحریک آنها برای حضور و مشارکت بیشتر باشد.
بی اشتیاق بودن مردم برای این انتخابات و جدی گرفته نشدن آن از سوی رای دهندگان اروپایی از جمله در آلمان این روزها به یکی از سوژه های رسانه های این کشور تبدیل شده به طوری که روزنامه زود دویچه سایتونگ در گزارشی از تاریخچه این انتخابات،می نویسد: از 35 سال قبل که اولین انتخابات پارلمان اروپایی برگزار شده، میزان مشارکت مردمی در این انتخابات چه در آلمان و چه در سطح اروپا به صورت مستمر با کاهش مواجه بوده است که در این دوره نیز باید منتظر رکورد جدیدی از کاهش مشارکت مردمی برای آن باشیم.
براساس گزارش این روزنامه،در انتخابات سال 1979 و انتخاب اولین نمایندگان پارلمان اروپایی،میزان مشارکت آلمانی ها 66 درصد ثبت شد درحالی که در آخرین انتخابات که در سال 2009 برگزار شد،این مشارکت به 43 درصد کاهش یافته بود و پیش بینی می شود در انتخابات آتی ( ماه می) شاهد رقمی کمتر از این هم باشیم.
این روزنامه همچنین می نویسد: بعد از گذشت هفت دوره از فعالیت پارلمان اروپایی، انتخابات اروپا عملا به یک انتخابات بدون رای دهنده تبدیل شده است که باید چاره ای برای آن اندیشیده شود.
زوددویچه سایتونگ با اشاره به اینکه انتخابات آتی پارلمان اروپایی اولین انتخابات سراسری بعد از بحران مالی این قاره خواهد بود، نوشت: برغم اینکه نتیجه این انتخابات برای آینده اروپا بسیار سرنوشت ساز خواهد بود اما درست در زمانی برگزار می شود که مردم اصلا تمایلی به مشارکت در آن ندارند.
این رسانه آلمانی در کنار نگرانی از کاهش مشارکت مردمی در انتخابات به موضوع مهم دیگری که به دغدغه سیاستمداران و احزاب حاکم در اروپا تبدیل شده اشاره کرده و می نویسد: با کاهش مشارکت مردم و بی تفاوتی احزاب سیاسی بزرگ،این خطر نیز وجود دارد که احزاب نوپا و راست افراطی که دیدگاه های انتقادی نسبت به همگرایی در اتحادیه اروپایی دارند از فرصت ایجاد شده ناشی از بی میلی مردم استفاده کرده و به پارلمان راه یابند.
در همین رابطه روزنامه دی پرسه اتریش نیز در گزارشی از این انتخابات با اشاره به تشکیل گروهی به عنوان ˈنه به انتخابات پارلمان اروپاˈ، می نویسد: نظرسنجی ها در بین جوانان و رای اولی ها حاکی از این است که کمتر از 50 درصد جوانان در این انتخابات شرکت خواهند کرد و عجیب اینکه بسیاری از پاسخ دهندگان اصلا شناخت درست و کاملی از نحوه انتخاب نمایندگان خود در پارلمان اروپایی ندارند.
این مطلب می افزاید: جالب اینجاست که تنها 22 درصد از شرکت کنندگان در این نظر سنجی اعلام کرده اند حتما در انتخابات پارلمان اروپایی شرکت خواهند کرد و بی اطلاعی مردم از وضعیت نامزدهای حاضر در انتخابات نیز یکی دیگر از یافته های این نظرسنجی است.
هرمان فون رمپوی رییس اتحادیه اروپایی در مصاحبه با زوددویچه سایتونگ با نگرانی از این وضعیت، گفت: متاسفانه شهروندان اروپایی نگاه مثبتی به چهره اتحادیه اروپایی و پارلمان آن ندارند و در نتیجه احزاب بزرگ هم نخواهند توانست مردم بیشتری را به پای صندوق های رای بکشانند.
به گفته رمپوی، از یک طرف احزاب بزرگ اروپایی ایده مشخصی برای تشویق مردم برای حضور در انتخابات پارلمانی اروپا ندارند و از طرف دیگر تشکل های سیاسی نوپا و منتقد همگرایی اروپا نیز برای تقویت و حضور بیشتر خود در عرصه سیاسی تلاش می کنند.
وی با بیان اینکه به طور طبیعی پارلمان اروپا نقش مهمی در سیاستگذاری های این قاره ایفا می کند،گفت: باید بپذیریم که میزان مشارکت در انتخابات آن هرگز بالا نبوده زیرا شهروندان اروپایی می دانند که تصمیمات بزرگ در پارلمان گرفته نمی شود بلکه این دولت های اروپایی هستند که حرف نهایی را می زنند.
رمپوی خاطرنشان کرد: این نکته برای شهروندان بسیار روشن و واضح است که بین مصوبات پارلمان و نظر کسانی که تصمیم گیرنده واقعی هستند، فاصله زیادی وجود دارد.
درحالی که چهار هفته مانده به انتخابات هنوز رای دهندگان به درستی شناخت کاملی از نامزدهای حوزه انتخاباتی خود ندارند،فعالیت چشمگیر حزب منتقد و نوپای ˈگزینه ای برای آلمانˈ که فعالیت های سیاسی خود را در مخالفت با حوزه متحد یورو معطوف کرده است، بسیار قابل توجه است.
این حزب مخالف سیاست های دولت در زمینه همگرایی اروپا، نهایت تلاش خود را برای راهیابی به پارلمان اروپایی بکار بسته و کارشناسان پیش بینی می کنند که با توجه به سردی و بی میلی میان رای دهندگان و طرفداران احزاب سیاسی بزرگ و حاکم در دولت، از شانس بالایی هم برای پیروزی در انتخابات برخوردار باشد که در این اینصورت به عنوان سدی در راه موفقیت این نهاد اروپایی در راستای سیاست همگرایی اروپا خواهد بود.
نتیجه اینکه کمتر از یک ماه مانده به برگزاری انتخابات پارلمان اروپا که در سراسر این قاره چهار روز به طول خواهد انجامید، بی میلی و عدم شرکت مردم در انتخابات و همچنین گسترش جنبش های مخالف اتحادیه را باید به عنوان دو مانع بزرگ در راه این انتخابات نام برد که اهمیت این دور از برگزاری آن را با دفعات قبل متفاوت کرده است.
لازم به یادآوری است که پارلمان جدید در انتخاب رئیس کمیسیون اروپا نقش کلیدی خواهد داشت و از قدرت بیشتری در تنظیم یا رد بودجه،اجرای توافق نامه های حفاظت از اطلاعات و سایر قوانین و نیز ارتقای نقش کشورهای اروپا برخوردار خواهد بود.
در وضعیت جدید،احزابی که بتوانند اکثریت آراء را به دست آورند ریاست کمیسیون اروپا را که نقش هماهنگ کننده و به نوعی قوه مجریه سیاست های اتحادیه محسوب می شود را می توانند کسب نمایند.
رییس کمیسیون این بار از طریق انتخابات و رأی مردم انتخاب خواهد شد. اما این نگرانی وجود دارد که با کاهش چشمگیر مشارکت مردم اروپا در انتخابات پارلمانی، نقش افراد و احزابی که به اهمیت و نقش فزاینده اتحادیه اروپا اعتقادی ندارند، افزایش یابد.
با نگاهی به انتخابات سالهای 2004 و 2009 متوجه می شویم که نمایندگان پارلمان اروپا تنها نماینده کمتر از نیمی از جمعیت واجد شرایط رأی در این قاره بودند. بنابراین پارلمان اروپا برای کسب مشروعیت بیشتر و افزایش تاثیر رأی خود ناچار است تلاش های خود در این زمینه را افزایش دهد.
محافظه کاران عضو حزب مردم اروپا، ژان کلود یونکر را طی کنفرانسی که در دوبلین برگزار شد، به عنوان نامزد این حزب برای منصب ریاست کمیسیون اروپا انتخاب کردند. یونکر همچنین از حمایت آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و حزب دموکرات مسیحی این کشور برخوردار است.
احزاب چپ میانه اروپا نیز،مارتین شولتز آلمانی رییس کنونی پارلمان اروپا را به عنوان نامزد سوسیالیست ها برای ریاست کمیسیون اروپا برگزیدندکه مورد حمایت حزب سوسیال دمکرات آلمان است.
از سوی دیگر ˈگی ورهوفشتاتˈ، نخست وزیر سابق بلژیک،به عنوان نامزد احزاب لیبرال ˈجوزه بووهˈ فرانسوی و ˈفراسکا کلرˈ آلمانی نامزدهای احزاب سبز و ˈالکسیس تسیپراسˈ یونانی نیز نامزد حزب چپ رادیکال در این انتخابات هستند.
بر اساس آمارها،دغدغه های نخست مردم اتحادیه اروپا بیکاری، بهبود وضعیت اقتصادی، رشد و توسعه اقتصادی، مبارزه با تورم، آموزش و بهداشت است و به همین دلیل انتظار می رود نمایندگان پارلمان اروپا و احزاب شرکت کننده مبارزات انتخاباتی خود را بر مسائل فوق متمرکز نمایند.
به نظر می رسد اگر میزان مشارکت مردم در انتخابات پارلمان اروپا کاهش یابد، پارلمان نتواند نقش مهمی را ایفا کند و برغم اختیارات بیشتر همچنان نماینده کمتر از نیمی از جمعیت کل اتحادیه اروپا خواهد بود.
گزارش از : حمید قدیمی
اروپام** 2051 **1701
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




02/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن