تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):يا على هرگاه عالِم با تقوا و توبه كار نباشد، موعظه اش از دل مردم مى لغزد همچنانكه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815153467




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انقلاب فرهنگی؛ گشاینده ی راهی نو در نظام آموزشی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

انقلاب فرهنگی؛ گشاینده ی راهی نو در نظام آموزشی تهران- ایرنا- دوم اردیبهشت سالروز اعلام انقلاب فرهنگی است، امام خمینی دیده بان همیشه بیدار انقلاب اسلامی، با درایت و تیزبینی، از توطئه دشمنان مبنی بر نفوذ به لایه های نظام آموزشی آگاهی یافتند و با اعلام انقلاب فرهنگی نقشه دشمنان را در دانشگاه ها نقش بر آب کردند و گشاینده ی راهی نو در نظام آموزشی این دیار شدند.


پیروزی ایرانیان با رهبری هوشمندانه امام خمینی در 22 بهمن 1357 هجری خورشیدی و پایان سال ها حکومت پهلوی در ایران، لزوم ایجاد تغییر و سازماندهی دوباره بسیاری از نهادها را در سال های نخستین پیروزی انقلاب نمایان ساخت.
ایجاد تحول و اصلاح ساختارهای گوناگون کشور از آن جهت ضروری به نظرمی رسید، که سال ها نفوذ بیگانگان در دستگاه حاکم و تاثیر فرهنگی آنها سبب وابستگی و غرب زدگی این نهادها شده بود و اینک با توجه به آرمان ها و ارزش های انقلاب، مبنی بر استقلال و قطع وابستگی به قدرت های بزرگ، کشور نیازمند تحولی اساسی بود تا دست بیگانگان برای همیشه از این مرز و بوم کوتاه شود.
اصلاح بنیادین در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی کشور، ضرورت تحول در زیربناهای فرهنگی را بدنبال داشت، زیرا که تغییر در یک نظام، بدون تغییر در فرهنگ حاکم بر آن، قابل تصور نیست.
در آن سال ها دشمنان با هدف ضربه زدن به ریشه ی انقلاب، مرکزهای آموزشی ایران مانند دانشگاه ها و مدرسه ها را عرصه ی تاخت و تاز خود قرار داده بودند تا با رواج اندیشه های انحرافی روند علم آموزی و تحصیل دانش پژوهان را مختل کنند و با ایجاد تردید در میان نسل جوان، مانع پیشرفت و توسعه جامعه اسلامی شوند.
امام خمینی معمار بزرگ انقلاب با هوشمندی و درک دقیق از وضعیت و شرایط کشور به منظور گسترش ارزش های اسلامی و انقلابی در لایه های مختلف اجتماعی و فرهنگی، در پیام نوروزی 1359 هجری خورشیدی بر ضرورت ایجاد یک انقلاب اساسی در دانشگاه های سراسر کشور، پاکسازی استادان وابسته به شرق و غرب و تبدیل دانشگاه به محیطی سالم برای تدوین علوم عالی اسلامی تاکید کردند و این پیام نقطه عطفی در تاریخ انقلاب فرهنگی ایران اسلامی شد.
منافقان و گروهک های ضدانقلاب در 29 فروردین 1359 هجری خورشیدی با حمله به دانشگاه تربیت معلم، کنترل دانشگاه را به دست گرفتند. مردم انقلابی ایران سه روز بعد یعنی در دوم اردیبهشت در حالی که منافقان دارای سلاح گرم و سرد بودند به مقابله با آنها پرداختند و سرانجام موفق به شکست آنها شدند.
بدین ترتیب انقلاب فرهنگی در ایران با هدف پاکسازی دانشگاه ها و نهادهای آموزشی از استادان و دانشجویان غرب زده شکل گرفت که از این رویداد می توان انقلابی در جهت اسلامی سازی نهادهای آموزشی یاد کرد.
امام خمینی بنیان گذار انقلاب اسلامی معتقد بود که دین اسلام می تواند الهام بخش همه مبانی و اصول در دانشگاه ها باشد و فرهنگ های وابسته به غرب و شرق را از محیط های آموزشی دور کند. به همین منظور امام، فرمان تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی را برای بازنگری در امور فرهنگی مدرسه ها و دانشگاه ها صادر کرد. این ستاد از صاحب نظران، استادان و کارکنان با ایمان تشکیل شد تا با برنامه‏ ریزی برای رشته‏های مختلف، مشخص ساختن خط مشی فرهنگی آینده دانشگاه ها براساس فرهنگ اسلامی، انتخاب و آماده سازی استادان شایسته اقدام کند.
دانشگاه های سراسر کشور، با اعلام انقلاب فرهنگی برای مدتی تعطیل شد و در این مدت ستاد انقلاب فرهنگی وظیفه ی بررسی و تحقیق و برنامه ریزی جهت تغییر محتوا و عملکرد نظام آموزشی کشور را بر عهده گرفت.
از مهم ترین هدف های انقلاب فرهنگی می توان به تجدید نظر در نظام آموزش و ساختار دانشگاه ها و متحول ساختن آن متناسب با نیازهای کشور و تامین استقلال سیاسی، اقتصادی و رهایی از وابستگی به شرق و غرب و نیز پاکسازی دانشگاه ها از عنصرهای وابسته به استعمارگران و ضدانقلاب اشاره کرد.
انقلاب فرهنگی باعث ایجاد محیطی باثبات در عرصه علم و فرهنگ کشور شد و دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی در 27 آذر 1361 هجری خورشیدی با رویکردی جدید آغاز به کار کردند، تا آینده سازان ایران اسلامی در محیطی سالم و اسلامی به تحقیق و پژوهش بپردازند.
امسال با توجه به اعلام شعار «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» به وسیله ی آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و تاکید ایشان و سایر مسوولان نسبت به لزوم توجه ویژه به مقوله فرهنگ؛ شایسته است دانشجویان، استادان و همه دست اندرکاران آموزش عالی در پاسخ به دغدغه ی رهبری، با عزمی انقلابی در راستای فرهنگ سازی و نهادینه ساختن ارزش های اصیل اسلامی – ایرانی در دانشگاه ها، گام بردارند.

برگرفته از: کتاب انقلاب فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران
گروه اطلاع رسانی
پژوهش**2059**9131
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




02/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن