تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814813881




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جرعه ای از جام معرفت سعدی در بهار شیراز


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

جرعه ای از جام معرفت سعدی در بهار شیراز شیراز- ایرنا- اول اردیبهشت ماه روز بزرگداشت سعدی شاعر بلندآوازه ایران زمین، موضوع نشست ها و یادواره هایی است که هر یک از برگزار کنندگان می کوشند جرعه ای از جام معرفت شیخ اجل را که تشنگان از قرن هفتم تا امروز سیراب می کند بنوشند.


شیراز شهر شعر و ادب که در طول قرن ها میزبان و مهد نام آوران بزرگ ادب فارسی بوده است کانون بازخوانی نقش و جایگاه سعدی در حفظ، اعتلا و نشر زبان مادری این مرز و بوم است.

** خبر خوش برای دوستداران سعدی
آرامگاه شیخ اجل در شیراز میزبان رسمی ترین رویداد در گرامی داشت سعدی در سال جاری بود که با خبر خوشی برای سعدی دوستان و سعدی پژوهان همراه بود.
معاون رِییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این آیین گفت: گلستان سعدی زیباترین اثر منثور فارسی در زمینه مسایل اجتماعی و اخلاقی است؛ این کتاب تصویری از دنیای واقعیت هاست که ماهرانه نگارگری شده است.
مسعود سلطانی فر افزود: بوستان سعدی نیز زاده خیال و جهان آرمانی و مطلوب سعدی است که آکنده از نیکی و پاکی و ایمان و صفاست.
معاون رییس جمهوری گفت: تلاش می کنیم با تکمیل مجتمع فرهنگی و مرکز سعدی شناسی در جوار آرامگاه این شاعر بزرگ، اندکی از دین خود را به این شاعر بزرگ و مردم شیراز ادا کنیم.

** نسخه ای راهگشا برای امروز
شیخ اجل را برخی ادبا سلطان ادب فارسی از قرن هفتم تا به امروز می دانند. اشاره آنها به نجات ادب فارسی از دست کژاندیشانی است که در قرن های قبل شبیخون به این زبان را آغاز کرده بودند و نیز از این منظر که شعر و کلام سعدی تا به امروز مخاطب خود را در ایران و جهان حفظ کرده است.
نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس و امام جمعه شیراز بر این باور است که سعدی با بهره گیری از مفاهیم دینی وظیفه حاکمان را مطرح کرده است که این نسخه امروز نیز برای مسوولان راهگشا است.
آیت الله اسدالله ایمانی در آیین ویژه گرامیداشت یادروز سعدی افزود: شعر سعدی جلوه گاه مناسبی برای رایج شدن مفاهیم دینی در سخنان روزمره اهل جامعه است.
در این ارتباط، استاندار فارس نیز گفت: امروزه توجه به آثار، حکایات، تجربیات و حکمت و فلسفه سعدی نیاز اساسی جامعه بشری است.
سید محمد احمدی افزود: امروزه باید خلاقیت را از لابلای اشعار و کتاب های سعدی به بطن جامعه کشاند و به بشریت جهان عرضه کرد.
مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس نیز در این آیین با بیان اینکه سعدی بر فرهنگ و ادب ایران و جهان بسیار تاثیرگذار بوده است گفت: امروز وظیفه همگان است که اندیشه های متعالی این شاعر بلند آوازه را به درستی شناخته و به نسل های دیگر انتقال دهند.

** چرا باید سعدی را ستود
دانشگاه شیراز در زمره کانون های بحث و تبادل نظر درباره سعدی برای نسل نو بود.
عضو هیات علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز در نشستی علمی تخصصی در این دانشکده گفت: سعدی در مقطعی می زیست که زبان فارسی با ورود واژه های عربی و دیگر زبان ها از بستر خود خارج شده بود اما سعدی در برابر کژاندیشان روزگار ایستاد و از این منظر باید این شاعر بزرگ را بستاییم.
دکتر اکبر صیادکوه گفت: شبیخون به زبان فارسی به حدی رسیده بود که در قرن هفتم آنچنان از واژه های عربی، ترکی و سایر زبان ها آغشته شده بود که شائبه این می رفت که دیگر اثری از زبان فارسی نماند.
عضو هیات علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز اظهار کرد: سعدی به جای آن که مانند همه ادیبان زمان خود و آنچه دبیران حکومت ها به آن می بالیدند این رویه را در پیش گیرد، در برابر این کژاندیشان ایستاد و از شیوه نصر مصنوع مقامات استفاده نکرد و از این منظر باید سعدی را به خاطر این خدمت به زبان فارسی بستاییم.
وی تاکید کرد: نقش سعدی را باید در حفظ و بالندگی زبان فارسی و ایجاد تعادل در این زبان از نظر واژه های بیگانه و ساختارهای مختلف در قرن هفتم ارج نهاد.
صیادکوه از گسترش زبان فارسی به فراسوی مرزهای ایران به عنوان خدمت دیگر سعدی به این زبان یاد کرد و گفت: سعدی نقش اساسی در نشرزبان و ادب فارسی به هند و دیگر مناطق شبه قاره، کشورهای عربی و ... داشته است و شاعران بسیاری در جهان را تحت تاثیر فرهنگ ایرانی قرار داده است.
عضو دیگر هیات علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز در ادامه این نشست علمی تخصصی از جهان شمولی و نشر آثار سعدی در سطح کشورهای منطقه و جهان به عنوان یکی از ویژگی های این شاعر بلندآوازه ایران زمین یاد کرد.
دکتر اکبر نحوی با اشاره به سخن سعدی مبنی بر این که ˈزمین به تیغ بلاغت گرفته ای سعدیˈ گفت: بررسی منابع قرن هفتم این موضوع را تایید می کند که آثار سعدی در دهلی نو، شبه قاره هند، بغداد، قونیه، روم و چین مورد استناد دیگر ادبا و شاعران بوده و برای مردم این مناطق شناخته شده بوده است.

** وظیفه امروز ما در قبال سعدی
در محافل ادبی کم نبود سخن از دینی که سعدی بر زبان و ادب فارسی دارد و در همین حال بودند سعدی پژوهانی که از وظیفه امروز ما در قبال این شاعر بلندآوازه سخن گفتند.
استاد دانشگاه شیراز در نشستی به این نکته اشاره کرد که ˈآثار سعدی در کتاب های درسی متناسب با روحیه نسل جدید نیست و از این رو، باید آثاری متناسب با شرایط امروز در کتاب های درسی گنجاند.ˈ
دکتر محمدحسین کرمی افزود: چهره ای که از سعدی در کتاب های درسی ارایه شده است جنبه وعظ آمیز کلام این شاعر بزرگ ایران زمین است و جنبه های دیگر مغفول مانده است.
این سعدی پژوه اظهار کرد: نسل جدید از وعظ و نصیحت گریزان است و با توجه به وعظ آمیز بودن آثار انتخاب شده از سعدی در کتاب های درسی، چهره مطلوب و همه جانبه ای که باید از سعدی ارایه شود برای نسل نو به تصویر کشیده نمی شود.
شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی،معروف ترین شاعر قرن هفتم هجری است که دو کتاب گلستان و بوستان او شهرت جهانی دارد.
نخستین روز اردیبهشت در تقویم ملی ایران، روز بزرگداشت سعدی نامگذاری شده است.ک/4
2026/667 /675
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




01/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 120]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن