تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812912258




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قاضی عسکر: دیدگاه اسلام به زن بسیار مترقیانه و ممتاز است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

قاضی عسکر: دیدگاه اسلام به زن بسیار مترقیانه و ممتاز است تهران -ایرنا- سرپرست حجاج ایرانی گفت :نقش و جایگاهی که اسلام برای زنان قائل است جایگاهی ممتاز، موثر و با اهمیت است.


.حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر که در سالروز میلاد دخت گرامی پیامبر اسلام (ص) و میلاد امام راحل، در جمع نمازگزاران سازمان حج و زیارت سخن می گفت، با تبریک این روزافزود: هیچ مکتبی به اندازه اسلام برای زن حرمت قائل نیست و امروزه بر اساس تحقیقات و منابعی که در اختیار است این امر اثبات شده است.
وی به وضعیت زنان در عصر جاهلیت اشاره کرد و اظهار داشت: زنده به گور کردن دختران، پایمال نمودن حقوق زنان در عصر جاهلی و فساد و تباهی آنها، حقیقتی است که در کتب تاریخ نقل شده و قرآن کریم نیزآن را بیان کرده است: «وَإِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثَیٰ ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَهُوَ کَظِیمٌ.»
سرپرست حجاج ایرانی در ادامه به سقوط شان و جایگاه زن در جوامع غربی اشاره کرد و اظهار داشت: مساله هرزگی و فروپاشی بنیان خانواده در غرب به عنوان یک معضل جدی برای این جوامع مطرح است. به حدی بنیان خانواده در جوامع غربی سست شده است که تعداد زیادی از ازدواج ها ثبت قانونی نمی شوند وزن و مرد، مدت ها با یکدیگر زندگی می کنند و حتی صاحب فرزند هم می شوند ولی به راحتی و بدون هیچ گونه احساس تعهد و مسئولیتی از هم جدا می شوند.
وی رواج مسائلی مانند همجنسگرایی در جوامع غربی و قانونی شدن آن را مهم ترین تهدیدهای فرهنگ منحط غرب برای دیگر جوامع بشری دانست و گفت: امروزه در برخی از کشورهای غربی پدیده همجنسگرایی با افتخار از سوی مسئولین این کشور ها مورد پشتیبانی قرار می گیرد به گونه ای که چندی پیش نخست وزیر انگلستان رسمیت ازدواج همجنسگرایان را در این کشور اعلام کرد.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت شرایط حاکم بر زندگی زنان در برخی از جوامع امروزی را شبیه وضعیت زنان و دختران در عصر جاهلیت دانست و اظهار داشت: در عصر جاهلی دختران را زنده به گور می کردند و امروزه نیز در برخی جوامع غربی زنان و دختران در منجلاب فساد مدفون و غوطه ور می شوند وبه شکل دیگری قربانی می شوند.
وی افزود: نگاه اسلام به زن، نگاه زیبایی است زیرا برای زن حرمت قائل است و به تمام لطافت ها در مورد زنان توجه شده است و نگاه اسلام به زن، نگاهی بسیار مترقیانه است. قرآن در این باره آیات فراوانی در این باره دارد: «هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ؛» یا «لا أضیع عمل عامل منکم من ذکر أو أنثی» و «من عمل صالحا من ذکر أو أنثی وهو مؤمن فلنحیینه حیاة طیبة».
نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج اظهار داشت: اسلام وقتی بحث زن و مرد را در نظام خلقت بیان می کند هرگز نگاه جنسیتی به انسان ها ندارد که یکی را بر دیگری برتر بداند. ان اکرمکم عندالله اتقاکم: هرکس با تقوا تر است ممتاز تر است. این فرد با تقوا می تواند آسیه همسر فرعون باشد که بر بسیاری از مردان برتر است. در اسلام آن کس که با فضیلت تر است ممتاز تر است. چنین نگاهی فقط مختص اسلام است و هیچ مکتبی چنین دیدگاه مترقیانه ای نسبت به انسان ندارد.
وی افزود: خداوند به گونه ای زن و مرد را آفریده است که مکمل یکدیگر باشند و اساس خلقت بر این اصل استوار است و بحث امتیاز افراد بر یکدیگر مطرح نیست.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر، تصریح کرد: زن و مرد به یکدیگر نیاز دارند و عدم وجود یکی از آنها سبب نقصان در نظام خلقت است. «هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ».
وی افزود: اسلام تلاش کرده تا حرمت زن را در جامعه حفظ کند. قوانین و مقرراتی که اسلام برای پاسداری از حرمت زن وضع نموده به این خاطر است که هوس بازان در وجود زن طمع نکنند: «فیطمع الذی فی قلبه مرض».
سرپرست حجاج ایرانی در ادامه به حضور زنان در عرصه های مختلف جامعه اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: اسلام به زن اجازه می دهد که در جامعه حضور یابد و به فعالیت های اجتماعی و فرهنگی بپردازد و به عالی ترین مراتب علمی دست یابد. هم اکنون حوزه های علمیه در کشور ما در حال تربیت بانوان مجتهده هستندو تعداد قابل توجهی از بانوان به درجه اجتهاد نیز رسیده اند. در انرژی هسته، صنعت، معدن، دانشگاه ها ومراکز تربیت معلم و دیگر عرصه ها بانوان حضور موثری دارند که نمی توان آنها را نادیده گرفت.
وی تصریح کرد: کسانی که به مساله حجاب خرده می گیرند به علت عدم درک درست از حجاب است. زیرا حجاب زن را محدود و محصور نمی کند بلکه به او حرمت و شخصیت می بخشد. از سوی دیگر حجاب سبب می شود حضور زن در جامعه مواجه با خطر برای او نباشد و هدف آن حفظ شخصیت زن است.
قاضی عسکر، یکی از معضلات جوامع امروزی را فقر دینی مردم دانست و اظهار داشت: مردم تا چه اندازه از حقوق زن و مرد نسبت به یکدیگر آگاه هستند؟ در مباحث مربوط به ازدواج تا چه میزان نظرات اسلام را رعایت می کنند. برخی خانواده ها فکر می کنند ازدواج نوعی خرید و فروش است و برای ازدواج مهریه های سنگین در نظر می گیرند که این یک آفت است. در حالی که اسلام، کمی مهریه را نشانه خوش یمنی زن می داند. زیرا مهریه در ثبات زندگی نقشی ندارند.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، اخلاق و ایمان رادو رکن اساسی زندگی مشتر ک دانست و اظهار داشت: زن و شوهر در فردای ازدواج در محیط خانه آرامش می خواهند. اساس ازدواج این است که زوجین در سایه اخلاق و ایمان، به آرامش برسند.
وی زندگی مشترک امیر المومنین علی (ع) و فاطمه زهرا (س) را بهترین الگو برای زندگی مشترک دانست واظهار داشت: باید برای ترویج سبک زندگی اهل بیت (ع) درجامعه سرمایه گذاری کرد و در آموزش و پرورش و دیگر مراکز آموزشی و فرهنگی آشنایی با سیره این بزرگواران تدریس شود تا جامعه گرفتار آفت های اجتماعی نشود.
سرپرست حجاج ایرانی، تدوین و تصویب قوانین جامع تر در مجلس برای حمایت از حقوق زنان را ضروری دانست و اظهار داشت: باید تلاش شود تا عاملین آزار زنان در جامعه مورد پیگرد جدی قرار گرفته و قاطعانه با آنان برخورد شود. دادگاهها باید بیش از گذشته به حمایت از زنان بپردازند تا نظام خانواده تحکیم یابد.
وی از خانواده ها خواست تا در ازدواج فرزندان خود بر اساس آموزه های اسلامی عمل کنند و حقی را که اسلام برای زن به رسمیت شناخته است در نظر بگیرند.
نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت اظهار داشت: دیدگاه جامعه باید نسبت به بانوان تغییر کند این که زن موجودی ضعیف است و باید در خدمت مرد باشد، در آموزه های اسلامی جایگاهی ندارد. در روایت آمده: «ان المرأه ریحانه لیست بقهرمانه»: زن مزدور مرد نیست. اکثر فقها اذعان داشته اند که اگر زن برای کاری که در منزل انجام می دهد از مرد طلب مزد نمایند، مرد حق ندارد امتناع کند.
قاضی عسکر، در ادامه به تشریح مفهوم آزادی زنان از دیدگاه اسلام پرداخت و اظهار داشت: مفهومی که اسلام از آزادی ارائه می دهد با مفهوم به اصطلاح آزادی مرسوم در غرب تفاوت دارد. آزادی با بی بند و باری و هرزگی مناسبتی ندارد. مثلاً در فرانسه مدعی انقلاب و مهد تمدن، به دختر مسلمان اجازه نمی دهند در مدارس حجاب داشته باشد اما اگر بدون حجاب و برهنه در اجتماع ظاهر شود، آزاد است. آزادی، برهنگی و هرزگی نیست. اسلام اعلام می کند که زن شخصیت دارد و با رعایت ضوابط دینی و شرعی می تواند در جامعه حضور یافته، کار کند و فعال اجتماعی باشد.
وی افزود: امروز به برکت انقلاب اسلامی و تلاش های امام خمینی (ره) و همچنین دیدگاههای حکیمانه رهبر معظم انقلاب، جایگاه زنان در کشور ما ارتقاءپیدا کرده است و در بیشتر عرصه های اجتماعی فعالیت می کنند. اما هنوز کارهای بسیاری باید در این زمینه انجام گیرد.
نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی تصریح کرد: نباید این تصور ایجاد شود که زن اگر وارد جامعه و شاغل شد حقش ادا شده است. اگر زن بداند جایگاه همسرداری تا چه میزان مهم است و تربیت فرزند چه مرتبه ای دارد حاضر نیست ان وظایف بزرگ را رها نموده و به سراغ کارهای دیگر برود.
تعابیری که در اسلام برای وظایف زن بیان شده بسیار با مفهوم و عمیق است. جهاد المرأة حسن التّبعّل. اگر یک زن بتواند زندگی را مدیریت کند، کار او به منزله جهاد در راه خدا است. در بعضی از روایات هم آمده است «المرأة راعیة لبیت زوجها»: زن مدیر خانه است. به زن در جامعه باید بها داد تا استعدادهایش شکوفا شود. امام (ره) می فرماید از دامن زن است که مرد به معراج می رود.
وی افزود: حقایق اسلام در باره زنان باید به مردم معرفی شود و در مدارس و حوزه ها و دانشگاهها به جوانان آموزش داده شود. همچنین تثبیت قوانین جامع در دفاع از حقوق زنان و برخورد بسیار قاطعانه با متخلفان باید بیش از گذشته مورد توجه مسئولین امر قرار گیرد.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر در پایان افزود: بسیاری از معارف اسلام هنوز آنگونه که باید به جامعه معرفی نشده اند. هرچقدر شناخت جامعه نسبت به معارف دینی بالا برود مردم بیشتر با این گونه مسائل انس گرفته و از آن جدا نمی شوند و این رسالتی است که باید از سوی نهادهای اموزشی و فرهنگی و رسانه ها مورد توجه قرار گیرد.
اجتمام*1580
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




01/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن