تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى هر چیزى زکاتى است و زکات بدنها روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820914345




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ساخت پارک رودخانه‌اي چهل‌بازه جان تازه‌اي مي‌گيرد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳۱ فروردين ۱۳۹۳ (۱۲:۲۹ب.ظ)
تعيين تکليف ساخت و سازهاي غيرمجاز با اجراي قانون حريم رودخانه‌ چهل بازه؛ ساخت پارک رودخانه‌اي چهل‌بازه جان تازه‌اي مي‌گيرد در جلسه‌اي با حضور نمايندگان شرکت‌‌هاي خدمات‌رسان و مديران شهرداري مشهد موضوع احداث پارک رودخانه‌اي چهل‌بازه به تصويب رسيد.
به گزارش خبرگزاري موج از روابط عمومي شهرداري مشهد، تصويب احداث اين مجموعه پارکي- آبي در يکي از مناطق محروم شهر مشهد علاوه بر اين که مي‌تواند زمينه‌ساز ارائه خدمات و فراهم آوردن امکانات براي ساکنان اين محدوده شود، مي‌تواند در تبديل کردن شهر مشهد به قطب آبي کشور و حتي منطقه موثر باشد.
شهردار مشهد با بيان اين مطلب در جريان برگزاري شوراي تصويب پروژه ملي چهل‌بازه اظهار کرد: پارک چهل‌بازه با وسعت 115 هکتار و با برآورد اوليه 500 ميليارد تومان احداث مي‌شود و رودخانه‌اي چهل‌بازه جنبه تفريحي و توريستي اين مجموعه را دوچندان مي‌کند.
سيد صولت مرتضوي با اشاره به وجود دغدغه‌هايي به منظور تامين منابع آبي براي اين پروژه خاطرنشان کرد: در نتيجه مطالعات مشاور و با نظر موافق شرکت آب منطقه‌اي خراسان اين نگراني رفع شد و شرکت آب منطقه‌اي با اختصاص 900 هزار تا يک ميليون مترمکعب آب سالانه، ضمن تشکيل کميته‌اي براي تعيين شيوه تخصيص آن، موافقت کرد.
وي ادامه داد: زماني که استاندار خراسان جنوبي بودم اين نکته را گفتم که حاضرم بخشي از اعتبارات خراسان جنوبي را براي بکارگيري آب‌هاي موجود در مرزهاي خراسان شمالي اختصاص دهم.
شهردار مشهد با تاکيد بر استفاده بهينه از آب بيان کرد: آب مايه حيات است و مشکل اساسي بسياري از جوامع به شمار مي‌آيد؛ به همين دليل مديريت منابع آبي داراي اهميت و اولويت است.
مرتضوي اضافه کرد: در حال حاضر 8 ميليون و 500 هزار هکتار زمين آبي در کشور وجود دارد که با استناد به نظرات کارشناسان کشاورزي، مي‌توان با استفاده بهينه از منابع آبي اين ميزان را به دو برابر رساند و 15 ميليون هکتار زمين را به زير کشت برد.
وي خاطرنشان کرد: آب از نفت اهميت بيشتري دارد و بايد با دقت از آن استفاده کرد.
شهردار مشهد در خصوص ساخت و سازهاي غيرمجاز اطراف بستر رودخانه چهل‌بازه اظهار کرد: با استفاد از قانون حريم رودخانه‌ها مي‌توان موضوع تملک املاک شخصي و حقوقي را مش کرد؛ با استناد به اين قانون تکليف بسياري از متعرضان مشخص مي‌شود و دفتر حقوقي شهرداري ادله کافي را براي مجاب کردن متعرضان به شکل منطقي ارائه خواهد کرد.
مرتضوي در خصوص مالکان شخصي نيز بيان کرد: آن‌ها که مالکيت شخصي دارند و زمين آن‌ها در بستر توسعه پارک چهل‌بازه قرار گرفته و مالکيت‌شان محرز است، تملک با رضايت آن‌ها انجام مي‌شود و اگر حقي دارند، پرداخت مي‌گردد اما زمين آن دسته از مالکاني که مالکيت آنها محرز نيست بايد با استناد به همين قانون حريم رودخانه‌ها پيگيري و تملک شود.
وي در خصوص ضرورت ورود رييس کل دادگستري خراسان رضوي به منظور حفظ حقوق بيت‌المال گفت: رودخانه حريمي دارد که کسي حق تصرف آن را ندارد و اگر اين اقدام صورت گيرد، کار غيرقانوني است و اين مهم بايد در جلسه‌اي با حضور رييس کل دادگستري خراسان رضوي و در ستاد صيانت از حفظ حقوق بيت‌المال مطرح و راه‌کارهاي قانوني آن به بحث و بررسي گذاشته شود.
شهردار مشهد در ادامه بيان کرد: بايد بستر رودخانه را حفظ کنيم و براي ذخيره‌سازي منابع آب و درياچه‌ آن به گونه‌اي طرح‌ريزي کنيم که در 100 يا 200 سال آينده مردم با مشکلي به لحاظ بحث بالاآمدن آب و بروز سيلاب در محدوده شهر مواجه نشوند و در اين خصوص مطالعات سيلاب‌هاي صدساله بررسي شود.
مرتضوي تاکيد کرد: همچنين حجم روان‌آب‌ها مورد مطالعه قرار گيرد و حجم سيل‌بندهاي شرقي بايد مديريت شود.
وي اضافه کرد: در صورت بروز سيلاب و بارش‌هاي شديد باران، احداث و راه‌اندازي رودخانه در پارک چهل‌بازه مي‌تواند از حوادث احتمالي بکاهد.
شهردار مشهد در ادامه بيان کرد: بناي شهرداري بر گسترش فضاي سبز شهر است البته به شرطي که فضاي سبز کم‌آب طلب در شهر کاشته شود و از فن‌آوري‌هاي روز براي آبياري استفاده شود.
وي گام بعدي مديريت شهري بعد از احداث و بهره‌برداري خط 2 قطارشهري مشهد را در مهلت مقرر، موضوع احداث و تکميل پارک چهل‌بازه، خورشيد و بهار عنوان کرد و گفت: اين پروژه‌ها بايد با سرمايه‌گذاران مطرح شود و در رسانه‌هاي مختلف تبليغ شود تا افرادي که آمادگي دارند در اين پروژه‌هاي ملي شرکت کنند.
شهردار مشهد خاطرنشان کرد: در حال حاضر شهر مشهد به دليل راه‌اندازي مجموعه‌هاي بزرگ و موفق آبي به قطب مجموعه‌هاي آبي در منطقه مبدل شده و با راه‌اندازي اين پارک رودخانه‌اي مي‌توان اين مهم را تقويت کرد.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن