تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 28 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830706575




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سبک‌ها شعر بزرگان را کسالت‌آور می‌کنند


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۹




0000-37.jpg

سیاوش سبزی با اعتقاد به این‌که سبک‌ها شعر بزرگان را کسالت‌آور می‌کنند می‌گوید سبک‌ها با سایه سنگین خود بر شعر و شاعر فشار می‌آورند و استعداد فردی شاعر را برای خود تصاحب می‌کنند. این شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: هر شاعر مستقل و یا هر نسل که خویشاوندی خود را با ادبیات به اثبات رسانده باشد و مدعی اجرایی تازه و دیگرگونه در مقایسه با شاعران و نسل‌های پیش از خود باشد، می‌بایست تئوری، نظریه و اصول نقد جدیدی هم‌پای شعر خود ارائه دهد و بدون ارائه چنین تئوری، نظریه و نقدی نمی‌تواند مدعی شعری دیگرگونه باشد. او درباره مجموعه شعرش «که زیرا» اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین کارهایی که من در این مجموعه شعر انجام داده‌ام، حذف «عنصر غالب» از شعر است. در این مجموعه هیچ عنصری از سایر عناصرِ مؤثر در شعر برتر نیست. من عامدا و عالما از این‌که در شعرم مؤلفه‌های خاصی داشته باشم گریزان بوده و هستم؛ زیرا مؤلفه‌های مشخص و مکرر که باعث می‌شوند کفه ترازوی شعر به سود یک یا دو عنصر سنگین‌تر شود، باعث تضعیف اجزا و عناصر دیگر شده و درنهایت منجر به بسامد بالای آن عناصر و ایجاد «سبک» و یا «شبه سبک» خواهند شد. سبزی سپس عنوان کرد: دلیل کسالت‌آور بودن شعر بزرگانی چون سپهری را نیز همین می‌دانم. این سبک‌ها هستند که با سایه سنگین خود بر شعر و شاعر فشار می‌آورند و در واقع استعداد فردی شاعر را برای خود تصاحب می‌کنند. من به سینه هر نوع سبک و یا شبه‌ سبکی دست رد می‌زنم. هیچ‌گاه نخواسته‌ام مثلا «ایماژیست» باشم و یا این‌که تمام وقت خود را برای هندی‌بازی‌های تصویری تلف کنم. او ادامه داد: برای من در مجموعه «که زیرا»، همان طور که در مجموعه اولم «درباره‌ات بودم» نیز نشان داده‌ام، مسأله زبان و به پیروی از آن فرم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اولین ویژگی زبانی این مجموعه این است که خواسته روح زبان فارسی را به اجرا بگذارد و از این رهگذر تفاوت خود را با شعرهایی که بوی ترجمه می‌دهند و سودای جهانی شدن در سر می‌پرورانند، بدون این‌که از کم‌ترین امکانات زبان فارسی بهره ببرند، به نمایش بگذارد. من در این مجموعه خواسته‌ام با اتکا به ادبیت زبان و با کمک گرفتن از مؤلفه‌های فارسی و غیرفارسی، جزیی از ادبیات ایران و جهان باشم. این شاعر همچنین گفت: در رابطه با مسأله زبان باید بگویم که در شعر من، فرم ارزش ماهوی و ذاتی دارد. معتقدم برای این‌که بخواهیم زبانی مستقل داشته باشیم، باید تا آن‌جا که می‌توانیم از دستور زبان معیار و دستور زبان موجود شعر فراتر برویم و در شعر خود دست به قاعده‌افزایی زبانی و دستوری بزنیم. یعنی من صرفا مصرف‌کننده زبان و دستور آن نیستم. بلکه زبان هم متقابلا مصرف‌کننده دستور زبان شخصی من است؛ یک داد و ستد متقابل بین من و زبان، یک شرکت تعاونی زبانی که من صاحب امضای آن هستم. او اضافه کرد: در رابطه با زبان و فرم، بسیاری از مباحث به تلطیف ذوقی و فنی نیاز دارد و من معتقدم که برداشت‌های گاه نادرست باعث صدمه‌هایی از این حیث به شعر معاصر مخصوصا در ارتباط با مخاطب شعر وارد کرده است. من در حال تدوین مقاله‌ای هستم با این عنوان که «آیا چرا براهنی دیگر شاعر نیمایی نیستم؟» که با مبنا قرار دادن مقاله «چرا من دیگر شاعر نیمایی نیستم» رضا براهنی، به مباحث زبانی، فرمی، معنایی و موسیقایی می‌پردازد. انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن