تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):ذكر زبان حمد و ثناء، ذكر نفس سختكوشى و تحمل رنج، ذكر روح بيم و اميد، ذكر دل صدق ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798479412




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خودمراقبتی کلید سلامتی افراد برای یک عمر زندگی سالم است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

خودمراقبتی کلید سلامتی افراد برای یک عمر زندگی سالم است دماوند – ایرنا – معاون شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند گفت: انسان با خودمراقبتی قادر خواهد بود تا حدود 80 درصد از ابتلاء به بسیاری بیماری ها خود را رهایی و یک عمر زندگی سالم را تجربه کند.


دکتر حسن خیرخواه روز شنبه درگفت وگوی اخصاصی با ایرنا با بیان اینکه هفته سلامت در سال 93 از اول اریبهشت تا هفتم تعیین شده است، افزود: خودمراقبتی، گام اول سلامت است تا بدانیم و یاد بگیریم خودمان از خودمان مراقبت کنیم.
وی افزود: بین 65 تا 85 درصد از مراقبت هایی که به سلامت ما منجر می شود، محصول همین خودمراقبتی است؛ یعنی فعالیت هایی که خود یا خانواده مان برای حفظ یا ارتقای سلامتمان، پیشگیری از ابتلایمان به بیماری، درمان بیماریمان یا کاهش عوارض آن انجام می دهیم.
دکتر خیرخواه با تاکید بر نقش مادران در سلامت اعضای خانواده گفت: بطور معمول مادران مهمترین نقش مراقبتی را در جامعه کوچک خانواده می توانند بر عهده داشته باشند.
وی در تعریف خودمراقبتی گفت: خودمراقبتی، عملی است که در آن هر فردی از دانش، مهارت و توان خود به عنوان یک منبع استفاده می کند تا ˈبه طور مستقلˈ از سلامت خود مراقبت کند، یعنی تصمیم گیری درباره خود و با اتکا به خود است، که این تصمیم گیری می تواند شامل مشورت و کسب کمک تخصصی یا غیرتخصصی از دیگران چه متخصص و یا غیرمتخصص نیز باشد.
معاون شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند افزود: گرچه خودمراقبتی، فعالیتی است که مردم برای تأمین، حفظ و ارتقای سلامت خود انجام می دهند؛ ولی گاهی این مراقبت به فرزندان، خانواده، دوستان، همسایگان، هم محلی ها و همشهریان آنها نیز گسترش داده می شود.
وی در تعریف خودمراقبتی آن را دارای پنج ویژگی برشمرد و افزود: خودمراقبتی در واقع رفتاری است داوطلبانه، فعالیتی آموخته شده، حق و مسوولیتی است همگانی برای حفظ سلامت خود، خانواده و نزدیکان، بخشی است از مراقبت های نوزادان، کودکان، نوجوانان و سالمندان و بزرگسالانی که قادر به خودمراقبتی نیستند و نیازمند دریافت مراقبت های بهداشتی از ارایه دهندگان خدمات اجتماعی یا بهداشتی خواهند بود.
دکتر خیرخواه در ادامه افزود: افتراق نهادن میان سه واژه خودمراقبتی، خودمدیریتی و خوداتکایی بسیار مهم است، زیرا خودمراقبتی به مسئولیت پذیری افراد در مقابل سلامت خود از طریق اتخاذ سبک سالم زندگی، تدبیراندیشی جهت جلوگیری از رخداد حوادث و بیماری ها، نگهداری و استفاده صحیح از داروهای بدون نسخه ) OTC ( در بیماری های جزیی و مراقبت بهینه از بیماری های مزمن اطلاق می شود.
وی اضافه کرد: خودمدیریتی به مسوولیت پذیری و مشارکت افراد مبتلا به بیماری های مزمن در تصمیم گیری های آگاهانه بالینی، همکاری با افرادی که مراقبت از سلامت آنان را بر عهده دارند، به حداقل رساندن تاثیر بیماری بر وضعیت عملکردی، عواطف و ارتباطات بین فردی و همچنین پایش و مدیریت علایم و نشانه های بیماری برای به حداقل رساندن دفعات و عواقب حملات تشدید بیماری اطلاق می شود.
دکتر خیرخواه در خصوص خوداتکایی گفت: خوداتکایی نیز توانایی و اعتماد به نفس فرد برای حفظ استقلال، انجام امور روزمره و دستیابی به اهداف زندگی با حداقل وابستگی به دیگران است.
وی افزود: محتوای خودمراقبتی را می توان بر حسب گروه هدف، نیازهای خاص آنها و راههای مختلف برآورده کردن نیازها تغییر داد یعنی می توان برنامه خودمراقبتی برای مدیریت بیماری دیابت در بزرگسالان، کاهش اعتیاد به سیگار در نوجوانان و یا صدها موضوع متنوع دیگر طراحی کرد و در آن برنامه از روشها یا قالب های گوناگون سود برد.
معاون شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند گفت: عاملیت خودمراقبتی به معنای قدرت درگیری مردم در فرآیند خودمراقبتی در روند زندگی روزانه با تفکر نقاد، راهنمایی و نظارت دیگران است و تجربه خودمراقبتی، موجب ایجاد و افزایش صلاحیت و ظرفیت خودمراقبتی در مردم می شود.
وی انواع خودمراقبتی را در چهار گروه طبقه بندی کرد و آن را در خودمراقبتی برای حفظ سلامت Self-care of Healthy State، خودمراقبتی در ناخوشی های جزیی Self-care of Minor Ailment، خودمراقبتی در بیمار یهای مزمن Self-care of Chronic Diseases، خودمراقبتی در بیماری های حاد Self-care of Acute Illness طبقه بندی کرد.
دکتر خیرخواه شعار روزهای هفته سلامت را توانمندسازی نوجوانان و جوانان برای خودمراقبتی، عموم مردم، نیازمند خودمراقبتی، خانواده، خاستگاه خودمراقبتی، رسانه ها، مروّجان خودمراقبتی، نهادها و پایگاه های مردمی، کانون های خودمراقبتی، تیم سلامت، مربیان خودمراقبتی و سیاستگذاران و مدیران اجرایی، حامیان خودمراقبتی برشمرد.
وی از ایجاد چادر سلامت در هفته سلامت در مسیر نماز جمعه شهرهای آبسرد و دماوند خبر داد و گفت: در این چادرها از شهروندان کنترل فشارخون، آموزش، مشاوره و در صورت فراهم شدن تست قند خودن گرفته خواهد شد.
همه ساله هفته سلامت از 18 فروردین تا 23 یا 25 بود که براساس سیاست جدید وزارت بهداشت و درمان کشور امسال هفته سلامت از یکم اردیبهشت تا هفتم قرار داده شده است.
تهرام/8128/1457/
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




30/01/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن