تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سفره هايتان را با سبزى، زينت دهيد ؛ زيرا سبزى با بسم اللّه الرحمن الرحيم، شيطان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812603175




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چگونه با انصراف از دریافت یارانه، اقتصاد کشور را نجات دهیم؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

در گفت و گو با صاحبنظران تبیین شد چگونه با انصراف از دریافت یارانه، اقتصاد کشور را نجات دهیم؟ تهران-ایرنا-توزیع فراگیر یارانه ی نقدی در سال های گذشته گرچه به ظاهر با هدف افزایش توان اقتصادی خانوار صورت گرفت اما با افزایش نقدینگی و در پی آن تورم افسارگسیخته و کاهش قدرت خرید مردم، خواسته یا ناخواسته هدف اصلی قانون هدفمندی یارانه ها زیر سوال رفت.


پس از تنفسی کوتاه از پایان تعطیلات نوروزی، از 20 فروردین با ثبت نام از متقاضیان دریافت یارانه ی نقدی، فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها به عنوان مهم ترین برنامه ی اقتصادی کشور به صورت رسمی آغاز شد. فاز نخست این قانون در دولت گذشته و از اواخر آذرماه سال 1389 کلید زده شد. هرچند از نظر بسیاری از تحلیلگران اقتصادی این فاز به دلیل بی توجهی به حمایت از واحدهای تولیدی و توجه بیش از حد به پرداخت غیرهدفمند و فراگیر یارانه ی نقدی که رهاورد آن افزایش نقدینگی و تورم افسارگسیخته بود، موفقیت آمیز نبود.
در این میان دولت یازدهم که بر اساس قانون، خود را موظف به اجرای فاز دوم یارانه ها می داند، به دنبال آن است تا با بررسی همه ی جنبه ها تا آنجا که ممکن است از آسیب ها و مشکل هایی که می تواند فاز دوم با آن رو به رو شود، جلوگیری کند. به نظر می رسد مهمترین راهبرد دولت در این راستا، کاهش بودجه ی یارانه ی نقدی و هدایت منابع و سرمایه ها به سمت تولید و جلوگیری از افزایش افسارگسیخته ی نرخ تورم باشد.

***آیا یارانه ی نقدی، توان اقتصادی خانوار را افزایش داد؟
این روزها داغ ترین و پربازدیدترین اخبار رسانه ها، حول محور ثبت نام یا انصراف از یارانه ی نقدی می چرخد و به دهک ها و اقشار پردرآمد کشور توصیه می شود در راستای سرمایه گذاری دولت در حوزه ی خدمات عمومی مانند حوزه ی سلامت، خدمات حمل و نقل و زیر ساخت های ضروری از ثبت نام برای دریافت یارانه ی نقدی انصراف دهند. البته دولت در ازای چشم پوشی از دریافت یارانه نقدی برای انصراف دهندگان امتیازاتی هم در نظر گرفته است و بر اساس اعلام سازمان هدفمندی یارانه ها افرادی که از دریافت یارانه نقدی انصراف بدهند،کارت «همیاری ملی» دریافت می کنند و از امتیازهایی برخوردار می شوند.
ارزش و اهمیت موافقت با سرمایه گذاری دولت با انصراف از دریافت یارانه ی 45 هزار و 500 تومانی برای هر نفر از دهک های پردرآمد با نگاهی به این اعداد و ارقام بهتر درک می شود؛ براساس گزارش رسمی سازمان هدفمندی یارانه ها، در فاز نخست این قانون، فرم های اطلاعات اقتصادی برای دریافت یارانه ی نقدی از طرف 68 میلیون و 482 هزار و 758 نفر در قالب حدود 20 میلیون خانوار تکمیل شد.
بر اساس آمار منتشر شده دولت از ابتدای فاز نخست هدفمندی، مبلغ 134 هزار میلیارد تومان در قالب یارانه ی نقدی به مردم ارایه کرد. از این میزان تنها 95 هزار میلیارد تومان از درآمد دولت از محل افزایش نرخ حامل های انرژی بوده است و مابه التفاوت آن-یعنی حدود 40 هزار میلیارد تومان-را دولت از خزانه ی عمومی و استقراض از بانک مرکزی تامین کرد.
به زبانی ساده، دولت نه تنها نتوانست یارانه یی را به واحدهای تولیدی اختصاص دهد تا آنها از فرایند افزایش قیمت حامل های انرژی زیان نبینند بلکه حتی برای تامین یارانه ی نقدی نیز با مشکل رو به رو شد و مجبور شد از منابعی استفاده کند که شایسته بود در بخش های مولد اقتصاد هزینه شود.
در این میان ارایه ی نقدی یارانه ها، نقدینگی را در جامعه افزایش داد و رهآورد آن افزایش تورم تا نزدیک به 44 درصد بود. این باعث شد پولی که به ظاهر برای جبران افزایش قیمت ها به مردم داده شد، در عمل با افزایش تورم ارزش خود را روز به روز از دست دهد و در عمل کارایی اش کم شود.

***20 میلیون نفر به یارانه نقدی نیاز ندارند
دولت یازدهم فاز دوم یارانه ها را با قصد شناسایی افراد نیازمند و توزیع یارانه به این قشر کلید زد و امیدوار است، با کاهش 20 درصدی ثبت نام کنندگان برای دریافت یارانه ی نقدی، بتواند یارانه ی انصراف دهندگان را صرف ارایه ی خدمات مطلوب تر به دهک های کم درآمد و توسعه ی خدمات عمومی کند. اخبار منتشر شده از سوی مسوولان تاکنون از انصراف های چند میلیون نفری خبر می دهند؛ در حالی که هنوز مهلت ثبت نام تعدادی از خانوارها فرا نرسیده است و 30 و 31 فروردین ماه برای انصراف ثبت نام کنندگان را پشت سر نگذاشته ایم.
«ارسلان فتحی پور» رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با گروه پژوهش های خبری ایرنا با بیان اینکه معتقدم حداقل 20 میلیون نفر در کشور به یارانه ی نقدی نیازی ندارند، گفت: به طور قطع جمعیتی که به یارانه ی نقدی نیاز ندارد بالای 20 میلیون نفر است که در صورت انصراف این دهک می توان این سرمایه را در بخش های مختلفی تزریق کرد. هر چند در این روزها بسیاری از مخالفان دولت سعی دارند، تعداد انصراف دهندگان را ناچیز نشان دهند اما شنیده ها حاکی از آن است که دولت به پیش بینی خود نزدیک است.

***تولید جان تازه می گیرد
طرح تقاضا از دهک های پردرآمد برای انصراف از دریافت یارانه با این هدف انجام می شود که دولت بتواند منابع حاصل از انصراف یارانه ها را در قالب ارایه ی خدمات و سرمایه گذاری در بخش های بهداشت، تولید و سایر بخش های اقتصادی دوباره به مردم باز گرداند و وعده ی دولت این است که منابع ناشی از انصراف متقاضیان یارانه ی نقدی برای گسترش پوشش بیمه یی، کاهش هزینه های درمان و دارو و دیگر بخش های مولد هزینه کنند. البته عده یی از اقتصادانان کشور میزان تاثیر گذاری منابع حاصل از انصراف از دریافت یارانه ها را در گرو تعداد انصراف دهندگان می دانند. «فرشاد مومنی» استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت و گو با گروه پژوهش های خبری ایرنا تاکید کرد: زمانی می توان از تاثیرگذاری، آثار و پیامدهای سرمایه ی حاصل از انصراف یارانه ی نقدی بر بخش های مختلف صحبت کرد که هم تعداد دقیق انصراف دهندگان اعلام و هم سیاست دولت در اینکه این سرمایه در کدام بخش و چگونه تزریق شود، مشخص شود.
شاید مهم ترین ویژگی مثبت کاهش توزیع یارانه ی نقدی در میان دهک ها، کنترل میزان نقدینگی در کشور و به دنبال آن کنترل نرخ تورم حاصل از افزایش نقدینگی در میان مردم باشد که با انصراف عده یی از مردم و خانوارها، دولت می تواند این افزایش ناگهانی نقدینگی در میان مردم را مدیریت کند. از سوی دیگر طبق گفته های «محمدباقر نوبخت» سخنگوی دولت هرچه تعداد انصراف دهندگان از دریافت یارانه بیشتر باشد، خدمات رسانی دولت به مردم بیشتر و شیب آزادسازی قیمت حامل های انرژی نیز کمتر می شود.
در این راستا ارسلان فتحی پور نماینده ی مردم کلیبر و هوراند در مجلس در ادامه ی گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه تولید، بهداشت و افزایش یارانه ی نیازمندان از مهم ترین موضوعاتی هستند که منابع حاصل از انصراف از یارانه در این بخش ها صرف شود، تاکید کرد: با انجام طبقه بندی درست و صحیح دهک و حذف یارانه نقدی دهک های بالا و شناسایی دهک های کم درآمد، دولت باید یارانه ی اقشار آسیب پذیر را افزایش دهد. البته تاکنون بسیاری از افراد از اخذ یارانه منصرف شده اند و یارانه ی خود را اهدا کرده اند که این عملکرد که در نوع خود جهاد اقتصادی محسوب می شود، قابل تقدیر است.
وی تولید را از مهم ترین حوزه هایی دانست که انصراف از یارانه ها می تواند باعث رونق آن شود و در این خصوص اظهار داشت: اشتغالزایی زیر سایه ی تولید افزایش می یابد. با توجه به اینکه ضریب بیکاری در کشورمان می تواند نگران کننده باشد، انصراف از دریافت یارانه ی نقدی می تواند تاثیر قابل توجهی در رونق تولید کشورمان بگذارد و صرف منابع حاصل از انصراف یارانه در این بخش می تواند هم از آمار بیکاری کشور بکاهد که در نتیجه ی آن درآمد خانوار هم افزایش می یابد و هم با تزریق سرمایه به چرخه ی تولید، به اقتصاد کشورمان اعتبار می بخشد.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دولت نباید با کسری بودجه مواجه شود و دست به دامان بانک مرکزی شود، ادامه داد: ایثارگری افراد و چشم پوشی از سهم یارانه ی خود می تواند آرامش را به چرخه اقتصاد کشور برگرداند و در سایه ی این سرمایه گذاری؛ تولید جان تازه یی می گیرد و رقابت واقعی در بازار باعث رونق اقتصاد می شود.

***درمان حوزه ی بهداشت و سلامت
شاید متمرکزترین برنامه های دولت برای سرمایه گذاری با منابع حاصل از انصراف از یارانه ها در بخش بهداشت و سلامت باشد. دو طرح بیمه ی همگانی و پزشک خانواده از طرح هایی هستند که بسیاری معتقدند با منابع حاصل از انصراف یارانه ها می توان سر و سامانی به این دو طرح داد. دولت می تواند با سرمایه یی که از یارانه های انصرافی به دست می آورد، به نیازمندان در بخش بهداشت و سلامت یارانه های درمانی بدهد که این یارانه می تواند موضوع های گسترده یی مانند یارانه ی دارو برای مبتلایان به بیماری های خاص، بیمه ی همگانی، پزشک خانواده، اعزام متخصصان به مناطق محروم و ...را شامل شود.
«مراد هاشم زهی» نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با گروه پژوهش های خبری ایرنا با بیان اینکه منابع حاصل از انصراف یارانه نقدی می تواند تسکینی برای درمان حوزه سلامت کشور باشد، گفت: مردم باید بدانند که انصراف از یارانه ی نقدی تنها جنبه ی حمایت از دولت ندارد بلکه انصراف دهندگان خود را در امور خیرخواهانه یی مانند بیمه شدن روستاییان، بهره مندی مناطق محروم از وجود پزشکان متخصص، تامین هزینه ی درمان مبتلایان به بیماری های شریک می کنند و علاوه بر این اقدام های خیرخواهانه ی دو طرح پزشک خانواده و بیمه ی همگانی می تواند با استفاده از منابع حاصل از انصراف از یارانه با سرعت بیشتری پیگیری و به سرانجام برسد.
نماینده ی مردم نهبندان وسربیشه درمجلس تاکید کرد: حجم خدماتی که در این حوزه می تواند انجام شود به میزان انصراف دهندگان بستگی دارد و البته نمی توان برای این درآمد نامعلوم برنامه ریزی دقیقی انجام داد، به طور قطع هر چه میزان انصراف دهندگان بیشتر باشد، میزان سرمایه گذاری و ارایه ی خدمات در این بخش هم افزایش می یابد.

***افزایش قدرت موتور محرک اقتصاد کشور
این روزها شعاری تحت عنوان «نه به یارانه، آری به سازندگی » که دهان به دهان می چرخد، باز گو کننده بسیاری از مسایل و واقعیت هاست. به طور قطع سرمایه ی حاصل از چشم پوشی از دریافت یارانه ی نقدی در هر بخشی که سرمایه گذاری شود، به طور مستقیم یا غیر مستقیم به افزایش اشتغال پایدار هم منجر می شود و یکی از وعده های دولت یازدهم که تاکید بسیاری بر آن دارد، تزریق این سرمایه به چرخه ی تولید است. «محمدرضا تابش» عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با گروه پژوهش های خبری ایرنا با اشاره به اینکه مردم می توانند باعث افزایش قدرت موتور محرک اقتصاد کشور باشند، گفت: تولید، موتور محرک اقتصاد کشور است و با نه به یارانه نقدی و تزریق این سرمایه به بخش تولید می توانند بدون دخالت دولت از آمار بیکاری در کشور بکاهند؛ چرا که اشتغال در گروه تولید است.
وی مهم ترین عامل موفقیت در توزیع عادلانه یارانه نقدی را شناسایی دهک ها و حذف دهک های بالا دانست و گفت: دهک ها و اقشار جامعه باید با روش های علمی و تجربی صورت گیرد و حذف دهک های پردرآمد امری ضروری است و معتقدم باید هر چه زودتر این طبقه بندی انجام و اقشار پردرآمد کنار گذاشته شوند. برای شناسایی دهک ها چند عامل در نظر گرفته می شود که که درآمد، حقوق ماهیانه و سالیانه افراد، دارایی های ثبت شده از جمله عوامل تاثیر گذار هستند. البته در همه جای دنیا این عوامل برای تعیین میزان مالیات مورد بررسی قرار می گیرد و پدیده ی نوظهوری نیست و همه جای دنیا هم مردم از اعلام میزان درآمد واقعی خود خودداری می کنند.
نماینده ی مردم اردکان در مجلس با بیان دیگر حمایت هایی که اقشار پردرآمد با نه به یارانه نقدی از دولت و هموطنان خود می کنند، افزود: دهک های بالا با انصراف از دریافت یارانه به طور قطع یکی از بزرگ ترین حامیان اقشار آسیب پذیر و کم درآمد هستند و معتقدم با شناسایی دهک های پایین، یارانه ی این خانواده متناسب با نرخ تورم تا 30 درصد باید افزایش یابد. بدین ترتیب سرمایه یی از طریق انصراف از یارانه ی دهک های بالا به دست می آید در قالب یارانه به دهک های پایین بر می گردد.
تابش ادامه داد: همانطور که اعلام شده است، معتقدم مجموع عایدی ها از محل انصراف از یارانه از طرف دهک های بالا باید صرف افزایش یارانه ی نقدی اقشار آسیب پذیر متناسب با نرخ تورم، افزایش خدمات عمومی در حوزه ی بهداشت و افزایش و ارتقای قدرت تولید شود.
عضو کمیسیون برنامه وبودجه ومحاسبات مجلس درباره ی سرمایه گذاری در بخش سلامت با وجوه حاصل از انصراف از یارانه ها گفت: بخشی از هزینه های غیر مستقیم و مستقیم مردم صرف بهداشت و سلامت می شود که به طور قطع با سرمایه گذاری در این بخش و به اجرا در آمدن طرح هایی مانند بیمه ی همگانی، میزان قابل توجهی از این هزینه ها کاهش می یابد.

***انصراف دهندگان هم خدمات دریافت می کنند
همانطور که گفته شد دولت برای کسانی که در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و کمک به ارائه خدمات در بخش های مختلف قدم بر می دارند، امتیازاتی را در نظر گرفته است که این امتیاز تنها به دارندگان کارت همیاری ملی تعلق می گیرد و جزییات امتیازاتی که شامل حال انصراف دهندگان به زودی منتشر خواهد شد. سخنگوی دولت چندی پیش اعلام کرد: دولت سپاسگزار کسانی خواهد بودکه برای رفاه بیشتر جامعه از ثبت نام برای دریافت یارانه نقدی کناره گیری می کنند و با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها تمامی تسهیلات مرتبط با کمک به حرکت چرخ تولید هم چنین خدمات بیشتری که در بخش بهداشت و درمان انجام خواهدشد، به تمامی افراد حتی به کسانی که ثبت نام نکرده اند، تعلق می گیرد.
*گروه پژوهش های خبری
پژوهش**ن.م**2054
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




30/01/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن