تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. واجب ترين آنها اين است كه آدمى تنها حق را بگويد، هر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806443934




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از بازپس‌گیری فاو توسط رژیم بعث عراق تا اختراع تلویزیون


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: امروز در تاریخ؛
از بازپس‌گیری فاو توسط رژیم بعث عراق تا اختراع تلویزیون
بازپس‌گیری فاو توسط رژیم بعث عراق، اختراع تلویزیون، تولد رهبر پیشین اتحاد جماهیر شوروی، نمایش اولین فیلم سینمایی ناطق جهان و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 28 فروردین 1393 خورشیدی برابر با 17 جمادی الثانی 1435 هجری و 17 آوریل 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

بازپس‌گیری فاو توسط رژیم بعث عراق (1367 ش)
در فروردین 1367، در زمانی که ایران در آستانه برگزاری انتخابات دوره سوم مجلس شورای اسلامی و فرارسیدن ماه مبارک رمضان بود و نیروهای خودی پس از انجام عملیات والفجر 10 در زمستان 1366، به شهرهای خود بازگشته بودند، ارتش عراق در ساعت 5 بامداد روز 28 فروردین 1367، با اجرای آتش سنگین در سراسر خطوط و عقبه یگان‌های خودی در فاو و اجرای حمله شیمیایی به صورت گسترده، تهاجم خود را به منطقه استراتژیک فاو آغاز کرد. عراق برای حمله به فاو، 26 ماه زیرسازی‌های لازم را به عمل آورده و ضمن انجام تلاش‌های گسترده، در انتظار فرصتی مناسب برای حمله به نقطه مهم بود.




در جبهه خودی، با وجود آمادگی نیروها، سلاح‌ها و ادوات موجود در خط، بر اثر حجم گسترده آتش دشمن، منهدم و بر اثر حملات شیمیایی نیز نیروهای مسؤول و خدمه یگان‌های ادوات، ضد زره و توپخانه، زخمی و شهید شدند و امکان پشتیبانی آتش از نیروهای درگیر در خط، در همان آغاز عملیات از میان رفت. سرانجام علی رغم فداکاری و جانبازی فراوان رزمندگان اسلام، شهر مهم فاو در عرض 36 ساعت به دست نیروهای عراقی افتاد و منطقه فاو پس از دو سال و سه ماه، به طور کامل از قوای ایرانی تخلیه شد. برتری کمّی فوق‌العاده عراق از نظر نیرو و تجهیزات، عدم حضور کافی نیروهای خودی در منطقه، برنامه‌ریزی دقیق و دراز مدت دشمن برای بازپس‌گیری فاو و جمع‌آوری اطلاعات بسیار دقیق از مواضع استقرار نیروهای ایران در فاو با کمک ماهواره‌های اطلاعاتی آمریکا و منافقین و... از جمله علل اصلی سقوط فاو به شمار می‌روند.

درگذشت "محمد امین مکری" شاعر و نویسنده کُرد (1365 ش)
محمد امین شیخ الاسلامی مکری، در سال 1300 ش در یکی از روستاهای غرب ایران به دنیا آمد. در دوران تحصیل خود با استاد عبدالرحمن شَرَفْکَندی، دانشمند و شاعر کُرد آشنا شد و دوستی این دو تا پایان عمر ادامه یافت. شیخ‌الاسلامی مکری در 21 سالگی به عضویت شورای نویسندگان روزنامه نیشمتان درآمد. این روزنامه به طور مخفیانه علیه رژیم شاه فعالیت می‌کرد و انحرافات و خیانت‌های آن را افشا می‌نمود. از آثار این شاعر و نویسنده کُرد می‌توان به نامه جدایی در قالب شعر و همه وادی خالی به نثر اشاره کرد. محمد امین مکری سرانجام در 28 فروردین 1365، در 65 سالگی درگذشت.

رحلت علامه "سید ذی شأن حیدر جوادی" عالم و اصلاح‌گر مسلمان هندی (1379 ش)
علامه سید ذی شأن حیدر جوادی، یکی از مشهورترین علمای شیعه در هندوستان، در سال 1317 ش در اللَّه آباد هند به دنیا آمد. وی پس از طی سطوح عالیه، در درس خارج فقه و اصول حضرات آیات: سید محسن حکیم، سید ابوالقاسم خویی و شهید سید محمدباقر صدر شرکت جست و پس از اقامت ده ساله و اخذ اجازات متعدد روایی و حسبیه از مراجع نجف، برای انجام خدمات دینی به زادگاهش بازگشت. این عالم مسلمان در سال 1356 ش به ابوظبی رفت و با بر عهده گرفتن سرپرستی شیعیان اردو زبان و ارشاد و تبلیغ دین، ده‌ها نفر از اهل تسنن را به تشیع رهنمون ساخت. علامه حیدر جوادی علاوه بر آن، ده‌ها مسجد، مدرسه، حسینیه، کتابخانه و درمانگاه را در سراسر هندوستان پایه‌گذاری کرد و در سال 1376 ش، با حکم مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌اللَّه خامنه‌ای به وکالت ایشان در هند منصوب گردید. او همچنین علاوه بر تألیف و تصنیف کتب مفید، موفق شد شبکه جهانی اسلامی را در تلویزیون بمبئی تأسیس نماید و صدای اسلام را به اقصی نقاط هند برساند. از ایشان علاوه بر یکصد تألیف و پنجاه ترجمه، حدود پانزده هزار نوار صوتی و تصویری و هزاران مقاله بر جای مانده است. وی به زبان‌های عربی، فارسی، اردو و انگلیسی نیز مسلط بود. آن مرد بزرگ سرانجام در 28 فروردین 1379 ش در 62 سالگی دارفانی را وداع گفت و در اللَّه آباد به خاک سپرده شد.

شرکت سهامی فروشگاه فردوسی منحل شد و بجای آن سازمان تعاون مصرف شهر و روستا تشکیل شد (1352 ش)

دکتر محمد مشکوه به سمت ریاست دانشکده اقتصاد تعیین شد (1353 ش)

سه نفر مسلح به بانک صادرات شعبه سرخاب تبریز حمله کردند. (1356 ش)
در این حمله رئیس بانک و یک نفر از حمله کنندگان کشته شدند.

به سلطنت رسیدن "طغرل بیک" اولین پادشاه سلسله‌ی سلجوقیان در نیشابور (429 ق)
سلجوقیان که نَسَب ایشان به سلجوق بن دَقّاق می‌رسد، طایفه‌ای از ترکمانان غَز بودند که در روزگار سامانیان، در دشت‌های خوارزم و سواحل دریای خزر سکونت داشتند. در حدود سال 416 ق، ترکمانان سلجوقی در ماوراءالنهر سر به عصیان برداشتند ولی از محمود غزنوی شکست خورده، تار و مار شدند. پس از مرگ سلطان محمود غزنوی، در سال 426 ق، قریب ده هزار تن از جنگاوران سلجوقی به سرکردگی طغرل بیک ودیگران از ماوراءالنهر به حدود خراسان آمدند و با سلطان مسعود غزنوی درگیر شدند. این جنگ و جنگ‌های بعدی به ضعف و شکست مسعود غزنوی انجامید. سرانجام طغرل بیک در سال 429 ق به نیشابور آمد و بر تخت سلطنت نشست.

اختراع تلویزیون توسط "جان بیرد" مخترع اسکاتلندی (1926 م)
"جیووانی کازلی" دانشمند ایتالیایی است که در سال 1862 م موفق به ساخت دستگاهی شد که با استفاده از سیستم دستگاه تلگراف قادر به مخابره نقوش و تصاویر ساده بود. اما اولین کسی که عملاً یک تلویزیون ابتدایی ساخت "جان بیرْدْ" پژوهشگر اسکاتلندی بود. وی با کمک ابزار و آلات اولیه در سال 1922 م دستگاهی ساخت که برای اولین بار انتقال تصویر را امکان‌پذیر نمود، گرچه در مراحل اولیه فقط قادر به انتقال یک تصویر از یک اتاق به اتاق دیگر در همان خانه بود.




تلاش‌های جان بیرد ادامه یافت و سرانجام در 17 آوریل 1926 م اولین تصویر تلویزیونی برای انجمن سلطنتی انگلستان به نمایش گذاشته شد. تکنیک اصلی تلویزیون عبارت است از تصویربرداری از صحنه‌های مورد نظر و تجزیه این تصاویر به صورت نقاط و خطوط و سپس پخش آن از فرستنده پس از تبدیل به امواج الکترومغناطیسی. پس از تکمیل این دستگاه، سرانجام اولین برنامه‌های تلویزیونی در سال 1936 م در ایستگاه‌های فرستنده تلویزیونی تهیه و ارسال گردید.

درگذشت "بارع بغدادی" ادیب و شاعر مشهور عرب (524 ق)
ابوعبداللَّه، حسین بن محمد بن عبدالوهاب معروف به بارع بغدادی، ادیبِ مشهور، نحوی، لغوی، قاری و فاضل شهیر عرب در سال 443 ق در بغداد به دنیا آمد. او در علم نحو و لغت از علمای برجسته‌ی دوران به شمار می‌رفت و تنها اثر به جای مانده از او، دیوان اشعار اوست. بارع در آخر عمرِ 81 ساله‌ی خود، نابینا شد.

امضای قرارداد سیاسی "عَکّا" در جریان جنگ‌های صلیبی (587 ق)
در جریان جنگ‌های صلیبی بین مسلمانان و جنگجویان مسیحی، قراداد سیاسی "عَکّا" برای تسلیم شهر "عَکّا"به مسیحیان و استرداد سه هزار اسیر مسلمان، بین مسلمانان و مسیحیان به امضا رسید. ولی مسیحیان، اسیرانِ مسلمان را کشته و دوباره جنگ‌های صلیبی آغاز شد که با شکست مسیحیان پایان یافت. شهر عَکّا در سال پانزدهم هجری توسط مسلمانان فتح شده بود اما در سال 497 ق به تسخیر فرنگی‌ها درآمد. این شهر در سال 583 ق توسط صلاح‌الدین ایوبی از صلیبیون باز پس گرفته شد ولی در سال 587 ق باز هم به چنگ فرنگی‌ها افتاد و تاکنون در دست آنان باقی مانده است.

رحلت خاتَمُ المُحدِّثین "حاج میرزا حسین نوری" صاحب مُستَدْرَکُ الوسایل (1320 ق)
میرزا حسین بن محمد تقی بن محمد علی نوری مازندرانی معروف به میرزا حسین نوری در سال 1254 ق در شهرستان نور در مازندران به دنیا آمد. میرزا حسین نوری همچنین از استادان شیخ آقابزرگ تهرانی، حاج شیخ عباس قمی، محمد حسین کاشف الغطاء و سید شرف‌الدین عاملی در حدیث نیز بوده است. میرزای نوری در ترویج اصول مذهب جعفری و نشر آثار ائمه‌ی اطهار (ع)، کوشش بسیار کرد. همچنین این عالم فاضل در عبادت، پرهیزگاری، تقوی و کمالات نفسانی، انسانی نمونه بود. از آثار وی: مُستَدرک الوسایل در فقه (در 3 جلد) است که به جهت تألیف این کتاب به ایشان "صاحب مُستَدرَکُ الوَسایل" می‌گویند. مَعالِمُ الصَّبر، جَنَّةُالمأوی و نَفَسُ الرَّحمن فی فضائلِ سَلمان، نیز از اوست. میرزای نوری دارای کتابخانه‌ی جامع و معتبری بود که در ایران و عراقِ عرب نظیر آن در کمیَّت و کیفیَّت یافت نمی‌شد ولی این کتابخانه پس از وفات میرزا، به کلی متفرق شد. بعدها مقداری از این کتاب‌ها، توسط آیت اللَّه بروجردی خریداری و به کتابخانه‌ی معظم له در نجف اشرف منتقل شد. میرزا حسین نوری سرانجام در 17 یا 27 جمادی الثانی سال 1320 ق در 66 سالگی بدرود حیات گفت و در نجف اشرف مدفون گشت.

تولد "نیکیتا خروشچف" رهبر پیشین اتحاد جماهیر شوروی (1894 م)
نیکیتا سرگئی یوویچ خُروشْچُف، رهبر پیشین اتحاد جماهیر شوروی سابق در 17 آوریل 1894 م در اوکراین به دنیا آمد. خروشچف پس از مرگ استالین، در سال 1953 م به مقام دبیر اولی حزب کمونیست شوروی سابق و در واقع رهبری این کشور نایل آمد. شهرت خروشچف در تاریخ شوروی، بیشتر به سبب افشاگری مهمی بود که پس از مرگ استالین علیه او در این کشور کرد و پرده از جنایات بی‌رحمانه‌اش برداشت. او در ادامه سیاست استالین زدایی، بسیاری از اردوگاه‌های کار اجباری را تعطیل کرد و صدها هزار زندانی دوران استالین را گروه گروه آزاد ساخت. او بودجه نظامی را کاهش داد و به تامین رفاه و آسایش سیاسی و اجتماعی مردم پرداخت. هم‌چنین به مطبوعات نیز آزادی نسبی اعطا کرد و به آنان اجازه داد تا از دولت انتقاد کنند. در ادامه سیاست استالین‌زدایی، خروشچف بیش از نیمی از دبیران اول حزب کمونیست شوروی را از کار برکنار کرد. خروشچف به سبب تغییرات سیاسی و بعضاً اقتصادی که در شوروی به وجود آورد به پدر اصلاحات سیاسی و اقتصادی معروف شد.




او با طرح دکترین هم‌زیستی مسالمت آمیز با غرب، جنگ سرد را تخفیف داد ولی مخالفت چین را برانگیخت که به ویژه با ممانعت صدور تکنولوژی هسته‌ای شوروی به چین، دامنه آن بالا گرفت. ادامه اختلافات خروشچف با حاکمیت چین، ضربه بزرگی بر اقتدار وی وارد آورد. هم‌چنین سازش خروشچف با امریکا بر سر بحران موشکی کوبا و نیز شکست برنامه‌های توسعه کشاورزی او، موقعیت وی را بیش از پیش تضعیف کرد. با تضعیف موقعیت داخلی و بین‌المللی خروشچف و تشدید حملات چینی‌ها به رهبر شوروی که دیگر علناً او را به تجدیدنظرطلبی و خیانت به آرمان کمونیسم متهم می‌ساختند، از اواسط سال 1964 م، توطئه‌ای علیه خروشچف در کمیته مرکزی حزب کمونیست شوروی شکل گرفت و هنگامی که خروشچف در اکتبر 1964 م برای استراحت به سواحل کریمه رفته بود در 15 اکتبر 1964 م در جریان جلسه حزب کمونیسم شوروی از همه مشاغل حزبی و دولتی‌اش بر کنار شد و پس از وی لئونید بِرِژنف که تمام نفوذ و قدرت خود را مرهون حمایت‌های ویژه خروشچف بود، به دبیر کلی حزب کمونیست شوروی و رهبری این کشور منصوب گردید. نیکیتا خروشچف سرانجام هفت سال بعد در 11 سپتامبر 1971 در 77 سالگی درگذشت.

به کارگیری اولین گاز خفه کننده در جریان جنگ جهانی اول (1915 م)
در هفدهم آوریل 1915 م، برای اولین بار در جهان از گاز خفه کننده در جریان جنگ جهانی اول استفاده شد. آلمان در جنگ با انگلستان و فرانسه در ناحیه ایپر فرانسه، با استفاده از این گاز تعداد زیادی از سربازان متفقین را کشت. در این جنگ که به جنگ گاز معروف شد، آلمانی‌ها پیروزی نسبی به دست آوردند. پس از پایان جنگ جهانی اول، تلاش‌هایی برای ممنوعیت استفاده از گازهای شیمیایی در جنگ آغاز شد که منجر به تدوین و امضای چند معاهده بین‌المللی مبنی بر منع تولید، تکثیر و استفاده از سلاح‌های شیمیایی در جنگ شد. با وجود این، برخی کشورها همچنان به استفاده از انواع پیشرفته‌تر این گازهای خطرناک پرداختند که استفاده از مواد شیمیایی در جنگ ویتنام توسط امریکا و استفاده رژیم عراق از انواع سلاح‌های شیمیایی در جنگ این رژیم علیه ایران از آن جمله است.

نمایش اولین فیلم سینمایی ناطق جهان با نام "نگهبان گیج" در شهر نیویورک (1923 م)

روز ملی و استقلال "سوریه" از تحت قیمومیت فرانسه (1946 م)
کشور سوریه در غرب آسیا و در ساحل شرقی دریای مدیترانه قرار دارد و دارای 185/180 کیلومتر مربع وسعت و بیش از 16 میلیون نفر جمعیت می‌باشد. 88 درصد جمعیت آن را مسلمانان و بقیه را سایر ادیان، از جمله مسیحیان تشکیل می‌دهند. ملیّت مردم سوریه عرب و زبان رسمی آنها نیز عربی است. پایتخت سوریه شهر دمشق و از شهرهای مهم آن حلب، حمص و لاذقیه می‌باشد. نظام سیاسی حاکم بر سوریه جمهوری چند حزبی با یک مجلس قانون‌گزاری است و حزب حاکم بر آن حزب بعث است. واحد پول کشور سوریه لیره سوریه می‌باشد. سوریه پیش از اضمحلال امپراتوری عثمانی، جزو متصرفات آسیایی آن کشور بود. سپس همراه لبنان، تحت قیمومیت فرانسه درآمد و سرانجام در جریان جنگ جهانی دوم، در سال 1941 م به استقلال ظاهری رسید و رژیم جمهوری در آن کشور اعلام شد. با پایان جنگ جهانی دوم، نیروهای متفقین، خاک سوریه را ترک نمودند و در 17 آوریل 1946، این کشور به استقلال کامل رسید که روز ملی سوریه نیز به حساب می‌آید.

به قدرت رسیدن گروه خون‌خوار خِمِرهای سرخ در کشور کامبوج (1975 م)
رژیم سلطنتی کامبوج در سال 1970 م سال سرنگون شد. در سال 1975 م کمونیست‌های کامبوج معروف به خِمِرهای سرخ به رهبری پول پوت دست به یک شورش مسلحانه زدند و با تصرف پایتخت کامبوج، یک حکومت جمهوری خلق تشکیل دادند. خِمِرهای سرخ که با سلاح‌های چینی مسلح شده و اکثراً جوانان نابالغ و کم سن و سال بودند، در جریان شورش و تصرف شهرهای کامبوج و پس از تسلط بر این کشور، مرتکب فجایع بی‌شماری شدند و تنها در جریان تصرف پایتخت، صدها هزار نفر را قتل عام کرده و بیش از یک میلیون نفر از جمعیت شهر را از خانه و کاشانه خود بیرون راندند. هم‌چنین تعداد کسانی که در مدت سه سال حکومت خِمِرهای سرخ در کامبوج کشته شدند در حدود دو میلیون نفر یعنی یک چهارم جمعیت هشت میلیونی کامبوج تخمین زده شده است. ادامه این روند باعث شد تا خِمِرهای سرخ در سال 1978 م با حمله نیروهای ویتنامی به کامبوج، از حکومت رانده شوند و در روز هفتم ژانویه 1979 به کلی شکست بخورند. خمرهای سرخ پس از این شکست تا اوایل دهه 1990 م، همچنان به مقاومت در برابر حکومت طرفدار ویتنام در کامبوج ادامه می‌دادند.

درگذشت "تُورگوتْ اوزال" رئیس جمهور پیشین ترکیه (1993 م)
تورگوت اوزال سیاست مدار ترکیه و رئیس‌جمهور پیشین این کشور، در سال 1927 م متولد شد. اوزال طی سال‌های بعد مدارج ترقی را طی نمود تا این‌که در سال 1979 م به سمت معاون نخست وزیر و کفیل سازمان برنامه ریزی ترکیه منصوب گردید. وی در سال 1982 حزب مام میهن را تأسیس کرد و در نوامبر 1983 نخست‌وزیری ترکیه را برعهده گرفت. او توانست در طول 6 سال نخست‌وزیری خود، اقتصاد ترکیه را سر و سامان دهد و آن را به اقتصاد جهانی متصل سازد. وی حکومت نظامی را که در اکثر نقاط کشور ترکیه حاکم بود، برچید و تا حد قابل ملاحظه‌ای، ثبات و امنیت را به کشور بازگرداند. اوزال این سِمَت را تا انتخابات پارلمانی سال 1989 م که وی را به ریاست جمهوری ترکیه رساند، حفظ کرد. انتصاب اوزال به ریاست جمهوری ترکیه، به منزله پایان سی سال سلطه نظامیان بر این کشور محسوب می‌شود. تورگوت اوزال که روابط حسنه‌ای با جمهوری اسلامی ایران داشت، سرانجام در 17 آوریل 1993 م بر اثر سکته قلبی در 66 سالگی درگذشت.

شکست حمله شورشیان کوبایی برضد دولت "فیدل کاسترو" (1961 م)
در طی سال‌های اولیه پس از انقلاب کوبا، هزاران کوبایی مخالفت دولت جدید، از کشور گریخته و عمدتاً به ایالت فلوریدای امریکا رفتند. در این زمان، فیدل کاسترو رهبر کوبا نیز دست به اصلاحات اقتصادی زد و ضمن مصادره مزارع نیشکر که متعلق به سرمایه‌داران امریکایی بود، حکومت را به سوی یک نظام سوسیالیستی پیش برد. از همان ابتدای کار مشخص بود که امریکا نمی‌تواند یک حکومت مستقل و یا غیروابسته به نظام سرمایه‌داری را تحمل نماید. امریکا با این بهانه که خطر مارکسیسم به ایالات متحده نزدیک می‌شود صراحتاً حضور و سلطه کمونیست‌ها در آن منطقه را غیرقابل گفتگو می‌دانست. بنابراین با تصویب دوایت آیزنهاور و سپس جان کِنِدی، رؤسای جمهوری وقت امریکا عملیات اعزام مزدوران و نظامیان فراری وابسته به رژیم سرنگون شده باتیستا، در اواسط آوریل آغاز شد. در این زمان هزاران تن از ضد انقلابیون کوبایی که در امریکا آموزش دیده بودند تصمیم گرفتند در یک یورش زمینی و هوایی به یکی از سواحل کوبا از طریق خلیج باهیادو کوچینوس وارد خاک این کشور شوند.




این مزدوران دارای سلاح‌های سنگین از جمله تانک بودند و با کشتی و هواپیما نیز حمایت می‌شدند. در این حملات، گرچه امریکا متعهد شده بود که نیروهای خود را در هیچ صورت وارد عملیات نکند اما حمایت‌های آشکار و پنهان مالی و نظامی از شورشیان کوبایی آن‌چنان گسترده بود که حتی در درون هیأت حاکمه امریکا اختلاف نظر به وجود آورد پس از حمله ضد انقلابیون به سواحل کوبا که بعداً به خلیج خوک‌ها معروف شد قوای دولتی کوبا به سرعت وارد عمل شده و ظرف 48 ساعت نیروهای مهاجم را متلاشی نمودند. در جریان این حمله سی‌صد تن از مهاجمان کشته و 1500 نفر از آنان نیز به اسارت درآمدند. این شکست، ضربه سختی به حیثیت امریکا در صحنه جهانی وارد کرد و گذشته از آن که بر شخصیت سیاسی آنان لطمه شدیدی وارد ساخت، حکومت واشینگتن را به عنوان حامی تروریسم در صحنه بین‌المللی معرفی نمود.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید







تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۲:۱۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن