تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگيرد و به روزه ماه رمضان وصل كند خداوند ثواب روزه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821219142




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هنرمندان ارشاد را حامی خود بدانند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی: هنرمندان ارشاد را حامی خود بدانند اراک- ایرنا- حسین شاکری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا، پژوهش را مهمترین برنامه این اداره کل در سال جاری دانست و گفت: هنرمندان ارشاد را حامی خود بدانند.


شاکری اوائل آخرین ماه سال گذشته کار خود را به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی آغاز کرد و در آخرین روزهای اولین ماه سال جاری دیدگاهها وبرنامه های خود درزمینه گوناگون را در مصاحبه اختصاصی بیان کرد.
شاکری 53 ساله پیش از این مدیریت اداره های کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمانشاه و زنجان را بر عهده داشته و خدمت به عنوان معاون دفتر حقوقی وزیر ارشاد در سال 1368، معاون سینمای جوان و مشاور اجرایی معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت ارشاد پشتوانه او برای راهبری فرهنگ وهنر استان مرکزی است.

*** ایرنا: چه برنامه های برای حمایت از محققان و پژوهشگران استان مرکزی دارید؟
شاکری: همانطوری که می دانید امور اجرایی تمام هنرها به صورت تشکیل انجمن به بخش های خصوصی واگذار شده است، امام هرکسی که در هر بخش و هنری تخصصی دارد می تواند با ارئه پژوهش و تحقیق خود به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از حمایت های همه جانبه این نهاد فرهنگی استفاده کند.
تمام پژوهشگران، محققان و خلاقان عرصه فرهنگ و هنر استان مرکزی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی را حامی خود بدانند، چرا که حمایت از پژوهشگران و خلاقان عرصه هنر مهمترین رویکرد این نهاد فرهنگی است.
*** ایرنا: چه برنامه هایی برای چیدمان معاونان و کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان مرکزی دارید؟
شاکری: تحصیلات عالیه و کاربردی بودن مهمترین شاخص های من در انتخاب نیروها در تمام طول دوران خدمتم بوده و هم اکنون نیز اینگونه است.
*** ایرنا: آیا نیروی خاصی را با خود به استان آورده اید؟
شاکری: من تنهای تنها به استان مرکزی و شهر اراک آمده ام حتی خانواده من هنوز به این استان سفر نکرده اند، و هیچ خویشاوند و دوست و نزدیکی نیز در این استان ندارم که انتظار داشته باشد در بدنه اداره کل و یا یکی از انجمن ها از قبیل انجمن تعزیه از او استفاده کنم، بنابراین تمام نیروهای اداره کل با شاخص های کاربردی بودن و تحصیلات عالیه ابقا یا تعویض می شوند.
*** ایرنا: مهمترین برنامه های اداره کل ارشاد اسلامی استان مرکزی به عنوان متولی اصلی فرهنگ، برای تحقق شعار امسال که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده، چیست؟
شاکری: نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان ˈاقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادیˈ برای اداره فرهنگ و ارشاد هم یک فرصت طلایی و هم یک دغدغه برای این نهاد انقلابی محسوب می شود.
***ایرنا: لطفا بیشتر توضیح بدهید.
شاکری: فرصت از این جهت که رهبر معظم انقلاب فرهنگ را زیر بنای تمام بخش ها دانسته و بدون توسعه فرهنگی نمی توانیم در هیچ بخشی به توسعه و پیشرفت برسیم، امیدواریم که با عنایات معظم له تمام حوزه ها به خصوص حوزه قانونگذاری به فرهنگ نگاه ویژه داشته باشند و در چارچوب قانون این فرصت را به کارگزاران فرهنگی بدهند تا بتوانند با برنامه ریزی های کاربردی و بکارگیری نیروهای کارآمد انقلابی گامی موثر در جهت ارتقای سطح فرهنگ عمومی بردارند.
*** ایرنا:نظورتان از دغدغه برای فرهنگ و ارشاد اسلامی چیست؟
شاکری: وقتی صحبت از فرهنگ می شود، ناخودآگاه تمام نگاه ها به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دوخته می شود، در حالی که به فرموده مقام معظم رهبری برای رسیدن به تعالی فرهنگی عزم و ارداه ملی و مدیریت جهادی نیاز است، یعنی تمام اقشار مختلف مردم باید زیر نظر دستگاه های فرهنگی کشور از قبیل آموزش و پرورش، آموزش عالی، نیروی انتظامی، حوزه هنری و سازمان تبلیغات اسلامی برای رسیدن به بلوغ فرهنگی تلاش کنند، بنابراین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در کنار دیگر نهادهای فرهنگی دیده شود، چرا که اگر همکاری بین نهادهای فرهنگی وجود نداشته باشد نمی توانیم به فرهنگ عمومی مد نظر مقام معظم رهبری برسیم.
برای تحقق شعار سال 93 و رسیدن به جایگاه شایسته اقتصادی و فرهنگی باید مدیران ارشد، مردم، مسئولان و صاحب نظران با روحیه جهادی همچون هشت سال دفاع مقدس عزم و همت جدی داشته باشند.
سیاست های اقتصادی همواره مبتنی بر باورها،نگرش ها وبینش ها، عادات و آدابی است که مجمو عه آنها فرهنگ جامعه را تشکیل می دهند و بر این اساس مباحث فرهنگی سنگ بنای اقدامات اقتصادی است و تمامی بخشها و نهادها باید بکوشند تا با ارتقای شاخصه های فرهنگی به دغدغه های مقام معظم رهبری پاسخ مثبت دهند.
***ایرنا: وظیفه اصلی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی را تشریح کنید؟
شاکری: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظایف بسیار سنگینی را بر عهده دارد که در راس تمام این وظایف خواسته امام راحل است که ایشان ˈتبلیغ حق مقابل باطل و ارائه چهره حقیقی جمهوری اسلامیˈ را مهمترین وظیفه ارشاد دانستند و ما در کناراین خواسته ایشان ترویج و گسترش سنت ها، فرهنگ ها و هنرهای همسو و همتراز با آرمان ها و ارزش های نظام مقدس جمهوری اسلامی را رسالت اصلی خود می دانیم و در این راه از هیچ تلاشی کوتاهی نمی کنیم.
ایرنا: به نظر شما زیربنای فرهنگ عمومی در کجا شکل می گیرد و وظیفه نهاد های فرهنگی به خصوص اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به این مهم چیست؟
شاکری: زیربنای اصلی فرهنگ عمومی در خانواده است، اما فرهنگ عمومی از حیث فرهنگی، پدیده ای مرتبط با فرآیندهای تاریخی است که در نسل های مختلف استمرار می یابد و از حیث عمومیت آن در برابر خرده فرهنگ ها قرار می گیرد، برای رسیدن به فرهنگ عمومی مد نظر مقام معظم رهبری ابتدا باید اهمیت این مقوله برای اقشار مختلف مردم بازگو شود و سپس تمام نهادهای مربوطه نسبت به برنامه ریزی و پیدا کردن راه حل های مناسب برای این مهم اقدام کنند.
ماندگاری ریشه های تاریخی و تمدن اصیل ایرانی ریشه در حفظ ارزش های دینی و ملی ایرانیان دارد و با توجه به دغدغه معظم له بر تاثیرپذیری تمام مولفه ها از فرهنگ در توسعه پایدار، انتظار می رود بازنگری در قوانین موجود مرتبط با مباحث فرهنگی از یک سو وعزم واراده ملی وعمومی توسط همه کسانی که دغدغه فرهنگ این مرز وبوم را دارند به ویژه جوانان ونوجوانان وحضور تمامی فرهیختگان کشور از سوی دیگر زمینه ساز ارتقاء وتوسعه فرهنگی استان و عملیاتی شدن برنامه اقتصادی مقاومتی و نیز سبک زندگی مورد نظر ومطابق با فرهنگ اصیل دینی وارزشی ایران اسلامی باشد.
***ایرنا: به نظر شما چگونه می توان با استفاده از داشته های فرهنگی هدفمند، پیوندهای ارتباطی بین نسل جدید و نسل های گذشته ایجاد کرد؟
شاکری: استان مرکزی از پیشینه بسیار غنی فرهنگی و مجموعه ای از مفاخر فرهنگی برخوردار است، که این مهم نشان از ظرفیت های بسیار زیاد این استان در زمینه فرهنگی و هنری محسوب می شوند.
گستردگی شبکه های اینترنتی و ماهواره ای تفاوت های بسیار زیادی بین نسل جدید و نسل گذشته ایجاد کرده است به طوری که این موضوع مهم بویژه در چندسال اخیر به یکی از دغدغه های مهم مردم و مسوولان تبدیل شده و یکی از مهمترین مشکلات فرهنگی کشور محسوب می شود، که بی توجهی به داشته ها و پیشینه فرهنگی و عدم شناخت کامل مفاخر فرهنگی باعث بوجود آمدن این گسست فرهنگی شده است. پل ارتباطی بین گذشته و حال باید پل فرهنگی باشد و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر نهادهای فرهنگی استان باید در جهت شناسایی مفاخر و آثار باستانی و فرهنگی این استان به نسل های جدید بیش از پیش تلاش کنند، چرا که تنها راه آشتی بین نسل قدیم و جدید ورود از مواضع فرهنگی است.
***ایرنا: شرایط مطبوعات استان مرکزی را چگونه ارزیابی می کنید؟
شاکری: در بررسی مطبوعات و نشریات محلی این استان آنچه که امروز بیش از هر چیزی به چشم می خورد، سطح پایین مولفه ها و شاخصهای کیفی در تمام زمینه های حرفه ای، تکنیکی و فنی است، همین دلیل نیاز به آموزشهای تخصصی برای دست اندرکاران رسانه های جمعی استان مرکزی را به شدت افزایش داده است.
هم اکنون بیش از 50 نشریه در استان مرکزی فعالیت می کنند که مطالب همه این نشریات تکراری و کپی برداری از روی یکدیگر است که این مسئله سرقت ادبی محسوب می شود و به دور از اخلاق هنری و فرهنگی است، بنابراین باید کمیت ها را رها کنیم و به سمت کیفیت ها برویم، کسانی باید در مطبوعات فعالیت کنند که هم به این کار علاقه داشته باشند و هم فنون این حرفه را به درستی بدانند.
اگر ما بتوانیم دو روزنامه و دو هفته نامه در استان داشته باشیم که مطالب ارزشمند و کارآمدی را به هموطنان ارائه کنند بسیار با ارزش تر از این است که 50 روزنامه و هفته نامه با مطالب تکرای داشته باشیم.
یکی از مهمترین برنامه های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال جاری برگزاری کلاس های آموزشی برای روزنامه نگاران استان است که به زودی عملیاتی می شود.
با وجود رشد روزافزون رسانه های دیجیتال در دنیا، رسانه های مکتوب به دلیل ماندگاری، دسترسی آسان و استفاده به عنوان سند تاریخی جایگاه ویژه خود را دارند بنابراین در هر مقطعی به کیفیت اینگونه رسانه ها توجه ویژه ای صورت می گیرد و در صورت لزوم در جهت ارتقای کیفی آن تلاش می شود.
***ایرنا: برنامه های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در چند سطح دسته بندی شده است؟
شاکری: براساس نشست های متعدد با کارکنان این ادره کل برنامه های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی درچهار سطح ˈفراملیˈ، ˈملیˈ، ˈمنطقه ایˈ و ˈاستانیˈ برگزار می شود، که بیشتر تمرکز اداره کل بر برنامه های ملی ومنطقه ای است.
در سطح فراملی، فعالیت هایی در حوزه مفاخر، دینی، ادبی و ایثار و شهادت، در حوزه ملی برگزاری سوگواره تعزیه و کنگره شعر در حوزه ایثار و شهادت و در بخش منطقه ای شرکت در جشنواره تئاتر، سینمای جوان و جشنواره های موسیقی مهمترین برنامه های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در سال جاری است.
*** ایرنا: صنعت چاپ استان مرکزی را چطور ارزیابی می کنید؟
شاکری: هم اکنون 95 چاپخانه در نقاط مختلف استان مرکزی فعالیت می کنند، و مجتمع چاپ کیشانی نیز برای تجهیز کامل به یک دستگاه دیگر نیاز دارد که این دستگاه تا پایان خرداد ماه جاری به تجهیزات این مجتمع اضافه می شود که در این صورت مشکلات چاپ این استان به طور کامل حل می شود.
7115/559
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




27/01/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن