واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: شکسته شدن چارچوب سینمای سلحشوری در آثار دفاعمقدس خبرگزاری پانا: یک منتقد سینما گفت: سینما از چارچوب تولیدات آپارتمانی و فضای بسته خارج شده و به مفاهیم دینی با عمق بیشتری بپردازند
۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۷ فروردين ساعت 13:22
به گزارش سرویس خبر پانا، "سیدمحمد حسینی" در نشست "تجلی دین در هنر" که به همت مرکز علمیکاربردی جهاددانشگاهی زنجان برگزار شد، ضمن گرامیداشت سالروز شهادت "شهید مرتضی آوینی"، اظهار کرد: زمانی که از آثار و فعالیتهای شهید آوینی صحبت میشود به وجهه نظری وی کمتر توجه و پرداخته میشود که نمونه بارز فعالیتهای او در روایت فتح است که نامگذاری این برنامه از طرز تفکرات آن شهید والامقام نشأت گرفته است. وی افزود: بعد از انقلاب اسلامی ایران با یک خیزش متفاوت در ساحت هنر روبهرو هستیم و مولفههای ملی را در این هنر میبینیم، زیرا با بررسی قاعده سلحشوری در تمام دنیا تقریباً به 25 عامل مشترک در ساختار آثار سینمایی میرسیم، اما همه آن قواعد در سینمای دفاعمقدس به هم میریزد. حسینی تصریح کرد: قهرمان داستانهای قهرمانی همیشه یک شخصیت با فیزیک قوی است و علیرغم اینکه تهدید به مرگ میشود، اما هیچ وقت نمیمیرد، اما در سینمای جنگ لزوماً قهرمان داستان هیکل فیزیکی قوی ندارد که نمونه آن را در فیلم "دیدهبان" میبینیم، بلکه این نیروی ایمان و معنویت است که در قهرمان داستانهای دفاعمقدس موج میزند و همچنین مرگ برای قهرمان داستان که در دفاعمقدس از آن شهادت نام برده میشود، بسیار گوارا و اوج داستان است. کارشناس فرهنگی هنری شبکه چهارم سیما تاکید کرد: در جامعه امروز شاهد ترقی معکوس در بسیاری از آثار سینمایی هستیم، به طوری که برخی از ضدارزشها در این آثار دیده میشود که از جمله آن میتوان به عادی جلوه دادن مسئله خیانت اشاره کرد و بخشی از این امر را باید در مشکل مدیریتی نهادهای فرهنگی جستجو کرد و این مسئله آنقدر مهم و جای رسیدگی دارد که در چند سال اخیر مقام معظم رهبری بارها بر آن تاکید و اشاره داشتهاند. حسینی تصریح کرد: در آثار دفاعمقدس باید از هرگونه زیادهروی پرهیز شود، این در حالی است که وقتی فیلم میسازیم در همین حد که ژست دینی و جنگی در آن باشد برای ما کافی است و به مرور کمیت را فدای کیفیت میکنیم و فکر میکنیم عرصه هنر، عرصه دور هم بودن است که از این طریق به شهرت برسیم، به ویژه زمانی که پای دوربین به میان میآید دچار تکلیف میشویم، این در حالی است که صداقت خواست مخاطب آثار سینمایی و تولیدات عرصه هنر است. سردبیر مجله سوره تاکید کرد: با پرداختن به اندیشههای نو میتوان به بالندگی رسید و اگر برخلاف این عمل کنیم طبق قانون عالم، روند رکود را در این حوزه شاهد خواهیم بود. وی با انتقاد از مسیر کلی سینمای فجر در سالهای اخیر، گفت: در حال حاضر در جشنواره فجر چیزی از انقلاب اسلامی دیده نمیشود و حتی برخی فیلمهایی که در آن به نمایش در میآیند آثار بسیار سخیفی هستند که از راههای گوناگون سعی کردهاند مخاطب را برای دیدن اثر جذب کنند. حسینی با اشاره به فیلم "چ"، گفت: این اثر که بهترین کار حاتمیکیا در کارنامه تولیدات وی میباشد را شاید بتوان فیلم امام خمینی(ره) نامید تا فیلم چمران و این فیلم نگاهی بر جریان جامعه امروز دارد، گروهی که به مذاکره تاکید دارند و نمیخواهند خونریزی اتفاق بیفتد و گروهی دیگر که مذاکره را نفی کرده و میخواهند وارد عرصه جنگ شوند. این کارشناس فرهنگی و هنری شبکه چهار سیما با اشاره به فیلم " "Gravityگفت: این فیلم که محصول 2014 هالیوود میباشد، فیلمی دینی است که با مشاهده آن میتوان قدرت الهی و عجز انسان را به خوبی مشاهده کرد و باید با استناد به این گونه فیلمها، فیلمسازان ایرانی نیز از چارچوب فضای آپارتمانی و موضوعات کلیشهای خارج شده و مفاهیم دینی را در تولیدات خود بیشتر مورد توجه قرار دهند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]