محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844317272
ده نمکی: آثار آوینی را حتی سینماگران خارجی تایید می کردند / جلیلی: سینمای ایران با رد شدن از کنار جامعه بعد از انقلاب ایران، آن را انکار می کند
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: در همایش تصویر قلم با موضوعیت ردیابی اندیشه های سید شهیدان اهل قلم در آثار سینمایی مطرح شد:
ده نمکی: آثار آوینی را حتی سینماگران خارجی تایید می کردند / جلیلی: سینمای ایران با رد شدن از کنار جامعه بعد از انقلاب ایران، آن را انکار می کند
مسعود ده نمکی گفت: تفکر شهید آوینی بحث تاثیرگذاری بود که آثار ایشان را حتی سینماگران خارجی تایید می کردند.
به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران عصر امروز همایش تصویر قلم با موضوعیت ردیابی اندیشه های سید شهیدان اهل قلم در آثار سینمایی داستانی و مستند در دو دهه اخیر با حضور مسعود ده نمکی، علیرضا رضاداد و سعید جلیلی همچنین تقدیر از ابراهیم حاتمیکیا، مسعود دهنمکی و نرگس آبیار در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.
علیرضا رضاداد در ابتدا گفت: متاسفانه زمینه های امکان پژوهش درباره اینگونه موضوعات در سینمای ما سخت است. این مباحث متاخر به پژوهش های انجام شده نیست مستندات مکتوب آثاری است که از شهید آوینی مانده البته که مطالبی بعد از شهادت شهید آوینی در سینما داستانی گفته شده که خیلی مستند نیست و به قدری مباحث ذوقی است.
وی ادامه داد: نکته ای در سینما ایران مطرح است و آن این است که در طول 30 سال انقلاب پژوهش ها بیشتر موضوع محور بوده است که بنده معتقدم اینگونه پژوهش ها باید رویکرد محور باشد. که نگاه موضوع محور امری کاملا گول زننده است، در صورتی که نگاه متخصصان رویکرد محور شود متوجه خواهیم شد که آنان اطلاع چندانی از آن موضوع ندارند.
رضاداد افزود: برای تبیین این موضوع در این چند روزه بسیار فکر کردم و در سه محور دیدگاه شهید آوینی را تبیین نمودم که مورد اول آن عبارت است از رویکرد اشراقی این شهید در آثار مستند که اگر فرصت بیشتری برای حیات این شهید بزرگوار بود مطمئنا به نقاطی در سینما داستانی می رسیدیم.
وی تصریح کرد: به هرحال این موضوع و تم می توانست در فیلم ها جریان پیدا کند. مورد بعدی موثر بودن مثال ها در تحلیل سینما ایران و جهان در نوشته هایی از آوینی وجود دارد و در آخر متعهدانه بودن وی است.
مسعود ده نمکی در ادامه گفت: بنده معتقدم اندیشه های شهید آوینی را به هیچ وجه در آثار مستند و داستانی دو دهه پیش نمی توان دید مگر اینکه ادایی از تفکرات این شهید باشد. تفکر شهید آوینی بحث تاثیرگذاری بود که آثار ایشان را حتی سینماگران خارجی تایید می کردند. در سینمای جنگ که هیچ در حال حاضر این بحث را حتی در مسائل اجتماعی و دیگر ژانرها هم نداریم که این امر به خود شهید آوینی بازمی گردد.
وی ادامه داد: باید آوینی یا مثل آوینی بود تا بتوان چنین آثاری را تولید کرد. به همین دلیل بنده این ردیابی اندیشه های شهید آوینی را نتوانستم انجام دهم زیرا خیلی از ما آن تکامل معنوی را نتوانستیم پیدا کنیم.
سعید جلیلی در ادامه بحث پیرامون چشم انداز شهید آوینی عنوان کرد: نام بحثی که بنده مطرح می کنم را می گذارم نشانه شناسی انقلاب اسلامی یا جامعه بعد از انقلاب. سینمای ایران تمام حیات، بقا و آبروی خود را مدیون انقلاب اسلامی است چون سینمای قبل از انقلاب که چیزی برای افتخار ندارد یک سینمای ضعیف سخیف و بعضا کثیف شاهنشاهی است. سینمای ایران بعد از انقلاب اسلامی است که قابلیت این امر را پیدا می کند که حمایت شود که این امر هم از جهات گوناگون قابل تحلیل است.
وی ادامه داد: آوینی در کل، حرفش این است که سینمای ایران در کل به واقعیت های جامعه ایرانی توجه نمی کند. همان سینمایی که شعارش واقع گرایی است و یک لولویی به نام آرمان گرایی را متهم می کند وقتی که به دستاوردهایش نگاه می کنیم می بینیم که مهم ترین واقعیت های جامعه ایرانی در سینما ایران بازتاب نداشته است . انقلاب اسلامی یک پدیده و یک نظریه ی تئوری در کتاب ها نبوده انقلاب اسلامی مهم ترین واقعیت چند صد ساله ی جامعه ایرانی است.
جلیلی عنوان کرد: کدام انقلاب، تحول، 200 هزار شهید و 16 هزار شهید ترور در سینما ایران که همه اش دولتی است وجود دارد. رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس قوه قضاییه را می کشند و سینما ایران هیچ واکنشی نشان نمی دهد. این ها نکاتی است که عینا همه چیز را توضیح می دهد و حرف های آوینی را تایید می کند. آرمان های انقلاب واقعی و قابلیت تحقق داشت که یک صدم ظرفیت این آرمان ها به سینمای ایران راه پیدا نکرده است.
علیرضا رضاداد در ادامه جلسه عنوان کرد: با توجه به حرف های ده نمکی این حرف درست است که جامعه هنری ما در ستون های مختلفی قرار دارد، که نزدیک ترین کارگردان ها به مبانی نظری آوینی می توان به ابراهیم حاتمی کیا در سینمای داستانی و مجید مجیدی در سینمای اشراقی اشاره کرد.
مسعود ده نمکی تصریح کرد: هر اثر هنری حدیث نفس آن هنرمند است که در روایات به آن اشاره شده که بیانگر درونیات یک خطیب همان حرفی است که می زند که با آن می توان وی را شناخت. که برای شناخت وی به یک فهم احتیاج است که در حوزه نقد معتقدم که باید به این اندیشه ها یک رجوعی شود. منتقدها بیشتر ذره بینی در دست گرفته اند و سینماگرها را مورد آماج خود قرار داده اند که براساس این اندیشه ها سینماگران کجای تفکرات شهید آوینی و سینمای دینی قرار دارند اما وقتی ذره بین را به سمت خودشان بگیریم آن وقت باید دید که منتقدهای مسلمان ما کجای اندیشه های شهید آوینی ایستاده اند و چقدر از آن حکمت معنوی شهید آوینی بهره برده اند که شهید آوینی با آن نگاه به آثار نگاه می کرده چطور می توانسته لایه های مختلف یک فیلم را بیرون بکشد و چطور می توانسته بدون هیچ رودربایستی در یک مجله اسم فیلم هایی را ردیف کند.
وی ادامه داد: این مسامحه کاری در اندیشه های شهید آوینی برنمی آمد که متاسفانه بچه مسلمان های ما در حوزه نقد غفلت می کنند و سبک و سیاق این شهید را رعایت نمی کنند. شهید آوینی را صرف نقد به ماهیت تکنیکی سینما خلاصه کردن، ظلم و جفا به اندیشه های شهید آوینی است اگر این اندیشه ها خوب مطالعه شود متوجه می شویم سیاست گذارهای ما در بخش مهندسی فرهنگی بیشتر از همه به این اندیشه ها نیازمندند یعنی اگر سیاست گذارهای ما به اندیشه های شهید آوینی اعتقاد داشته باشند فکر می کنم که باید تجدید نظر اساسی باید در بخش مهندسی فرهنگی کنند.
کارگردان معراجی ها افزود: بحث دیگری که راجب شهید آوینی باید مطرح شود که به جسارت و بی ادبی که ویژگی خاص بنده است برمی گردد این است که اندیشه های شهید آوینی شرط لازم ولی کافی برای نقد سینما و ورود به حکمت سینما نیست که به تعبیری اگر عمر این شهید ادامه پیدا می کرد و عمرش کفاف می داد بسیاری حرف های تازه در سینمای داستانی برایش ایجاد می شد.
ده نمکی گفت: بچه مسلمانان را به جای نق زدن باید وارد تولید کرد آوینی در بخش مستند امتحان خود را پس داده اما اینکه وی داور جشنواره بود کافی نیست و در صورتی که وارد اقتضائات تکنولوژی در بحث فرم و محتوا می شد آن وقت چه می کرد؟ اتفاقی که به هیچ وجه در کشور ما در حوزه پژوهش رخ نداده ما عملا در بحث فرم کتب آموزش دانشگاهی همان کتب جهاد دانشگاهی در اول انقلاب را مطالعه می کنیم. در فرم سینمای دنیا پیشرفت کرده اما در ایران چه؟ این اتفاق حتی در موسسه شهید آوینی هم رخ نمی دهد.
وی تصریح کرد: در صورتی که سینما یک گونه منبر برای خطابه باشد باید فهمید که منبر آداب خود را دارد و در حوزه سینما چرا حقوق مخاطب رعایت نمی شود. به مراتب آفات سینما خیلی بیشتر از جاهای دیگر است.
سعید جلیلی پس از ده نمکی در ادامه گفت: آوینی اگر حرف و نظریه می گفت به آن عمل می کرد بعد از او بخشی از شیفتگان وی به جای نظریه پردازی برای عمل به نظریه پردازی به جای عمل رسیدند و آوینی اما تنها دغدغه اش جامه ی عمل پوشاندن به سخنانی بود که زده و بهترین مصداق عمل آوینی شهادتش است که جان خود را بر سر عمل گذاشت. که این اتفاق نکته ی بسیار مهمی است. به تعبیری مباحث نظری برای آوینی و سینمایی که به آن فکر می کرد به مانند پمپ بنزین بود نه پارکینگ یعنی شما اول باید این نظریات را بخوانید و در ادامه حرکت باید فیلم تولید شود و برای انقلاب نفعی داشته باشد.
وی افزود: نگاه آوینی واقعگرایی آرمانگرا است. در نگاه او سینما روشن فکری غرب زده ی ضد انقلابی و غیر انقلاب سینمای فرار از واقعیت های جامعه بعد از انقلاب ایران است. آوینی از مبانی نظری شروع می کند و دید فلسفی عمیقی دارد و ذوق وی نیز به این مسائل نزدیک است. که یکی از روش ها برای نظریه پردازی رعایت امر مهندسی معکوس است. به طور مثال کاری مثل آژانس شیشه ای یا اخراجی ها که مورد اقبال قرار می گیرد عده ای باید مهندسی معکوس کنند و ببینند چه اتفاقی افتاد.
جلیلی ادامه داد: ما باید راجب فیلم هایی که ساخته نشده حرف بزنیم که این امر نکته ی بسیار مهمی است که اگر این سینما سینمای طبیعی بود باید چه فیلم هایی را تولید می کرد. در جشنواره امسال چه فیلم هایی در آن ساخته نشده. در حال حاضر ما فقط منتقد فیلم داریم اما منتقد سینما نداریم که کاستی های سینما را برشمرد.
وی تصریح کرد: با توجه به مجموع 35 سال انقلاب امروز یکی از ویژگی های سینما ایران سانسور است که بنده معتقدم در حال حاضر ما به یک سینما ضدسانسور نیازمندیم. انقلاب اسلامی ایران 200 هزار شهید و 200 هزار مادران شهید دارد انقلاب بزرگترین گنجینه های درام را با این اتفاق تقدیم سینمای ایران کرده. چرا سینما از این ظرفیت های بی شمار دراماتیک استقبال نکرده است.
این تحلیل گر خاطرنشان کرد: در آمریکا پس از اعدام بن لادن فیلمش را در کمتر از یک سال می سازند و اسکار را به آن می دهند ولی در ایران 33 سال از هفت تیر می گذرد اما انگار نه انگار که چنین اتفاقی افتاده که این بحث سوژه مهم است و به نشانه شناسی سینما بازمی گردد. سینمای ایران از کنار جامعه بعد از انقلاب ایران رد می شود و آن را انکار می کند و در مرحله ی بعدی آن را تخحیف می کند. نشانه شناسی در جامعه بعد از انقلاب کلا از بین رفته و نشانه شناسی عکس امام راحل و مقام معظم رهبری استفاده از آن در حد کلانتری و بیمارستان ها است.
ادامه دارد...
انتهای پیام/رس
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]
صفحات پیشنهادی
ده نمکی: آثار آوینی را حتی سینماگران خارجی تایید می کردند
ده نمکی آثار آوینی را حتی سینماگران خارجی تایید می کردند مسعود ده نمکی گفت تفکر شهید آوینی بحث تاثیرگذاری بود که آثار ایشان را حتی سینماگران خارجی تایید می کردند به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران عصر امروز همایش تصویر قلم با موضوعیت ردیابی اندیشه های سید شهیدان اهل قلم دآنقدر كه دهنمكي براي سينماي ايران سود داشته نفت عربستان براي آلسعود منفعت نداشته!
آنقدر كه دهنمكي براي سينماي ايران سود داشته نفت عربستان براي آلسعود منفعت نداشته 1- مسعود دهنمكي مورد عجيب سينماي ايران مردي كه از بيرون آمد فيلم ساخت فيلمهايش هم خوب فروخته و همه آنهايي كه ادعا دارند سينما مال آنها است فقط دارند نگاه ميكنند و حرص ميخورند مسعود نشان دفراموشی سکانداران سینمای ایران نسبت به چمران/ جای ژنرال آوینی در سینما خالی است
فرهنگ و هنر سینمای ایران حاتمی کیا در برنامه راز فراموشی سکانداران سینمای ایران نسبت به چمران جای ژنرال آوینی در سینما خالی است نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی چ شب گذشته با حضور در برنامه تلویزیونی راز شبکه چهار سیما از دغدغهها و انگیزه های خود برای ساخت این فیلم سینمااعضای شورای عالی سینمای ایران منصوب شدند /از درویش و ده نمکی تا توحیدی و میرکریمی
اعضای شورای عالی سینمای ایران منصوب شدند از درویش و ده نمکی تا توحیدی و میرکریمی اعضای جدید شورای عالی سینمای ایران با حکم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شدند به گزارش نامه نیوز علی جنتی با تشکر و قدردانی از خدمات اعضای پیشین شورای عالی سینمای ایران طی احکام جداگاندهنمکی: «حاتمیکیا» آوینی امروز سینمای ایران است
تاریخ انتشار 22 فروردین 1393 ساعت 19 03 | شماره خبر 1452506860399933543 آنچه در سینمای انقلاب لازم است متبلور در حرف های آقای حاتمی کیا بود نقدهای او به این معنی نیست که بهدنبال منافع شخصی است یا از روی رنجیدگی این حرف ها را میزند او 6 سال پیش هم همین دغدغه&zwمدیرعامل انجمن سینمای جوانان در دیدار باشهردار کاشان: صنعت سینما میتواند فرهنگ و تمدن ایران را به تمام نقاط د
مدیرعامل انجمن سینمای جوانان در دیدار باشهردار کاشان صنعت سینما میتواند فرهنگ و تمدن ایران را به تمام نقاط دنیا منتقل کندمدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در دیدرا با شهردار کاشان از نقش موثر سینما در انتقال فرهنگ و تمدن ایران سخن گفت به گزارش خبرگزاری فارس حبیب ایلبیگی روز پاستارت هشت میلیاردی سینمای ایران در نوروز
استارت هشت میلیاردی سینمای ایران در نوروز شاید بهتر باشد پیش از ذوق زدگی درباره میلیاردی شدن فیلمها که با بلیت پنج هزار تومانی دیگر دشوار نیست درباره روزها ماهها و سالهای پیش روی سینمای ایران اندیشه کرد و از هر طریقی شده تلاش کرد 75 میلیون نفر صندلی در سال در یک پروسه چند ستصاوير جذاب سوپر استارهاي زن سينماي ايران در صحنه تئاتر
تصاوير جذاب سوپر استارهاي زن سينماي ايران در صحنه تئاتر تصاوير جذاب سوپر استارهاي زن سينماي ايران در صحنه تئاتر را اينجا ببينيد گروه فرهنگي باشگاه خبرنگاران تصاوير جذاب سوپر استارهاي زن سينماي ايران در صحنه تئاتر را اينجا ببينيد مهناز افشارهانيه توسليبهنوش طباطبايينيكي كريمي تسرسنگی در افتتاحیه نمایش «مرداب روی بام»: جایزه «ایرانشهر» به آثار برتر سال اهدا میشود
سرسنگی در افتتاحیه نمایش مرداب روی بام جایزه ایرانشهر به آثار برتر سال اهدا میشودمدیرعامل خانه هنرمندان از معرفی نمایشهای برتر سال تماشاخانه ایرانشهر تحت عنوان جایزه ایرانشهر خبر داد ● گزارش تصويري مرتبط------------------------------- به گزارش خبرگزاری فارس در آجعفری جلوه در دیدار نوروزی با مدیران و کارکنان بنیاد سینمایی فارابی؛ رهبری معظم ایستاده است تا ما بمانیم با خو
جعفری جلوه در دیدار نوروزی با مدیران و کارکنان بنیاد سینمایی فارابی رهبری معظم ایستاده است تا ما بمانیم با خود واقعیمان همچون همان ایرانی دین مدار تمدن سازمدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در دیدار نوروزی با مدیران و کارمندان این مجموعه با اشاره به نامگذاری سال 93 به عنوان سال اقتصایوبی: فیلم های برتر سینمای ایران به کن می روند نه مدیران سینمایی
ایوبی فیلم های برتر سینمای ایران به کن می روند نه مدیران سینمایی تهران - ایرنا - رئیس سازمان سینمایی گفت میهمانان اصلی جشنواره فیلم کن مدیران نیستند و به این دلیل در این دوره از جشنواره فیلم های برتر سینمای ایران به این رویداد اعزام می شوند نه مدیران سینمایی به گزارش خبرنگارحاشیه های حضور کاروان زائران صلح سوریه در ایران از آثار تحریم بر مسافران صلح سوریه تا خلوص فرهیختگان ایرانی کا
حاشیه های حضور کاروان زائران صلح سوریه در ایراناز آثار تحریم بر مسافران صلح سوریه تا خلوص فرهیختگان ایرانی کاروانکاروان زائران صلح سوریه در حالی تا ساعاتی دیگر تهران را به مقصد دمشق ترک خواهد کرد که حضور اعضای این کاروان در ایران و در شهرهای تهران قم و اصفهان دارای حاشیه های جالمعرفی فرهنگ اقلیم های ایران اولویت انجمن سینمای جوانان است
معرفی فرهنگ اقلیم های ایران اولویت انجمن سینمای جوانان است کاشان– ایرنا– معاون تولید و پشتیبانی انجمن سینمای جوانان ایران گفت ساخت و تولید فیلم هایی در راستای معرفی فرهنگ اقلیم های مختلف کشور از اولویت های فیلم سازان این انجمن است آرش رصافی روز جمعه در گفت وگو با ایرنا افزوداولین جایزه جهانی سینمای ایران در سال جدید به «ماهی و گربه» رسید
فرهنگ و هنر سینمای ایران اولین جایزه جهانی سینمای ایران در سال جدید به ماهی و گربه رسید فیلم سینمایی ماهی و گربه به کارگردانی شهرام مکری و تهیهکنندگی سپهر سیفی اولین جوایز بینالمللی سال 1393 را با حضور در جشنواره فرایبورگ برای سینمای ایران به ارمغان آورد به گزارش خبرگزارخانه های تاریخی انگیزه سفر خارجیان به ایران
خانه های تاریخی انگیزه سفر خارجیان به ایراندر زمان حاضر بیش از یک میلیون بنا و محوطه باستانی و تاریخی در اقصی نقاط ایران وجود دارد در حالی که تا کنون فقط 32 هزار از این بناها شناسایی و نامشان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است به گفته کارشناسان ارزش برخی از این خانه ها بسیار زیادسفر هیات ایرانی به لندن برای حل مشکل حضور ناشران خارجی در نمایشگاه کتاب
سفر هیات ایرانی به لندن برای حل مشکل حضور ناشران خارجی در نمایشگاه کتاب فرهنگ > ادبیات - هیاتی از ایران با هدف برگزاری هر چه بهتر بخش بینالملل نمایشگاه کتاب تهران برای رایزنی به نمایشگاه کتابی در لندن سفر کردند به گزارش ستاد اطلاعرسانی بیست و هفتمین نماایوبی در حاشیه روز هنر اسلامی: شهید آوینی یک مدرسه و دانشگاه است/انقلاب اسلامی رنسانس فرهنگی در ایران است
ایوبی در حاشیه روز هنر اسلامی شهید آوینی یک مدرسه و دانشگاه است انقلاب اسلامی رنسانس فرهنگی در ایران استرئیس سازمان سینمایی درباره شهید اهل قلم سید مرتضی آوینی گفت ماباید خوشحال باشیم که مدرسهای به نام آوینی وجود دارد باید ببینیم و الگو بگیریم به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزار-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها