واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:
در حاشیه ی سفر رییس جمهوری به استان سیستان و بلوچستان شیعه و سنی؛ یک روح در دو بدن تهران-ایرنا-رییس جمهوری اسلامی ایران امروز به استانی قدم گذاشت که شیعه و سنی در آن دو پایه ی اصلی وحدت ملی و قومی هستند.
«حسن روحانی» رییس جمهوری امروز در نخستین سفر استانی هیات دولت در سال 1393 به سیستان و بلوچستان سفر می کند؛ استانی که یکی از ویژگی های اصلی اش تنوع قومی و مذهبی در آن است. پیروان دو مذهب شیعه و سنی بیشترین جمعیت این استان را تشکیل می دهند.
روحانی امروز در جمع مردم زاهدان گفت: در این کشور شهروند درجه دو نداریم و طبق قانون اساسی تفاوتی بین پیروان مذاهب، اقوام و جنسیت قائل نیستیم.
رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: سیستان و بلوچستان گرچه به ظاهر ترکیبی از دو قوم و دو آیین از یک دین است اما سرزمین برادری، وحدت، همزیستی، دوستی و محبت در طول تاریخ بوده است.
روحانی تصریح کرد: سیستان و بلوچستان اعم از قوم بلوچ یا سیستانی و اعم از پیروان اهل بیت (ع) یا اهل سنت، همه و همه زیرپرچم ایران عزیز و اسلام عزیز هستیم.
سفر روحانی به استان سیستان و بلوچستان فرصتی مناسب است تا بار دیگر به گفتمان وحدت شیعه و سنی و بن مایه های دینی و ملی آن و همچنین پیامدها و فواید آن توجه بیشتر بکنیم. بیشتر ما آیه ی معروف «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمِیعاً وَلا تَفَرَّقُوا»( و همگی به ریسمان خدا، چنگ زنید، و پراکنده نشوید) را شنیده ایم. شیعه و سنی همچون اجزای پیکر واحد ایرانند و اتحاد بین آنها پیشرفت را فراهم می کند. سده های پی در پی شیعیان و سنی ها در کنار هم زندگی کرده و حافظ ایران عزیزمان بوده اند. بی تردید هرگونه تبعیض میان این پیروان این دو مذهب نه ریشه ی دینی دارد و نه جای پایی در قانون.
وحدت با داشتن شاخصه هایی چون معنویت، همزیستی، مودت، انسجام و پیشرفت را به همراه دارد. وحدت ملی و مذهبی و قومی برای انسجام داخلی در کشور امری حیاتی است. گفتمان وحدت دارای بن مایه های غنی در قرآن کریم و روایات بوده و جایگاه رفیعی در انقلاب اسلامی داشته است و همواره مورد تاکید بزرگان نظام جمهوری اسلامی و فعالان ملی و مذهبی بوده است.
تاکید بر حفظ برادری و دوستی و انسجام میان مسلمانان یکی از مسایل مهمی است که در جای جای قرآن کریم مطرح شده است. از دیدگاه قرآن کریم، همه ی مومنان با هم برادرند؛ بنابراین باید با هم متحد باشند و اگر در مواردی بین دو مومن اختلاف یا نزاعی پیش آمد سایر مومنان باید بین آن دو صلح و دوستی برقرار کنند: «اِنَّمَا المُومِنونَ اِخوَهٌ فَأَصلِحُوا بَینَ اَخویکم» (حجرات/ 10).
دوستی و مهر در میان مسلمانان، توصیه یی است که بارها در قرآن مطرح شده است: «و در میان شما دوستی و مهربانی افکند و در این امر برای اندیشه وران مایه عبرت است»: «وَ جَعَلَ بَینَکُم مَوَدَّه وَ رَّحمهً اِنَّ فی ذلِکَ لایاتِ لِقَومٍ یَتَفَکَّرون» (روم/ 21).
قرآن کریم بارها مسلمانان را به عفو، فضل، صلح تشویق کرده است: «پس هر که عفو و نیکوکاری پیشه کند پاداش او بر خداوند است» (شوری/ 40).
قرآن کریم از مسلمانان می خواهد که در صورت نزاع بین عده یی از مسلمانان، میان آنان صلح و آشتی برقرار کنند: « وَ اِن طائِفَتانِ مِن المُؤمِنینَ اقتَتَلُوا فَاَصلِحُوا بَینَهُما؛ و اگر دو طایفه از مؤمنان، با هم در افتند میان آنان را سازش دهید.» (حجرات/9).
پیامبر گرامی اسلام (ص) نیز بارها در فرمایش هایشان بر ضرورت وحدت بین امت اسلامی و پرهیز از اختلاف تاکید می کردند. وی در توصیه یی به مساله ی مهم و حیاتی حفظ وحدت، می فرمایند: «ای مردم! بر شما باد به جماعت و بپرهیزید از جدایی».(1)
رسول مکرم اسلام(ص) در حدیثی دیگر می فرماید: «دست خدا بر سر جماعت است و شیطان با کسی همراه است که با جماعت ناسازگاری کند».(2)
حضرت علی(ع) اسوه ی وحدت و اتحاد نیز چنین فرمودند: «بر شما باد به ارتباط و بخشش به یکدیگر و دوری گزیدن از جدایی و پشت کردن به یکدیگر».(3)
امام خمینی (ره) بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی و آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب هم بارها بر مساله ی وحدت تاکید کرده اند. حضرت امام در پیام خود در تاریخ 23 بهمن 57 یعنی یک روز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در اوج مسایل متعدد و پیچیده آن روزها به این امر اساسی چنین اشاره دارند: «ما با مسلمین اهل تسنن یکی هستیم؛ واحد هستیم که مسلمان و برادر هستیم. اگر کسی کلامی بگوید که باعث تفرقه بین ما مسلمانها بشود، بدانید که یا جاهل هستند یا از کسانی هستند که میخواهند بین مسلمانان اختلاف بیندازند. قضیه شیعه و سنی اصلًا در کار نیست، ما همه با هم برادریم »(4)
و نیز در جایی ایجاد اختلاف بین اهل سنت و شیعه را جنایت قلمداد می فرمایند:«از جمله جنایتهایی که بدخواهان به اسلام مرتکب شدهاند ایجاد اختلاف بین برادران سنی و شیعی است »(5)
رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز اردیبهشت سال 1383 در جمع کارگزاران نظام فرمودند: اسلام تأکید کرده است که قومیتها، ملاک تشخص و هویت نیستند؛ «انّ اکرمکم عنداللَّه اتقیکم». اسلام تأکید کرده است که برادران مسلمان باید با هم برادرانه رفتار کنند؛ نگفته است برادرانی که سنیاند یا شیعهاند یا فلان مذهب دیگر را دارند، بلکه گفته است که مسلمانان «انّما المؤمنون اخوة» هستند. هر کسی به این کتاب و به این قرآن و به این دین و به این قبله اعتقاد دارد، مؤمن است؛ اینها با هم برادرند؛ اسلام این را به ما گفته است.
براساس اصل نوزدهم قانون اساسی نیز «مردم ایران از هر قوم و قبیله که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ، نژاد، زبان و مانند این ها سبب امتیاز نخواهد بود».
با توجه به آنچه گفته شد وحدت شیعه و سنی دارای بن مایه های عمیق و فراوانی است. مشارکت و همدلی شیعه و سنی بارها خود را در مقاطع مختلف نشان داده است. گفتمان وحدت، گفتمانی برخواسته از دین مبین اسلام بوده و انسجام و وحدت ملی را در پی داشته است. بدون شک این گفتمان در پیروزی انقلاب، هشت سال دفاع مقدس، بازسازی و عمران کشور، مشارکت در امور کشور، حضور بیدار و هوشیار در برابر تفرقه افکنی دشمنان اسلام و انقلاب، دفاع از آرمان های ملی و اسلامی نقشی بی بدیل داشته است.
*گروه پژوهش های خبری
پژوهش**م.س**2054
*پی نوشتها:
1- میزان الحکمه، ح 2434
2- همان، ح 1031
3- نهج البلاغه، نامه 47
4- صحیفه امام،ج6،ص133
5- همان/351
انتهای پیام /*
Contact the editor:
[email protected]
26/01/1393
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]