تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از حرام دورى كند، خداوند به جاى آن عبادتى كه او را شاد كند نصيبش مى‏گردا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815280188




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بررسی موفق علمی ریز ساختاری و خواص مکانیکی آلیاژ نانو درالبرز


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

بررسی موفق علمی ریز ساختاری و خواص مکانیکی آلیاژ نانو درالبرز فردیس-ایرنا- محقق پژوهشگاه مواد وانرژی ایران گفت: بررسی علمی ریز ساختاری و خواص مکانیکی آلیاژ نانو آلومینیوم برنزحاصل ازعملیات پرس در کانال زاویه دار با موفقیت دراین پژوهشگاه انجام شد.


ˈبهروز انصاری ˈ روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این دانش در صنایع ساختمانی ، دریایی، هواپیمایی و سلاحهای تاکتیکی و استراتژیک در صورتی که خواص مکانیکی بالاتر از حالت معمولی آلیاژ باشد، کاربرد دارد.
وی افزود : در این بررسی ، یکی از روش های افزایش خواص مکانیکی، رسیدن به ساختار ریزتر می باشد که در زمان حاضر ما به ساختار حدود 35 نانو متر( اندازه بلورک) رسیده ایم.
این پژوهشگر ادامه داد: در این پژوهش تحولات ریزساختاری و تاثیر ریز شدن دانه بر روی خواص مکانیکی یک آلیاژ آلومینیوم برنز که تحت عملیات ˈای سی آ پی ˈ ECAP قرار گرفته، بررسی علمی شد.
انصاری افزود: نمونه هایی از این آلیاژ طی یک تا چهار مرحله با روش ECAP تغییر شکل یافتند و در هر مرحله روی نمونه ها، بررسی های ریزساختاری با میکروسکوپ نوری والکترونی روبشی ( SEM) و بررسی مکانیکی با آزمون کشش و سختی سنجی انجام شد و از پراش پرتو ایکس XRD برای شناسایی فازها و اندازه گیری اندازه بلورک ومیکروکرنش استفاده شد.
وی تصریح کرد: نتایج تحقیق نشان داد که بر اثر تغییر شدید، ریز ساختار به شدت ریز دانه شده و در مراحل پایانی اندازه بلورک ها(دانه ها) کوچکتر از 50 نانو متر دیده شد.
از سوی دیگر استحکام این آلیاژازMPa 236 و استحکام نهایی از MPa 302 به ترتیب بهMPa 641 و MPa 701 رسید و درمرحله چهارم، استحکام تقریبا 5/2 برابر استحکام نمونه آنیل شده می باشد.
بهروز انصاری دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی مواد- نانو مواد، این طرح را با راهنمایی دکتر پروانه سنگ پور و دکتر علیرضا کلاهی انجام داده است.
پژوهشگاه مواد و انرژی ایران وابسته به وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در مشکین دشت استان البرز مستقر است.ک/3
7417/ 691
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




26/01/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن