تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در عمل مؤمن يقين ديده مى شود و در عمل منافق شك.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799172042




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نسبت سایه و صاحب سایه در منطق‌الطیر عطار


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: "شهبازی" در مراسم بزرگداشت عطار بیان کرد:
نسبت سایه و صاحب سایه در منطق‌الطیر عطار
نسبت خدا و انسان، در منطق‌الطیر عطار، نسبت سایه و صاحب سایه است.


به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران، مراسم بزرگداشت عطار نیشابوری عصر دیروز در محل باغ موزه قصر با حضور اهالی ادب و دوستداران عطار نیشابوری برگزار شد؛ در ابتدای مراسم اسماعیل جنتی به دکلمه نیایش‌هایی از عطار نیشابوری پرداخت.
 
در ادامه مراسم "ایرج شهبازی" پژوهشگر عرفان اسلامی گفت: عطار چند جلد کتاب به نثر و نظم نوشته‌ است بیش از 40 عنوان کتاب به وی نسبت داده‌اند از جمله بخش زیادی از اشعار مختارنامه سروده عطار نیشابوری نیست.
 
وی افزود: مختارنامه مجموعه رباعیات عطار است که به سبک و سیاق اشعار وی شباهتی ندارد؛ چهار کتاب بعدی وی، اسرارنامه، الهی‌نامه، منطق‌الطیر و مصیبت نامه است عمیق‌ترین اثر عطار در زمینه عرفان مصیبت نامه به شمار می‌رود؛ کسانی قبل از شفیعی کدکنی در زمینه مصیبت نامه کارهایی انجام دادند، دیوان عطار نیز توسط تفضلی به چاپ رسیده است.
 
این پژوهشگر عرفان اسلامی ادامه داد: تذکرة‌الاولیای عطار نیشابوری پیرامون شرح 72 یا 92 عارف نوشته شده است؛ منطق‌الطیر مانند سایر منظومه‌های عرفانی وی با ستایش خداوند، پیامبر و چهار خلیفه آغاز می‌شود و نقدی بر تعصب مذهبی در چهار صفحه در کتابش دارد.
 
شهبازی اظهار داشت: یک بار پرنده‌های دنیا برای یافتن پادشاهی برای سرزمینشان جمع می‌شوند؛ هدهد پس از معرفی خود، از پادشاهی به نام سیمرغ یاد می‌کند که درقله قاف زندگی می‌کند سیمرغ پرده‌های فراوانی در نور و ظلمت دارد و از عبور سیمرغ در ابتدای آفرینش از سرزمین چین سخن می‌گوید.
 
این پژوهشگر عرفانی عنوان کرد: منظور عطار از چین در منطق‌الطیر دنیاست و پری که از سیمرغ افتاده را جلوه خداوند بر جهان در ابتدای آفرینش بیان می‌کند پرندگان نیز مانند هر انسانی، با دیدن خطرات سفر، بهانه می‌گیرند.
 
وی بیان کرد: در منطق‌الطیر هر پرنده دلایل خود را برای نرفتن به سوی سیمرغ بیان می‌کند بلبل نماد انسانهایی است که عاشق انسانی خاص می‌شوند و بلبل او را به انتخاب معشوقی جاودانه ترغیب می‌کند طوطی نماد انسانی است که عاشق عمر دراز هستند و هدف از وجود جان را در او فدا شدن در پای جانان قلمداد می‌کند.
 
شهبازی ادامه داد: در منطق‌الطیر، طاووس نماد انسان‌های عاشق بهشت و بط نماد زاهدانی است که به کرامات خود مغرور هستند همچنین کبک در این کتاب به دنبال سنگ‌های قیمتی است و هدهد وی را عاشق رنگ عنوان می‌کند.
 
این پژوهشگر عرفان اسلامی افزود: در منطق‌الطیر هما نماد انسانهایی است که به وسیله تظاهر به زهد و عرفان به دنبال قدرت مادی‌اند عطار باز را در منطق‌الطیر نماد انسانهای قدرت‌مدار عنوان می‌کند بوتیمار نماد کسانی است که در وجودشان ذهنیت کمبود دارند و جغد را نماد عاشقان گنج عنوان می‌کند.
 
وی خاطرنشان کرد: صعوه در منطق‌الطیر به دنبال محبوب خود است عطار از زبان هدهد رابطه ما با سیمرغ را اینگونه بیان می‌کند که همه ما سایه‌هایی از سیمرغ هستیم نسبت انسان‌ و خدا، نسبت سایه و صاحب سایه است تمام هویت سایه منوط به نور به شمار می‌رود و عاقبت در نور محو می‌شود.
 
گفتنی است؛ در پایان مراسم فیلمی از اصلانی در مورد عطار پخش شد.


انتهای پیام/ اس







تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن